Kritisch op je uitbreiding van je muziekcollectie

Gestart door vanzomereng, januari 19, 2025, 21:04:22

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng

Sinds ik een Tidal-abo heb, koop ik geen tot zeer zeer zelden CD's meer.

Wat ik wel door Tidal doe, is wat muziek die hier op het forum zo voorbij komt, wat ik op demo's zo hoor of wat ik lees bij nieuwe CD-releases in mijn maandelijkse blad Audio/Stereoplay, ik deze beluister en mogelijk als favoriet opsla.

Ben dus wat muziek betreft wel open minded maar ook zeer kritisch.

Vroeger kocht je alles wat je mooi vond en jaren later is je smaak wel wat veranderd maar ook vooral breder geworden.  Als je ouder wordt ga je ook meer rustige muziek waarderen, zoals ambient, folk, wereldmuziek, bepaalde moderne jazz maar in zeer beperkte mate en klassiek.

Probleem is, dat je collectie inmiddels zo enorm breed en omvangrijk is geworden, je alles niet meer weg draaid, ook niet als pensionado met veel vrije tijd.

Dus ook als het me niks kost, ben ik zeer selectief om albums zo maar als favoriet op te slaan.  Ik moet het album niet alleen uitzonderlijk goed vinden maar ook qua stijl, genre of wat dan ook, iets nieuws toevoegen aan mijn bibliotheek en niet veel lijken op vele andere titels, waarover ik reeds beschikt.  M.a.w. het moet de diversiteit ten goede komen.

In mijn jongere jaren was het ook het "verzamelen" van muziek, nu kijk ik ook naar om mijn bibliotheek aan muziek wat overzichtelijk te houden en de "afspeel-kans" te vergroten.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

gerard1

Zelf maak ik alleen maar speellijsten, sla geen enkel album op.
Vaak vind ik een heel album niet mooi, hooguit 1 of 2 songs.

Regelmatig gebruik ik speellijsten van anderen en sla de losse nummers op in mijn speellijst.

Af en toe gebruik ik de flow ( deezer ) en die verzint ook weer wat nieuws tussen door.

Vind ik iets mooi, probeer ik het album, maar sla het niet op.
100% voor muzieklijsten.

fietser

Als ik iets echt mooi vind op Qobuz dan ga ik oo zoek naar de vinyl versie. Sla ook wel albums maar als het niet aanslaat verwijder ik weer net zo makkelijk.

Maximus_Aurelius

Ben heel kritisch op muziek.
Mijn brede muzieksmaak maakt het dat ik best veel aanschaf, zowel download en fysiek.
Ik heb geen streamingsdienst.
Ook geen interesse in.
Ik luister samplers indien ik wat nieuws gevonden heb.
Ik doe research want ik kies wel de goede kwaliteit in opnames. Is de opname niet goed dan koop ik ook niet.
Kwaliteit in opnames kies ik altijd de betere en dit kan dus een high-end label of audiofiel label zijn hoe je het ook wilt noemen.
Sowieso diegene die op deze labels uitkomen zul je niet vinden op een streamingsdienst.
Mijn eigen collectie is heel erg groot en still growin. Ik zoek ook altijd naar het onbekende en meestal vind ik ook heel veel ;).

P.s. Ik heb een zwak voor mooie boxsets.
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Faxe

In Roon heb je heel veel mogelijkheden om je muziekcollectie te beheren. Je kunt nieuwe albums in een lijst zetten zodat je er later naar kunt luisteren. Je kunt werken met Tags, bijvoorbeeld "Kopen op vinyl". Via je Focus heb je teveel opties om op te noemen om je collectie te ontsluiten.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

vanzomereng

Citaat van: Maximus_Aurelius op januari 19, 2025, 21:53:47Ik doe research want ik kies wel de goede kwaliteit in opnames. Is de opname niet goed dan koop ik ook niet.

Ja, iedereen zal goede kwaliteit prefereren maar als die keuze er niet is, zal me het niet weerhouden, om dat album toch te kopen. Het gaat toch vooral om de muziek. Of de kwaliteit moet wel zodanig beroerd zijn, dan houdt alles op
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Spijkie

Minder kritisch bij mij. Vroegah moest je een cd kopen van een band voor 2 nummers die je echt mooi vond en de rest matig dus dacht je er lang over na. Nu gewoon een heel album toevoegen voor 2 nummers en als de rest niks is jammer dan.
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Sk

Ik merk dat ik de laatste jaren ook wat kritischer ben geworden qua muziek. Iedere Vrijdag (Eventueel zaterdag of zondag) loop ik alle nieuwe albums langs die uitgekomen zijn. Ik skip dan zelf de nummers door en weet vaak binnen 1 minuut al of het eventueel iets is. Zo niet dan op naar het volgende album. Bij een echt leuk album zet ik hem in mijn Tidal favorieten en bij uitzonderlijke gevallen wil ik hem graag origineel hebben op CD. Ik rip hem dan naar MP3 en zet hem op de USB stick in de auto.

Bij teveel albums in je Tidal favorieten verlies je ook het overzicht en wordt het 1 grote onoverzichtelijke database.

Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

vanzomereng

Citaat van: Sk op januari 20, 2025, 13:21:33Bij teveel albums in je Tidal favorieten verlies je ook het overzicht en wordt het 1 grote onoverzichtelijke database.

Yep, juist dat probeer ik ok te voorkomen

Sk

Citaat van: vanzomereng op januari 20, 2025, 16:10:20Yep, juist dat probeer ik ok te voorkomen

Als je dan de Tidal app op je PC gebruikt of de webinterface dan is het nog wel te doen. Ik heb echter de Tidal app ook op mijn LG TV, dan duurt het scrollen door de albums heen wel erg lang.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Struis

Hm, ik heb gewoon honderden en honderden albums en tracks in een enorme lijst in Tidal staan als favorieten.. En mede om de artiesten te ondersteunen, maar ook omdat er soms muziek die ik leuk vindt verdwijnt van Tidal (en Spotify), geremasterd wordt zodat het meer schreeuwt en de oude versie fijner was, of alleen in MQA is (brrr), koop ik regelmatig fysieke media.

Net dit weekend 10 CD's van de kringloop. De Lord of the Rings soundtrack van de 3 films, Tanita Tikaram (2e album), Keane, Fiona Apple en een beste van de Top 40 van 1992. 1 euro p/s. Oke..

Daarvoor Aurora - Infections of a Different Kind en A Different Kind of Human op vinyl.

Een keer streamen op Tidal levert een artiest niks op, maar de fysieke media kopen, vooral via Bandcamp veel meer...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

August

Tijd geleden maakte ik een praatje met zangeres Simin Tander na haar concert op een heel kleinschalige locatie in Nederland. Ik kende haar al via streaming en luister regelmatig. Helaas had ze niet veel cd's bij zich, anders had ik ze daar wel gekocht. Zij vertelde dat een fysiek album kopen nog steeds voor de artiest het beste is, dat de streamingdiensten voor de artiest flink tegenvielen qua opbrengsten.
Dus als je iets heel mooi vindt en het vaak draait, overweeg dan om het toch te kopen (fysiek of digitaal).

Struis

Ja precies, dat is exact wat ik ook doe. En dan liever de kleinere artiesten eerst, die hebben het het hardst nodig. Daarom heb ik nog steeds meer fysieke media, al stream ik ze in de praktijk nog steeds meestal :) Ook leuk: op mijn systeem klinkt de FLAC versie die bij het album vaak zit of gedownload kan worden (Bandcamp) of gewoon de geripte CD beter dan die op Tidal..
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

Xander32

Herkenbaar dat van de flac vanaf nas versus Tidal, al kom ik op die laatste toch ook heel mooie opnamen tegen 🎶

Citaat van: Struis op februari 26, 2025, 15:58:37Ja precies, dat is exact wat ik ook doe. En dan liever de kleinere artiesten eerst, die hebben het het hardst nodig. Daarom heb ik nog steeds meer fysieke media, al stream ik ze in de praktijk nog steeds meestal :) Ook leuk: op mijn systeem klinkt de FLAC versie die bij het album vaak zit of gedownload kan worden (Bandcamp) of gewoon de geripte CD beter dan die op Tidal..
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Oh ja, dat zeker! Nou ga ik dit weekend ook uitproberen of een dedicated ripper/server direct aan mijn audio switch beter klinkt dan mijn nas ver in het netwerk. Een Bluesound Vault 2. Ik ben benieuwd! Kan hij ook netwerk speler worden in set 2. Nou nog een DAC ;)

Citaat van: Xander32 op februari 27, 2025, 13:06:29Herkenbaar dat van de flac vanaf nas versus Tidal, al kom ik op die laatste toch ook heel mooie opnamen tegen 🎶

Xander32

De Vault is toch een volwaardige streamer inclusief dac?

Citaat van: Struis op februari 27, 2025, 16:13:09Oh ja, dat zeker! Nou ga ik dit weekend ook uitproberen of een dedicated ripper/server direct aan mijn audio switch beter klinkt dan mijn nas ver in het netwerk. Een Bluesound Vault 2. Ik ben benieuwd! Kan hij ook netwerk speler worden in set 2. Nou nog een DAC ;)

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Ja, dat is waar. Een Vault 2 is effectief een Node 2 met een ripper en een server er in. Maar (voor mij) klinkt hij lang niet goed genoeg voor 3000 euro speakers en een 2000 euro versterker. En dat is zonde. Dan kan ik net zo goed alles goedkoper maken en de streamer beter nemen. Toch? :)

Nou ik er over na denk, wat als ik nu eerst gewoon start met mijn 1250 euro Tannoys op die versterker... Hmm..

Citaat van: Xander32 op februari 27, 2025, 16:18:01De Vault is toch een volwaardige streamer inclusief dac?