Tannoy Chester

Gestart door gerard123, september 14, 2025, 21:33:43

Vorige topic - Volgende topic

gerard123

Een paar maanden geleden kreeg ik voor een symbolische vergoeding van forumlid Fred (fredenivanca) een paar Tannoy Chester. Technisch perfect met een mooie 10 inch dc unit, maar het fineer was niet meer te redden. Ze staan al enige tijd bij een bevriende houtbewerker, hij gaat de kasten opnieuw fineren. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

e4f8600e-e082-42fe-8b90-064119dc5057.jpeg
Ik heb al heel vaak naar de Toccata en Fuga in d-moll geluisterd, maar sinds de laatste software update van mijn streamer hoor ik pas dat er een kerkorgel meespeelt.

gerard123

Als ze klaar zijn ga ik er eens goed voor zitten om ze te vergelijken met mijn huidige speakers, de Klipsch Heresy 2. Die worden aangestuurd door een Lyngdorf 2170 en ondersteund door een REL B2 subwoofer. Die laatste twee zijn eigenlijk de enige vaste waarden in mijn zoldersetje.

IMG_7304.jpeg

Zoals op de foto te zien is staan de speakers op een soort podiumpje. Dat maakt het vinden van goede stands wel lastig dus die beun ik meestal zelf in elkaar. Voor de Klipchen had ik daar vloerstaanders staan, Translator Impact 50 en dat was zowel visueel als qua geluid niet ideaal. Dus hou ik het meestal bij wat grotere standmounts.

Ik verwacht van de Tannoys een wat 'audiofieler' geluid. De Klipschen zijn door hun hoge rendement en belastbaarheid in staat om een enorme trap in je pens te geven en daar hou ik van. Verder hebben ze door hun hoorns wat minder reflecties, andere speakers die ik heb gehad werden op luid niveau een beetje kakofonisch, deze niet.
IMG_7305.jpeg
De rest van de zolderset is vintage spul, mijn grote liefde. Helaas qua geluid niet altijd even consistent en betrouwbaar, ik heb mijn portie van slippende snaren, haperende relais, brokkelende tandwielen, snarendrab en uitgehard vet wel gehad, maar dat fixen is een hobby op zichzelf.
Ik heb al heel vaak naar de Toccata en Fuga in d-moll geluisterd, maar sinds de laatste software update van mijn streamer hoor ik pas dat er een kerkorgel meespeelt.

FS249

Mooie set! Moet vast goed klinken.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

gerard123

Citaat van: FS249 op september 15, 2025, 11:27:57Mooie set! Moet vast goed klinken.
Hoi Frits, één van de eerste versies van mijn zolderset bestond onder ander uit de Denon 1500ae die ik van je had overgenomen.

20181209_163446_Original.jpeg

FS249

Citaat van: gerard123 op september 15, 2025, 12:02:19Hoi Frits, één van de eerste versies van mijn zolderset bestond onder ander uit de Denon 1500ae die ik van je had overgenomen.

20181209_163446_Original.jpeg

Ja, dat herinner ik mij nog. Een fijne, veelal ondergewaardeerde versterker. Leuk dat ik destijds met de PMA 1500ae een bijdrage heb mogen leveren aan jouw audio plezier. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

gerard123

Citaat van: FS249 op september 15, 2025, 12:15:09Ja, dat herinner ik mij nog. Een fijne, veelal ondergewaardeerde versterker. Leuk dat ik destijds met de PMA 1500ae een bijdrage heb mogen leveren aan jouw audio plezier. ;D
Flinke tijd mee gespeeld, een keer de inputkeuzeschakelaar laten servicen, die roterende dingen gaan soms uit zichzelf als een dolle schakelen. Daarna een jaartje een Rotel voor/eind combi en toen de Lyngdorf.

Dura

Leuk om te zien Gerard, lijken even gezellige ruimte. Vraagje, waarom een WIIM terwijl de Lyngdorf ook kan streamen?
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

chansig

Leuk dat podium.

Welke Wiim staat daar ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

gerard123

Citaat van: Dura op september 15, 2025, 12:49:37Leuk om te zien Gerard, lijken even gezellige ruimte. Vraagje, waarom een WIIM terwijl de Lyngdorf ook kan streamen?
De 2170 heeft geen ingebouwde streamer. Zit wel stiekem naar de nieuwe 2210 te loeren...

gerard123

chansig

Gebruik je ook de correctie mogelijkheden ? Die heeft de Lyngdorf toch ook ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Spijkie

Citaat van: gerard123 op september 15, 2025, 12:52:18De 2170 heeft geen ingebouwde streamer. Zit wel stiekem naar de nieuwe 2210 te loeren...

Heb de 2170 ook gehad, mooi apparaat. Had er een Lumin via usb op aangesloten en klonk erg goed. Uiteindelijk kwam ik er bij mij achter de correctie niet meer nodig te hebben.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

gerard123

Citaat van: chansig op september 15, 2025, 12:54:01Gebruik je ook de correctie mogelijkheden ? Die heeft de Lyngdorf toch ook ?

Gr. Hans

Nee, ik gebruik alleen de Roomperfect correctie van de Lyngdorf. Dat is een vrij uitgebreid systeem met een meetmicrofoon. Ook kun je de subwoofer goed instellen qua overgangsfrequentie en steilheid van het filter. De WiiM heb ik voornamelijk gekocht vanwege het kekke schermpje en omdat hij Youtube music snapt. Hij gaat digitaal de Lyngdorf in.

chansig

Duidelijk. Ik verwacht ook wel dat de correctie van de Lyndorf beter is.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

fredenivanca

leuk om te zien dat je op pakt waar ik helaas geen tijd voor heb. Ben in ieder geval blij om een liefhebber op zijn beurt ook weer blij te maken.
Toch maar niet zelf fineren? is best wel wel een klusje he?
Maar leuk zo om dat vintage spul bij elkaar te zien, vooral de revox, die heb ik mijn jeugd ook gehad op mijn zolderkamertje
LG Oled 77G1~~Lyngdorf MP 60 2.1~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround)~~Lumin U2 mini Sbooste~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~2x monitor audio anthra W10~~SF on wall~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~VU solo 4K~~audioquest/inakustik WBT~~stroom AQ nrg Y~~

gerard123

Citaat van: fredenivanca op september 15, 2025, 15:00:07leuk om te zien dat je op pakt waar ik helaas geen tijd voor heb. Ben in ieder geval blij om een liefhebber op zijn beurt ook weer blij te maken.
Toch maar niet zelf fineren? is best wel wel een klusje he?
Maar leuk zo om dat vintage spul bij elkaar te zien, vooral de revox, die heb ik mijn jeugd ook gehad op mijn zolderkamertje

Ja ik dacht, ik moet eens wat laten horen over dit project, het is al een tijd geleden dat ik ze ophaalde. Die vriend doet dat in z'n eigen tijd, hij kan de spullen van zijn werk gebruiken. Maar dan moet ik wel een beetje geduld hebben. Dat is het me wel waard in plaats van zelf te gaan lopen proberen. Hij heeft ook al een keer een massief houten plintje voor een 212 gemaakt, echt vakwerk en zo'n speler knapt daar enorm van op. IMG_6866.jpeg

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

gerard123

Citaat van: Xander32 op september 15, 2025, 19:31:09Tannoy Chester, specs

https://www.hilberink.nl/codehans/tannoy156.htm

De Chester kwam na de Eaton, die nu nog nieuw te koop is als een heruitgave in de Legacy lijn.
De Eaton had de HPD295a driver, de Chester de 2528 driver, ook een pepperpot.

Het zijn behoorlijke knoerten.

IMG_6756.jpeg

IMG_6695.jpeg 

gerard123

Er is voortgang...

96913883-b7f6-4c6f-9c01-e93c7a46b0ef.jpeg

fredenivanca

ziet er al 100x beter uit als wat het was.
lijkt me ook best lastig om dit zelf te doen, voor een leek
LG Oled 77G1~~Lyngdorf MP 60 2.1~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround)~~Lumin U2 mini Sbooste~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~2x monitor audio anthra W10~~SF on wall~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~VU solo 4K~~audioquest/inakustik WBT~~stroom AQ nrg Y~~