SHOOT OUT JVC NZ500 vs NP5

Gestart door williams, maart 5, 2025, 16:52:15

Vorige topic - Volgende topic

williams

Shootout np5 versus nz500

Bij deze wil ik Viktor van cinemike bedanken voor het t.b.s. van de JVC  NZ500 om deze belangeloos te kunnen beoordelen en testen.

Zoals de  titel al zegt hebben we een shootout gedaan tussen mijn JVC NP5 en de NZ500 en hieronder gaan we dan ook een opsomming geven van de indruk die we hierbij hebben opgedaan .
Als eerste zal ik even het panel 😊voorstellen die de beoordelingen gaan geven en welke projector hun in bezit hebben ter referentie .

Richard aka Riwi  ( JVC NP5 )
Arno aka Mr A ( JVC N7)
Ronald aka  Hifiman ( JVC NP5)
Reza aka hemzelf 😉 ( Sony X7000)
William aka Williams (JVC NP5)
Wicher aka Kjelt     ( Sony )

Alle bovenstaande ( oude 😂) mannen hebben een lange geschiedenis met JVC beamers en tezamen hebben we alle modellen wel onder ogen gezien dus ik denk dat we een redelijk oordeel kunnen maken hoe de NZ500 presteert.
Nu is het zeker geen eenheidsworst hier ondanks de vele JVC fanboys .
We hebben toch wel wat verschillende smaken kwa kijken daar de een van meer licht houdt de ander met CMD op high kijkt of de ander weer wat meer contrast of scherpte de voorkeur geeft .

Ik ga de test dan ook op verschillende onderdeel opbreken en als laatste gaan we dan een opsomming maken waarbij de mannen hun oordeel ook nog kunnen toevoegen .Het wordt dan ook meer een kijkers ervaring en geen review met metingen kwa contrast of ansi en misschien is dit wel nuttiger als simpel naar grafiekjes en nummertje kijken , het gaat  tenslotte uiteindelijk om de beleving die je bij het beeld krijgt .

DE SET UP
——————
Er wordt getest in een redelijk donkere ht ruimte met de volgende apparatuur.

JVC NP5 ( in combinatie met en zonder DCR )
JVC NZ500
Stewart Studio Tec 130 G4
R_Volution 
Zidoo
Panasonic uhd 9000
Spears & Munzell

LETS GO
—————

BRIGHTNESS
———————-
De np5 en de nz500 staan bijna op dezelfde afstand tot het doek wat 2,80 breed is in de verhouding 235/1 en ik heb de lichtopbrengst gemeten met mijn lux meter .Nu is dit niet een eerlijke vergelijking omdat er nu iets meer dan 800 uur op de teller staat van de np5.
Mochten er nog mensen het verloop weten van de lamp op de np5  dan kan ik dat nog toevoegen want dit heeft Riwi nestjes bijgehouden in een grafiek van 0 tot 3000 uur op zijn lamp .
Gelukkig had ik ook een meting gedaan toen de NP5 nieuw was dus dat is een redelijke graad meter .
De meting heb ik gedaan in de zoom stand (17/9 ) en in de videolevels 16/235.

NP5      ( 0 uur ).                        NZ500      ( 0 uur )               
 Low lamp   280 lux.                  Laser  70%.          380 lux
High lamp   442 lux                   Laser 100 %.        430 lux

NP5        ( 800 uur )
Low lamp      246 lux
High lamp.    354 lux

Nieuw heeft de NP5 zelfs iets meer licht in de high lamp mode dan de NZ500 maar na 800 uur is dit niet meer het geval wat logisch is omdat lamp terug loopt tussen de 0 en 200 uur en dan redelijk stabiel blijft .
Na 800 op de teller zie je duidelijk dat de nz500 de bovenliggende partij is kwa lichtopbrengt en dan met name in de low lamp stand vs 70% op de laser .

Toch is dit niet het hele verhaal 😉

De waardes van de lux metingen zijn allemaal gedaan in het hart van het scherm . Op de zijkant en op de hoeken meet ik lagere waarden en ik dacht dat dit te wijten was aan mijn Stewart scherm wat een gain heeft van 1,3 maar de NP5 heeft dit niet .
Het is dat ik dit in de lux meting terug zag want zo op het zicht viel het me niet op en ook van de andre mannen heb ik hier niets van vernomen.

Hieronder nogmaals de lux waardes en de waardes op de hoeken met de laser op 70 en 100%

Meting in het midden          Meting op de bovenhoek    Meting op de onderzoek
Laser 70%.    380 lux.         290 lux                                   324 lux

Laser 100%.  430 lux.         312 lux.                                   365 lux

Nu ik erzo nog over nadenkt vanwaar dit verschil heb ik het vermoeden met hoe de beam door de lens gaat . In mijn huidige test opstelling moet ik meer shift gebruiken op de nz500 dan op de np5 .
Misschien dat andere hier nog een andere verklaring hiervoor hebben dan hoor ik dat graag 😊

Gezien het verschil kwa licht in de hoeken valt dit eigenlijk niet op met een 100IRE testpatroon .

CONTRAST
——————
Ook dit is weer op top niveau zoals we gewend zijn bij JVC en dit lijkt iets dieper te gaan dan zijn lamp voorganger maar het verschil is zo minimaal dat het goed zoeken is naar de verschillen .
We hebben in de testopstelling dit gedaan met Alien : Romulus die we per direct konden switchen tussn beide modellen .
Of de beleving van iets meer contrast is komt door her hogere lichtopbrengst van de laser is lastig vast te stellen omdat we meer licht ook als contrastijker ervaren .

SHADOWDETAIL
—————————
Ook hierweer ligt het zo dicht bij elkaar maar de nz500 heeft een klein beetje betere detail in het zwart wat te zien is in de staircase scene van 1917.

SHARPNESS
———————
Nadat ik de zoom en shift had ingesteld op mijn doek ging ik met de focus op het menu scherp stellen en het eerste wat opviel was dat de convergentie er ongeveer een pixel naast lag wat wel vaker het geval is bij JVC maar het me wel verbaasde omdat ik gelezen had dat JVC hier wat meer controle op zou gaan doen .
Het was altijd wel de vraag of je een golden sample zou krijgen kwa convergentie daar er altijd wat tolerantie inzit .En ook deze is dit dus niet maar dit is dus te corrigeren door pixel shift ( hole ) te gebruiken .
Het is dan wel nodig om de laatste update erop te zetten want anders werkt dit niet wat dus een bug is in software versie 1 .
De update is op de site van JVC te vinden en aan te raden om dit dus te doen .Het duurt ongeveer een minuut of 13 en dan kun je dus wel pixelshift gebruiken .
Ik heb een klein beetje pixelshift van rood en blauw gebruikt en toen zag alles er goed uit en vervolgens scherp gesteld op de kleur groen daar dit de dominante kleur is .
Nu alles netjes staat kan ik zeggen dat dit het scherpste JVC model is wat ik hier of bij andere hebt gezien en ook in de hoeken ziet het er ragscherp uit wat zeker bij oudere modellen hier altijd een probleem was .
Als bijkomstigheid zie ik hierdoor ook minder blooming rond witte objecten en dan met name in de ondertitels .
Hulde dus voor JVC met hun nieuwe design en dit is zeker een pluspunt t.o.v. de NP5 .

COLOR
————
Hier zie ik wel wat verschil in maar dit is meer aan de calibratie te wijten op op mijn NP 5 die al weer een jaar geleden is gedaan toen deze nieuw uit de doos kwam .
Heb wel het gevoel dat zo op het oog 6500K dichter bij de juiste waarde ligt op de NZ500 dan de NP5 waarbij de basis hiervoor 7500 gekozen moest worden .

FAN NOISE
——————
Ook hier valt weinig over te melden buiten dat het nu een meer zoemend geluid maakt t.o.v. het oude model maar ik vind het zeker niet harder of meer storend .
Nu waren de JVC's sowieso in highlamp mode niet altijd de stilste en dit geld dus ook met de laser op max .De fan gaat dan ook harder blazen rond standje 70 .
Ik heb er geen probleem mee en ook de andere jongens vonden dit prima .

MOTION
—————
Hier is al aardig wat over geschreven sinds bekend werd dat JVC deze optie ter ziele zou laten gaan en ook ik kunt me er niet in vinden van het waarom ,zeker omdat dit er nu al een jaar of 10 opzit in voorgaande modellen.
Het is zeker waar gezien de poll ook hier op het forum dat niet een ieder van deze optie gebuikt maakt ,maar geeft de gebruikers dan ook de mogelijkheid om dit zelf te bepalen.
De enige reden die ik kan bedenken en is puur speculatie van mijn kant ,is dat dit model zoveel moois te bieden heeft dat ze hiermee een concurrent van hun eigen duurdere modellen zijn waar deze optie dus nog wel opzit .
Het lijkt me dan ook een bewuste keuze van JVC om deze optie te laten vallen in de NZ500 en 700 .🙁
Ik had dan ook graag gezien dat JVC deze optie nu is had gaan doorontwikkelen om dichter tegen de Sony 's aan te kruipen die dit al jaren op orde heeft.
Afijn genoeg geklaagd hierover , maar hoe ziet dit er dan nog uit in de praktijk.
Als test heb ik gelijk de openingsscene  van Baby Driver opgezet wat toch wel de scherprechter is voor de motion en deze wordt ook gebruikt door madVR labs om hun product te promoten .
En hier gaat het dan ook direct mis met de motion en dan specifiek met de beelden op de achtergrond wat logisch is . Teksten op lantaarnpalen , ramen , deuren en voorbijgangers breken in stukken of zijn geblurd .
Dit gaat bij de NP 5 ( CMD low) een heel stuk beter en hier heb ik dan zelf erg gewenning aan gekregen dat ik nu continu mijn ogen wilt scherp stellen op iets wat niet is 😬.
Na een aantal avondjes ernaar gekeken te hebben ben ik er nu wel aangewend en het haal me zeker niet uit de filmbeving en zou ik er goed mee kunnen leven .

BLOOMING
——————-
Deze vind ik een erg interessante want dit is op dit nieuwe model aanzienlijk beter en is denk ik te wijten aan het nieuwe lichtpad i.c.m. nieuwe lens .
Je ziet dit dan duidelijk terug in de ondertitels die dan echt gestoken scherp zijn.
De NP5 is zeker ook erg scherp maar als je van dichtbij gaat kijken zie je een soort flare bij de letters van de ondertitels wat dus alleen opvalt als je switcht tussen beide modellen .
We zagen dit dan ook duidelijk terug in de opening scène van Alien:Romulus waar de sterren scherper en gestokener waren en ook hierdoor gelijk een beter perceptie van contrast geeft .

LASERSPECKLE
—————————
Laserspeckle heb ik niet kunnen waarnenen en ook hiervan heb ik niets gelezen in andere forums .
Het beeld ziet er dan erg clean uit en ik kan hier verder niets over melden .

LOOKS
————
Dit is een kwestie van smaak en deze is een flink stuk kleiner en tevens lichter dan zijn voorganger maar oogt ook goedkoper kwa design en lijkt een beetje op de Epson 9400. De NP5 vond ik meer als een premium product ogen en gezien het prijskaartje had dit dan ook wat meer aandacht mogen hebben .
Het zou voor mezelf geen dealbreaker zijn gezien de andre pluspunten die deze nieuwste telg van JVC met zich meebrengt.

CONCURENTIE
————————
De concurrenten die ik in deze prijsklasse zou weten zijn.
-Sony x5000
-Epson Q1000
-Valerion vision master pro
JVC NP 5

De Sony ken ik vrij goed en is erg mooi kwa scherpte,licht,motion maar HDR s wat mij betreft onbruikbaar gezien het gemis van tonemapping .
Deze heeft dan ook externe tonemapping nodig wat dan een heel andere prijskaartje wordt.
Speel je alleen SDR af dan is deze ook zeker het overwegen waard .

De Epson heb ik niet zelf gezien en dan moet ik even leunen op Reza die hem minder vond spelen als de JVC's .

En ook de Valerion heb ik niet gezien maar ik heb deze er wel bijgezet omdat deze erg goede review krijgt van gebruikers en ook rond de 4000 euro prijsklasse zit .
Zelf ben ik hier ook erg benieuwd naar om deze is onder ogen te krijgen want de scherpte ,lichtopbrengst,motion en 100 % op de bt2020 kleuren driehoek schijnen volgens de gebruikers op het avs forum erg mooi te zijn .

En dan zijn voorganger de NP5 wat toch wel 1 van de beste lamp projector is die JVC op de markt hebt gezet .
Heb je niet het budget om de NZ500 te kopen en leg je het zwaartepunt op motion dan is deze een serieuze concurrent t.o.v. van zijn met laser uitgevoerde opvolger .

PRO'S  / CON'S
——————————-
+Lichtopbrengt
+Scherpte
+Contrast
+Tonemapping (hdr)
+Ansi ( contrast )
+Prijs-kwaliteitverhouding

-Motion
-Design
-geen 3D

EINDOORDEEL
————————
Na een aantal avondjes testen en kijken ben ik wel verliefd ❤️geworden op de nz500en ik kan dan ook leven met het gemis van de CMD .
De grootste wins t.o.v . de NP5 zit toch  wel in de laser vs de lamp en het nieuwe lichtpad met lens wat een gestokener beeld geeft .
Blaast the new kid on the block dan het oude model weg , nee zeker niet want de NP5 is nog steeds 1 van de beste lamp projectoren die er gebouwd is en nog menig liefhebbers zult verbazen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Scherpte
Reza   nz500
Arno.  Nz500
William nz500
Ronald
Richard nz500
Wicher nz500
——————————-

MOTION
Reza.  NP5
Arno.   NP5
William. NP5
Ronald
Richard np5
Wicher np5
———————————

LICHTOPBRENGST
Reza NZ500
Arno NZ500
William NZ500
Ronald
Richard nz500
Wicher nz500
————————————

LOOKS
Reza  NP5
Arno.  NP5
William. NP5
Ronald
Richard   Nz500
Wicher.   NP5
—————————-
ANSI
Reza.   Nz500
Arno.    Nz500
William. Nz500
Ronald.
Richard nz500
Wicher.  Nz500
—————————
BLOOMING
Reza.  Nz500
Arno.   Nz500
William  Nz500
Ronald
Richard  NX 500 minimaal verschil
Wicher geen mening
——————————

FANN NOISE ( stilste )
Reza.  Acceptabel
Arno.   Acceptabel
William .Heeft een ander meer zoemend geluid maar is acceptabel en maakt niet meer geluid dan de NP5
Ronald
Richard. Np500
Wicher np 500
———————————-

CONTRAST
Reza.  Np5
Arno.    Nz500
William. Nz500
Ronald
Richard nz500
Wicher nz500
—————————————

SHADOW DETAIL
Reza
Arno.    NZ500
William NZ500
Ronald
Richard NZ500
Wicher NZ500
——————————————

OVERALL
Reza.       NZ50O /NP5
Arno.       Nz500 buiten de motionflow
William.   Nz500 buiten de motionflow
Ronald
Richard. Nz500 buiten de motion flow
Wicher.   Geeft voorkeur aan Sony

ALGEMENE INDRUK/VOORKEUR
———————————-
Reza.  Speelt mooi, maar niet veel mooier dan de np5. Verschil is minimaal, in sommige scenes geef ik de voorkeur aan het meer analoge beeld van de np5 en soms aan de nz500

Arno.    Zeer scherp / contrastrijk / toch wel veel licht met de laser

William.  Erg scherp ,veel licht, ansi,contrast
Ronald
Richard
Wicher
————————-

CONCURRENT
Reza. NP5
Arno. NP5
William NP5
Ronald
Richard NP5
Wicher
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Bedankt voor het overzicht William en Vik voor het beschikbaar stellen van de mooie nz500 projector.

@williams Bij het fan noise staat np500 :) welke is het nu ?
Ik vond de nz500 wel fan noise geven maar het was een beetje een lage brom toon en niet zo'n luid geblaas zoals je met de NP5 op high lamp hebt. Dat zeggende zat ik met mijn rechterschouder 25cm van de NZ500 af. Ik vond het wel subtiel.

Ik had in de Baby driver scenes wel heel duidelijk dat de beelden daar opbreken. Maar de CMD van de NP5 krijgt dat ook niet soepel en vloeiend omdat die scene's gewoon heel snelle pans en bewegingen hebben.
Later toen ik rustig op mijn gemakje Alien Romulus zat te kijken (terwijl williams de catering verzorgde en broodjes aan het smeren was) leek ik steeds minder last te hebben van onrustige pans. Ik heb het gevoel dat je hersenen aan de 24p stand moeten wennen en dat je het na verloop van tijd amper ziet.

Ik vond de nz500 erg mooi kwa contrast, scherpte en lichtopbrengst (op 100 maar ook op laser standje 70).
Ik heb momenteel nog de NP5 en nog een lamp op reserve dus ik ben nu niet in de markt voor een nieuwe, maar ik zou zeker kunnen leven met de NZ500 ook met deze motion.
Sterker nog ik zei al tegen Wil dat ik de CMD op de NP5 uit ging zetten als test. Alleen heb ik deze week nog weinig 24p materiaal gekeken.

williams

Bij fan NOISE bedoel ik de stilste van de 2 😊

riwi

Ja maar je kan kiezen tussen de NZ500 en de NP5. En nu staat er bij fan noise np500 :)

Kjelt

Ik had eerder bij Werner de NZ700 vs de Sony X5000 gezien (ander topic), aldaar was destijds mijn conclusie:
Citaat van: Kjelt op november  3, 2024, 20:59:14De NZ700 zet echt een heel mooi dynamisch plaatje neer. Hij werd naast de Sony XW5000 vertoond en daar gaat hij gewoon met gemak overheen qua blacklevel en dynamisch plaatje wat ik zo kon zien.

Wat mij helaas nog niet kon overtuigen is de nieuwe beeldverwerking die frame interpolatie overbodig zou moeten maken. Ja het ziet er beter uit dan zonder frame interpolatie (volgens Werner die dit heeft vergeleken met de NZ900 waar hij de CMD heeft uit gezet). Echter nu ik thuis weer op mijn Sony motionflow op smooth zie ben ik bang dat ik me er bij bepaalde scenes aan zal ergeren.

Nu met de NZ500 had ik weer dezelfde ervaring, werkelijk subliem beeld, contrast, scherpte etc. etc. MAAR het ontbreken van de motion interpolatie haalt mij echt uit de film, het stoort me gewoon. Misschien ben ik er gevoeliger voor dan anderen, met dlp projectoren met het rainbow effect was ik ook altijd degene die zich er aan stoorde. Ik ben zeker niet een 48/60fps high mode persoon, of anders gezegd de "Gemini man" look liefhebber, dat vind ik te game achtig, ook al zijn er wel een aantal titels die het goed kunnen hebben. Maar dit vind ik persoonlijk zeker in deze prijsklasse niet acceptabel. Misschien zoals Riwi zegt, went het, maar voor 6000 en 9000 euro wil ik niet wennen, ik wil verwend worden door de fabrikantven dit is helaas voor mij een dealbreker.
Al het andere had hier al een NZ700 gestaan maar helaas. Hopelijk leert JVC er ook van en zal de volgende generatie gewoon weer de optie hebben.
Bedankt Williams en Vik voor de beschikbaar stelling en demo.

buckler

Gaaf mannen en klasse gedaan hoor.
Will, het ST130G4 doek is meer bespoten in het center van het doek dan aan de zijkanten heeft Don mij verteld dus dat verklaard het wel met je LUX meting.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

riwi

Citaat van: buckler op maart  5, 2025, 19:37:23Gaaf mannen en klasse gedaan hoor.
Will, het ST130G4 doek is meer bespoten in het center van het doek dan aan de zijkanten heeft Don mij verteld dus dat verklaard het wel met je LUX meting.
Ik heb het ook gemeten met mijn Lux metertje. 300 in het centrum en 220 in de bovenhoeken. En ik meet dan niet van het doek maar richting de projector. Dus dan is het doek niet de oorzaak lijkt mij.
Wat ik wel weet is dat mijn Lux metertje vast niet geschikt is voor het nauwbandige laser licht, maar waarom dat dan anders meet in het centrum dan in de hoeken begrijp ik niet.

riwi

Ik vraag me nog af hoe het wordt als de DCR lens van williams op de NZ500 zit. Deze heeft een andere lens dan de NP5 maar zou er wel voor geplaatst kunnen worden begreep ik. Is dat zo? Misschien dat je met wat slimme 3D printing een soort verloop/adapter kan maken. Of raak je dan de lensshift kwijt?

Ik vond de film ervaring erg goed. We hebben wel 3 uur allerlei materiaal getest en vergeleken. Bij meerdere films had ik de opmerking "ik stoor me niet of nauwelijks aan de pans" maargoed we hebben ook niet de snelste actie films gekeken (Bandolero (1968) met Raquel Welch ;) ) Een stuk 1917 ook waarbij je ook de achtergrond wel af en toe zag opbreken. En een stuk van die film met Hugh Grant die die 2 meisjes gijzelt (eigenlijk iets te eng voor mij). En door het snelle wisselen tussen de NP5 en de NZ500 zit je ook meer te focussen op die verschillen.

Ik heb de witte paarden in de sneeuw moeten missen (Spears & Munsel test disk), ik denk dat Reza en Arno die wel hebben gezien. Was daar nog verschil in wat de JVC kwa HDR mapping doet? Of is die mapping min of meer gelijk tussen de NP5 en de NZ500?

williams

Citeer.   Gaaf mannen en klasse gedaan hoor.

Dat was ook mijn eerste gedachte want dat is typisch een dingetje met een gain scherm maar mijn NP5 heeft dit dus niet vandaar dat ik met de aanname kwam van de lensshift .

williams

Citeer. Ik vraag me nog af hoe het wordt als de DCR lens van williams op de NZ500 zit. Deze heeft een andere lens dan de NP5 maar zou er wel voor geplaatst kunnen worden begreep ik. Is dat zo? Misschien dat je met wat slimme 3D printing een soort verloop/adapter kan maken. Of raak je dan de lensshift kwijt?

Ik heb deze er gewoon even voortzet en dat ging redelijk goed kwa testopstelling .
Mocht dit het worden dan zal ik iets moeten verzinnen om de lens er definitief ervoor te krijgen in de vorm van iets printen of met hout .

williams

Citeer.  Ik heb de witte paarden in de sneeuw moeten missen (Spears & Munsel test disk), ik denk dat Reza en Arno die wel hebben gezien. Was daar nog verschil in wat de JVC kwa HDR mapping doet? Of is die mapping min of meer gelijk tussen de NP5 en de NZ500?

De paarden hebben we in de wei laten staan en dus hiermee niet getest 😊
Zo uit mijn hoofd en op het oog zag ik geen verschil kwa tonemapping.

williams

Citeer. Ik vond de film ervaring erg goed. We hebben wel 3 uur allerlei materiaal getest en vergeleken. Bij meerdere films had ik de opmerking "ik stoor me niet of nauwelijks aan de pans" maargoed we hebben ook niet de snelste actie films gekeken (Bandolero (1968) met Raquel Welch ;) ) Een stuk 1917 ook waarbij je ook de achtergrond wel af en toe zag opbreken. En een stuk van die film met Hugh Grant die die 2 meisjes gijzelt (eigenlijk iets te eng voor mij). En door het snelle wisselen tussen de NP5 en de NZ500 zit je ook meer te focussen op die verschillen.   

Na veel getest te hebben met het switchen tussen diversen testpatronen hebben zoals Riwi aangeeft een wat langer stuk Aliens gekeken zonder dus de clear  motion drive en dit zag er erg goed uit en ik had dan ook niet het gevoel meer dat ik wat miste .
Zelf kan ik dan ook op 2 manieren kijken naar beeld en dat is of technisch / analytische of verstand op 0 en film kijken .
Het eerste geeft altijd onrust en het 2e ontspanning 😊

Kjelt

Vooral bij snellere horizontale pans valt het op. Ikkijk zelf weinig technisch, ook zelfs veel oudere zwart wit films maar als het me opvalt blijft het me irriteren. Zeg maar net als een dode of stuck pixel, het is er maar 1 op de tig miljoen, weet je eenmaal waar het zit kan het blijven irriteren.

reza

Als JVC fanboy "moet" ik de nieuwe nz500 wel mooi vinden. Dat doe ik dus ook :D

Zou ik hem kopen? NEE.
De reden: eigenijk 2, persoonlijk vind ik hem te digitaal ogen, dat is 1.
De tweede is toch ook het ontbreken van het CMD. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig ook weer eens met cmd uit kijk, het geeft een wat filmischer plaatje, maarrrr, dat is niet bij alle films en dan zit je.
Nu kan ik als ik daar de behoefte aan heb hem op low of high zetten.

Voor het geld is er niks beters te vinden (denk ik) de Valerion gooit hoge ogen in de USA, Ekki (rip) was iets sceptischer maar vind het ook een leuk ding. Misschien dat die bij de nz500 in de buurt komt?

Zonde dat de Sony,s zo ontzettend duur geprijst zijn anders was dat zeker een directe concurrent geweest maar dat is nu niet het geval.

Als ik weg zou gaan bij mijn Sony, wat niet het geval is :wub: dan zou ik persoonlijk voor een nz800 gaan of een nz7/nz8 waar wel cmd op zit.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Vik

Leuk verslag, heren. Leest lekker weg met een vleugje humor, daar hou ik van.  ^^

Binnenkort ga ik hem zelf aan de tand voelen en rustig beoordelen. Dan zal ik ook wat mensen uitnodigen voor een demo.

@reza: Er is niets digitaals aan de NZ500, het beeld is nog steeds analoog; de laser is puur een lichtbron.

Wat bedoel je precies met een digitale look? Is dat omdat hij wat scherper is dan de NP5?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

williams

Bij de test hebben we een R_ Volution mediaplayer gebruikt die van nature wat meer edge enhancement aan heeft staan dat een iets harder beeld geeft .
Waarschijnlijk heeft Reza dat ondervonden .

maximus79

Citaat van: reza op maart  6, 2025, 00:15:44Als JVC fanboy "moet" ik de nieuwe nz500 wel mooi vinden. Dat doe ik dus ook :D

Zou ik hem kopen? NEE.
De reden: eigenijk 2, persoonlijk vind ik hem te digitaal ogen, dat is 1.
De tweede is toch ook het ontbreken van het CMD. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig ook weer eens met cmd uit kijk, het geeft een wat filmischer plaatje, maarrrr, dat is niet bij alle films en dan zit je.
Nu kan ik als ik daar de behoefte aan heb hem op low of high zetten.

Voor het geld is er niks beters te vinden (denk ik) de Valerion gooit hoge ogen in de USA, Ekki (rip) was iets sceptischer maar vind het ook een leuk ding. Misschien dat die bij de nz500 in de buurt komt?

Zonde dat de Sony,s zo ontzettend duur geprijst zijn anders was dat zeker een directe concurrent geweest maar dat is nu niet het geval.

Als ik weg zou gaan bij mijn Sony, wat niet het geval is :wub: dan zou ik persoonlijk voor een nz800 gaan of een nz7/nz8 waar wel cmd op zit.

Kom ik weer natuurlijk, maar ik vond jou Sony juist digitaal/hard over komen ;D Ik vind niets digitaal aan het beeld van de NZ500.....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

reza

Je bent inderdaad een "zeurkous"  :tounge:

En dat vond ik toen ook al vreemd. Digitaal is de Sony absoluut niet. Veel analoger beeld dan de JVC.

Logix

Bijzonder dat iedereen het toch anders ervaart/waarneemt, want ik vond het beeld bij Reza juist heel smooth en "analogisch" als je bij digitaal van analoog kan spreken natuurlijk ;D Denk dat iedereen de benamingen ook anders interpreteert. Overigens denk ik dat die smoothness bij Reza wel bijna in z'n geheel door de panamorph lens komt en niet zozeer door de Sony zelf.

riwi

Citaat van: reza op maart  6, 2025, 00:15:44Zonde dat de Sony,s zo ontzettend duur geprijst zijn anders was dat zeker een directe concurrent geweest maar dat is nu niet het geval.

Dat digitale is mij niet opgevallen. Gewoon erg scherp zonder dat ik last had van sharpening artifacts.

Als je richting een NZ800 gaat kijken dan komt ook de Sony Bravia 8 (XW6100) weer in beeld want die zijn beide 16000 euro als ik het goed heb. Persoonlijk vind ik dat te veel geld voor een projector.

Toni71

Leuk topic om te lezen. Ik zal Baby Driver eens afspelen op mijn NZ700. Niet dat ik er wat mee ga doen, wel nieuwsgierig.

Tegenwoordig ga ik alleen maar op de verstand op 0 en ontspannende tour. Tijd is kostbaar.

reza

Citaat van: Logix op maart  6, 2025, 15:24:06Bijzonder dat iedereen het toch anders ervaart/waarneemt, want ik vond het beeld bij Reza juist heel smooth en "analogisch" als je bij digitaal van analoog kan spreken natuurlijk ;D Denk dat iedereen de benamingen ook anders interpreteert. Overigens denk ik dat die smoothness bij Reza wel bijna in z'n geheel door de panamorph lens komt en niet zozeer door de Sony zelf.

Heyyy Ruud,

Ja dat zou zo maar kunnen inderdaad. Zonder lens is de Sony wel iets scherper.

Vik

Ik lees op AVS dat sommige leden hun NZ7 hebben omgeruild voor een NZ500 en dit als een upgrade ervaren, een mooi compliment voor de NZ500!  8)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

denoontje

Citaat van: Vik op maart 11, 2025, 07:11:55Ik lees op AVS dat sommige leden hun NZ7 hebben omgeruild voor een NZ500 en dit als een upgrade ervaren, een mooi compliment voor de NZ500!  8)
hou op :devil: