Dual opposed basreflex GRS

Gestart door FrankBe, april 25, 2025, 16:41:17

Vorige topic - Volgende topic

FrankBe

Ik wou graag mijn laatste projectje met het forum delen. Het betreft een budget gepoorte sub voor de logeerkamer waar een platenspeler staat met een Denon AVR-X2500H en Cornered Audio C5 voor stereo en C4 voor surround. Deze kamer doet ook dienst als luisterruimte voor mijn dochters.

Woofers werden 2x GRS 12SW-4HE in dual opposed opstelling van telkens 110L (104L netto na aftrek van de poort) en met een tuning van 17Hz.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze GRS danig heb onderschat op basis van kostprijs al had ik al meer positieve geluiden gehoord via AVSforum.

Foto's:

In-room respons tot ca. 10Hz en speelt strak en gedetailleerd. De sub geeft ook een flinke geluidsdruk icm een Hypex NC400 in het kamertje van amper 10m2. De Hypex doet zonder morren de 2 Ohm van de 2x 4 Ohm/parallel en wordt amper warm.

Een zeer tevreden klant  :tounge:

DofN

Gaaf, maar is zoiets meetbaar en hoorbaar beter dan commerciële subs die vooral proberen veel output te leveren met minimale drivers en kasten?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

DofN

NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

FrankBe

Citaat van: DofN op april 25, 2025, 17:25:29Gaaf, maar is zoiets meetbaar en hoorbaar beter dan commerciële subs die vooral proberen veel output te leveren met minimale drivers en kasten?

Commerciele subs? Je zegt het zelf...

Gepoort met bereik tot 10Hz? Nope...
Afmetingen ifv plaatsing/ruimte? Onbestaand...
Even inerte constructie met uitgekiende bracing? You wish...
Passief zodat je binnen enkele jaren niet alles hoeft weggooien wegen defecte plate amp net buiten garantie? Ai...
Afwerking exact passend bij het interieur? Alweer een zwarte doos... We gaan dus prijs vragen voor exact dezelfde panelen als de maatkasten in die kamer.

Dus nee dankjewel aan alles wat er commercieel in een bepaalde budgetklasse verkrijgbaar is en bovenal genieten van het onbetaalbare plezier dat wat je bouwt, effectief alle verwachtingen overtreft  ;)

DofN

Citaat van: FrankBe op april 25, 2025, 18:31:10Commerciele subs? Je zegt het zelf...

Gepoort met bereik tot 10Hz? Nope...
Afmetingen ifv plaatsing/ruimte? Onbestaand...
Even inerte constructie met uitgekiende bracing? You wish...
Passief zodat je binnen enkele jaren niet alles hoeft weggooien wegen defecte plate amp net buiten garantie? Ai...
Afwerking exact passend bij het interieur? Alweer een zwarte doos... We gaan dus prijs vragen voor exact dezelfde panelen als de maatkasten in die kamer.

Dus nee dankjewel aan alles wat er commercieel in een bepaalde budgetklasse verkrijgbaar is en bovenal het onbetaalbare plezier dat wat je bouwt, effectief alle verwachtingen overtreft  ;)

Je raakt een gevoelig punt. Ik moest de plateamps van mijn subs (ongepoorte JL-E112, heel duur maar qua weergave in mijn ruimte ideaal) inderdaad eens vervangen. Maar ik vind ze toch heel erg goed. Alle argumenten die je geeft zijn redelijk, maar gaan niet over het hoorbare.

FrankBe

Citaat van: DofN op april 25, 2025, 18:33:02Je raakt een gevoelig punt. Ik moest de plateamps van mijn subs (ongepoorte JL-E112, heel duur maar qua weergave in mijn ruimte ideaal) inderdaad eens vervangen. Maar ik vind ze toch heel erg goed. Alle argumenten die je geeft zijn redelijk, maar gaan niet over het hoorbare.

Een JL-E112 speelt met €3K in een geheel andere budget en prestatie klasse, niet? Je zet die niet zomaar in een casual luisterruimte voor meiden die LP's van hun favoriete artiesten willen spelen.

GRS Woofers: €167,9

Hout: €150 (multiplex is duur geworden)

Poorten uit rioolbuis: €20

NC400 versterker restwaarde moeilijk in te schatten. Ik kan ook 1 kanaal van een Crown XLS1002 van €380 gebruiken en blijkbaar doet die gebrugd ook niet heel moeilijk over 2 Ohm.

Extra panelen gelijk aan inbouwkasten moet ik nog navragen.

Houtbewerking apparatuur is gedeelde kost met eerdere verbouwingen en DIY projecten.

Maar hoorbaar? Het geheel klinkt zeer strak en dreunt niet omdat de tuning frequentie ver onder room modes gekozen werd.

DofN

Ik heb gemak gekocht met 2 E-112's en ook een soort geruststelling als... hoorbaar wordt het niet beter in dit formaat. Ik had er er het geld voor over. Lekker makkelijk.

Maar jij bouwt een sub, groot van omvang. Mijn respect daarvoor.. Maar ik vraag me toch af of dat hoorbaar beter is. Dat is alles. Voel je niet verplicht om te antwoorden.

FrankBe

Citaat van: DofN op april 25, 2025, 19:21:31Ik heb gemak gekocht met 2 E-112's en ook een soort geruststelling als... hoorbaar wordt het niet beter in dit formaat. Ik had er er het geld voor over. Lekker makkelijk.

Maar jij bouwt een sub, groot van omvang. Mijn respect daarvoor.. Maar ik vraag me toch af of dat hoorbaar beter is. Dat is alles. Voel je niet verplicht om te antwoorden.

Ook respect voor je keuze voor JL die ongetwijfeld beter zal presteren.

Dat groot volume van 330L bruto is nodig om met relatief weinig vermogen en een zeer klein budget een zo groot mogelijk frequentie bereik en goede klank te behalen, niet meer dan dat  ;)

minplus

Super.
Maar zijn ze niet wat groot voor een kleine kamer?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

FrankBe

Citaat van: minplus op april 25, 2025, 20:09:55Super.
Maar zijn ze niet wat groot voor een kleine kamer?

Het wordt een soort (nacht) kastje voor afstandsbedieningen en game controllers. Met 61cm even hoog als het bed, 125cm breed terwijl het bed 140cm breed wordt, en 42cm diep wat dus netjes de ruimte tussen bed en muur opvult.

Zoals Marco al aangaf, voor gepoort en zeker met zo'n diepe tuning heb je volume nodig. Ik win +9,5dB tussen 15 en 20Hz vs dezelfde woofers in een kleinere gesloten behuizing. OK, de group delay is bij 15Hz flink beter bij een gesloten sub maar bij 20Hz is het verschil al een stuk kleiner en bij 30Hz is er helemaal geen verschil.

En 2x 10" had waarschijnlijk goed genoeg geweest voor die kamer maar die extra dynamische reserve voor enkele euro's meer is altijd meegenomen ;)

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Een te kleine sub bestaat, te groot niet. 😄

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

joostb

ziet er echt gaaf uit

brt

Citaat van: FrankBe op april 25, 2025, 16:41:17Deze kamer doet ook dienst als luisterruimte voor mijn dochters.

Wel tof dat je een aparte ruimte hebt om naar je dochters te luisteren. Best een goed idee!
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

FrankBe

Citaat van: brt op april 25, 2025, 23:23:13Wel tof dat je een aparte ruimte hebt om naar je dochters te luisteren. Best een goed idee!

De keuken is bij ons de hotspot om als gezin naar mekaar te luisteren  ;)

In deze logeerkamer is al een draaitafel, Denon AVR en Blu-ray speler geïnstalleerd en er komt nog een TV tegen de muur en een PS4 die momenteel nog in de woonkamer staat.

Maar beide dochters hebben intussen een vinyl collectie die de mijne ver overtreft en nu kunnen ze die beluisteren wanneer ze er zin in hebben.

brt

Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Rob_Dingen

Citaat van: DofN op april 25, 2025, 19:21:31Maar jij bouwt een sub, groot van omvang. Mijn respect daarvoor.. Maar ik vraag me toch af of dat hoorbaar beter is. Dat is alles. Voel je niet verplicht om te antwoorden.
Dat is gewoon natuurkunde.
Kleine sub´s kunnen niet zonder elektronische correctie (boost) aan de onderkant van het bereik wat resulteert in meer vervorming of het moet MFB zijn.
Hoe meer conus oppervlak hoe beter (minder vervorming)
Om een lage resonantie frequentie te krijgen is een grote kast nodig als je geen correctie aan de onderkant wil.
Dual opposed opstelling is ook een voordeel, dan beweegt de kast niet.

Rob

DofN

Ik ken de theorie, en wat je schrijft klopt allemaal wel, maar de vraag was of het hoorbaar is bij deze specifieke subwoofer. Maar de bouwer heeft al uitgelegd hoe en waarom. 

FrankBe

Verder wou ik nog eens samenvatten:

Multiplex werd verkozen als bouwmateriaal boven MDF voor de stevigheid. Wel is de bracing van MDF maar dit is recuperatiemateriaal van beschadigde platen na een lekkage waarbij de opgezwollen randen werden weggezaagd.

Bracing panelen werden tegen de binnenkant van de panelen gehouden om de poort gaten te kopieren: via de bestaande opening het paneel even "markeren" om ze daarna op de tafel helemaal uit te zagen. De overige gaten waren ook bandwerk door telkens de 4 punten op steeds dezelfde plaatsen te markeren. Dan even met een 6mm boor erdoor en dan de gatenzaag van 160mm één voor één alle gaten uit de panelen zagen. Wel met de gatenzaag regelmatig de druk op de zaagsnede lossen zodat houtstof kan ontsnappen en niet ophoopt/verbrandt. De bracing gaten werden niet afgerond omdat dit niks bijdraagt aan het geluid. 

Voor mijn eigen veiligheid heb ik een mondmasker uit de covid periode gebruikt om het schadelijke houtstof niet in te ademen icm een stofzuiger steeds in de nabijheid. Alle zagen en frees zijn sowieso aangesloten op de stofzuiger. Tegen het geluid gebruikte ik een noise cancelling hoofdtelefoon en bij het frezen was een veiligheidsbril ook geen overbodige luxe.

Verder heb ik enkel brad nails en houtlijm gebruikt voor de constructie. Werkt lekker snel en precies en de langere brad nails houden alles netjes bij mekaar zodat lijmklemmen snel op andere posities kunnen gebruikt worden. Lijmresten werden snel weggeveegd met een plamuurmes en een natte vod. Niets lelijker dan die lijmdruipers.

Zwart MDF vind ik ook een zeer leuk materiaal: decoratief en toch steviger dan bruin MDF. Alleen is het minder vriendelijk voor zaagbladen en freesbits want die zijn binnen de kortste keren onwerkbaar bot.

De simulaties met WinISD:

Een licht aflopende curve is het resultaat van een lagere tuning. WinISD stelt eigenlijk 20Hz voor met een vlakke curve maar ik wou extensie en daarbij de nadelen van de poort naar het infrasone gebied duwen.

Group Delay is dus iets hoger maar bij 20Hz amper hoger dan bij een gesloten sub.

De poort is eigenlijk iets te klein en zal dus kunnen "chuffen" bij een hogere geluidsdruk maar er werd een grote flare radius gebruikt om poortgeluiden tegen te gaan. Ook aan de binnenkant heb ik afgeronde ringen op de buis gekleefd met hetzelfde doel. maar in praktijk hoor je amper iets en vooral omdat bij de piek van 14Hz zeer weinig muziek bestaat en bij 20Hz de snelheid naar 18m/s zakt.

Voor de demping heb ik een goedkoop dekbed van de Action in stukken geknipt en losjes in de eerste 2 compartimenten aangebracht.

FrankBe

En nog wat voorzichtige compressie metingen met een Audyssey MultEQ RC actief: REW op -12dBFS en Denon op volume 50dB, 60dB en 70dB en de hoogste 70dB met REW op -8dBFS

Bij de hoogste SPL begint de poort te chuffen. Maar zo luid spelen in die ruimte is niet echt de bedoeling.

DofN

Met een DSP trek je hem zo goed als vlak tussen 8Hz tot 100Hz.?

FrankBe

Citaat van: DofN op april 26, 2025, 11:51:10Met een DSP trek je hem zo goed als vlak tussen 8Hz tot 100Hz.?

Audyssey XT van de Denon X2500H doet correctie van 20Hz tot 200Hz: