De psycho-akoestische reis van Joost

Gestart door kappa9, september 21, 2024, 08:53:04

Vorige topic - Volgende topic

kappa9

Citaat van: DofN op september  5, 2025, 08:48:21Zo, heel mooi! Gefeliciteerd met die mooie luidsprekers :) Op wat voor voet staan ze?
Dank dank! Ze staan op keramische tegels 60x60 welke weer op rubberen voeten staan. Het laag is hierdoor wat strakker geworden bij de Epsilons. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit ook zo zal gelden voor de Omega's
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

kappa9

Citaat van: SpaceJS op september  5, 2025, 10:52:20Die zien er echt mooi uit, hoop dat ze zo ook klinken
Dat doen ze zeker  :inlove:

kappa9

Helaas zijn de omega's nu op weg naar Griekenland. Op beide tweeters zaten oneffenheden/beschadigingen.
De dealer was zo schappelijk om dit te erkennen en na overleg met de fabrikant zijn ze opgehaald, worden ze gerepareerd en komen ze retour. Geheel op kosten van de dealer. Daarnaast heb ik deze leenspeakers gekregen. Heel andere koek. Laat ik het kort houden. Ik kan niet wachten tot mijn omega's terug zijn.

chansig

Balen. Afgelopen weekend uitgebreid de luidsprekers beluisterd. Ik snap dat je niet kan wachten totdat ze weer terug zijn.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

kappa9

Citaat van: chansig op oktober  3, 2025, 14:57:58Balen. Afgelopen weekend uitgebreid de luidsprekers beluisterd. Ik snap dat je niet kan wachten totdat ze weer terug zijn.

Gr. Hans
Ja ze zijn verslavend goed. Met Bachh helemaal!!

mmuetst

Is het duidelijk waar die beschadigingen vandaan zijn gekomen? Of waren de luidsprekers niet nieuw toen je ze kocht?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

kappa9

Citaat van: mmuetst op oktober  4, 2025, 09:06:53Is het duidelijk waar die beschadigingen vandaan zijn gekomen? Of waren de luidsprekers niet nieuw toen je ze kocht?
Het waren jonge demo's. De oorzaak volgens de dealer die het heeft overlegd met de fabrikant is dat de fabrikant het niet goed heeft gecontroleerd voordat ze de zaak verlieten in Griekenland naar de dealer. Gevallen steek geweest in kwaliteitscontrole. Voor de geluidskwaliteit maakte het niets uit aldus de fabrikant echter waren ze het ermee eens dat het onacceptabel is bij dergelijk geprijsde luidsprekers. Je kunt de tweeters ook goed zien dus ik zou me er echt aan blijven storen.

Xander32

Mooi (professioneel) hoe men het oppakt 👍🏻
Hebben ze een termijn aangegeven hoelang jouw geduld op de proef zal worden gesteld?

Citaat van: kappa9 op oktober  4, 2025, 12:51:51Het waren jonge demo's. De oorzaak volgens de dealer die het heeft overlegd met de fabrikant is dat de fabrikant het niet goed heeft gecontroleerd voordat ze de zaak verlieten in Griekenland naar de dealer. Gevallen steek geweest in kwaliteitscontrole. Voor de geluidskwaliteit maakte het niets uit aldus de fabrikant echter waren ze het ermee eens dat het onacceptabel is bij dergelijk geprijsde luidsprekers. Je (of althans ik  😉 )kunt de tweeters ook goed zien dus ik zou me er echt aan blijven storen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

botsen

Citaat van: kappa9 op oktober  3, 2025, 14:48:36Helaas zijn de omega's nu op weg naar Griekenland. Op beide tweeters zaten oneffenheden/beschadigingen.
De dealer was zo schappelijk om dit te erkennen en na overleg met de fabrikant zijn ze opgehaald, worden ze gerepareerd en komen ze retour. Geheel op kosten van de dealer. Daarnaast heb ik deze leenspeakers gekregen. Heel andere koek. Laat ik het kort houden. Ik kan niet wachten tot mijn omega's terug zijn.

Het lijken mooie speakers, die Sonus Fabers. Waarin schieten ze echt tekort?

kappa9

Citaat van: Xander32 op oktober  5, 2025, 07:09:32Mooi (professioneel) hoe men het oppakt 👍🏻
Hebben ze een termijn aangegeven hoelang jouw geduld op de proef zal worden gesteld?

Ja dat doen ze zeker netjes. Ik kreeg 2 weken als termijn echter is er inmiddels al wat vertraging bijgekomen in verband met het vinden van een geschikt transportbedrijf. Ik denk zelf aan een maand ongeveer.

kappa9

Citaat van: botsen op oktober  5, 2025, 10:39:36Het lijken mooie speakers, die Sonus Fabers. Waarin schieten ze echt tekort?
Ze doen ook niet echt iets verkeerd alleen in vergelijking met mijn eigen luidsprekers blijven ze echter achter in transparantie, natuurlijkheid en ruimtelijkheid. Ook de 3d bubbel is een flink stuk kleiner.

mmuetst

Ik vind het altijd even slikken als ik van paneel luidsprekers weer naar doosjes ga luisteren  ;)

Xander32

Gelukkig zit je niet zonder en het is iets om naar uit te kijken 🙂

Citaat van: kappa9 op oktober  5, 2025, 12:24:48Ja dat doen ze zeker netjes. Ik kreeg 2 weken als termijn echter is er inmiddels al wat vertraging bijgekomen on verband met het vinden van een geschikt transportbedrijf. Ik denk zelf aan een maand ongeveer.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

mmuetst

Misschien doen ze bij retour een flesje Ouzo meeleveren bij de gerepareerde luidsprekers  ;)

kappa9

Citaat van: mmuetst op oktober  5, 2025, 21:15:24Misschien doen ze bij retour een flesje Ouzo meeleveren bij de gerepareerde luidsprekers  ;)
Dat zou lekker zijn  ;D

kappa9

Citaat van: Xander32 op oktober  5, 2025, 16:22:38Gelukkig zit je niet zonder en het is iets om naar uit te kijken 🙂

Ja klopt. Ook juist wel leuk om straks weer te horen wat de verschillen zijn

kappa9

Het wachten duurt wel lang. Vandaag maar even om een update vragen!! Ik had bij de fabrikant al eerder navraag gedaan over de voeten van de luidsprekers.

Ik heb ze nu direct met hun voeten op keramische tegels staan en die weer op siliconen dempers. Het idee was de luidsprekers koppelen aan de massa van de tegels en die weer ontkoppelen van de laminaatvloer. Voor optimale koppeling aan de tegel zou ik dan met spikes moeten werken en ik dacht ik vraag de fabrikant (makkelijke weg) even over welke diameter de schroefdraad heeft welke onder de voeten zitten.

Ik kreeg als antwoord dat het M6 DIN 7985 is. Ook gaf hij aan gelijk 8 spike modules mee te zenden om te proberen. Deze kunnen zowel als spikes als platte voeten gebruikt worden. Aardig!!

Ik begreep alleen dat het koppelen aan een tegel ook weer kan zorgen voor ongewenste resonanties van de tegel welke weer terug de luidsprekers in kunnen gaan. Of het allemaal hoorbaar is dat is natuurlijk een vraag. Ik ga het gewoon proberen allemaal. Wat wel hoorbaar zal zijn is denk ik dat als de luidsprekers op spikes op de tegel op rubbers staat de luidsprekers zelf al zo'n bijna 10 cm van de vloer zelf afkomen wat denk ik weer wat zal doen met de laagweergave.

Ik zal toch moeten wachten voordat ze terug zijn voordat ik daar wat over kan zeggen.

Geduld, geduld  ;D 

DofN

Succes nog even met wachten!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

kappa9

Citaat van: DofN op oktober 21, 2025, 11:22:51Succes nog even met wachten!
Bedankt en jij ook!!

Ik krijg net bericht van de dealer dat ze vandaag even de fabrikant zullen vragen om een update

kappa9

Je moet wat he. Voor de grap 2 oude luidsprekers rechts en links naast de luisterplek op zo'n meter afstand gezet. Soort groot koptelefoon effect

kappa9

Na uitgebreid luisteren naar de mano streamer (toch zo'n praktisch 5 jaar in bezit gehad) verschillende software geprobeerd waarvan Gentooplayer de best (leek) te presteren (niet in de minste reden omdat je dan zoveel kon tweaken (met name alles in ram modus draaien)
Een aantal maal al gehad dat gentoo moest updaten, dus, sd kaartje eruit, in de laptop, nieuwe gentoo flashen in de tussentijd volumio op een andere sd er weer even tussen in en waarempel, hoor ik nou geen verschil met gentoo :blink:. Toch weer het gentoo sd kaartje erin en weer overtuigd dat het beter klinkt dan volumio.

Toen kwam spotify lossless, dat wilde ik proberen maar, niet compatible met gentoo (of volumio wat dat betreft) dus een simpele wiim pro aangeschaft en eerlijk waar, subjectief ik weet het, maar geen verschil in sqq. Het enige verschil is wat wel overduidelijk was is dat de wiim superfijn te bedienen is (spotify connect (en lossless werkt echt) en qobuz connect. Misschien niet het allerschoonste jitterlage signaal naar de dac maar mijn gustard x16 middels usb ruimt dat toch wel op, herklokt alles en werkelijk waar ik hoor geen verschil tussen de wiim en de mano. Tsja dan maar de mano verkocht.

Inmiddels een upgrade gedaan naar de wiim ultra puur vanwege estetische redenen en ik kan gaan stoeien met sub integratie middels de dsp van wiim.

Al ben ik daar nu vanaf gestapt en gebruik ik de ultra puur als streamer. Een externe dac en dedicated voorversterker klinkt toch een stuk beter. Jammer, anders hadden die componenten ook weggekund.

De sub kan ik ook op 1 van de pre outs van de primare aansluiten en handmatig/gehoormatig en middels metingen in rew peqs maken en die weer in de ultra invoeren. Een 10 bandige peq heeft dat apparaat.

Qua fase en delay heb ik op de sub een enkele schakelaar van 0 of 180 dus dat ik beperkt maar vanwege het hebben van een eigen luisterruimte kan ik de sub (subje b&w asw608) wel overal plaatsen waar ik wil.

Ik dacht dat rew ook peq kon berekenen? Iemand daar een tip over? En ik doe metingen tot 300hz max om alleen het laag te corrigeren, is dat ook slim?

Groetjes Joost

RZeemering

Geinig dat we dezelfde ervaring hebben qua streamers.

Het is een beetje afhankelijk waar je de gemeten peq in gaat gebruiken maar de basis van meten staat hier in beschreven. Hoewel op de REW site zelf ook veel info te vinden is.
https://community.roonlabs.com/t/a-guide-how-to-do-room-correction-and-use-it-in-roon/23800
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

kappa9

Citaat van: RZeemering op november  2, 2025, 11:07:04Geinig dat we dezelfde ervaring hebben qua streamers.

Het is een beetje afhankelijk waar je de gemeten peq in gaat gebruiken maar de basis van meten staat hier in beschreven. Hoewel op de REW site zelf ook veel info te vinden is.
https://community.roonlabs.com/t/a-guide-how-to-do-room-correction-and-use-it-in-roon/23800
Dank dat ga ik eens even lezen!! Dat van de streamers en ervaringen moet ik wel toegeven dat ik wel verschil heb gemerkt te horen toen ik de software van Gentooplayer had geïnstalleerd. Toch meer rust (vat het wel goed samen) meer betrokkenheid, emotie om er maar wat woorden aan te geven. Ik zal morgen aan Abel een sdkaartje meegeven waar dat programma opstaat. Mocht je de tijd hebben en zin uiteraard dan kun je dat eens proberen en kijken of je verschil hoort. Het snel schakelen zal altijd wel een lastige blijven maar als je een tijdje luistert lijkt het toch wel wat fijner te klinken.

Als jij het leuk lijkt kom ik ook eens naar jou doors of perception luisteren. Ik ben altijd al zeer geïntrigeerd in skyline diffusors en dan kan ik eens horen hoe dat gaat icm (heel) grote magnepans welke ook nog eens versterkt worden door Bryston en als kers op de taart een holo dac waar ik ook veel interesse in heb. Laat maar weten als je ervoor open staat.

Groetjes Joost

RZeemering

Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

kappa9

Zo even wat te leen, met dank aan @DofN en wat is dat leuk zeg!!

Beetje geëxperimenteerd met rew en dirac live. Subje nooit eerder goed gekregen maar nu lijkt het toch aardig te zijn gelukt.

Mja ik wil mijn omega's terug!!

De importeur heeft een mail doorgestuurd waarin de fabrikant aangeeft 'By this week end the loudspeakers wil be packed to be returned'