McIntosh gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door minplus, november 28, 2025, 19:24:05

Vorige topic - Volgende topic

Fox

Door deze Mac topic ben ik ook eens gaan neuzen op het net en kwam erachter dat ze ook een interessant meerkanaals concept hebben in de twee modellen de MX100 en de MX200, althans op het prijskaartje na. 

minplus

McIntosh is nieuw erg duur maar gaat wel je leven lang mee en blijft z'n waarde behouden.
Mijn 30 jaar oude 6800 en 45 jaar oude 502/504 combi hebben een extreme blikseminslag in de tuin, waarbij TV's in een straal van 2 km kapot gingen, en later 520 volt op het net overleefd. Veel andere dingen hier niet.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Samro

Citaat van: minplus op december 23, 2025, 15:19:07McIntosh is nieuw erg duur maar gaat wel je leven lang mee en blijft z'n waarde behouden.
Mijn 30 jaar oude 6800 en 45 jaar oude 502/504 combi hebben een extreme blikseminslag in de tuin, waarbij TV's in een straal van 2 km kapot gingen, en later 520 volt op het net overleefd. Veel andere dingen hier niet.
Ik weet niet of dat wat zegt. Hier ook al eens de bliksum ingeslagen op het Ziggo kastje wat hier tegenover ons staat via,de FM antenne toen des tijds. Mijn cd speler was defect maar de rest werkte nog gewoon ook de tuner. Wel van de verzekering vergoed gekregen.
Dat de Mcintosh lang mee kan gaan zou dat ook kunnen liggen aan dat deze gewoon koel blijft, ook als deze lang aanstaat blijft hij koel. Elco's verdrogen dan ook minder snel lijkt me. 🤔 Mvg, Samro

minplus

Geen idee. Ze blijven idd erg koel. Had op de 6800 een plaat liggen. Geen enkel probleem.

minplus

Apart, de agressie tegen McIntosh, vanwege de blauwe meters.

Samro

Citaat van: minplus op december 31, 2025, 20:31:05Apart, de agressie tegen McIntosh, vanwege de blauwe meters.
Hoezo agressie? Ze zijn toch prachtig! 20250114_114424.jpg

minplus

Het is wat met dat uiterlijk. Zo vind ik een Cezanne 100x mooier dan een Karel Appel.

Mao

Citaat van: Samro op december 31, 2025, 21:13:08Hoezo agressie? Ze zijn toch prachtig! 20250114_114424.jpg
. Vindt die meter heel aardig , die zwaaien altijd wel vriendelijk naar je.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Samro

20250113_115128 (2).jpgDit noemt Mcintosh een kleine versterker. Past nog maar net in mijn audiokast  :sadlike: 

minplus

De installatiekast waar de Ma 6800 in staat is 34cm diep en 3 cm naar voren geschoven ivm de snoeren. Daar past dus alles in behalve die Mac met z'n diepte van bijna 54 cm. Dus een flinke onderbouw ervoor geregeld.

blue-eyes

De kast hier is 50 cm diep, vanaf de voorkant apparatuur tot achterkant (inclusief kabels) kom ik dichtbij de 50 cm benodigde diepte...

34 cm diep is niet heel diep...
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Samro

Citaat van: blue-eyes op januari  3, 2026, 15:43:26De kast hier is 50 cm diep, vanaf de voorkant apparatuur tot achterkant (inclusief kabels) kom ik dichtbij de 50 cm benodigde diepte...

34 cm diep is niet heel diep...
Mijn Kast is 51 cm diep. De diepte van de behuizing van de Ma-5300 is 46 cm. Knoppen en kabels dus niet mee gerekend. Maar het kan er mooi staan. Ik denk dat de MA-8950 er ook nog net kan staan. Lijkt me ook nog wel eens een mooie versterker  :inlove:

addesmo

Kurt

Zoals 't er hier uitziet. De kast is versterkt...

addesmo

Kurt

Citaat van: addesmo op januari  3, 2026, 17:15:52En je rug  ;) ?
Die was voordien al kapot. We hebben ze erop gezet met 2 man. De goede man van iEar had me gebeld voor vertrek in Tilburg, met de vraag of er een 2de man aanwezig zou zijn... :)

DofN

Citaat van: minplus op december 31, 2025, 20:31:05Apart, de agressie tegen McIntosh, vanwege de blauwe meters.

Ik vind ze prachtig zelfs zonder meters, en lelijk. Kan ook toch? Maar agressief ben ik er nooit van geworden. Ik heb nu trouwens groene lampjes in mijn Bryston EV :)

Zoiets zou ik rustig thuis neerzetten.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

DofN

Citaat van: minplus op december 31, 2025, 22:09:07Het is wat met dat uiterlijk. Zo vind ik een Cezanne 100x mooier dan een Karel Appel.

Je hebt mooier hangen :) Of eigenlijk, is dit ook wel heel mooi. En kostbaarder.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Samro

addesmo

Was meer om jou te teasen  ;)
Denk wel dat je een stap(je) maakt met deze. De meerwaarde zit voor mij, behalve de autoformers, ook in de dac en phone pre welke al zijn ingebouwd. Als je die niet nodig hebt is de meerwaarde natuurlijk wat minder.

minplus

[/quote]
Citaat van: DofN op januari  3, 2026, 18:38:52Je hebt mooier hangen :) Of eigenlijk, is dit ook wel heel mooi. En kostbaarder.

Waanzinnig mooi. En wat er bij jou en mij hangt is minstens zo mooi. Maar heeft ons een miljoen keer minder gekost.

minplus

Citaat van: DofN op januari  3, 2026, 18:33:01Ik vind ze prachtig zelfs zonder meters, en lelijk. Kan ook toch? Maar agressief ben ik er nooit van geworden. Ik heb nu trouwens groene lampjes in mijn Bryston EV :)

Zoiets zou ik rustig thuis neerzetten.

Ik hier ook maar kan het eigenlijk me niet qua prijs veroorloven.

Mao

Een Audiomeubel vinden voor McIntosh was een grotere uitdaging dan het kopen van de versterkers zelf. Vooral voor de buizenbak. Is erg diep,een paar meubels had ik op het oog maar om nu 5000 euro te betalen voor een "Audiofiel" meubel is wat overdreven.

Mijn devies liever goed gepikt dan slecht gemikt. Bij op maat gezaagd gekozen voor 38mm MDF voor de delen waar de Macs op komen en bovenblad. Tussen liggende plateaus van 18mm.

Mijn audio meubel loopt taps bovenblad is het diepst, want als je de onderliggende plateau's komt je lastig uit met je kabels. Nu sluit het bovenblad aan met de muur terwijl je genoeg ruimte overhoudt voor je kabel bende. Je kan het meubel net zo inrichten als je wil. De steunbuizen kiezen en oppassen dat je de diameter kiest waar je ook de bussen voor kan krijgen. De rest is kinderspel.

Aan losse componenten was ik pakweg 350 euro kwijt, echter heb het houtwerk professioneel laten spuiten en dat was 500 euro.

Zeer simpel te realiseren kwa werk hooguit 2 uurtjes
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: minplus op december 23, 2025, 15:19:07McIntosh is nieuw erg duur maar gaat wel je leven lang mee en blijft z'n waarde behouden.

McIntosh is inderdaad flink aan de prijs. Maar wat is je afschrijving per jaar. Gebruikt is er genoeg vraag naar.
Per saldo is de rest waarde hoog. Dus minder afschrijving dan de meeste andere merken.

Er zullen best wel andere versterkers zijn waarvan men zegt klinkt beter dan McIntosh, dat zal best wel het blijft een kwestie van smaak, afgunst en jaloezie.

addesmo

Citaat van: Mao op januari  4, 2026, 09:27:10Een Audiomeubel vinden voor McIntosh was een grotere uitdaging dan het kopen van de versterkers zelf. Vooral voor de buizenbak. Is erg diep,een paar meubels had ik op het oog maar om nu 5000 euro te betalen voor een "Audiofiel" meubel is wat overdreven.

Mijn devies liever goed gepikt dan slecht gemikt. Bij op maat gezaagd gekozen voor 38mm MDF voor de delen waar de Macs op komen en bovenblad. Tussen liggende plateaus van 18mm.

Mijn audio meubel loopt taps bovenblad is het diepst, want als je de onderliggende plateau's komt je lastig uit met je kabels. Nu sluit het bovenblad aan met de muur terwijl je genoeg ruimte overhoudt voor je kabel bende. Je kan het meubel net zo inrichten als je wil. De steunbuizen kiezen en oppassen dat je de diameter kiest waar je ook de bussen voor kan krijgen. De rest is kinderspel.

Aan losse componenten was ik pakweg 350 euro kwijt, echter heb het houtwerk professioneel laten spuiten en dat was 500 euro.

Zeer simpel te realiseren kwa werk hooguit 2 uurtjes
Mooi gemaakt!