Relatieve vochtigheid kelder ht

Gestart door denoontje, september 6, 2024, 19:15:46

Vorige topic - Volgende topic

denoontje

Ik heb een tijdelijke opstelling al gemaakt in de nieuwe kelder voor de ht. Ik meet echter een rv van 80% bij zo'n 20 graden. Temperatuur blijf constant

Moet ik dan toch iets van een droger gaan neerzetten..maw is 80% te hoog?

Ralf67

Goede vraag, maar 80% lijkt me te hoog .

Sjaak_Banaan

Volgens mij is 72% de schimmelgrens, dus als het lang aanhoudt, dan is het te hoog.

Hier hebben we een luchtontvochtiger van Trotec in de kelder voor wanneer het te vochtig is. Daarvoor ook een Duracraft gehad, maar de Trotec doet het veel beter en stiller. Was ook wel duurder, iets van 200-250 euro.

Het scheelt om met deze dagen de ramen in de kelder iets meer gesloten te houden.
De benauwde buitenlucht condenseert anders in je koude kelder waardoor het zo vochtig wordt.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

denoontje

reza

De luchtvochtigheid moet tussen de 40 en 60 zijn met het liefst tussen de 47 en 57.
Dat is in een normale woonkamer ook het geval.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

Citaat van: reza op september  6, 2024, 20:39:59De luchtvochtigheid moet tussen de 40 en 60 zijn met het liefst tussen de 47 en 57.

woonkamer is nu gewoon 72% ;-)
buiten RV is hier natuurlijk  is leading ;-) als ramen etc open zijn.

Winter met verwarming zal lager zijn

denoontje

manual van de jvc geeft iig niets aan

arcam: 17. Climate
The equipment has been designed for use in moderate
climates and in domestic situations. Unplug this
equipment during lightning storms to prevent possible
damage from a strike or mains surge.

ook vrij vaag.

PascalP

Normaal tussen de 40 en 60 aanhouden al lijkt me 40 in een kelder lastig om te realiseren.

Hier heb ik naast ventilatie met een decentrale WTW een Qlima D820A staan, werkt perfect, app bediening en heb hem permanent op 60 staan wat ik ook nog meet/controleer met een losse meter (Awair Element).
Wil de ventilatie nog verbeteren met een Ross T177 luchtschacht en dan de Qlima op 55% laten draaien, deze slaat dan zelf in/uit indien nodig.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: StormAudio ISP Elite MK1 processor + Classé CA-5300 (LCR/Side Surrounds) - Parasound A21 (Rear Surrounds) - Parasound A51 (Atmos)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Kaleidescape Strato E - Keces P8 Cinemike Stufe 1.5 - LevelOne GEL-1051 Cinemike Stufe 1

minplus

Dat heb je in de winter maar in de zomer echt niet.
Citaat van: reza op september  6, 2024, 20:39:59De luchtvochtigheid moet tussen de 40 en 60 zijn met het liefst tussen de 47 en 57.

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

bmateijsen

reza

Citaat van: minplus op september  6, 2024, 22:12:31Dat heb je in de winter maar in de zomer echt niet.

Echt wel :D

denoontje

Citaat van: bmateijsen op september  6, 2024, 22:16:22Hoe is de ventilatie in de kelder?

Nu nog raampje in iedere ruimte.
In 1 ruimte (niet ht pijp) naar buiten

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

denoontje

nu geventileerd zit de rv op ca 71%.(gister op 80%)
ruimte totale kelder is 192m^3
biosruimte is ca 82 m^3.

Daar dus even oplossing voor zoeken
WhatsApp Image 2024-09-01 at 15.01.21.jpeg

reza

Zo dan, dat is een flinke ruimte zeg!

denoontje

denoontje

Heb maar net als Pascal een ontvochtingsapparaat gekocht. Ik ben benieuwd wat die kan doen.

Dura

Ik heb in mijn huis verschillende rlv meters. Wat opvalt is dat de rlv dit jaar veel hoger is dan in andere jaren. In de winter wordt het in mijn appartement gewoonlijk <40 als ik geen maatregelen neem, dit jaar altijd boven de 60. Met stoken en al.
Buiten zag ik vorige week op de Apple weer app 94% genoemd, terwijl het droog en zonnig was. Kortom, een extreem vochtig jaar, ik denk dat dat ook meespeelt.
Het probleem van een hoge rlv is dat, bij afkoeling van de lucht condens op kan treden en dat wil je niet thuis, op z'n hoogst een beetje op de ruiten (waar de afkoeling vaak het snelste gaat) maar verder niet.
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XLR, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.