mcintoch mc 452 of ma 9500 of c8 voorversterker

Gestart door leon., oktober 6, 2025, 15:11:06

Vorige topic - Volgende topic

leon.

beste audiofanaten.
ikheb  weer de kriebels.
op het moment heb ik een mcintosh 452 en gebruik de lumin t2 als voorvertserker,dat klinkt lekker.
maar ik wil upgraden.
of een mc voorversterker zoals de c8 bij de mc 452.
of helemaal anders naar de ma 9500 van mcintosh.met dac voorversterker inneen.
wat zou beter zijn of fijner klinken voor mijn kef blade 2.
mvgr

Xander32

Men geeft steevast aan dat een mooie vv het grootste effect heeft op de sq.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

SpaceJS

Mcintosh is niet mijn ding maar ik zou zelf altijd voor een losse VV gaan.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

minplus

Poen zat zo te zien. Dan zou ik zeker naar de 9500 gaan met alles op elkaar afgestemd.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

marco73

Losse componenten zijn heel vaak toch echt beter
TV:LG c1 55" oled , Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer Eversolo T8 en Hifi Rose RS130 / Stereo voorversterker: Rotel Michi P5 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: AudioSolutions Figaro XL| Center: AudioSolutions Figaro C | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual  Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X

minplus

Het enige voordeel van losse componenten is dat je kunt wisselen als er weer iets anders komt. Of het dan beter is bij wat je hebt is de vraag. Bij een geïntegreerde is alles volledig op elkaar afgestemd.
Ik moet zeggen dat ik beide varianten hier heb, domweg omdat van de ene alleen losse componenten waren.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Pathos

Als je binnen hetzelfde merk blijft ga je wel flinke voordelen halen met een voor-eind combinatie tov geïntegreerd. Alle - en betere - onderdelen in een losse behuizing wat normaal niet in een geïntegreerde behuizing past. Ieder met z'n eigen voeding.

Grtz
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G2.2 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 3000 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuses.
Akoestiek: Easy Noise Control.

SpaceJS

Citaat van: Pathos op oktober  6, 2025, 21:25:38Als je binnen hetzelfde merk blijft ga je wel flinke voordelen halen met een voor-eind combinatie tov geïntegreerd. Alle - en betere - onderdelen in een losse behuizing wat normaal niet in een geïntegreerde behuizing past. Ieder met z'n eigen voeding.

Grtz

ik vindt het eigenlijk al een voordeel zonder binnen hetzelfde merk te blijven. Niet ieder merk is overal goed in bijvoorbeeld.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Pathos

Citaat van: SpaceJS op oktober  6, 2025, 21:27:39ik vindt het eigenlijk al een voordeel zonder binnen hetzelfde merk te blijven. Niet ieder merk is overal goed in bijvoorbeeld.

Snap wat je zegt. Alleen dan is het zoeken naar de juiste synergie vaak iets lastiger.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G2.2 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 3000 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuses.
Akoestiek: Easy Noise Control.

SpaceJS

Citaat van: Pathos op oktober  6, 2025, 21:31:29Snap wat je zegt. Alleen dan is het zoeken naar de juiste synergie vaak iets lastiger.

dat is juist onderdeel van de hobbie voor mij  :)

leon.

dank voor jullie antwoorden
ja het blijft lastig heb zelf ook al veel  voor eind  mono blocks etc gehad
ik kon nooit zeggen wat ik mooier vond klinken, ik weet wel na veel versterkers etc gehad te hebben, is mijn versterker de mcintosh geworden.
vandaar de vraag of iemand wel de combinatie heeft gehad losse componenten of vast van mcintoch
en of het wel waard is want de 452 is een zeer goede  eindversterker
binnenkort toch even de 9500 beluisteren

Spijkie

Welke van de 2 heeft de meeste power ? De 452 of de 9500 ? Ik denk dat de Lumin een prima voorversterker is maar een Lumin Tx3 weer beter dus zou ik het eerder daar in zoeken.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

Mao

Ik heb ooit eens 3 jaar geleden voor hetzelfde dilema gestaan. Uiteindelijk is het de C2700 geworden met de MC 312.
De keuze om toch te gaan voor losse voor en eindversterker heeft meer voordelen. Als streamer heb ik de Lumin U2 die naadloos in de Dac 2 gaat.
De MC 452 geeft meer power ik denk meer dan genoeg voor de KEF luidsprekers. Mijn keuze voor de buizen voorversterker is puur omdat ik een zwak heb voor buizen en de sound ervan.

Stel dat je voor de MA 9500 zou gaan dan neem ik aan dat je MC452 overbodig en wellicht inruilen. Daar verlies je op en dat is zonde en als je dan financieel de gaat berekenen dan is een McIntosh voorversterker niet eens zoveel duurder dan je inruil. En het staat wel stoer zo een set. Voor en eind apart.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

leon.

ja dat het mooi is, is meegenomen ik vind het prachtig , mijn vrouw weer niet helaas. maar ik ga toch voor een buizen voorversterker (denk ik).
en dan wil ik toch de c8 proberen niet te veel poespas zit daar op.gebruikt staan er helaas niet veel preamps op(buizen)
alleen hoor dat de dac 2 niet zo bijzonder moet klinken. maar ja dan kan ik het vergelijken met de lumin t2 dac

Mao

Citaat van: leon. op oktober  8, 2025, 07:30:39ja dat het mooi is, is meegenomen ik vind het prachtig , mijn vrouw weer niet helaas. maar ik ga toch voor een buizen voorversterker (denk ik).
en dan wil ik toch de c8 proberen niet te veel poespas zit daar op.gebruikt staan er helaas niet veel preamps op(buizen)
alleen hoor dat de dac 2 niet zo bijzonder moet klinken. maar ja dan kan ik het vergelijken met de lumin t2 dac

Denk zelf dat de C8 kwa geluid niets onder doet voor de 2700. De C8 is denk ik de uitgeklede versie van de 2700 of nu de 2800. Een losse DAC 2 kost ook al 1900 Euro en tel dat op bij C8 kom je steeds dichterbij. Met jou Lumin heb je toch geen DAC nodig. Ik gebruik eigenlijk hier alleen de Lumin U2  voor Roon en verder eigenlijk niets dan behalve af en toe de TV. Ik heb als je het zo bekijkt eigenlijk een te grote voorversterker.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

addesmo

Ik heh de 8950 met ingebouwd de dac2 en phono pre. Geeft wel rust zo en bespaart ruimte. Maar los voor en eind is natuurlijk ook zeer fraai en of het echt "veel" beter klinkt zou ik dan eerst wel willen horen, liefst thuis!

Mao

Citaat van: addesmo op oktober  8, 2025, 11:24:01Ik heh de 8950 met ingebouwd de dac2 en phono pre. Geeft wel rust zo en bespaart ruimte. Maar los voor en eind is natuurlijk ook zeer fraai en of het echt "vee" beter klinkt zou ik dan eerst wel willen horen, liefst thuis!

Dat het veel beter zou klinken dat zal nog wel eens mee kunnen vallen inderdaad. Uiteindelijk is het een samengesteld model. Het enige waarom losse voor en eind van de zelfde klasse beter of wat anders zou klinken is dat je 2 verschillende voedingen hebt. Dat touwje ertussen voor de verbinding zal ook geen roet in het eten geven.

leon.

kleine update.
ik heb de c8 voorversterker op mijn set beluisterd.
meerwaarde tov de lumin als voorversterker is in mijn oren zeer weinig.
ik vind de stemmen van de lumin zelfs mooier, wel is de muziek grootser.
dus de c8 gaat terug.
en weer iets anders proberen.leedh van lumin is dus echt goed.
kreeg al een tip om de t3 te proberen.

Spijkie

Citaat van: leon. op oktober 16, 2025, 07:57:32kleine update.
ik heb de c8 voorversterker op mijn set beluisterd.
meerwaarde tov de lumin als voorversterker is in mijn oren zeer weinig.
ik vind de stemmen van de lumin zelfs mooier, wel is de muziek grootser.
dus de c8 gaat terug.
en weer iets anders proberen.leedh van lumin is dus echt goed.
kreeg al een tip om de t3 te proberen.

Lijkt me ook een leuke vergelijking tussen de 2 Lumin om te horen wat het verschil is.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.