Trage verbinding Nas met laptop.

Gestart door maximus79, juni 7, 2025, 17:51:16

Vorige topic - Volgende topic

maximus79

Heb een probleem waar ik maar niet uit kom. Heb een synology Nas en een Lenovo laptop met wifi 6.
Alles is goed aangesloten en functioneert gewoon. Wifi op de laptop is gewoon snel en kan downloaden met 70 MB per sec. Maar de verbinding tussen de nas en de laptop is traag. Max 15 mb per sec. De verbinding is ook vaak instabiel. Ter vergelijking op de laptop van mijn vrouw is dat gewoon ook rond de 70 MB per sec tussen de laptop en de nas....

Waar kan dit aan liggen?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

Kjelt

Gebruik je SMB met shared folders?
Hoeveel HDDs zitten er in de Synology en gebruik je RAID config of SHR?
Alles met 1Gb netwerk aangesloten?

maximus79

Citaat van: Kjelt op juni  7, 2025, 18:19:31Gebruik je SMB met shared folders? Ja en NFS
Hoeveel HDDs zitten er in de Synology. 6
gebruik je RAID config of SHR? Raid
Alles met 1Gb netwerk aangesloten? Ja

Zie antwoorden in quote

Maar wat ik zeg, logisch gezien moet het aan mijn laptop liggen, aangezien ik via de laptop van mijn vrouw geen problemen heb. Heb ook nog een pc boven met bedraad netwerk en daar haal ik 100+ MB sec tussen de pc en nas.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

Kjelt

Even in je Synology NAS inloggen via andere computer of ipad, alle verbindingen behalve de laatste verwijderen.
Op je laptop verbinding maken met de shared folder van de Synology en op je ipad kijken wat voor verbinding ervwordt gemaakt smb of nfs. Herhalen met de goedwerkende pc. Bij mij is nfs altijd drama en smb werkt altijd zelfs tot 950MB/s (10Gb netwerk)

maximus79

Citaat van: Kjelt op juni  7, 2025, 19:57:35Even in je Synology NAS inloggen via andere computer of ipad, alle verbindingen behalve de laatste verwijderen.
Op je laptop verbinding maken met de shared folder van de Synology en op je ipad kijken wat voor verbinding ervwordt gemaakt smb of nfs. Herhalen met de goedwerkende pc. Bij mij is nfs altijd drama en smb werkt altijd zelfs tot 950MB/s (10Gb netwerk)

Verbindimg is via SMB3, zowel mijn laptop en die van mijn vrouw. Het enige verschil dat ik kan ontdekken is dat mijn laptop verbinding maakt via Ipv4 en die van mijn vrouw IPv6....

Kjelt

Dat maakt niets uit, mag niets uitmaken.
Enigste dat ik nog kan verzinnen is de NIC driver.
Gebruik je misschien een USB -> ethernet dongle? Of heeft je laptop een interne NIC? Hoe is de verbinding bv met die pc van je als je daar een shared network folder maakt?
Ik heb met sommige dongles weleens ellende. Herstarten van de NIC driver (disable -> enable) onder hardware manager lost dat op.
Anders zou ik het even niet weten.

maximus79

Citaat van: Kjelt op juni  7, 2025, 20:43:43Dat maakt niets uit, mag niets uitmaken.
Enigste dat ik nog kan verzinnen is de NIC driver.
Gebruik je misschien een USB -> ethernet dongle? Of heeft je laptop een interne NIC? Hoe is de verbinding bv met die pc van je als je daar een shared network folder maakt?
Ik heb met sommige dongles weleens ellende. Herstarten van de NIC driver (disable -> enable) onder hardware manager lost dat op.
Anders zou ik het even niet weten.

Zit een realtek wifi card in de laptop, misschien maar vervangen voor een intel AX210. Die zit ook in de laptop van mijn vrouw....

J.A.F._Doorhof

Verwijder even je kaart qua drivers en installeer hem opnieuw

Vooral op Windows machines kan dit soms helpen. Helemaal als je zegt dat alle settings gelijk zijn.

Elke wifi kaart moet die snelheid halen.
Check wel voor de zekerheid even je IP adressen en routing dat dit op beide goed staat.

Bij twijfel even dhcp gebruiken. En dit later aanpassen als je wil
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

maximus79

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  8, 2025, 07:25:20Verwijder even je kaart qua drivers en installeer hem opnieuw

Vooral op Windows machines kan dit soms helpen. Helemaal als je zegt dat alle settings gelijk zijn.

Elke wifi kaart moet die snelheid halen.
Check wel voor de zekerheid even je IP adressen en routing dat dit op beide goed staat.

Bij twijfel even dhcp gebruiken. En dit later aanpassen als je wil

Heb ik allemaal al een keer gedaan, snap er niks van want in principe is er niets mis de de wifi verbinding. Als ik naar mijn laptop download haal ik gewoon volle snelheid 70MB/s, maar download ik direct naar de nas van de laptop komt hij niet verder dan 15MB/s en is instabiel. En andere laptop helemaal geen probleem......

J.A.F._Doorhof

Ook met DHCP ?
Verder staan alle instellingen zoals frames gelijk tussen beide PCs ?
En wat als je met de kabel aansluit
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  8, 2025, 11:44:46Ook met DHCP ?
Verder staan alle instellingen zoals frames gelijk tussen beide PCs ?
En wat als je met de kabel aansluit

Ja alles gelijk, mijn laptop heeft geen netwerk kabel aansluiting.
Heb inmiddels een Intel AX210 wifi kaart erin gezet en de wifi is geweldig, haal bijna 900Mbps up en down. Alleen het probleem met de nas is niet opgelost, ja ik ben van max 16 MB/s naar 26 MB/s gegaan....
Terwijl een andere laptop ernaast 100 MB/s haalt.....(uiteraard niet tergelijk getest)

J.A.F._Doorhof

Heb je in de NAS een eigen account ?
Misschien heb je daar een max snelheid ingesteld ?
Gezien het feit dat je nu sneller kan downloaden lijkt me dat niet maar je kan het even checken.

Als jullie beide een ander account hebben log dan even je vrouw haar account in zodat je kan kijken of het dan opgelost is, dan zit het in het gebruikersportaal van de NAS.

Je kan ook even in de NAS checken of er beperkingen zijn op IP/MAC adres.
Anders zou ik het ook niet weten.
Custom installer

maximus79

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni 11, 2025, 09:47:32Heb je in de NAS een eigen account ?
Misschien heb je daar een max snelheid ingesteld ?
Gezien het feit dat je nu sneller kan downloaden lijkt me dat niet maar je kan het even checken.

Als jullie beide een ander account hebben log dan even je vrouw haar account in zodat je kan kijken of het dan opgelost is, dan zit het in het gebruikersportaal van de NAS.

Je kan ook even in de NAS checken of er beperkingen zijn op IP/MAC adres.
Anders zou ik het ook niet weten.

Nee, heb ik ook allemaal gecheckt.....ik weet het ook niet meer, ik ga de laptop opnieuw installeren, hopelijk help dat....

RonG

maximus79

Citaat van: RonG op juni 11, 2025, 10:31:15Zoiets eens proberen?
https://www.amazon.nl/UGREEN-ingebouwd-stuurprogramma-WPA3-SAE-codering-Compatibel/dp/B0DK14GTR2?source=ps-sl-shoppingads-lpcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=AXZ3JQ1GVFPIF&gQT=1

Dan heb je een soort van "second opinion"

Is ook nog een optie, alleen heb ik die second opinion eigenlijk al omdat ik de realtek vervangen heb voor de Intel.

sschot

Je zou ook de NAS naar fabriekinstellingen kunnen zetten, alleen zonder je schijven te "unmounten" of hoe dat heet. Dus dat wel alles behouden blijft, maar je qua settings wel schoon bent. Ik kan dit bij mijn NAS, weet niet of jij dat kan.
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

maximus79

Citaat van: sschot op juni 11, 2025, 12:33:39Je zou ook de NAS naar fabriekinstellingen kunnen zetten, alleen zonder je schijven te "unmounten" of hoe dat heet. Dus dat wel alles behouden blijft, maar je qua settings wel schoon bent. Ik kan dit bij mijn NAS, weet niet of jij dat kan.

Oeh, spannend ;)  Zal eens kijken thanx.

sschot

Citaat van: maximus79 op juni 11, 2025, 12:36:18Oeh, spannend ;)  Zal eens kijken thanx.

Misschien heet het iets van reset services oid. Ik moet ff in mijn NAS "duiken" om te kijken hoe dat ook al weer zat, is best al lang geleden. En anders ff zoeken op jouw type en/of forum van de fabrikant. Vaak kan je daar wel wat info vinden die geschikt en helpend is. Suc6 inderdaad.

Gebruik je btw Netgear netwerk spullen? Die kan, is mijn ervaring, soms ook op instellingen vreemde dingen doen.
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

RonG

Ik weet het niet of je het op de NAS moet zoeken gezien de laptop van zijn vrouw wel goede snelheid heeft zo te lezen.

Citaat van: maximus79 op juni  7, 2025, 17:51:16Ter vergelijking op de laptop van mijn vrouw is dat gewoon ook rond de 70 MB per sec tussen de laptop en de nas....

sschot

Heb je trouwens al even geprobeerd met een netwerk kabel, om te zien wat dit doet?

Kjelt

Je wilt een netwerk kabel gebruiken om het te testen idd.
Als dat wel volle snelheid geeft (1Gb moet met een groot bestand van 30GB continu 100MB/s halen) dan wil je het zoeken in de wifi verbinding en ook het AP dat de wifi afhandeld.

maximus79

Heb net een kabel er aan gedaan via een docking station, daarmee haal ik wel volledige snelheid......dus.....ik snap het niet meer.....

sschot

Wifi netwerk of laptop

Welk wifi netwerk heb je?

maximus79

Citaat van: sschot op juni 11, 2025, 17:10:42Wifi netwerk of laptop

Welk wifi netwerk heb je?

Kpn glasvezel V12 box, maar ja daar zit de andere laptop ook op.....

J.A.F._Doorhof

En geen andere accounts ?
Zelfde gebruikers ?
Wat je omschrijft kan bijna niet aan de wifi kaart liggen als de rest wel snel is

Je kan even voor de test het IP nummer van je vrouw gebruiken.
Custom installer