De psycho-akoestische reis van Joost

Gestart door kappa9, september 21, 2024, 08:53:04

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Nog voor de kerst je speakers terug  :pompom:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

kappa9

Ze zijn er weer!!!

Foto uploaden lijkt even niet te lukken helaas!!  :nopompom:
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

DofN

Zo, vandaag even een uurtje bij Kappa9 geluisterd. Die heeft exact dezelfde LS als ik, en leent mijn NAD M33. Ik hoor dezelfde luidsprekers, en toch klinkt het weer anders. Andere kamer, andere akoustiek.

Er staan bij Kappa9 geen subs mee te doen en toch is het laag heel fraai. Zonder te dreunen en toch aanwezig. Met  DIRAC klonk het toch wat schoner en meer pinpoint dan zonder DIRAC maar het verschil was helemaal niet zo groot. Erg fijne set zo met bijzonder fraai klinkende LS.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

kappa9

Het was weer gezellig!!

Ik kom snel weer bij jou luisteren. Ben toch wel heel erg benieuwd naar zowel de BACHH upgrade alsmede de Bryston.

RCD

Denk kom nu even in je topic neuzen, maar helaas geen foto's.
Vergeten te vragen welke electronica je nu gebruikt?

Rob

kappa9

Citaat van: RCD op januari 16, 2026, 20:14:22Denk kom nu even in je topic neuzen, maar helaas geen foto's.
Vergeten te vragen welke electronica je nu gebruikt?

Rob
Hoi Rob,

Beetje een verlate reactie.
Foto's zal ik binnenkort weer plaatsen zodra ook de diffusors staan.

Electronica is nu een wiim streamer, benchmark DAC3L en een musical fidelity a5.5 (in poweramp mode)

Groetjes Joost

DofN

Is een mooie set hoor.

Had je de benchmark DAC ook al toe ik laatst bij je was? Ik richt me meestal meer op akoestiek en LS dan op de keten ervoor :)

Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

kappa9

Citaat van: DofN op maart  8, 2026, 15:08:42Is een mooie set hoor.

Had je de benchmark DAC ook al toe ik laatst bij je was? Ik richt me meestal meer op akoestiek en LS dan op de keten ervoor :)

Nee toen nog niet. Ik probeer me ook meer te richten op de ls en akoestiek maar kon de verleiding niet weerstaan toen ik een mooie aanbieding kreeg op de benchmark ::)

Ik hoop trouwens deze week bericht te krijgen over de diffusors. Ben erg benieuwd als die er zijn wat dat gaat doen met het geluid

DofN

Mooie DAC. Ik kon het me niet meer herinneren of je al had toen ik kwam luisteren. Ben ook benieuwd. Als alles is neergedaald kom ik graag weer langs.

kappa9

Helaas nog geen bericht over de diffusers. Geduld zal worden beloond :sigh:

Omdat ik het moeilijk vind om niet te doen heb ik ondertussen een Benchmark AHB2 op proef. De combi met de Benchmark DAC3L is perfect uiteraard. Qua luisterimpressie kan ik zeggen dat ik het bijzonder transparant en zeer zeer fraai vind klinken. Ondertussen hebben ook 2 pass labs mono's de revue gepasseerd echter heeft de AHB2 mijn voorkeur vanwege de ongekleurdheid.

kappa9

Foto van de pass mono's

kappa9

Het staat wel een beetje knullig die kleine componenten zo. Werkt ook niet mee dat de xlr iets te kort is (50cm).

Maar om een indruk te geven een foto.
Wel een heel stuk kleiner dan de pass labs mono's (understatement)

Spijkie

Honny i shrunk the amps ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

kappa9

Haha, nou he!

Echt kleine spullen maakt benchmark, op zich logisch vanuit hun pro audio visie.

Spijkie

Martin van audioessence is er ook zeer over te spreken  :colgate:

kappa9

Spijkie

Heel netjes , mooi Rack ook !

kappa9

20260413_213505.jpg

En daar staan ze dan. 6 stuks. Ze zijn nog onafgewerkt en ze moeten nog wat de hoogte in, zo'n 30cm. Eerste indruk is meer rust in het stereobeeld en meer diepte achter de luidsprekers, alsof de voorwand wat verder weg is.

Ik kan nu maar op erg laag volume luisteren omdat mijn zoontjes recht onder me slapen. Morgen wat harder draaien.

RZeemering

Mooie upgrade!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

ruud2

[quote author=kappa9 link=msg=3876218 date=1776110054

En daar staan ze dan. 6 stuks. Ze zijn nog onafgewerkt en ze moeten nog wat de hoogte in, zo'n 30cm. Eerste indruk is meer rust in het stereobeeld en meer diepte achter de luidsprekers, alsof de voorwand wat verder weg is.

[/quote]

zelf of laten maken ?
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

kappa9

Citaat van: RZeemering op april 14, 2026, 10:17:02Mooie upgrade!
Jazeker, erg blij mee!

Jij had toch ook diffusie achter/tussen de luidsprekers? Merkte jij ook verbetering? Of had je daar al over geschreven in je topic, ik kan het me even niet herinneren  :unsure:

Citaat van: ruud2 op april 14, 2026, 10:30:58[quote author=kappa9 link=msg=3876218 date=1776110054

zelf of laten maken ?
Laten maken door een lokale meubelmaker die toevallig ook Joost heet.

RZeemering

Ik bemerkte een kleine verbetering. Iets betere plaatsing ook. Ik geloof dat als ik het zelf in elkaar zou moeten knutselen ik de moeite het niet waard zou vinden. Maar misschien zou ik het dan ook meer horen hahaha
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

AudioLaan

Ongelofelijk dat Pass Labs het veld moet ruimen voor een ahb2 en dat dit goed gaat. Zijn makkelijke speakers neem ik aan?
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

kappa9

Citaat van: RZeemering op april 14, 2026, 17:06:57Ik bemerkte een kleine verbetering. Iets betere plaatsing ook. Ik geloof dat als ik het zelf in elkaar zou moeten knutselen ik de moeite het niet waard zou vinden. Maar misschien zou ik het dan ook meer horen hahaha
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in zult hebben  :laugh:

kappa9

Citaat van: AudioLaan op april 14, 2026, 18:13:10Ongelofelijk dat Pass Labs het veld moet ruimen voor een ahb2 en dat dit goed gaat. Zijn makkelijke speakers neem ik aan?
De Pass Labs was op proef (de ahb2 trouwens ook). Ik heb zelf een musical fidelity a5.5 welke ik puur als eindversterker gebruik. Allemaal doen ze het goed op de luidsprekers (vriendelijk impedantieverloop) en hebben ze hun eigen kwaliteiten/charmes. Al zal ik uiteindelijk wel een andere versterker willen vind ik persoonlijk de verschillen tussen versterking echt van een andere orde dan wat ik nu ervaar met diffusie in de ruimte.

Daarom voor nu eerst nog meer investeren in akoestiek.