Meten en afstellen nieuwe speakers en ht receiver

Gestart door ikkeenjij36, juni 22, 2025, 21:44:25

Vorige topic - Volgende topic

ikkeenjij36

Hallo allemaal,sinds afgelopen zaterdag trotse eigenaar van een cinema 50 van maranz,mooi apparaat en kon gelijk verschil horen met mijn oude sr7008.
Ook heb ik nieuwe speakers en sub besteld namenlijk de klipsh rp8000f2 als fronts een een rp 1400sw als sub dit ter vervanging van mijn budget tagrav6 se set.
De speakers en de sub worden begin juli geleverd dus nog even geduld daarvoor hebben.
Nu vraag ik mij af of er iemand is die weet en het kan om de spullen goed in te meten/af te stellen.
Zelf heb ik daar weinig kaas van gegeten maar wel willend om te leren en niet bang om te proberen.
Ik hoop dat er straks in juli iemand is die mij daar mee wil helpen om de boel netjes te laten klinken in mijn beperkte mogelijkheden met een niet ideaal huis met woonkamer en open keuken en niet veel kennis over metingen met rew enzovoort.
Ik hoop jullie van mijn upgrade pad op de hoogte te kunnen houden op dit forum
Cinema 50-RP 500C-RP 8000Fii-RP 1400SW
APERION AUDIO ENERGY 3 Power Amplifier Class AB 3 Channels(LOVE IT)
budget surrounds en heights van taga
Nvidea 2019 pro-rpi5 met volumio os met shiit uber duo dac-Telefunken TS950(Lekker vintage)
Lg oled C4-Kabels mix van JIB HF004 en AUDIOQUEST X2

Shadowfox

ikkeenjij36

Citaat van: Shadowfox op juni 23, 2025, 05:56:01Wat is je woon omgeving?
open woonkamer en keuken in een l vorm
Nvidea 2019 pro-rpi5 met volumio os met shiit uber duo dac-Telefunken TS950(Lekker vintage)

Shadowfox

ikkeenjij36

Citaat van: Shadowfox op juni 23, 2025, 18:47:22Bedoel waar woon je
owwww....in de hoeksche waard tussen Rotterdam en dordrecht

stevefilmfreak54

Ik zou, omdat alles nieuw is, gewoon op zijn plaats zetten en alleen basis settings gebruiken totdat alles lekker ingedraaid is.

ppeter

JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * B&W 606 S3 - B&W HTM6 S3 - B&W 607 S3 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * ATV 4K 2022 * iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro * Apple Watch Ultra *

ikkeenjij36

Citaat van: ppeter op juni 24, 2025, 21:18:37Met de Audyssey MultEQ® XT en/of DIRAC Live ben je al op de goede weg.

https://manuals.marantz.com/SR6009/EU/NL/GFNFSYhguxmdhl.php
de dirac is best nog aan de prijs om erbij te nemen :threadclosed:
Is dat ook zoveel beter als de audyssey kwa metingen en correcties?

J.A.F._Doorhof

Eigenlijk is het niet zo spannend.
Even van uitgaan dat je het gewoon werkend wil hebben en geen akoustische aanpassingen gaat doen (basis blijft gelijk)

Zorg dat de speakers gelijk staan
Hiermee bedoel ik, niet 1 in een hoek en 1 los. Dit beïnvloed namelijk voornamelijk je laag weergave maar ook je afstraal gedrag

Zorg dat de LR altijd op dezelfde afstand staan. Center zou ik zelf gelijkwaardig nemen aan de fronts en er tussen in zetten in het midden van de fronts.

Als alles staat en je zorgt voor de juiste afstanden naar de zitplek in het midden (hot Seat) dan is het een kwestie van in de receiver de afstanden inkloppen en een goedkope dB meter kopen met een C stand en de optie voor langzaam meten.

De sub moet je op een aantal plekken proberen subs zou je niet mogen horen maar ik prefereer ze toch bijna altijd in het front gedeelte.

Als je alles goed hebt dan komt de laatste stap. Exact in het midden zitten is vaak niet ideaal en niet iedereen zit daar en tevens stralen niet alle speakers hetzelfde.

Ga lekker zitten en schakel surround uit en luister in stereo naar wat muziek en begin de toe in en toe out van de speakers met kleine aanpassingen te richten. Je hoort vanzelf wanneer je een soort van surround effect krijgt.

Wat punten waar je aan kan denken
Zorg dat speakers niet op 4 maar op 3 spikes staan als je ze wil koppelen.

Ik ben zelf iemand die tussen alle speakers dezelfde lengte kabels heeft. Dus LCR en SR SL en BSL BSR hebben alle 3 dezelfde lengtes.

Dit is misschien wat OCD ;) maar ik wilde op dat moment eventuele phasing/smearing uitsluiten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

ikkeenjij36

Thanx voor alle adviezen.
Nieuwe audiomeubel is besteld.
Van het weekend de opstelling een kwart draaien in de kamer,dus lg55c4 tegen de grote muur aan hangen.
De cinema 50 mooi op t meubel plaatsen net zoals mijn nvidia shield pro en het ziggo kastje en mijn klassieke telefunken draaitafel op de bovenste plank.
Dan heb ik alleen nog een uitdaging kwa plaatsten surrounds en back surrounds als ik dat zou willen.
Van het weekend even plaatjes schieten zodat het duidelijker wordt.

ikkeenjij36

Hierbij situatie nu en de grijze muur is waar de tv komen en het audio meubel komt hopelijk in het midden

ikkeenjij36

Heb ik dus straks wel uitdaging voor de surrounds en rears als die er eventueel komen
Zie ook waar mijn kast staat die staat ongeveer 3 a 4 meter achter de bank,ook wordt natuurlijk de bank gedraaid

ikkeenjij36

Zoals beloofd maar wat aan de late kant de fotos vd nieuwe opstelling.
Ik kan wel een meting en afstelling gebruiken
Misschien is er iemand vt forum die in de buurt woont en zin en tijd heeft om mij te helpen?

20250803_171332[1].jpg
20250803_171317[1].jpg
20250803_171322[1].jpg
20250803_171324[1].jpg   

Shadowfox

1ste gedachtes met je fotos

Sterkte met de kabels weg werken
Persoonlijke mening is dat het heel druk oogt . Stel je eens voor dat je alleen de speakers en tv ziet?
De center op een stand en de rest van apparatuur ergens anders plaatsen
Ik zou zelfs monitor speakers overwegen en die aan de muur monteren maar volgens mij zijn dat nieuwe front speakers? Want de rechter speaker heeft nogal wat blokkage van de bank.
Volgens mij hangt de tv ook te hoog? Zou je naar beneden kunnen halen als je de center ook kan verlagen...
Anyway succes met alles

my 2 cents  8)

ikkeenjij36

Citaat van: Shadowfox op augustus  3, 2025, 19:15:331ste gedachtes met je fotos

Sterkte met de kabels weg werken
Persoonlijke mening is dat het heel druk oogt . Stel je eens voor dat je alleen de speakers en tv ziet?
De center op een stand en de rest van apparatuur ergens anders plaatsen
Ik zou zelfs monitor speakers overwegen en die aan de muur monteren maar volgens mij zijn dat nieuwe front speakers? Want de rechter speaker heeft nogal wat blokkage van de bank.
Volgens mij hangt de tv ook te hoog? Zou je naar beneden kunnen halen als je de center ook kan verlagen...
Anyway succes met alles

my 2 cents  8)
Bedankt voor de reactie.
Ja de kabels wegwerken is een project wat er aan komt waarschijnlijk een koof waar ik dan gaten in maak voor de kabels naar de speakers.
Ook moeten er nog 4 kabels naar achteren toe voor rear heights en back surrounds.
Langzaam maar zeker en stap voor stap komt het in orde.
Tsja de speaker en de bank..het kan niet anders bij mijn situatie maar alsnog een prima geluid de sub moet ik nog even een rondje mee door de kamer maar met een kilo of 40 doe je dat niet zo snel in je eentje.
Tv hangt wat mij betreft op prima hoogte kijkt in ieder geval niet verkeerd en staat op de nominatie vervangen te worden voor een 77 inch :tounge2:

Liko

denoontje

Welkom en suc6 met opbouwen van je ht. :pompom:

Wilde de dealer niet mee plaatsen en voor je inmeten?

Wel eens met hierboven dat het wel heel vol en druk is nu.
Maar ja ik ken het..zo ben ik ook ooit begonnen  :clapping:
Een volle woonkamer met veel speakers.

Kan de haard er niet uit, dat geeft al veel extra ruimte?

ikkeenjij36

Citaat van: denoontje op augustus  4, 2025, 17:56:04Welkom en suc6 met opbouwen van je ht. :pompom:

Wilde de dealer niet mee plaatsen en voor je inmeten?

Wel eens met hierboven dat het wel heel vol en druk is nu.
Maar ja ik ken het..zo ben ik ook ooit begonnen  :clapping:
Een volle woonkamer met veel speakers.

Kan de haard er niet uit, dat geeft al veel extra ruimte?

haard eruit is voorlopig geen optie want dan kom ik nog meer verbouwing terecht
De bank zou nog een stukje naar achteren kunnen zodat recht meer ademruimte krijgt.
Citaat van: Liko op augustus  4, 2025, 17:14:37Is je vrouw er een beetje blij mee?
Haha alleen wonen heeft z'n voordelen soms :clapping:

Sjaak_Banaan

Een herkenbare situatie, wij hadden zo'n zelfde hoekje met haard in onze woonkamer.
Wij hebben gekozen om deze er toch direct uit te slopen voordat we er gingen wonen.
Daarna alles gestuct met kabelgoot in de muur de gesmeerd.
Dat gaf meer ruimte voor de luidsprekers en oogt minder druk.

Wel jammer wanneer je graag stookt, want het is echt fijne warmte.

Met die houten wandpanelen, bijv. akupanel, krijg je ook een hoop kabels netjes weggewerkt en je verbetert de akoestiek er waarschijnlijk ook nog mee.
Volgens mij stond hier op het forum laatst een mooie tv-wand met horizontale latten en LED-verlichting te koop voor niet heel veel...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ikkeenjij36

Citaat van: Sjaak_Banaan op augustus  5, 2025, 10:20:46Een herkenbare situatie, wij hadden zo'n zelfde hoekje met haard in onze woonkamer.
Wij hebben gekozen om deze er toch direct uit te slopen voordat we er gingen wonen.
Daarna alles gestuct met kabelgoot in de muur de gesmeerd.
Dat gaf meer ruimte voor de luidsprekers en oogt minder druk.

Wel jammer wanneer je graag stookt, want het is echt fijne warmte.

Met die houten wandpanelen, bijv. akupanel, krijg je ook een hoop kabels netjes weggewerkt en je verbetert de akoestiek er waarschijnlijk ook nog mee.
Volgens mij stond hier op het forum laatst een mooie tv-wand met horizontale latten en LED-verlichting te koop voor niet heel veel...
Ow kijk dat zou interessant zijn kan het helaas niet vinden in de markt.
Misschien een verwijzing daar naar toe?
Bedankt allemaal voor de leuke reacties tot nu toe want alles heeft een paar jaar geen interesse gehad maar na de nnwe speakers weer t plezier ontdekt zowel met ht als muziek
Na de aankoop van mn xtra versterker van een forum lid waardoor alles ineens beter klonk weer lekker aan het hobbyen.
Zo heb ik nu ook sinds kort de rpi5 met volumio en een shiit dac om lekker muziek te luisteren.