McIntosh gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door minplus, november 28, 2025, 19:24:05

Vorige topic - Volgende topic

minplus

Mijn Macs zeggen 40 of groter dan 40. Als ik naar ze luister de afgelopen 30 a 40 jaar geen probleem.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Kurt

Zoals reeds aangehaald, ik daag ieder ander doosje uit met mijn MC 1.25KW's die een dempingsfactor van ">40" hebben. Natuurlijk, 10.000 is ook >40 :)

mmuetst

Citaat van: Kurt op december 12, 2025, 20:04:07Die autoformers ontkoppelen eigenlijk de eindtrapen van de grilligheid vd speakers dmv de verschillende taps op de trafo's.
't idee komt eigenlijk uit het buizentijdperk, waar de hoogspanning vd output buizen voor de veiligheid naar omlaag moet getransformeerd worden. Bij McIntosh had iemand 't idee om zo'n trafo ook op de output van transitoren te zetten. Bleek dat minder belastend te zijn voor de eind transistoren, en ook een meer "buizen" sound teweeg te brengen.
Als je je nu afvraagt waarom niemand anders dit doet als dit zo goed is? Simpel, McIntosh heeft daar een patent op genomen. Daarnaast maakt het ook de amp een stuk duurder, want koper is nl niet goedkoop (meer).
Een aantal aannames kloppen in je verhaal niet. De transformer is een ander concept als de uitganstransformator van een buizenversterker (uitleg heb ik al gegeven) en ook klinken deze versterkers daarom niet als een buizenversteker. Sterker nog, McIntoch buizen versterkers klinken het zelfde als de transistor versterkers, gewoon goed. Men heeft bij McIntoch altijd geprobeerd om de tekortkomingen van buizen zoveel mogelijk te compenseren met goed doordachte schakelingen. Ook wordt er veel terugkoppeling gebruikt bij hun buizenversterkers. Technisch helemaal prima, maar dat geeft juist niet het typische "buizen" geluid. Wat dat ook mag zijn. En ja, ik draai met buizen en nee, het klinkt gewoon goed en heb geen last van "buizen geluid".
Volledig subjectief (dus ik kan er geen bewijs voor leveren) heb ik het idee dat een buis wat meer lucht heeft in mijn luisterbelevenis. Maar ben bang dat ik bij een blind test tussen buis of transistor volledig de mist in ga. Ook tijdens een luistermiddag bij @DofN kon ik geen verschil horen tussen mijn Prima Luna en zijn NAD versterker. Maar zoals gewoonlijk neem ik mijzelf niet al te serieus en denk dat ik toen ook bananen in mijn oren had  :D. Kon het toch niet nalaten om dit toch even recht te zetten  ;).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kurt

"Sterker nog, McIntoch buizen versterkers klinken het zelfde als de transistor versterkers". Daar kom ik morgen op terug, maar daar ben ik 't niet over eens.

mmuetst

Citaat van: Kurt op december 14, 2025, 21:46:23"Sterker nog, McIntoch buizen versterkers klinken het zelfde als de transistor versterkers". Daar kom ik morgen op terug, maar daar ben ik 't niet over eens.
Dat is goed, daar hebben we immers een forum voor  :D

Kurt

"buizen geluid", was idd een beetje krom uitgedruk van mijnentwege, temeer ik niet weet hoe een buizenamp klinkt. Ik weet het natuurlijk wel, maar heb er nooit een gehad waar ik uuuuuren en daaagen heb naar geluisterd. Maw, het is altijd bij een momentopname gebleven.

Wat ik bedoel is eigenlijk dat die autoformers:
* gebaseerd zijn op hun ervaring met uitgangstrafo's bij hun buizenversterkers.
* men dat heeft gedaan (en nog altijd) omdat de autoformers (via de verschillende taps) eigenlijk de eindtrapen ontkoppelen van de grilligheid (lees: de verschillende impedanties) vd speakers, wat maakt dat de eindtrappen een ietwat gelijkere belasting zien, onafhankelijk van welke speaker, wat resulteert in minder warmte generatie, en dus langere levensduur. Dit was vooral een issue bij ih begin van het transistortijdperk. Vandaag betekent dit dat de eindtrappen zowat eenzelfde temp hebben, onafhankelijk vd speaker impedantie. Wie dat verder trekt, zegt dat dit beter is, omdat de transistoren altijd op hun "optimale" temp functioneren.
* autoformers zijn ook een perfecte DC bescherming voor je speakers.

Gezien dat dit concept in SS werd overgenomen van hun buizenversterkers, refereerde ik naar "buizengeluid".
Het is wellicht correcter te zeggen dat een Mc buizenbak en een SS bak met autoformers, een gelijke sound signatuur hebben. :)

RCD

Bij buizen krijg je een prachtig midden gebied en levert juist ietsje in in luchtigheid en wat controle aan de onderkant.
Bij het gross van de buizenversterkers is dit zo, maar er zijn uitzonderingen.

Rob

mmuetst

Citaat van: Kurt op december 15, 2025, 13:29:21"buizen geluid", was idd een beetje krom uitgedruk van mijnentwege, temeer ik niet weet hoe een buizenamp klinkt. Ik weet het natuurlijk wel, maar heb er nooit een gehad waar ik uuuuuren en daaagen heb naar geluisterd. Maw, het is altijd bij een momentopname gebleven.

Wat ik bedoel is eigenlijk dat die autoformers:
* gebaseerd zijn op hun ervaring met uitgangstrafo's bij hun buizenversterkers.
* men dat heeft gedaan (en nog altijd) omdat de autoformers (via de verschillende taps) eigenlijk de eindtrapen ontkoppelen van de grilligheid (lees: de verschillende impedanties) vd speakers, wat maakt dat de eindtrappen een ietwat gelijkere belasting zien, onafhankelijk van welke speaker, wat resulteert in minder warmte generatie, en dus langere levensduur. Dit was vooral een issue bij ih begin van het transistortijdperk. Vandaag betekent dit dat de eindtrappen zowat eenzelfde temp hebben, onafhankelijk vd speaker impedantie. Wie dat verder trekt, zegt dat dit beter is, omdat de transistoren altijd op hun "optimale" temp functioneren.
* autoformers zijn ook een perfecte DC bescherming voor je speakers.

Gezien dat dit concept in SS werd overgenomen van hun buizenversterkers, refereerde ik naar "buizengeluid".
Het is wellicht correcter te zeggen dat een Mc buizenbak en een SS bak met autoformers, een gelijke sound signatuur hebben. :)
Nog steeds ga je aan het feit voorbij dat het twee totaal verschillende toepassingen zijn een uitgangstransformator t.o.v. een autoformer. Ja het zijn beide transformators, maar doen totaal andere dingen in de versterker. Zo is een buizenversterker gevoelig voor wisselingen in impedantie en fase gedrag. Maar zorgt juist de autoformer bij een transistor versterker dat deze onafhankelijk is van de belasting door de luidspreker.

RCD

Citaat van: mmuetst op december 15, 2025, 14:28:33Nog steeds ga je aan het feit voorbij dat het twee totaal verschillende toepassingen zijn een uitgangstransformator t.o.v. een autoformer. Ja het zijn beide transformators, maar doen totaal andere dingen in de versterker. Zo is een buizenversterker gevoelig voor wisselingen in impedantie en fase gedrag. Maar zorgt juist de autoformer bij een transistor versterker dat deze onafhankelijk is van de belasting door de luidspreker.

Er is technisch geen verschil tussen die 2.
Ze transformeren beide de impedantie van de belasting omhoog.

Rob

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op december 15, 2025, 14:39:14Er is technisch geen verschil tussen die 2.
Ze transformeren beide de impedantie van de belasting omhoog.

Rob
Waarom is dan bij een buizenversterker het wel beter dat de impedantie gelijk blijft (niet heel erg gaat stijgen en dalen) en dat de fase vooral inductief gedraagt? Als er geen verschil zou zijn dan zou een uitgangstransformator toch dit ook op lossen?

RCD

Citaat van: mmuetst op december 15, 2025, 14:46:12Waarom is dan bij een buizenversterker het wel beter dat de impedantie gelijk blijft (niet heel erg gaat stijgen en dalen) en dat de fase vooral inductief gedraagt? Als er geen verschil zou zijn dan zou een uitgangstransformator toch dit ook op lossen?
Weet niet waar je het over hebt.
Hij transformeert gewoon naar beneden van zeg 8000Ω naar 8Ω.
Op het moment dat de speaker dipt naar 4Ω ziet de buis 4000Ω.
Het enige verschil tussen een uitgang's trafo en auto trafo is dat een uitgang's trafo een primaire en secondaire wikkeling heeft.
Een auto trafo heeft dat niet, die heeft een wikkeling met aftakking.
Maar de functie is gelijk.
Een andere rede dat een buis een primaire en secondaire wikkeling heeft om de DC spanning anders op de speaker staat.

Rob

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op december 15, 2025, 16:16:16Weet niet waar je het over hebt.
Hij transformeert gewoon naar beneden van zeg 8000Ω naar 8Ω.
Op het moment dat de speaker dipt naar 4Ω ziet de buis 4000Ω.
Het enige verschil tussen een uitgang's trafo en auto trafo is dat een uitgang's trafo een primaire en secondaire wikkeling heeft.
Een auto trafo heeft dat niet, die heeft een wikkeling met aftakking.
Maar de functie is gelijk.
Een andere rede dat een buis een primaire en secondaire wikkeling heeft om de DC spanning anders op de speaker staat.

Rob

Rob
Voor dat stuk is het me duidelijk, bedankt voor je uitleg. Waar ik het over heb is dat buizenversterkers een versterkvriendelijke luidspreker prettiger vinden. Als ik het goed begrijp zorgt de autoformer er juist voor zorgen dat de grilligheid van een luidspreker (impedantie schommelingen) geen invloed heeft op de versterker. Waarom heeft dat dan wel invloed op een buizenversterker?  Zie ook dit verhaal https://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_nl.php
Als een uitgangstransformator het zelfde doet als een autoformer dan zou ik verwachten dat bij een buizenversterker de grilligheid van de luidspreker juist ook niet zou uitmaken. Wat begrijp ik hier dan verkeerd of zie ik over het hoofd?

Kurt

Ik kom juist uit de oceaa; afkoelen...
Long story short: een SS amp heeft een bepaalde impedantie voor ogen. Daarop is dat ding ontworpen, en lees je voor een stuk id specs. Wat Mc heeft gedaan, via die verschillende taps op de autoformer, is ervoor gezorgd dat tov de eindtrap, onafhankelijk van je speakers' nominale impedantie 2-4-8 Ohm, dezelfde load ad eindtrappen wordt weerspielgeld. Dit laat toe om de eindtrappen eenvoudiger te ontwikkelen, naar een bepaalde impedantie toe (+ nog wat extra voordelen). De autoformers zorgen voor de omvorming tussen de speakers ed amp.
Uiteraard, ga je per impedantie tap nog atijd verschillen hebben in functie vd muziek frequentie.

RCD

Citaat van: mmuetst op december 15, 2025, 16:26:02Voor dat stuk is het me duidelijk, bedankt voor je uitleg. Waar ik het over heb is dat buizenversterkers een versterkvriendelijke luidspreker prettiger vinden. Als ik het goed begrijp zorgt de autoformer er juist voor zorgen dat de grilligheid van een luidspreker (impedantie schommelingen) geen invloed heeft op de versterker. Waarom heeft dat dan wel invloed op een buizenversterker?  Zie ook dit verhaal https://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_nl.php
Als een uitgangstransformator het zelfde doet als een autoformer dan zou ik verwachten dat bij een buizenversterker de grilligheid van de luidspreker juist ook niet zou uitmaken. Wat begrijp ik hier dan verkeerd of zie ik over het hoofd?
Dat komt als je mijn voorbeeld neemt de buis ook een hoge uitgangs impedantie heeft die je omlaag wil brengen.
Een transistor heeft al een lage uitgangs impedantie die door de autoformer nog veel lager word, dus minder last van de load.

Rob

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op december 16, 2025, 10:45:42Dat komt als je mijn voorbeeld neemt de buis ook een hoge uitgangs impedantie heeft die je omlaag wil brengen.
Een transistor heeft al een lage uitgangs impedantie die door de autoformer nog veel lager word, dus minder last van de load.

Rob
Duidelijk, plaatje is voor mij nu compleet. Bedankt voor de uitleg!

FS249

En dat was de techniek. Leuk, maar ik zou hier wel wat meer info willen zien van eigenaren / gebruikers van het merk. Of is het maar dun gezaaid hier?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Kurt

FS249

Citaat van: Kurt op december 16, 2025, 13:25:41Wat wil je weten?

Bijvoorbeeld, wat je hebt en waarom je daarvoor gekozen hebt. Wat eventueel je plannen nog zijn.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

addesmo

Wat betreft mijn Mac.......geen plannen! ;D

addesmo

Citaat van: FS249 op december 16, 2025, 12:47:36En dat was de techniek. Leuk, maar ik zou hier wel wat meer info willen zien van eigenaren / gebruikers van het merk. Of is het maar dun gezaaid hier?
Je kan hier natuurlijk ook alle YT filmpjes gaan posten  ;)

Persoonlijk vind ik de hier geposte technische uitleg van Kurt, Robdingen en Mmuetst zeer onderhoudend. Dank daarvoor!

mmuetst

Ik bezit zelf geen McIntosh, maar vind het wel een mooi merk. Er zijn wel modellen geweest die wat meer plastic looks & feel hadden, weet zo geen type nummer op te noemen. Heb wel vaak bij Audio club Zwolle Xanadu luidsprekers horen spelen op een mooie McIntosh versterkers. Denk dat voor dit merk het zelfde geld als voor Accuphase of een Luxman. Behoud vaak beter zijn waarde en zijn mooi om naar te kijken. Hoewel de blauwe wappers niet bij iedereen in de smaak valt.

FS249

Ik heb een keer een setje Elac monitoren gekocht bij een man uit Dedemsvaart. Die had grote Focals staan en een hele stapel blauw oplichtende Mc's. Klonk erg fraai, weet ik nog. Maar vraag me niet wat het allemaal was.

Het is zeker een mooi merk. Onderscheidend van de rest, hou ik van.

mmuetst

En er zijn niet veel merken die kunnen zeggen dat ze Jimmy Hendrix hebben versterker op Woodstock  :D
De MC3500
Waar nu ook een re-make van is:
MCINTOSH MC3500 MKII – MONO BUIZENVERSTERKER

Hier meer info

Kurt

Citaat van: FS249 op december 16, 2025, 13:56:13Bijvoorbeeld, wat je hebt en waarom je daarvoor gekozen hebt. Wat eventueel je plannen nog zijn.
Momenteel in Senegal. Bij 35° iets meer buiten onder de zon, dan binnen. Maar ik schrijf er een dezer wel een stukje over.

Rob46

[ John Eekels CAP EL84 Push Pull ][ Auralic ][ Focal ][ Tellurium ][ roon ]