Sony XW5100 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 11, 2025, 13:41:57

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Als we naar projectoren kijken zijn voor mij persoonlijk een paar zaken die belangrijk zijn, en die veranderen door de jaren.

Waar vroeger bv 3D een vereiste was zie je dat meer en meer mensen eigenlijk geen 3D meer gebruiken. Voor onszelf geldt hetzelfde en 3D is daarom voor ons persoonlijk niet meer belangrijk. Echter HDR is een punt waar we juist wel veel verandering willen zien.

Sony XW5100
De XW5100 komt naast de zeer populaire XW5000 in de Sony Line up.

LET WEL :
Dit is een review sample, meestal kloppen deze redelijk goed met wat er op de markt komt, het is nooit slechter :D
Nadeel is wel dat ik voor review erg weinig tijd had,  maar gezien het vergelijk met de 5000 denk ik dat we wel een heel mooi vergelijk hadden.

Uiterlijk, aansluitingen en AB
Eigenlijk allemaal vertrouwd.
Nog steeds lekker van gewicht in vergelijk met de oudere series.
De AB is nog steeds de bekende Sony AB, met verlichting en goede layout, die hoeft van mij niet veranderd te worden :D

Qua aansluitingen heb je de gebruikelijke aansluitingen.
En de XW5100 beschikt net als de XW5000 over een handmatige lensshift, zoom en focus.
Als je altijd gewend bent dit met de AB te doen is dat even wennen, maar het werkt perfect, de afstelling is vooral voor focus en zoom zeer fijn.

De panelen in de Sony zijn zoals we van Sony gewend zijn native 4K.
Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat tegenwoordig een GOEDE pixelshift projector absoluut ook een goed 4K beeld neerzet en dat je ze echt naast elkaar moet zetten om verschil te kunnen zien (en dan nog is het waarschijnlijk de lens) maar PERSOONLIJK heb ik ook liever een Native 4K paneel.

Totale beeldervaring
Als we kijken naar het totale beeld van de XW5100 dan zie je het DNA van de Sony lijn.
Een zeer rustig beeld met een waanzinnig goede motionflow.
De motionflow is zover ik nu kan zien iets beter met moeilijke scenes, maar de Sony motionflow was al enorm goed.

Ook het bekende 3D achtige beeld wat we kennen van de high-end projectoren zien we steeds meer terug in de lagere lijn, de XW5000 had dit al en de XW5100 geeft ook direct bij het aanzetten een erg mooie meeslepende filmervaring.

Een uitleg voor we verder gaan
We hebben de sample gisteren laat binnen gekregen en werd vanmorgen al weer opgehaald, dus ik ben er letterlijk redelijk rap doorheen gegaan, maar had de mazzel dat we toevallig een XW5000 voor vergelijk hadden staan, dus in dit geval een wat andere review.

Laten we ze eens tegen elkaar zetten qua kijk ervaring.

Blacklevel
Natuurlijk enorm belangrijk als je in een batcave zit.
In vergelijk met de 5000 is het nu bij de "honingtest" duidelijk te zien dat de 5100 wat dieper gaat in het zwart, bij de 5000 zie je bij deze scene een verschil tussen de achtergrond en het scherm, op de 5100 is het eigenlijk gelijk.

LET WEL, dit betekend niet dat als er niets geprojecteerd word het zwart pikzwart is.
Maar wel dat in de film zelf je een duidelijk dieper zwart ziet. En dit geeft meteen een totaal andere ervaring TOV de 5000.

Bite
Wat is Bite ?
Met Bite bedoel ik hoe dynamisch het beeld overkomt.
Je kent het wel, sommige projectoren kijk je naar en je denkt "ja leuk maar het is wat vlak" en soms denk je "Man, dat spat van het scherm"

In vergelijk met de 5000 heeft de 5100 duidelijk meer contrast in het beeld. Dieper zwart en meer lightoutput zetten lekker dynamisch beeld neer. Met genoeg helderheid voor de grotere schermen.

De 5100 heeft verschillende settings waarmee je ook binnen SDR de "Bite" wat kan opwaarderen wat de projector erg geschikt maakt als je veel wisselend materiaal bekijkt, vooral slechter/ouder materiaal kan er een stuk beter uitzien dan op een standaard setting.

Tot zo ver zou je zeggen een mooie evolutionaire ontwikkeling, maar nog geen revolutie......je voelt hem al aankomen denk ik :D

HDR
Hier zijn SPRONGEN gemaakt, en ik bedoel echt SPRONGEN.
Let wel, ik heb de projector zeer kort in mijn bezit gehad, maar dit was echt schokkend.

We hebben een scene gepakt van "the Meg" rond een uur zit een opname waar op de 5000 (en verschillende andere projectoren EN tv's) alle wolken weg zijn, je ziet wel een blauwe lucht maar alle detail is weg uit de wolken.

Op de 5000 is dit met geen mogelijkheid in DIE scene terug te krijgen.
Pakken we de 5100 is het eigenlijk direct goed.

De 5100 heeft voor HDR dezelfde opties als de 5000 binnen de HDR contrast setting, maar geeft ook 3 extra opties voor Tone Mapping. nu zou je denken dat het daaraan ligt, maar het zit veel dieper schijnbaar. Want zelfs met de tone mapping optie op off laat de 5100 zonder problemen al het detail zien, sterker de tone mapping in die scene deed erg weinig :D

Ik moet echt meer materiaal op HDR kijken, heb nu een klein uurtje kunnen kijken voor de klant arriveerde en HDR knalde echt van het beeld af, maar zonder vergelijk en met zoveel projectoren is het altijd moeilijk om uit je hoofd even een vergelijk te maken, nu met een 5000 ernaast is het opvallend hoe het verschil op eigenlijk alle punten te zien is.

Erg interessante upgrade voor mensen die veel HDR kijken.

Kleur en metingen
Zoals je in de metingen kan zien was de unit uit de doos matig, en is hij zoals we gewend zijn met moderne projectoren is hij heel netjes te kalibreren naar een nagenoeg perfecte REC709.
Ook op HDR kwam ik mooi op de juiste waardes, alleen qua Y *luminance blijft natuurlijk HDR in de calibratie een "uitdaging" en dat is mooi want dat betekent dat we eindelijk een standaard hebben waarmee we nog jaren op zowel TV als projector gebied stappen kunnen maken.

Eerst de grayscale.
Dit zijn in feite de waardes voor RGB waarbij we op 2 punten (bij voorkeur) werken om de basis zo neutraal mogelijk te maken richting de D65 (6500 graden Kelvin). Dit is de afgesproken standaard voor een neutrale kleur weergave zonder kleurzweem.

We doen dit aan de onderkant van de grayscale en de bovenkant. Bij een goed ontworpen display zou dat eigenlijk genoeg moeten zijn, en zoals je ziet klopt het hier heel netjes. De schaal is altijd redelijk fijn op onze rapporten en de afwijkingen die je ziet zullen in het beeld absoluut niet opvallen.

Sony 5100 review sample-4.jpg

Dan het CMS systeem.
Dat is wat ingewikkelder.
Waar we bij de grayscale eigenlijk alleen maar de balans tussen Rood, Groen en Blauw (de primaire kleuren) goed zetten aan de boven- en onderkant is het CMS ten eerste een stuk ingewikkelder maar ook belangrijker.

Waar we bij de grayscale een standaard aan hangen die redelijk makkelijk te halen is en verder buiten de gamma eigenlijk geen afwijkingen heeft, is het CMS dus ingewikkelder.

Het CMS of wel Color Management System bepaalt niet 1 standaard maar bepaalt in feite de kleurspace waarin je speelt. Dus voor REC709 kalibreren we een andere kleurspace dan voor HDR (BT2020 of P3)

Bij het CMS kalibreren we niet alleen de primaire kleuren maar ook de secondaire kleuren (Cyaan, Magenta en Geel), alle kleuren hebben 3 coordinaten. x,y en Y.
Hue, Saturation, en Luminance.

Naast de 3 coordinaten PER kleur is het ook belangrijk dat we een balans vinden in de kleurspace. Vaak doen we dit grafisch door een lijn te trekken vanuit de primaire kleur door het witpunt en dan zou je op de secondaire kleur uit moeten komen. Krijgen we een CMS niet helemaal correct is vooral die balans erg belangrijk voor een natuurlijke en fijne weergave.

De Sony heeft al jaren 2 opties voor de kleurspace wat enorm fijn werkt.
We kunnen eerst de primaire kleuren per kleurspace vast zetten en daarna ook nog binnen het CMS-menu ook nog eens alle 6 kleuren "fine tunen" dit maakt de Sony lijn projector enorm flexibel qua kalibratie.
En zoals je ziet het eind resultaat is gewoon erg goed.

Sony 5100 review sample-5.jpg 

Contrast
Ondertussen moet je je wel afvragen of deze waardes nog echt waarde hebben aangezien een superkleine aanpassing in zowel brightness als contrast je de waardes enorm omhoog of naar beneden ziet schieten.

Zonder hulpmiddelen kwam ik uit NA calibratie op : 6558:1
Met de dynamiek op max op : 19750:1
En uiteindelijk de voor mij nog steeds belangrijkste waarde : 350:1 voor ANSI

Allemaal erg mooie waardes, maar zoals gezegd, als de brightness 1 tikje terug gaat mag je de waardes bijna verdubbelen, maar dit kost dan net wat detail in het zwart, ANSI contrast verandert niet natuurlijk.

Conclusie
Met een ADVIESPRIJS van 6999,00 zet Sony met een XW5100 denk ik een erg mooie projector neer in een mooi prijssegment.
Het is altijd handig even te mailen of te bellen voor actuele prijzen natuurlijk.

Zoals gezegd heb ik de projector maar heel kort in handen gehad.
Maar juist door het directe vergelijk met de XW5000 en vooral de afhandeling van "The Meg HDR" kan ik met een gerust hart zeggen dat op HDR en motion flow gebied Sony flinke stappen heeft gezet met de nieuwe processor. Ook qua dynamiek is het allemaal net wat heftiger wat de XW5100 gewoon een zeer mooie Home Theater projector maakt die zowel in een batcave als in een kamer met lichte muren het perfect zal doen.

Er is meer dan genoeg lichtoutput voor de lichte ruimte, en met een beetje laser dimming tover je een geniaal rustig en super filmisch beeld op je scherm.

We hebben er ook 1 voor onszelf besteld na deze review :D
Dus als iemand nog goedkoop een VW790 zoekt :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

reza

Leuke review Frank!
Ook wel leuk om te melden:
Er zit misschien geen automatische lens memory functie op maar wel een digitale wat het voor mensen met een scoop scherm erg aantrekkelijk maakt.
Dus niet meer hoeven opstaan om dit handmatig te veranderen het gaat gewoon via een knop op de AB.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Correct, blanking etc. is ook allemaal aanwezig dat heb ik niet vermeld inderdaad. :D
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen_v

Ik kwam voor de hercalibratie van m'n 5000es en dat kon ik ineens mooi combineren met een demo van de 5100es. Bedankt hiervoor Annewiek en Frank!

De 5100es geeft een ontzetten scherp beeld. Ondanks dat de verschillen met de 5000 verder niet wereldschokkend zijn, kriebelt het wel om na te denken om toch m'n 5000 toch te "upgraden" naar de 5100. De HDR afhandeling is, naar mijn idee, behoorlijk vooruit gegaan, plus de extra lichtoutput is ook erg prettig.

Vanavond eerst maar eens iets kijken op m'n keurig afgestelde 5000, want eerlijk, ook deze is zeker geen straf om naar te kijken ;D

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 11, 2025, 13:41:57De XW5100 is de opvolger van de zeer populaire XW5000.

In eerdere communicatie werd gezegd dat de xw5000 naast de xw5100 in het assortiment zou blijven. Dus beide naast elkaar. Is dat nu veranderd?

J.A.F._Doorhof

Custom installer

J.A.F._Doorhof

Ze blijven naast elkaar bestaan.
Custom installer

Vik

Ik heb de Bravia 7 zelf nog niet gezien, maar Auto Aspect Ratio Scaling is op zich een mooie oplossing. In theorie kan digitale scaling echter nooit de kwaliteit en precisie bieden van een optische aanpassing via een motorische lens. Zeker voor cinefielen is dat iets om rekening mee te houden.

Voor de rest levert Sony met de Bravia 7 een mooi all-in-one pakket, inclusief gamingmogelijkheden. Daarbij moet je natuurlijk ook naar de prijs kijken.

De specs zien er veelbelovend uit en binnenkort ga ik 'm zelf ervaren.

Citaat van: reza op juli 11, 2025, 14:58:55Leuke review Frank!
Ook wel leuk om te melden:
Er zit misschien geen automatische lens memory functie op maar wel een digitale wat het voor mensen met een scoop scherm erg aantrekkelijk maakt.
Dus niet meer hoeven opstaan om dit handmatig te veranderen het gaat gewoon via een knop op de AB.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 11, 2025, 18:34:38Ik zal het navragen.

Ik zag in duitsland een advies prijs van €4999 voor de XW5000 en €6990 voor de XW5100

J.A.F._Doorhof

Dat komt denk ik goed overeen.
En dat verschil is vooral op HDR en scherpte het waard.
Custom installer

mimic

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 11, 2025, 13:41:57Dus als iemand nog goedkoop een VW790 zoekt :D

Nou ik ben wel aan het neuzen :)
Anthem MX1120/ STRE PRE/ MCA525 Gen2- Triangle Magellan Duetto/ Voce- DIY 18&15inch dualSUB

J.A.F._Doorhof

Vervolg

We hebben ondertussen de 5100 een aantal weken hangen en wil een kleine update geven.

Het zwart is beduidend beter en dieper dan de 790, en dat was absoluut geen slechte projector.
Het is uitzonderlijk te zien hoe veel beter de de techniek vs prijs is geworden. De 790 was een projector met een advies prijs van rond de 17000,00.

Als ik nu kijk wat we met de 5100 op het beeld zetten is dat echt een stap voorwaarts op elk vlak.
Motion flow was op de 790 fantastisch en het is mooi te zien dat de 5100 een soort gelijke performance neer zet, in moeilijke scenes doet de 5100 het zelfs iets beter.

HDR tone mapping is eigenlijk geen vergelijk.
De 790 was voor HDR gewoon netjes, maar de 5100 lijkt toch een heel stuk meer dynamiek uit HDR materiaal te halen, vooral de stabiliteit bij snellere HDR wisselingen is op de 5100 een grote stap voorwaarts.

Na flink wat film en serie materiaal kan ik alleen maar zeggen, dat de 5100 een zeer mooie projector is die in een batcave zeker niet zal teleurstellen, maar genoeg light output heeft om ook in een ruimte met lichte muren te projecteren.

Voor de komende tijd blijft de 5100 bij ons eigen HT hangen.

Custom installer