Trinnov AltitudeCI scalable audio over IP

Gestart door Koekerwauz_NL, augustus 26, 2025, 21:39:11

Vorige topic - Volgende topic

Koekerwauz_NL

Toch een mooi nieuwtje in de aanloop naar Cedia. Benieuwd naar de prijzen aangezien je channels kunt kopen per paar.

https://www.trinnov.com/en/blog/posts/trinnov-unveils-altitudeci-scalable-audio-over-ip-for-every-project/

Fox

Even een domme vraag, maar hoe sluit je IP aan op een XRL of RCA ingang?
Want dat is wat de meeste eindversterkers hebben die aansluitingen en de DB6 is begin jaren '90 verdwenen...

eduard

Ik vermoed dat je op dit moment bijna een "vendor lock-in" hebt met audio over ip. Er zullen vermoedelijk weinig versterkers zijn die dit ondersteunen(voor home theater).
Weet er zelf niet veel van audio over ip, maar ik vraag me af of dit voor thuis gebruik intressant is. Het geluid moet meerdere malen "in en uitpakt" worden. Ik las ergens dat het op basis van udp verstuurd wordt er moet dus dan ook fout correctie in de software in gebouwd worden. Data versturen over ip gaat vaak foutloos maar geen idee hoe dat hier uitpakt mbt oa extra vertraging timings ect. Kan me goed voorstellen dat het ideaal kan zijn voor multi room oplossing en op locatie waar processor en versterker ver van elkaar afstaan. Maar vooralsnog heb ik liever een "domme" eindversterker die het signaal analoog aangeboden krijgt. Ik doe ook veel langer met een eindversterker dan met een voorversterker/processor.

Christof_G

Het is helemaal geen vendor lock, maar het wordt vooral bij PA gebruikt. Maar je hebt ook adapters naar XLR.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
HT video: XGIMI Titan Noir Max | Vero V | Panasonic UB424
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

Gabor

Citaat van: Fox op augustus 29, 2025, 09:53:55Even een domme vraag, maar hoe sluit je IP aan op een XRL of RCA ingang?
Want dat is wat de meeste eindversterkers hebben die aansluitingen en de DB6 is begin jaren '90 verdwenen...

Je sluit het aan op een eindversterker met audio over IP ingang (AES67 of Dante), niet op een RCA of XLR. Of via een tussenstap met een DA converter met deze ingangen. Er is overigens geen vendor lock-in, het is vrij door elkaar te gebruiken zolang je binnen hetzelfde protocol blijft.
Voor standaard thuisgebruik is dit misschien niet zo interessant. Maar dit apparaat is ook niet bedoeld voor standaard thuisgebruik, maar voor "custom install's". Voor die markt zijn dergelijke eindversterkers meer gangbaar, meestal als rackmount, of bijvoorbeeld meteen naar een actieve speaker met AoIP input.

Audio over IP is een beetje gedoe, als je er geen voordeel van hebt zou ik er niet aan beginnen, als je het wel nodig hebt is het zeker niet onmogelijk te gebruiken en kan het enorme mogelijkheden bieden.

Littletycoon

Citaat van: eduard op augustus 29, 2025, 10:29:29Ik vermoed dat je op dit moment bijna een "vendor lock-in" hebt met audio over ip. Er zullen vermoedelijk weinig versterkers zijn die dit ondersteunen(voor home theater).
Weet er zelf niet veel van audio over ip, maar ik vraag me af of dit voor thuis gebruik intressant is. Het geluid moet meerdere malen "in en uitpakt" worden. Ik las ergens dat het op basis van udp verstuurd wordt er moet dus dan ook fout correctie in de software in gebouwd worden. Data versturen over ip gaat vaak foutloos maar geen idee hoe dat hier uitpakt mbt oa extra vertraging timings ect. Kan me goed voorstellen dat het ideaal kan zijn voor multi room oplossing en op locatie waar processor en versterker ver van elkaar afstaan. Maar vooralsnog heb ik liever een "domme" eindversterker die het signaal analoog aangeboden krijgt. Ik doe ook veel langer met een eindversterker dan met een voorversterker/processor.
Het is de toekomst. Het is gewoon netwerkverkeer waarin data wordt verstuurd, geen audio, data.

Koekerwauz_NL

Audio over IP is de toekomst, vooral voor multichannel setups en streaming.
Je kijkt nu ook al video/TV over IP, maar de meeste realiseren zich dat niet.
Alle gerenommeerde merken in PA hebben eindversterkers die Dante/AES etc hebben.
Ze zijn meestal wel een stuk duurder dan de versies zonder die licenties.

eduard

En hoever in de toekomst moet ik dan kijken en wat is dan de doelgroep?
Er zijn zeker use cases te vinden voor audio over ip.
Maar ik denk niet dat dit de gemiddelde home theater bezitter zijn. Denk zelf dat het voor thuis gebruik een niche product is. Dat er data packetten verstuurd worden snap ik. En dit kan heel goed gaan en snel zowel bij tcp of udp verkeer, maar deze packetten zullen toch weer in en uitgepakt en samen gevoegd moeten worden. Ik ben nog niet overtuigd of dat dit voor korte afstanden efficient en goedkoop kan gebeuren. Maar misschien heb ik het fout en hebben over 10 jaar ofzo elke nieuwe eindversterker deze opties, dan moeten de licentie wel goedkoop zijn.

Littletycoon

Citaat van: eduard op augustus 30, 2025, 00:54:51En hoever in de toekomst moet ik dan kijken en wat is dan de doelgroep?
Maar ik denk niet dat dit de gemiddelde home theater bezitter zijn. Denk zelf dat het voor thuis gebruik een niche product is. Dat er data packetten verstuurd worden snap ik. En dit kan heel goed gaan en snel zowel bij tcp of udp verkeer, maar deze packetten zullen toch weer in en uitgepakt en samen gevoegd moeten worden. Ik ben nog niet overtuigd of dat dit voor korte afstanden efficient en goedkoop kan gebeuren. Maar misschien heb ik het fout en hebben over 10 jaar ofzo elke nieuwe eindversterker deze opties, dan moeten de licentie wel goedkoop zijn.
Hoezo niet goedkoop en efficient: Gewoon standaard netwerkkabel, 100 euri voor 300 meter op Aliexpress

eduard

Lol. Ik vermoed dat deze kabel een duurkoop wordt. Van Veel goedkope utp kabels zijn niet alle aders van koper. Zou er van weg blijven.

Fox

Hmmmmmm, het argument dat deze voor een grotere groep betaalbaarder word is dus "gebakken lucht".

Men laat dus de DAC en uitgang aansluitingen weg, maakt de processor goedkoper en vervolgens moet je een extra tussenstap apparaten aanschaffen...

Dit is dus geen pre-pro  :confused:

Littletycoon

Citaat van: eduard op augustus 30, 2025, 10:56:19Lol. Ik vermoed dat deze kabel een duurkoop wordt. Van Veel goedkope utp kabels zijn niet alle aders van koper. Zou er van weg blijven.
er gaan nullen en enen overheen. Je haalt het ook gewoon uit Europa, 85 euri voor 300 meter maar kan ook 250 meter voor 200 euri.

Waarom het van koper moet zijn ontgaat me volledig. Complexer en duurder, maar het kan ook met fibre optic kabel, zit helemaal geen koper in.

eduard

Om eerlijk te zijn er geen geen nullen en enen over een kabel. Ik ga dit verder niet uitleggen(blokgolf). Ik zou zeggen gebruik google. En wat betrekken met de kwaliteit van de kabel en wel of geen kopere aders daar is ook het 1 en ander over te vinden op het internet oa mbt het wel en niet halen van 1 gig data transfer ect.

Maar we drijven steeds verder af het gaat hier om de audio over ip optie die door trinov geboden wordt. Ik herhaal even mijn eerdere vraag en opmerking. Ik denk dat deze optie voor de gemiddelde home theater gebruiker niet intressant is. En voor high end heb ik zo mijn twijfels wat de extra omzetting van het signaal ect voor invloed op  de kwaliteit hebben. Al vermoed ik dat dit beperkt is. Gaat mijn meer over de flexibiliteit en het simpel kunnen wisselen tussen verschillende eindversterker.

Gabor

Citaat van: eduard op augustus 30, 2025, 00:54:51En hoever in de toekomst moet ik dan kijken en wat is dan de doelgroep?

Nee hoor ik denk dat je dat aardig goed ziet. AoIP lost problemen op die thuis niet spelen. Het is weinig relevant om je geluid van de processor naar een eindversterker te krijgen als die er onder staat. Het is veel meer bedoeld voor PA en studio situaties, met grote (audio) netwerken waar voorheen alles met AES/EBU geschakeld en aan elkaar geknoopt werd gaat dat nu veel makkelijker en goedkoper via Dante. Voor thuis gebruik je eerder een handvol rca of xlr kabels en klaar. AoIP is ook lang niet zo gebruiksvriendelijk als analoog/digitaal/hdmi. Je hebt software nodig om het te routen. Met Dante zit daar nog een gebruiksvriendelijke soort schil omheen, bij AES67 moet je je eigen multicast flows opzetten om iets van A naar B te krijgen. De gemiddelde consument haakt al af bij het lezen van de omschrijving, maar in de pro audio wereld is het een blijvertje en voor thuis gebruik een niche.

Hooguit dat het nog door gaat dringen als het echt klik en klaar wordt, dus je sluit iets aan binnen je netwerk, je krijgt een popup 'nieuw apparaat' ofzoiets en je zegt stuur dit geluid daar naartoe. Maar daar zijn we nu nog niet en ik denk ook niet dat de thuismarkt zich die kant op beweegt, dat gaat eerder naar iets kleins en draadloos (zie de populariteit van de soundbars en bluetooth speakers).

PascalP

Citaat van: eduard op augustus 31, 2025, 14:55:24En voor high end heb ik zo mijn twijfels wat de extra omzetting van het signaal ect voor invloed op  de kwaliteit hebben. Al vermoed ik dat dit beperkt is. Gaat mijn meer over de flexibiliteit en het simpel kunnen wisselen tussen verschillende eindversterker.

Er is toch geen extra omzetting van het signaal?
In een traditionele setup is het D/A stuk in je processor, met AoIP in je eindtrap.
Nog steeds dezelfde omzetting enkel op een andere plek in je keten.

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Tandwiel

Een mooi nieuw verdienmodel. Speciale high end apparaten aan de zend en ontvangst kant. Vanaf 4999 p/st maar als je beter wil is het vanaf 11999 p/st :bigsmile:

Littletycoon

Citaat van: eduard op augustus 31, 2025, 14:55:24Om eerlijk te zijn er geen geen nullen en enen over een kabel. Ik ga dit verder niet uitleggen(blokgolf). Ik zou zeggen gebruik google. En wat betrekken met de kwaliteit van de kabel en wel of geen kopere aders daar is ook het 1 en ander over te vinden op het internet oa mbt het wel en niet halen van 1 gig data transfer ect.

[/quote]
Blokgolf is een onzin concept in netwerkverkeer, compleet niet ter zake doende. Een beetje zoals discussie over netwerkkabels, vanaf cat 6a (inmiddels 20 jaar geleden geïntroduceerd) is het gewoon 10gb doorvoer hoezo 1gb niet halen, er is nauwelijks rotzooi in netwerkkabels, zo standaard allemaal, dit in tegenstelling tot audiokabels waar snake oil een veel gebezigde term blijft.. Een beetje zoals high end, deflectie terminologie.

Het ligt aan de speakers die je hebt als die dante/ravenna/aes67 inputs hebben is het super makkelijk, d/a omzetting in de speaker. Merken zoals Dutch&Dutch, Grimm, Kii, genelec, neumann om er een aantal te noemen hebben zulle speakers of bewegen ernaar toe. Dit los van draadloze oplossingen (zoals b.v. wisa).

Zoals iemand aangaf is netwerk set up niet straightforward plug & play bij aoip.

eduard

De data transfer is toch echt een volt verschil wel of geen stroom het spannings verschil bepaald of het nul of een 1 is. Er zijn wel degelijk slechte chinese netwerk kabels in omloop.

Christof_G

Nieuws van CEDIA:
As for the processor itself, it starts at 8 channels but can scale all the way up to 64. Pricing starts at $11,000 and increases by about $1,250 for each additional pair of channels, with the fully expanded version coming in around $26,000.
HT speakers (7.4.4): 3 x M&K S150 | 2 x M&K S150T | 2 x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
HT elektronica: Acurus Muse + Arcam PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Woonkamer (4.1): 2 x Focal 300 IWLCR6 + 2 x Focal Dome | SVS 3000 Micro | Arcam AVR550 | Vero 4K+ | Bluesound Node nano

gunny

Voorlopig maar tot 32 kanalen?  ;D Schermafbeelding 2025-09-04 185536.png
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

gunny

En de nieuwe interface van de CI ( en toekomstig Alt. 16 - 32)

Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

Christof_G

FYI, 7990 euro + btw, extra kanalen 900 euro + btw.

Koekerwauz_NL

Wel apart dat in de bovenstaande video van de nieuwe Trinnov de 'gewone' Altitude qua signaal verwerking toch nog de voorkeur heeft. Als je dus Dante of AES gaat doen dienen de AD en DA converters tussen voor- en eindtrap een goede matcht te zijn qua specs anders krijg je 'problemen'. dat begrijp ik niet helemaal, dat is toch het idee dat er een protocol is dat zorgt voor de juiste match?

Gabor

Er is geen AD/DA match nodig bij Dante omdat die stap er niet is. Je verlegt de DA conversie van de processor naar de eindversterker en hij zegt er van uit te gaan dat deze DA converter in de eindversterker van mindere kwaliteit zal zijn en raadt daarom analoog aan (en dan dus ook analoge versterkers).

Extra jitter speelt niet echt omdat de DAC in de eindversterker zijn eigen klok blijft gebruiken, maar bijgestuurd wordt via PTP.

Voor 2.500 euro haal je tegenwoordig een Ferrofish 32 kanaals Dante DAC met goede ESS Sabre chips. Gecombineerd met zo'n Altitude CI heb je best een veelzijdig systeem. Al blijft het wrang dat het duurste component de licentiekosten voor extra kanalen is en niet de hardware zelf maar dat is nou eenmaal zoals ze zelf zeggen "the nature of the game".