Aardpen vervangen/wat is goed?

Gestart door myself, november 5, 2025, 15:52:34

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 20, 2025, 00:36:08Met alle respect maar als een aardpen (veiligheid) al invloed zou hebben op je audio.

Hoe zit het dan met de grond?
Is er speciale audiofiele aarde?
En heeft dan ook de steensoort waarvan je huis..   

Laat je toch niet gek maken.
Akoustiek en speakers zijn de allergrootste invloed op je systeem daar kan letterlijk niets tegen op.

Audiofiele aardpennen (sorry)....  Laat het in vredesnaam door een electricien doen als je het moet doen. Dit zijn dingen waar je geen "grappen" mee moet uithalen.
electricien prutsen soms ook maar wat aan.
Ik heb vaak zat met verbazing zitten kijken toen ik dat werk deed.

Maar je hebt wel een goed punt.
Een vakman zorgt dat het veilig is.

Porsche4Life

This is earth to Myself, we are entering a new phase  :D

SV..S

Citaat van: Spijkie op november  6, 2025, 13:21:34Materiaal: Ook het materiaal dat je kiest, een aardpen van koper of een aardpen die gegalvaniseerd is, kan invloed hebben op de prijs. Vaak is een koperen geleider duurder, maar heeft deze ook een langere levensduur en de juiste geleiding.

Welke van de 2 is nou audiofiel verantwoord ? Heeft u er ook 1 van rhodium ?  :clapping:

Ik heb jaren geleden aard pennen geslagen bij Hommema. Gegalvaniseerd ken ik niet hoor, puur koper 25mm2

Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113      
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Citaat van: myself op november  5, 2025, 15:52:34Mijn aardpen is doorgemeten en geeft 32.4 ohm weerstand. Degene die het bepaalde zei dat dit best slecht was.

Was is nu n goede waarde voor audio ?
En zn advies was ook de tabellen te laten raadplegen wat er uberhaubt mogelijk is in mijn woonplaats
Even terug naar het begin want er word hier weer van alles geroepen. Waarom is die weerstand gemeten, op jou verzoek? En is de insteek hier voor de elektrische installatie of was het Audiofiel?

Jl Audio F113      

mmuetst

Citaat van: myself op november 20, 2025, 01:17:28Dit pdfje stelt dat de aardpin <25 ohm moet zijn. Kjelt zegt dat de nen1010 norm stelt dat het <2ohm moet zijn om veilig te zijn.

Wat is het nu? En zijn alle gebouwde huizen nu onveilig?
Die PDF is voor de USA. Voor Nederland zullen er andere normen zijn. Ducument geeft aan hoe de techniek werkt en waarom mem verkeerde conclusies trekt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

SV..S

Citaat van: Xander32 op november 20, 2025, 06:20:23Een volgende fase is wellicht dat men specifiek hifi-bodemmateriaal gaat aanbieden, welke gunstige eigenschappen bezit t.b.v. de aardpen, waarin je de high-end aardpen kan laten slaan, hetgeen uiteindelijk ten goede komt aan de sq 👌🏻 🎶

Dat is een goed idee, druppel bevloeiing zal denk ik ook goed werken!

Jl Audio F113      

SV..S

Citaat van: mmuetst op november 20, 2025, 00:51:56Eens, ze willen dat document maar niet lezen...zucht!
Nog maar een keer: https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf
Maar nu stop ik ook er mee  :D je moet zelf maar weten  ;)
PS voor bliksem inslag en je eigen veiligheid, als je aardpen niet goed meer is, vooral niet wachten en vervangen. Doe het dan voor je veiligheid, want audio luisteren tussen 6 plankjes is ruk  ;) 

155 pagina's is ook nogal wat of niet. Ik denk dat je toch wat dingen door elkaar gooit, er zijn genoeg woningen die alleen een hulpaarde hebben afhankelijk van het stelsel( of aarde meegeleverd word). De stelling die Kjelt hier aanhaalt maakt duidelijk dat het niet met bliksem te maken heeft.

Jl Audio F113      

ruud2

Citaat van: skoebiedoe op november 20, 2025, 05:52:37Dacht hier in België "minder dan " 30 Ohm en dan is het goed (en waarschijnlijk mits gebruik van differentieel)
Hoger mag enkel in bepaalde situatie's maar daar zijn ook regels rond (bv voor zware generatoren mag deze 100 Ohm zijn maar dan moet er wel isolatiebewaking zijn en de kabels mogen niet langer zijn dan 50 m (heb ik mij eens laten wijsmaken door een interne keurder van een bedrijf ) )

dat in Belgie andere regels zijn dan in Nederland, bij de nieuwbouw van mijn zoon moest er onder de fundering over de gehele lengte een pink dikke koperen aarding worden aangebracht. na keuring hiervan mag pas het beton worden gestort.
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

mmuetst

Citaat van: SV..S op november 20, 2025, 11:12:26155 pagina's is ook nogal wat of niet.
Morgen schriftelijke overhoring  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kjelt

Er is duidelijk een verschil tussen de amerikaanse versie en de nederlandse.
In Amerika is zoals in de pdf te zien er per aansluiting een trafo en de aarde is losgekoppeld van de fase en neutraal.
Bij bv een TN stelsel in NL is de aarde en neutraal leiding gecombineerd. In andere woorden de aarde is onderdeel van de stroomkring.

myself

Citaat van: SV..S op november 20, 2025, 09:55:18Even terug naar het begin want er word hier weer van alles geroepen. Waarom is die weerstand gemeten, op jou verzoek? En is de insteek hier voor de elektrische installatie of was het Audiofiel?
Als je de diverse stroomtopics oa hier leest, zie je regelmatig de opmerking om je aardpin te checken of die niet te hoog is.
Dan volgt natuurlijk meteen de gedachte, wat is nu 'te hoog' en wat ga je er uberhaubt van horen.
Op het punt van te hoog blijft het vaag. Aardpin bedrijven stellen in hun offerte dat ze <166 ohm gaan opleveren en bij <2 ohm is er geen aardlek meer nodig. Maar of bijv 90, 60, 30 goed genoeg is..... waarschijnlijk wel want anders leveren die aarddpin bedrijven gevaarlijk werk op.

En daarnaast.... De grondlaag is aan verandering onderheving. Wel/niet geondwater, verzakkingen etc. Dus x ohm nu is over 10-15 jaar weer iets anders.

Op het punt wat je er wat audio betreft van gaat horen.... Dus 30 vs 5 ohm.... Lijkt niks uit te maken als je zo de reacties ziet en wat je er online over vind.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

skoebiedoe

Citaat van: ruud2 op november 20, 2025, 11:54:33dat in Belgie andere regels zijn dan in Nederland, bij de nieuwbouw van mijn zoon moest er onder de fundering over de gehele lengte een pink dikke koperen aarding worden aangebracht. na keuring hiervan mag pas het beton worden gestort.

Hier is een aardingslus ook verplicht bij nieuwbouw nu maar waar er geen lus is mag nog altijd een pin geklopt worden (want dat is nog altijd beter dan geen aarding ) maar dan mag de weerstand ook niet hoger zijn dan 30 Ohm .

Kjelt

Citaat van: myself op november 20, 2025, 20:07:54Op het punt wat je er wat audio betreft van gaat horen.... Dus 30 vs 5 ohm.... Lijkt niks uit te maken als je zo de reacties ziet en wat je er online over vind.
Draai het eens om, wat zou de reden zijn dat dit veel zou uitmaken als je beseft dat de audiomassa niet laagohmig gekoppeld is aan de netspanning of PE aansluiting ? Of doen ze dat dan bij hun toepassing wel?

myself

Citaat van: Kjelt op november 20, 2025, 22:02:03Draai het eens om, wat zou de reden zijn dat dit veel zou uitmaken als je beseft dat de audiomassa niet laagohmig gekoppeld is aan de netspanning of PE aansluiting ? Of doen ze dat dan bij hun toepassing wel?
Geen idee. Ik kan het idd niet beredeneren. Daartegenover is niet alles wat audio is (nog) te beredeneren :)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

chansig

Is weer een mooie om de dag goed te beginnen.

Gr. Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Ach als je maar ver genoeg door beredeneerd heeft alles invloed. Zelfs de Wiekslag van een vlinder in Afrika.

Ik denk persoonlijk dat je je beter kan focussen op de tweaks die bewezen zijn. Er is zoveel winst te halen in nagenoeg alle sets. Maar het lijkt alsof de grond van het huis meer magie word toebedeeld dan de speaker plaatsing.

Ga van 4 spikes onder je speaker naar 3 en de winst is duidelijk. Ontkoppel de planken in je kast. Scheidt stroom en signaal allemaal dingen die in veel sets niet gedaan worden maar waar kapitalwn worden uitgegeven aan magische zekeringen.

Let wel in veel dingen kan ik mee gaan hoewel ik de winst VS prijs zwaar betwijfel als er al winst is. Maar de impact van een aardpen zal het zoveel uitmaken als zand van klei waar je huis op staat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Porsche4Life

Ik vind dit soort discussies altijd lastig: Aan de ene kant wil je mensen gewoon graag in hun waarde laten en plezier laten beleven aan de hobby (want dáár gaar het uiteindelijk om!) Maar aan de andere kant leveren dit soort zaken objectief gezien niks op en is er idd ook geen bewijs, of zelfs maar een theorem dat dit kán werken. Masr dit strijkt dan tegen de haren in en dan komt er wrijving.

J.A.F._Doorhof

Mee eens.
Vandaar dat ik meestal aangeef dat ik met kabels etc. best ver mee kan gaan.
Het is soms te verklaren, persoonlijk zeg ik prijs kwaliteit is volledig los geslagen in veel gevallen.
Maar koop gewoon goede kabels bv via onze forum sponsors en je bent echt goed bezig.

Dingen als zekeringen van 400,00, aardpennen etc. en dan helemaal advies om zwaardere zekeringen te plaatsen, we hebben maandag een verplichte SCOOP keuring, is verplicht tegenwoordig voor de verzekering, dan lopen ze je hele pand/huis door qua stroom, denk niet dat die echt een audiofiele zekering in de meterkast zullen goedkeuren als die niet aan de eisen voldoet.

Stroom etc. moet je mijn inziens gewoon afblijven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

myself

Ik ben blij dat ik geen audiofiele zekering heb en ook niet gesteld heb dat n aardpen iets voor t geluid gaat uitmaken  :laugh:  :laugh:

Dit topic begon met n open vraag en iedereen geeft er zn eigen draai aan of doet zn eigen interpretatie.
Ik zie het als n leuk discussie onderwerp  O0

jaco

Bij ons was het op 6 meter diep al deze waarde. Zit je in een klei laag die onder water zit.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable