McIntosh gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door minplus, november 28, 2025, 19:24:05

Vorige topic - Volgende topic

Rob46

[ John Eekels CAP EL84 Push Pull ][ Auralic ][ Focal ][ Tellurium ][ roon ]

Samro

Die MA-5500 heb ik wel beluisterd op Sonus Faber. Wat voor LS zijn dat op het filmpje? Een beetje hoog rendement speaker doet het prachtig op mijn MA-5300 welke dezelfde versterker is maar dan zonder ingebouwde streamer.

Spijkie

Citaat van: Rob46 op december 19, 2025, 11:29:42

Heb m ook gehoord op m'n audiosolutions maar ik vind de symphonia beter , vandaar ook gekocht. Mijn vermoeden is de da converter van de t+a dat ie beter is . Ik heb ze niet naast elkaar gehoord . Wel heel leuk, de symphonia past er 4 keer in denk ik  :tounge2:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

Samro

Mijn Leema Tucana II past ook 2x in de Mcintosh MA-5300 maar de Leema heeft bijna 2x zoveel vermogen. Beide hebben ze hun goede eigenschappen.  :colgate:

Spijkie

Citaat van: Samro op december 19, 2025, 21:53:54Mijn Leema Tucana II past ook 2x in de Mcintosh MA-5300 maar de Leema heeft bijna 2x zoveel vermogen. Beide hebben ze hun goede eigenschappen.  :colgate:

Vond t ergens ook weljammer want zo'n dikke Mac staat gewoon wel bruut, ik weet nog dat ik tegen de dealer zei: als ie me echt omver blaast dan zaag ik wel wat uit de achterkant van de kast  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

Mao

Citaat van: Kurt op december 12, 2025, 22:49:25Mijn MC 1.25KW's hebben een damping factor >40. Ik daag iedereen uit om zijn amp met +1000 damping factor eens aan zware speakers te hangen vs mijn MCs, en dan eens de gas open te draaien. Bij voorkeur op een stukje met diepe bassen. Gieren, wordt het!

Ben bang dat de Crown/Amcron K2 daar niet onder voor doet maar is slects 2x 800 watt
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: mmuetst op december 16, 2025, 20:57:29En er zijn niet veel merken die kunnen zeggen dat ze Jimmy Hendrix hebben versterker op Woodstock  :D
De MC3500
Waar nu ook een re-make van is:
MCINTOSH MC3500 MKII – MONO BUIZENVERSTERKER

Hier meer info

Staan zijn daar ook een stuk of wat Crown DC 300A versterkers die waren net uit. Crown wou ze niet leveren aan Hainley Sound en had er geen interesse in buiten dat konden ze ook niet snel leveren, konden de verkopen/produktie niet bij houden omdat die Crown versterkers werden ingezet in andere markten dan audio. Dit is drastisch veranderd en werd een tiental jaar bijna alleen maar gebruik gemaakt van de DC 300 in de pro audio wereld.

Dit was 1 van de redenen waarom er veel Mac's werden gebruikt en ze konden redelijk snel wat leveren.
McIntosh had nog wat voorraad en Mac's werd ook al gebruikt door Hainley.

Het zelfde verhaal geldt ook voor de giga installatie van The Greatfull Dead. Daar werden 48 MC2300 versterkers van McIntosh ingezet. Crown geen interesse in om te leveren, en dat had ook te maken met de achtergrond van Crown.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

mmuetst

Citaat van: Samro op december 19, 2025, 18:16:17Wat voor LS zijn dat op het filmpje?
Luidsprekers van McIntosh zelf, kijk maar op hun website.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mao

Citaat van: mmuetst op december 20, 2025, 15:25:03Luidsprekers van McIntosh zelf, kijk maar op hun website.

Worden volgens mij niet geleverd in Nederland ben ze nog nooit tegen gekomen. Dacht dat Sonus Faber ook onderdeel was de Club waar ook McIntosh onderdeel van is.

Mao

Ja je kan alles wel op je webshop zetten maar staan ze ook luisterklaar opgesteld in de Shop?  Bestellen kan je alles.

Kurt

Dat weet ik natuurlijk niet. Finesounds geeft er wel demo's mee in ieder geval.

Mao

Citaat van: Kurt op december 21, 2025, 11:05:02Dat weet ik natuurlijk niet. Finesounds geeft er wel demo's mee in ieder geval.

Heb toch het idee dat ze meer interesse hebben om Sonus Faber te verkopen. Natuurlijk zit daar wel een ander prijskaartje aan maar toch.

Kurt

Idd. Heb hetzelfde gevoel; een sterke focus op SF.
Ondanks het grote aanbod bij McIntosh ligt, volgens mij, hun sterkte nog altijd in versterkers (pre, eind, integrated).

Samro

Citaat van: Mao op december 21, 2025, 12:40:52Heb toch het idee dat ze meer interesse hebben om Sonus Faber te verkopen. Natuurlijk zit daar wel een ander prijskaartje aan maar toch.
Ja inderdaad een ander prijskaarte. Bijvoorbeeld de nieuwe Sonus  Faber Amati kost 'maar' €78.000. Nou ja per paar, dat dan weer wel.  :'(

minplus

Krankzinnige prijzen, zowel bij Mac als Sonus.
Misschien nog een keer aan een loterij meedoen. Doe het heel af en toe, een paar keer per jaar hooguit, en ben altijd meer kwijt dan de inzet. Behalve eind jaren 70 toen we straatarm opeens 500 gulden wonnen met 5 gulden inzet. Krankzinnig dat we het deden. Was het wanhoop?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Mao

Citaat van: Samro op december 21, 2025, 14:09:33Ja inderdaad een ander prijskaarte. Bijvoorbeeld de nieuwe Sonus  Faber Amati kost 'maar' €78.000. Nou ja per paar, dat dan weer wel.  :'(

SonusFaber heeft ook luidsprekers voor rond de 2k per set. Dus dat valt wel mee en dat is bereikbaar voor een wat breder publiek dan McIntosh. En massa is kassa.

Samro

Citaat van: Mao op december 22, 2025, 13:08:41SonusFaber heeft ook luidsprekers voor rond de 2k per set. Dus dat valt wel mee en dat is bereikbaar voor een wat breder publiek dan McIntosh. En massa is kassa.
Ok. Ik heb de Sonus Faber Sonetto V 2de hands als nieuw gekocht. Klinken voor mij op de Leema Tucana erg goed.Was op de MA-5300 niet zo'n succes vond ik. Zo'n brute  JBL 4350 als jij hebt kan ik niet plaatsen. Al was ik daar wel eens nieuwsgierig naar hoe het klinkt. :colgate: 

minplus

Heb al m'n Macs 2ehands gekocht; Nieuw veel te duur voor mij.
Goede investering zou je zeggen, ook al heb je daar geen moer aan want je doet hem niet weg, maar voor m'n 6800 wordt nu 3x zoveel gevraagd als wat ik er voor betaald heb.

Samro

Citaat van: minplus op december 22, 2025, 17:05:10Heb al m'n Macs 2ehands gekocht; Nieuw veel te duur voor mij.
Goede investering zou je zeggen, ook al heb je daar geen moer aan want je doet hem niet weg, maar voor m'n 6800 wordt nu 3x zoveel gevraagd als wat ik er voor betaald heb.
Snap dat je nieuw te duur vond. Ik heb de MA-5300 ook 2de hands gekocht. Is ook als nieuw. Ik heb deze op de Piega + een Elipson Planet subwoofer en doet het daar gewoon heel goed op. Ondanks die smalle LS geven ze een volle klank. Maar met de Subwoofer erbij is het toch completer en diepere bas. Heb dan wel echt een enorme sound. Bij de kachel kunnen die smalle Piega's heel goed staan. Behalve die sub vind ik wel een lelijk ding eigenlijk. Ik wil nog eens misschien ook een Piega sub erbij. Vind ik mooier staan. Ach kom ook wel eens een 2de hands tegen vermoed ik. Geen haast ook.
Mvg, Samro

minplus

Met m'n JBL 250 TI's nooit behoefte aan een sub gehad.

Kurt

Voor wie interesse heeft in een onverzicht van wat McIntosh zoal heeft uutgebracht door de tijd heen: http://mcintoshcompendium.com/

minplus

Samro

Citaat van: minplus op december 22, 2025, 19:10:05Met m'n JBL 250 TI's nooit behoefte aan een sub gehad.
Logisch die hebben een flinke woofer omdat de kast breed is onderaan. Ik kan zulke brede LS niet plaatsen naast de kachel. De Piega's is aluminium en wordt ook niet warm als de kachel aan is of als de zon er op schijnt. Tannoy's die ik daar ook op die plek heb gehad smolt het fineer er gewoon af als de zon er op scheen werden ze loeiheet in de Zomer.  

Mao

Voor mijn 4350 ook geen subs nodig.