Output, low gain? Volume moet relatief verder open voor gewenste geluidsniveau

Gestart door vanzomereng, januari 26, 2025, 16:08:45

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng

M.b.t streamer Bluesound Node, analoog aangesloten via gebalanceerd/XLR op een Rotel amp

De volumeknop moet relatief verder open voor het gewenste geluidsniveau.
Voor mij niet echt een probleem, echter ik zou blij zijn met wat extra uitleg/toelichting op onderstaande vraag en reactie richting Bluesound.

Vraag
Hallo, i'm interested in the technical specs of the analogue output/gain of the Node Icon. I have to turn the volume relative wide open for normal listening levels. I use a integrated amp Rotel RA-6000 with following input specs.:
- Inputs:  XLR = 540mV/100KOhm & RCA = 340mV/5,6kOhm
- I dont,t use tone-settings or Dirac on my Node Icon

Reactie
In speaking with our Quality Assurance Team the NODE ICON is rated
at 2V for RCA out and 4V for XLR

Mij zegt de reactie niet zoveel maar bevestigd deze reactie, c.q. output specs mijn bevindingen?

Wat zijn de gangbare waarden voor de:
1.: input gevoeligheid RCA
2.: input gevoeligheid XLR
3.: output gevoeligheid RCA
4.: output gevoeligheid XLR

Hoe moeten normaal de output- en input-waarden zich tot elkaar verhouden
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Rowdy

De uitgangsspanning is volgens de CD norm.
Hoe ver je de volumeknop moet opendraaien hangt af van de gevoeligheid van de versterker.
Bij een ingangsgevoeligheid van 200 mV hoeft de volumeknop niet zo ver opgedraaid te worden als bij een ingangsgevoeligheid van 340 mV om hetzelfde geluidsniveau te krijgen.

De Rotel heeft op RCA ingang bijna hetzelfde ingangsgevoeligheid als de Atoll SDA 300. Heb je de streamer al eens via RCA ingang aangesloten? Misschien staat de volumeknop dan op het standje wat je gewend bent.

vanzomereng

Citaat van: Rowdy op januari 26, 2025, 17:27:23De uitgangsspanning is volgens de CD norm.
Hoe ver je de volumeknop moet opendraaien hangt af van de gevoeligheid van de versterker.
Bij een ingangsgevoeligheid van 200 mV hoeft de volumeknop niet zo ver opgedraaid te worden als bij een ingangsgevoeligheid van 340 mV om hetzelfde geluidsniveau te krijgen.

De Rotel heeft op RCA ingang bijna hetzelfde ingangsgevoeligheid als de Atoll SDA 300. Heb je de streamer al eens via RCA ingang aangesloten? Misschien staat de volumeknop dan op het standje wat je gewend bent.

Rowdy, thanks

Was hoofdzakelijk geïnteresseerd in de technische uitleg.
Het afspelen via XLR gaat verder probleemloos en kan hard zat.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Xander32

Mijn dac heeft normaliter een output van 2V RCA en 4V XLR, middels een jumper kan je die omzetten naar 0.7V RCA en 1.33V XLR. Bij mij staat die jumper om, waardoor de volumeknop idd wat verder open moet, wat maakt dat ik een wat groter regelbereik heb/ het volume meer nauwkeurig kan bepalen 👌🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

JoWa

Als het gewoon goed klinkt, zou ik juist blij zijn met een lage ingangsgevoeligheid.

Ik lees dat deze 340 mV is, vaak zie je waarden rond de 200-250 mV.

Met een lage ingangsgevoeligheid (dus 340 mV of hoger), heb je nog wat aan je volumeknop.
Bij 200-250 mV zit je vaak aan gebruik van 6-9 uur.
Bij 340-520 mV zit je op 6-11/12 uur.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Linn Akurate 2200/1 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase