Demping op achterzijde schilderij of poster..

Gestart door jeepee, juni 24, 2025, 14:56:46

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

chansig

Akoestiek blijft een mooi iets.

Waar mijn opmerking over 5 tot 10 cm dempen vandaan komt is vanuit meerdere ervaringen die ik heb in de tent van Jerry.

Jerry had een verdieping tot zijn beschikking welke hij helemaal vol had geduwd met dekbedden en andere vorming van demping. Jerry zij filosofie was/is: dempen, dempen, dempen en als je denkt dat er teveel gedempt wordt: dempen. Dit icm met niet zorgvuldig uitgezochte apparatuur en figuurlijke houtje/touwtje bekabeling, luidsprekers welke hij aangepast had met oa karton en plakband.

Maar een geluid !!!!!!!!! Bizar goed, Tool was bizar om te horen. Zal deze ervaring nooit vergeten. Inmiddels denk ik dat de weergave van mijn set op hetzelfde niveau zit.

Daarnaast had deze man kennis van zaken als het gaat om luidsprekers en apparatuur. Kon alles maken. Filter bouwde hij ter plekke en wist precies wat te doen. Schema van een versterker had hij niet nodig. Zijn oplossingen waren creatief en konden eruit zien alsof een beunhaas ze gemaakt kon hebben.

Helaas spreek ik hem nooit meer. Al jaren niet meer. Jammer want naast een bijzonder kundig man ook een bijzondere man. Trok zich niets aan van het gegeven dat ik geen verstand van techniek heb. Maar het beetje wat ik heb, komt van hem.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Teveel dempen is ook weer niet goed.
Er zijn bepaalde RT60 en ITDG waardes waar een ruimte aan "moet" voldoen.

Demp je teveel haal je veel van de natuurlijkheid van de opname weg door het ontbreken van de reflecties.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 27, 2025, 10:33:08Teveel dempen is ook weer niet goed.
Er zijn bepaalde RT60 en ITDG waardes waar een ruimte aan "moet" voldoen.

Demp je teveel haal je veel van de natuurlijkheid van de opname weg door het ontbreken van de reflecties.

Nou ik kan je zeggen: deze stelligen mogen van mij in de prullenbak.

Ik hoor alleen de opname en niets meer dan dat. In de situatie bij Jerry. Daar was geen galm meer. Reflecties van de kamer zitten ook niet in de opname. 

Dode ruimte is wat overdreven maar kwam er mogelijk in de buurt.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Als je het mooi vind is het goed.
En door te dempen kan het best zijn dat hij daar in de buurt kwam (ken de ruimte niet natuurlijk).

Alleen is een volledige dode kamer geen ideale ruimte voor een goede muziek of film ervaring.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Dan zal ik een afwijking hebben. Je hoort wat er op genomen is en dat vind ik toen bijzonder verrassend. Kan me nog een nummer van Prince herinneren waarin de galm van saxofoon duidelijk hoorbaar werd. Thuis hoorde ik die niet.

Maar er waren ook mensen die het niets vinden. Teveel hoofdtelefoon geluid.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Snap ik dat ze dat zeggen.
Nadeel van een hoofdtelefoon is dat je geen "bleed" hoort. Iets wat voor een natuurlijke weergave essentieel is. Vandaar dat masteren op hoofdtelefoons nog steeds een heikel punt is.

Maar ieder zijn ding.
Custom installer

chansig

Bleed ?

Maar bij luisteren via een hoofdtelefoon is er geen natuurlijkheid ?

Geen idee wat jij onder het laatste verstaat. Dus laten we daar maar mee beginnen.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Overigens wat ik begreep was wat er bedoeld werd met hoofdtelefoongeluid: men ervoer de muziek in het hoofd.

Die ervaring had ik niet. De transparantie, scheiding, kunnen volgen van de muziek, diepte, resolutie, balans, plaatsing noem het scala aan termen maar op, alles was er.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

J.A.F._Doorhof

Bij speakers is er interactie tussen links en rechts wat bij een hoofdtelefoon ontbreekt.

Sommige hoofdtelefoons gebruiken software om dit te emuleren.
Custom installer

chansig

Ow crosstalk.

Ooit gedaan met luidsprekers. Paneel met demping tussen de speakers. Neus tegen het paneel en luisteren maar.

Bizar wat er dan gebeurt. Dat is wat BACCH ook doet. Maar het effect met een paneel is sterker en veel beterder.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

morca

In beïnvloed de cross talk ook.
Met die kussen die nu vervangen zijn door wat kleiner iets.
Mijn aanpassing maakt de koptelefoon sound iets minder dwingend.
En ik heb een paar panelen weggehaald.
Teveel demping maakt wel meer detail,maar ook minder vloeiend in mijn geval.

Blijft een leuke hobby

RCD

Mijn ervaring is meer demping meer resolutie tot op een bepaalde hoogte dan vind ik het doods\plat worden.
Naar mijn smaak is dat een RT60 waarde onder de 0,5 sec voor audio dan begint dat effect.
Maar goed dat is een smaak dingetje.

Rob

chansig

Ik durf met zekerheid te stellen dat niemand het bij Jerry doods/plat vond klinken. Wel dat ze het directe en in hun hoofd niet konden waarderen.

Ik ben wel nieuwsgierig wat Bert hierover te zeggen zou hebben. Heel soms leest hij wel eens mee en krijg ik zo uit het niets een mail. Wie weet. 😁

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

ruud2

Citaat van: chansig op juni 27, 2025, 16:18:54Ow crosstalk.

Ooit gedaan met luidsprekers. Paneel met demping tussen de speakers. Neus tegen het paneel en luisteren maar.

Bizar wat er dan gebeurt. Dat is wat BACCH ook doet. Maar het effect met een paneel is sterker en veel beterder.

Gr. Hans

Naar aanleiding van een posting van je lang geleden heb ik dat ook uitgeprobeerd.
Echt bizar !

grtn., Ruud
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

RCD

Citaat van: chansig op juni 27, 2025, 17:02:47Ik durf met zekerheid te stellen dat niemand het bij Jerry doods/plat vond klinken. Wel dat ze het directe en in hun hoofd niet konden waarderen.
Ik heb dat in mijn ruimte uitgebreid getest.
Met demping kan ik het regelen van 0,3 tot 0,7 sec RT60 tijd en 0,5 vond ik het beste compromis tussen levendigheid en resolutie.
Ga ik lager krijg ik nog meer resolutie maar minder levendig.
Daarom zei ik dit is een smaak dingetje.

Rob

RZeemering

Citaat van: chansig op juni 27, 2025, 16:18:54Ow crosstalk.

Gr. Hans
Dat weet ik nog wel. Van jouw topic lezen dan. Geweldig vond ik het dat je op die manier aan het experimenteren was. Erg leuk!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

chansig

Kan. En ik stel dat de RT tijd bij Jerry nog lager was en je het niet dood en plat had gevonden. Kan het niet met cijfers onderbouwen.

Ik denk ook dat dat in de opmerking van Jerry zit: als je denkt dat het genoeg is qua dempen, dan dempen, dempen en nog eens dempen. Er gebeuren hele mooie dingen dan.

Gr. Hans
Citaat van: Rob_Dingen op juni 27, 2025, 19:26:32Ik heb dat in mijn ruimte uitgebreid getest.
Met demping kan ik het regelen van 0,3 tot 0,7 sec RT60 tijd en 0,5 vond ik het beste compromis tussen levendigheid en resolutie.
Ga ik lager krijg ik nog meer resolutie maar minder levendig.
Daarom zei ik dit is een smaak dingetje.

Rob
Coax AQ Carbon

Henkjan_O

ik heb in de woonkamer zo'n "plafondeiland" hangen, ziet wr netjes uit, kan ook lamp in, en doet erg veel goeds tegen de galm
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Contour

Je kan ook foto panelen bestellen met daarachter 50mm akoestisch materiaal, dit doek is speciaal geluidsdoorlatend. Een vrij dure oplossing maar netjes en effectief.

Henkjan_O

Citaat van: Contour op juni 29, 2025, 08:18:14Je kan ook foto panelen bestellen met daarachter 50mm akoestisch materiaal, dit doek is speciaal geluidsdoorlatend. Een vrij dure oplossing maar netjes en effectief.
vergeleken met wat andere objecten in een woonkamer kosten (je set, de bank, het parket) vind ik die echt niet duur
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)