uitbreiding netwerk

Gestart door denoontje, juni 10, 2025, 23:01:47

Vorige topic - Volgende topic

denoontje

Aan de netwerkexperts van dit forum ;-)

De ht in het nieuwe huis is klaar en nu moet ik nog een netwerkkabel gaan aanleggen. De switch in de meterkast heeft echter te weinig poorten dus ik moet wat nieuws aanschaffen > 10 poorten

Op dit moment bestaat het netwerk uit ziggo modem (met 2 pods) om wifi te extended.
Op de modem zit een 8 poort switch.
Vanuit deze switch (nu nog simpele) cat5e naar kamers waarop dan weer switchen zitten (bijv studeerkamer voor nas/werk pc, netwerkprinter; woonkamer bij de tv, woonkamer bij stereo streamer, naar hobbyruimte voor de beveilingings camera NRV en zonnepanelen etc).

Op dit moment geen POE in gebruik (nodig?)
Op dit moment geen managing switch (waar zou dat voor nodig zijn?)
Switchen nu zijn van netgeer en of TP link

Netwerkverkeer betreft met name
standaard internet surfing
streaming van video vanuit bijv ziggo/prime/netflix etc
team meetings
standaard bureauwerk tbc baan (excel/word etc) en wat speciale programma's als Afas
Muziek streaming in woonkamer (Tidal en via Nas)
4K atmos video streaming vanaf Nas
Data van en naar Nas brengen (video/ Photo/ office bestanden etc)

Ben verder geen echte netwerkexpert.

Netwerk kabels zal ik nog vervangen voor cat6 of 7 (had ik in mijn oude huis ook cat 7 liggen) met goede pluggen. Bestaande cat 5 kabels en aansluitingen zijn niet echt jofel van kwaliteit en stekkeraanzet...Deels kan dit als we de bovenverdieping gaan verbouwen (korte termijn)

(deels) Glasvezel kan een optie zijn, maar dan moet ik zeker deels/alles vervangen en met glas heb ik geheel geen ervaring mee en zal kostentechnisch dus veel hoger uitpakken.

Wie heeft tips?

J.A.F._Doorhof

Wat ik zou doen

Router naar een wifi router
Hiermee creëer je meteen 2 verschillende netwerken in je huis die je kan afschermen.

Vanuit de wifi router (kabel naar router) ga je het netwerk opbouwen

Ik zou op elke verdieping een 10 poort switch plaatsen en aan de switch op elke verdieping 1 wifi point.

Wij hebben zelf best wat oppervlakte en een mesh netwerk (wifi points die elkaar versterken) werkte redelijk maar vooral met glasvezel internet kwam ik niet op de juiste snelheid in veel delen van het huis en tuin.

Door op elke verdieping een mesh wifi unit te plaatsen maar met een kabel aan te sluiten begin je bij elk punt op optimale sterkte.

We hebben 500/500 internet en halen zelfs in de tuin rond de 400/400. Zou ik de kabels los halen loopt de ping enorm op en zakken we naar 50/50-100/100

Het lijkt ingewikkeld maar in de realiteit kan je bv. Van Google of Apple hun home kits gebruiken wij hebben zelf Google thuis omdat dit naadloos werkt met Apple, windows en android en het is ook een stuk voordeliger (toen).

In een normaal huis praat je over 3 wifi punten en 3 switches om overal dekking te hebben.

Neem wel 8/10 port switches. Je komt al snel poorten tekort door de jaren ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Hanky Panky

Als het nu naar behoren werkt (geen snelheidsgedoe, overal fatsoenlijke wifi) dan zou ik alleen de switch in de meterkast upgraden naar iets tussen 12 of 24 poorten.

Wanneer je bottlenecks gaat ervaren kun je er altijd nog een bak geld tegenaan smijten.

Zelf heb ik een aantal jaren geleden een goede router gekocht en die werkt met zowel Ziggo, kpn/odido glas prima. Ik wissel jaarlijks van aanbieder tussen KPN en Odido en hoef alleen een VLAN aan te passen bij de overstap. Alle wifi en connected apparatuur hoef ik niet opnieuw in te stellen oid.

In de meterkast heb ik de 16-poorts Netgear GS116GE, die is mooi plat (enkele rij).  Die kost ongeveer € 70.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

denoontje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 12, 2025, 10:20:25Wat ik zou doen

Router naar een wifi router
Hiermee creëer je meteen 2 verschillende netwerken in je huis die je kan afschermen.

Vanuit de wifi router (kabel naar router) ga je het netwerk opbouwen

THX Frank

Wat is het voordeel hiervan...de ziggo router/wifi en pods doen het ip prima..

blue-eyes

Heeft alleen nut als je weet wat je doet, en het goed doet. Anders maakt dubbele routers het alleen maar onnodig complex. Anderzijds, veelal plug and play.

Security redenen.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

J.A.F._Doorhof

Als je rechtstreeks vanaf je internet router naar bv een Google home gaat dan zit de router op een andere ip laag dan de rest

Wissel je ooit van provider is het alleen de router wisselen en klaar. Plus ik vind het zelf fijn dat er 2 lagen zijn in huis.

Het is niet ingewikkeld. Het enige wat je moet doen is je router van internet de wifi uitschakelen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"