Nieuwe JVC projectoren NZ700 en NZ500

Gestart door Christof_G, september 3, 2024, 18:34:57

Vorige topic - Volgende topic

home@the movies

CiteerWe zullen inderdaad de projector willen zien maar het lijkt me duidelijk dat we dit met het juiste bronmateriaal meteen kunnen zien. Want bij herhaling van dezelfde frames daar worden vegende pans echt niet scherper van, of verwacht jij van wel Werner?

Maar dat is het dus, eerst zien en dan oordelen, of je dat met het juiste bronmateriaal meten kan zien, daar spreek ik mij pas over uit als ik het zelf heb kunnen zien en vaststellen.
Volgende week zitten we bij JVC zelf in Frankfurt, daar is het de juiste plaats om deze discussie te voeren met JVC zelf, en op een moment waarop we de dingen zelf kunnen beoordelen.

home@the movies

Citaat van: williams op september 11, 2024, 22:08:03Het geeft in ieder geval weer wat stof om over te speculeren op dit soms wat ingedutte forum 😊. Voor mezelf wissel ik om de paar jaar naar een nieuwe JVC en durf ik op basis van reviews of bevindingen van anderen wel tot een aankoop over te gaan maar nu wil ik toch even zien voordat ik een bestelling ga plaatsen .
Mocht het me niet bevallen dan blijf ik misschien nog een tijdje verder draaien met mijn NP 5 wat ook een kanjer van een beamer is of ik zou zo maar is kunnen doorsparen voor een videoprocessor.

Ik heb nog een mooie nieuwe JVCNZ7 voor je staan, een koopje en "MET CMD"  ;D  ;D

williams

Dat zou zeker een mooi alternatief kunnen worden want daar past ook mijn DCR lens nog op 😊
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

Kjelt

Citaat van: buckler op september 11, 2024, 22:11:32Dat is ook raar en niet uit te leggen maar als het heel goed presteerd ook al doet hij het op een andere manier dan is dat toch prima?
Maar als het inderdaad iets minder vloeiend gaat dan op de oude modellen met CMD op low dan snap ik jullie terug houdendheid.
Gewoon JVC marketing met hun eigen productie van de vorige generatie om de oren slaan.  ;D
Hey marketing mafketels vinden jullie het nu opeens niet meer belangrijk dat jullie klanten gestoken scherpe bewegingsbeelden voorgeschoteld krijgen?

IMG_2046.jpeg

buckler

Citaat van: Kjelt op september 11, 2024, 22:25:52Gewoon JVC marketing met hun eigen productie van de vorige generatie om de oren slaan.  ;D
Hey marketing mafketels vinden jullie het nu opeens niet meer belangrijk dat jullie klanten gestoken scherpe bewegingsbeelden voorgeschoteld krijgen?

IMG_2046.jpeg

Dacht dat de productie toestellen pas over een paar maanden los kwamen dus misschien dat er volgende week zoveel gezeik over het CMD komt op de dealer meeting dat ze besluiten om het software technisch toch op te lossen en er via een firmware wel CMD aan toe te voegen...
Of zou dat niet zo simpel gaan en zelfs onmogelijk?
Al zouden ze willen dan kan het nog niet bedoel ik...
Wie weet... want er zal vast een hartig woordje over gesproken worden als het in het 'echie' tegen valt met half Europa aan dealers op bezoek
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

Kjelt

Citaat van: buckler op september 11, 2024, 23:13:26Dacht dat de productie toestellen pas over een paar maanden los kwamen dus misschien dat er volgende week zoveel gezeik over het CMD komt op de dealer meeting dat ze besluiten om het software technisch toch op te lossen en er via een firmware wel CMD aan toe te voegen...
Of zou dat niet zo simpel gaan en zelfs onmogelijk?
Al zouden ze willen dan kan het nog niet bedoel ik...
Wie weet... want er zal vast een hartig woordje over gesproken worden als het in het 'echie' tegen valt met half Europa aan dealers op bezoek
Daar kan niemand behalve de JVC engineers een antwoord op geven. Zelf zou ik het vreemd vinden als het videoprocessingboard van deze serie gelijk zou zijn aan die vd 800/900. Behuizing is ook goedkoper en kleiner gemaakt, dus lijkt het mij logisch dat ze twee verschillende ontwikkelpaden hebben gevolgd. Misschien wel geforceerd door Sony met hun XW5000.
Twee ontwikkelpaden met dezelfde hoeveelheid fte is onmogelijk. Dus of ze hebben extra personeel aangesteld wat ik niet geloof gezien de omzet van de projector divisie.
Het zou mij dan niet eens verbazen als ze voor deze serie een aantal zaken misschien wel de processingboard ontwikkeling uitbesteed hebben. Puur kosten technisch. Dat zou ook verklaren waarom de CMD is komen te vervallen en de HDMI terug naar 2.0 18G. Costdown en outsourcing. Maar puur speculatie mijner zijde. Mocht dit zo zijn gaat het er ook niet meer in komen. Mocht het wel hetzelfde processingboard zijn waarbij dmv software een aantal features uit gezet zijn, dan is alles mogelijk. Dus wachten op de tear downs van onze duitse experts, want van JVC hoef je geen antwoorden hierover te verwachten.

papaleo

Citaat van: buckler op september 11, 2024, 22:11:32Dat is ook raar en niet uit te leggen maar als het heel goed presteerd ook al doet hij het op een andere manier dan is dat toch prima?
Maar als het inderdaad iets minder vloeiend gaat dan op de oude modellen met CMD op low dan snap ik jullie terug houdendheid. Maargoed eerst maar eens zelf zien en dan pas oordelen lijkt mij.
Wie weet verrast het jullie wel positief.

Die prijzen ben ik met je eens.. insane. En de stap die Sony maakt is helemaal gek en zeker als je de prijzen en modellen van vorig jaar er eens naast leg.
Snap ik ook niet.

Ik weet nog dat alle top modellen van JVC €9900 kosten.
De 9500 of de 9900 altijd die prijs en sinds de nz9 zit dat op €26000
Dat soort bedragen doen echt zeer als je dat neer telt... trust me.

Als ik voor mezelf praat dan kruip steeds meer bij mij het gevoel dat dit mijn laatste projector is en of ik er heel lang mee gaat doen of dat ik (een keer) overstap naar een tv zoals bv de TCL 115"
Die tv's hebben vast nadelen en zullen anders kijken maar ze worden wel steeds goedkoper en de projectors worden steeds duurder. En dan nog maar niet te spreken over het feit dat je er dan eigenlijk ook nog een scherm en een video processor bij moet (en dat sommige ook nog een DCR lens kopen.
Als je dat optelt dan word je niet vrolijk en al helemaal niet als je dat vergelijkt met de oude JVC prijzen van hun top model.
Maargoed zo gaat het nu eenmaal tegenwoordig en alles is extreem duurder geworden.

Het enige wat stil blijft staan is mijn salaris 🤔
Ik roep dit ook al n paar jaar...
Ik had mijn hoop eigenlijk op micro-led gezet maar daar zijn de aanschaf prijzen nog steeds helemaal gigantisch...
Ik zie wel dat er op de cedia meerdere merken/spelers zijn die dit aanpakken.
Maar of er toekomst in dit systeem zit betwijfel ik want het blijft een duur systeem wellicht tè duur.
Ik wil met zo'n modulair systeem een 2 in 1 tv/film systeem creëren dus dat je wanneer je film gaat kijken je bv naar een beeld van 120" kijk en wanneer je het voor tv kijken gaat gebruiken je het beeld kan verkleinen naar bv 75"  :inlove:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

Dat kan je toch ook doen met bv een TCL 115" en dan je video processor gebruiken.
Dan schakel je naar een andere preset.
Dan kan je bv ook je zwarte balken weg halen met NLS+ of bv je zwarte balk beneden weg halen en je beeld naar beneden schuiven etc etc.
Daar hoef het dus niet modulair voor te zijn Leo.
Dat zie ik ook wel zitten 🤔
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

papaleo

Okeeee...,daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan dat dit mogelijk is.  ::)  :thumbs-up:

Maar is het dan ook niet zo dat wanneer je het beeld zou verkleinen je dan ook gelijktijdig de beeld-resolutie verlaagd?

Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

Dat is een goeie Leo en ik denk het eerlijk gezegd niet
Bij de Envy kan je met boundaries bv aangeven hoe groot je scherm formaat is.
Je geeft daar dan aan waar de hoeken van je scherm zitten en dan plaats hij er alles in.
Ik denk als je dus een preset aanmaakt en daar in de hoeken kleinder markeert dan ze in werkelijkheid zijn de Envy denkt dat je scherm kleinder is en alles in dat formaat passend doorgeeft.
En of dat nu een tv of een projector is maakt niet uit.
Ik neem aan dat dat bij de Lumagen ook kan?

Als je resolutie zal verliezen dan zou iemand met een 300 cm diagonaal scherm meer beeldlijnen hebben dan iemand met een 250 cm diagonaal scherm.... nee dat lijkt me niet.

home@the movies

CiteerMaar is het dan ook niet zo dat wanneer je het beeld zou verkleinen je dan ook gelijktijdig de beeld-resolutie verlaagd?

Uiteraard ga je resolutie verliezen, je gaat een beeld met een bepaalde resolutie plots weergeven op een veel kleiner gedeelte van je display, Maw, je gebruikt veel minder pixels om dat beeld weer te geven, en je gaat dus rescalen op een veel kleinere beeldoppervlakte.

CiteerAls je resolutie zal verliezen dan zou iemand met een 300 cm diagonaal scherm meer beeldlijnen hebben dan iemand met een 250 cm diagonaal scherm.... nee dat lijkt me niet.

Bij een projector is dat compleet anders natuurlijk, je gebruikt bij beide beelddiagonalen steeds de volledige native resolutie van je projectorpaneel, je gaat enkel in of uitzoomen, maar gebruikt in beide gevallen wel steeds alle pixels van het beeldpaneel.

Als het over een Led wall gaat dan is het verhaal compleet afhankelijk van de pixelgrootte (leds) en de afstand tussen de leds.
Waneer je een led wall zou nemen met een 4K resolutie dan zal de grootte van dat scherm compleet afhankelijk zijn van bovenstaande uitleg.
Een scherm met een pitch van 1 zal voor dezelfde resolutie een stuk groter zijn in afmetingen dan eentje met dezelfde resolutie maar met bvb een pitch van 0,7.
Je kan dus niet zomaar kiezen hoe groot je zo een led wall wil voor een bepaalde resolutie, de keuze van de pitch dus de afstand tussen de pixels, en de pixel grootte voor een bepaalde resolutie, bepalen de afmetingen van de wall.

Als je dus op zo een led wall een veel kleiner beeld gaat maken zal je ook hier een hoop resolutie verliezen omdat je maar een beperkt aantal van de aanwezige pixel gaat gebruiken.

buckler

Puntje... ik was klaar met typen en dacht al 'gaat dat niet alleen op voor een projector en niet voor een display' ?
Ja dus  :hehe:

Goed dat jij hier nog bent voordat Leo besloot gelijk de TCL 115" te bestellen  :coffee:

buckler

Ps, jij zou toch met nieuws komen over een soort 'budget' led wall Werner?
Dacht dat je dat laatst zei in een teasertje????

home@the movies

Citaat van: buckler op september 12, 2024, 19:36:58Ps, jij zou toch met nieuws komen over een soort 'budget' led wall Werner?
Dacht dat je dat laatst zei in een teasertje????

Dat klopt, ze wachten nog steeds op de CEE keuring, we kregen deze week nog bericht dat de zaken redelijk vlot verlopen maar er nog een paar aandachtspunten zijn. Van zodra dat rond is komt het ding onze kant uit, ik hoop dat het niet zo erg lang meer gaat duren.

papaleo

Citaat van: buckler op september 12, 2024, 19:35:28Goed dat jij hier nog bent voordat Leo besloot gelijk de TCL 115" te bestellen  :coffee:

Heb 'm maar weer geannuleerd... :D

papaleo

Citaat van: home@the movies op september 12, 2024, 20:03:34Dat klopt, ze wachten nog steeds op de CEE keuring, we kregen deze week nog bericht dat de zaken redelijk vlot verlopen maar er nog een paar aandachtspunten zijn. Van zodra dat rond is komt het ding onze kant uit, ik hoop dat het niet zo erg lang meer gaat duren.
Volgmodus aan...

buckler

home@the movies

Naar aanleiding van het hele CMD gedoe had ik een paar dagen geleden al even contact genomen met JVC hier in Belgie, vooral omdat we deze week in Frankfurt bij JVC zijn om de nieuwe projectoren te gaan bekijken.
Ik kreeg deze namiddag telefoon met de melding dat ze in Japan behoorlijk geschrokken zijn van de reacties die van her en der kwamen binnengestroomd ivm het ontbreken van de CMD.
Er wordt daar nu druk overleg gepleegd met alle betrokkenen, we krijgen dus deze week een update over wat er al dan niet te gebeuren staat en of er al dan niet nog aanpassingen kunnen worden gemaakt.
Meer specifiek kunnen we nog niet zijn omdat er dus op dit moment wel wat Japanners met de handen in het haar zitten om, indien mogelijk,  voor een oplossing te zorgen.

We houden jullie uiteraard op de hoogte van wat het nieuws gaat zijn dat ons in Frankfurt door de daar aanwezige Japanse delegatie gaat worden meegedeeld.
Wordt vervolgd dus.

Kjelt

Wel apart dit, misschien goed voor JVC om bij nieuwe projectoren ook eerst even de dealers te raadplegen, die moeten het tenslotte verkopen

riwi

Citaat van: Kjelt op september 17, 2024, 05:27:22Wel apart dit, misschien goed voor JVC om bij nieuwe projectoren ook eerst even de dealers te raadplegen, die moeten het tenslotte verkopen

Het probleem met CMD is dat er 2 (of 3) kampen zijn met behoorlijk verschillende meningen. Er is een kamp dat absoluut geen CMD wil zien en alle mate van frame interpolatie verschrikkelijk vind. Als je op AVS leest zijn dat er best veel. Ook van Vik en Werner weten we dat ze CMD=off zetten. En dan is er een kamp van mensen die een lichte mate van CMD wel duidelijk mooier vinden in vergelijking met CMD=off. Het derde kamp houd niet van 24p en wil alles op 60fps zien (getuige de populariteit van de DirtyHippie releases waar alles met AI naar 60fps wordt geconverteerd).

Citaat van: home@the movies op september 16, 2024, 20:56:50We houden jullie uiteraard op de hoogte van wat het nieuws gaat zijn dat ons in Frankfurt door de daar aanwezige Japanse delegatie gaat worden meegedeeld.
Wordt vervolgd dus.
Bedankt Werner. Ik ben benieuwd wat er uit komt en ook naar hoe het beeld er volgens jullie uitziet bij de sessie in Frankfurt.

Kjelt

Citaat van: riwi op september 17, 2024, 13:43:51Het probleem met CMD is dat er 2 (of 3) kampen zijn met behoorlijk verschillende meningen.
Mee eens dus wil je als producent alle kampen toch tevreden houden indien dit mogelijk is zodat je zoveel mogelijk aantallen van je product kunt verkopen?
Het is mogelijk want werd al gedaan, waarom dan nu een van de kampen uitsluiten, dat is de vraag.

home@the movies

We hebben net het JVC dealer event in Duitsland afgerond, om niet onnodig verschillende topics te maken heb ik met Viktor afgesproken dat ik het verhaaltje zou schrijven.
Uiteraard kan hij al dan niet aanvullen en ook zijn mening geven over wat we gezien en gehoord hebben.

Ik ga alles even op een rijtje zetten en trachten om morgenavond één en ander in een vaste vorm te gieten.

De hamvraag waarover iedereen het had de laatste dagen kan ik al wel met 100% zekerheid beantwoorden, er zit geen cmd op zowel de 5 als 700 en zal ook niet geimplementeerd worden in de toekomst.
Wat we wel al kunnen meegeven is dat de motion bij 24P materiaal er bijzonder fraai en vloeiend uitzag, zonder artificieel over te komen, artifacts hebben we in de demo die we kregen niet kunnen ontdekken.

De rest van het verhaal komt er morgen aan

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Mcbeans

Hi Werner, is het mogelijk om in de initiële bevindingen aan te geven welke van de NP5 en de NZ500 de betere projector is en welke de beste koop is?

home@the movies

Citaat van: Mcbeans op september 20, 2024, 08:27:18Hi Werner, is het mogelijk om in de initiële bevindingen aan te geven welke van de NP5 en de NZ500 de betere projector is en welke de beste koop is?

Op basis van wat ik nu gezien heb (dus onder voorbehoud van een echte 1/1 vergelijking en meting later) dan de NZ500.
De verbeteringen in Optical Engine, lens, laser versus lamp, motion handeling,  zijn behoorlijk significant te noemen.
Van zodra we ze in ons bezit hebben komt er uiteraard een uitgebreide test en vergelijk van beide, maar zowel de 500 als 700, die dan ook nog een keer over een latere generatie panelen beschikt, zijn twee toppers.