Hoeveel bits etc

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 24, 2024, 17:05:09

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Hang hangijzer
Realiseer je dat op de disc/streaming de opnames op 4:2:0 staan opgeslagen en 8/10 bits.

Dit zijn al behoorlijke data streams en ik raadt altijd aan dit ook zo in te stellen.

Sommige klanten van ons gebruiken 4:4:4 uosamplig in hun spelers maar ik kan dat niet adviseren. Je krijgt het idee dat je behoorlijk veel extra krijgt maar in feite belast je alleen maar je signaal keten met "onnodige" data wat weer kan leiden tot uitval of onrust in het beeld. Heb zelfs gezien dat er nasty ruis in het beeld zat. Na terugschakelen naar 4:2:0 geen probleem.

Let wel upsampling kan wel degelijk vooruitgang bieden maar dat is vaak een ander apparaat als wat er in je speler zit ;)

Hoe heb jij je speler staan ?
En heb je het wel eens anders geprobeerd.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

home@the movies

Citeeropgeslagen en 8 bits.

10 in UHD hé  ;)

J.A.F._Doorhof

Helemaal waar.
Aangepast.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

riwi

Bij een UHD plaatje in 4:2:0 heb je dat de luminantie echt 3840x2160 resolutie heeft en de chrominantie (kleur info) slechts 1920x1080.

Met mijn Oppo stuur ik gewoon 4:2:0 naar de projector.
De Dune heeft een VS10 dolby vision engine en die verandert volgens mij wat aan het formaat, maar ik weet niet precies wat.

De HTPC met MadVR trekt luma en chroma uit elkaar en past luxe scaling algoritmes toe op de chroma zodat het beeld er scherper/beter uitziet. Je hebt dan luma op 3840x2160 en chroma geupscaled naar 3840x2160. Dat wil je dan wel behouden dus stuur je 4:4:4 uit naar de projector.

Je kan ook wel hebben dat je door de hogere bitrates tegen de limieten van de HDMI kabel/link aan loopt. Zeker als je ook nog een (zoals de Ziggo Next) alles in 2160p50 uitstuurt (als je 4k = Ja instelt).