Films en series worden steeds donker -> TV-keuze?

Gestart door mikekiwi, november 29, 2025, 08:26:11

Vorige topic - Volgende topic

mikekiwi

https://www.nu.nl/321897/video/films-zo-donker-dat-je-thuis-bijna-niets-meer-ziet-waarom-is-dit.html

ik las en bekeek vanmorgen dit artikel op Nu.nl . De strekking van het verhaal was mij ook al eerder opgevallen.

Maar wat als je nu een nieuwe tv wilt kopen? Moet je dan een OLED nemen omdat die de zwartwaardes nog beter weergeeft en zwart ook echt heel zwart is?
Of juist een minder goede tv (bijv qled), waardoor je in de grijswaardes die eigenlijk als zwart bedoeld waren, nog wel wat details kunt ontdekken?

Toegevoegde persoonlijke ergernis: series die voor tv worden gemaakt, maar wel in 21:9. Dan heb ik nog steeds maar iets meer dan de helft van mijn beeld gevuld  :unhappy:

pameijer

Ik zou zeggen een goede OLED. Die zijn fantastisch in zwartwaardes en de nieuwere zijn echt heel erg helder als het bronbeeld dat vraagt. Maar hangt ook vooral af van je woonkamer. Als je veel overdag series/films kijkt, heb je meer aan Miniled of iets dergelijks. Ook als je 's avonds in je witgestucte kamer met alle lampen aan kijkt. 

Ik merk deze trend ook wel echt, vooral als ik met mijn beamer kijk. De wens om een andere beamer met veel meer lichtoutput te kopen wordt sterker.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

blue-eyes

Wellicht dat de films ook gemaakt worden voor het ultieme.
De perfect afgestelde TV in de perfect donkere kamer.....

En dat is niet in veel huiskamers het geval.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

mikekiwi

Citaat van: pameijer op november 29, 2025, 11:56:01Ik zou zeggen een goede OLED. Die zijn fantastisch in zwartwaardes en de nieuwere zijn echt heel erg helder als het bronbeeld dat vraagt. Maar hangt ook vooral af van je woonkamer. Als je veel overdag series/films kijkt, heb je meer aan Miniled of iets dergelijks. Ook als je 's avonds in je witgestucte kamer met alle lampen aan kijkt.
IMG_6068.jpg

Dit is mijn woonkamer, toevallig net op een moment dat de zon lekker naar binnen schijnt (achterpui op het zuiden). Dus ja, best wel wat licht in de woonkamer. In de avond wat schemerlampen aan, geen tl-buizen.
TV is nu 50" en een jaar of 10 oud, zit te kijken naar een 55", liefst tot ca €750 (wat denk ik OLED al minder aantrekkelijk maakt want die zijn normaliter wat duurder volgens mij).

Citaat van: blue-eyes op november 29, 2025, 12:14:02Wellicht dat de films ook gemaakt worden voor het ultieme.
De perfect afgestelde TV in de perfect donkere kamer.....
En dat is niet in veel huiskamers het geval.
Dat zou zeker kunnen, maar ik neem aan dat zeker de makers van series ook snappen dat er minder ideale situaties zijn in de woonkamers waarin die bekeken worden.

pameijer

Als EUR750 het budget is dan valt een OLED inderdaad af. Ik zou eerst kijken naar een grotere TV eerlijk gezegd. Daar kun je makkelijk 65" kwijt. Geloof me, dat went in no-time en je vraagt je al snel af of je nie nog groter had moeten kopen....
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Goed voor de calibraties :D
Maar helemaal waar, vooral op oudere projectoren zijn heel veel nieuwe series gewoon veel te donker.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

August

Ik heb er met mijn Oled 55" niet echt last van, of althans minder last dan wanneer ik een led zou hebben o.i.d. Dat die series en films donkerder zijn is een feit, maar door een echt goed zwart zie je meer dan met andere technieken.
Op de Tweakers pricewatch vind ik ze al voor rond de €799 Oled en 55"

mikekiwi

Citaat van: pameijer op november 30, 2025, 10:53:16Als EUR750 het budget is dan valt een OLED inderdaad af. Ik zou eerst kijken naar een grotere TV eerlijk gezegd. Daar kun je makkelijk 65" kwijt. Geloof me, dat went in no-time en je vraagt je al snel af of je nie nog groter had moeten kopen....
Tja, deels WAF, deels vind ik 65" ook aan de grote kant. Zit nog wel te kijken naar een tussenmaat (58/60). Let wel: we hebben ook nog een dedicated HT op zolder met scherm en beamer. Daar kijken we vooral films op, op de tv beneden vooral series en reguliere tv-programma's. En met een grotere maat kom ik qua budget nog meer in de knel.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 30, 2025, 11:11:09Goed voor de calibraties :D
Maar helemaal waar, vooral op oudere projectoren zijn heel veel nieuwe series gewoon veel te donker.

Elk nadeel heeft zijn voordeel...  8)
Citaat van: August op november 30, 2025, 16:56:17Ik heb er met mijn Oled 55" niet echt last van, of althans minder last dan wanneer ik een led zou hebben o.i.d. Dat die series en films donkerder zijn is een feit, maar door een echt goed zwart zie je meer dan met andere technieken.
Op de Tweakers pricewatch vind ik ze al voor rond de €799 Oled en 55"
OK, ik kan er zelfs voor €750 vinden inderdaad. Is toch iets lager dan gedacht  :thumbs-up: