Laptop voor photobewerking.

Gestart door maximus79, juli 5, 2024, 20:11:09

Vorige topic - Volgende topic

maximus79

Kan iemand advies geven? Mijn vader wil graag een nieuwe laptop aanschaffen voor zijn foto bewerkingen. Hij gebruikt hoofdzakelijk photoshop. Budget vrijwel onbeperkt. Of misschien advies wat echt de belangrijkste onderdelen zijn voor photobewerking?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2 | TACTILE en BEQ topic

J.A.F._Doorhof

MacBook pro m series
Kan weinig beters bedenken.
Erg goed beeldscherm en super snel en stabiel
Plus accu gaat erg lang mee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

blue-eyes

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli  5, 2024, 20:24:16MacBook pro m series

Noem je een van de allerduurste laptops op.... Maar zoals gezegd budget onbeperkt, ik ga met je mee :D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

maximus79

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli  5, 2024, 20:24:16MacBook pro m series

Me pa heeft geen ervaring met mac, heb je ook een windows laptop advies?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2 | TACTILE en BEQ topic

J.A.F._Doorhof

@blue-eyes
Zelfde kwaliteit in een pc laptop is er niet.

Alternatief zijn de Microsoft surface series. Maar die zijn minder snel en minder scherm. Voordeel is dat ze in tablet mode kunnen werken.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kwabbernoot

Windows op de Mac installeren?

J.A.F._Doorhof

Gaat niet meer zo makkelijk
Je hebt nu paralels nodig.

Mac is redelijk makkelijk om aan te wennen.
Custom installer

John Wx

Er zal toch ergens een AMD ryzen of intel i9 laptop zijn die dat werk ook kan

Ja meneer Doorhof het is en blijft geen Apple maar voor Windows mensen moet er toch wel iets zijn

:sigh:  :)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

J.A.F._Doorhof

Zoals gezegd Microsoft surface pro
Heb een tijdje voor Microsoft de tablet versie en later de laptop versie getest en dat waren interessante laptops.
Custom installer

Richi

Citaat van: John Wx op juli  5, 2024, 22:35:09Er zal toch ergens een AMD ryzen of intel i9 laptop zijn die dat werk ook kan

Ja meneer Doorhof het is en blijft geen Apple maar voor Windows mensen moet er toch wel iets zijn

:sigh:  :)
Nadeel van de AMD of i9 machines is dat ze erg heet kunnen worden. Niet prettig om op schoot te hebben en de ventilator is dan ook heel erg hoorbaar. Apple heeft echt heel grote voordelen op dat vlak. Ik werk met beide en hoe meer ik op de Mac werk, des te meer ik de Windows machine verfoei.

Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

J.A.F._Doorhof

Dat dus.
Ik ben TOTAAL niet van Windows is shit en Mac is super.

Er zijn gewoon dingen die Apple veel beter doet.

1.
Voor muziek bv input kaarten vlekkeloos combineren. Onder Windows kan dit alleen met een speciale driver die verre van perfect is.

2.
Warmte afhandeling
Langere werkduur en minder hitte vooral als we buiten werken in de zon is dit echt te merken. Met workshops kapte mijn Dell XPS i9 er om de haverklap mee. De MPB loopt gewoon door.

3.
Ecosysteem
Met imagecapture is de grootste frustratie opgelost van foto's en video's van je telefoon af halen.

Maar denk ook aan handoff waar je een ipad met apple pencil kan gebruiken om terwijl de laptop op tafel staat gewoon in de volle Photoshop versie te editen. Dus geen aparte wacom of xp-pen meer nodig.

4.
Snelheid
De m series is gewoon bizar snel
Mijn i9 stottert als een gek bij h265 4k
Mijn iPad pro gaat als een warm mes door een pakje boter. Laptop doet zonder moeite multicam.

5.
Prijs en rest waarde.
Apple heeft heel lang de naam schreeuwend duur gehad.
Met de m1 serie zetten ze echter zulke idioot snelle laptops neer dat ik al jaren geen desktop meer gebruikt heb en draai nog met een M1 pro ;) de m4 pro word mijn eerste update maar puur omdat ik meer screenrecordings moet maken met ai toepassingen en dan word met de m1 pro soms wat traag

Uiteindelijk is het een keuze natuurlijk. Maar denk leg het een beetje uit hoe ik ernaar kijk als pro

Heb een paar jaar geleden Apple verlaten omdat ze de bal enorm lieten liggen met teleurstellende iPhones en enorme achteruitgang in laptops. Met de m1 pro en iPhone 15 zijn ze helemaal terug.
Custom installer

Nosferatu

Ben wel fan van HP EliteBook laptops; heb hier een 840G10, 14" Core i7, 32GB RAM, 1TB m.2 disk, 1920x1200 resolutie scherm, prima machine. Wil je een groter scherm dan heeft HP de 860 met 16" scherm. Upgraden ? kan 64GB RAM in, gewoon even openschroeven en SO-DIMM modules vervangen. m.2 disk idem.

Je hebt ook Windows laptops met 4k schermen maar dan heb je of een vergrootglas nodig of je moet gaan 'schalen', 150-200% o.i.d.. Met Windows 11 gaat dat an sich wel aardig maar ben er niet kapot van, word er allemaal niet scherper op.

Appeltjes 'schalen' ook, m'n iMac heeft een 5k scherm, 5120x2880. Als ik'm daarop in stel dan is er niets meer te lezen zonder vergrootglas dus terug naar 'retina' mode, 2560x1440 en dan is het, in tegenstelling tot Windows, haarscherp.

Maar wat je hier vaker leest, Apple. Een Air is al erg fraai en een Pro nog iets beter. Nadeel is de 'fruit-belasting' op upgrades; meer geheugen en/of grotere interne disk ? Direct beslissen, achteraf upgraden is geen optie. En de prijs van dergelijk upgrades ? Daar word je niet vrolijk van.

Dus, kijk gerust eens naar Apple, M2/3 Pro  processor, 32GB RAM 512GB/1TB disk en je hebt een machine die gerust 10 jaar mee gaat. (gebruik zelf af-en-toe nog wel eens een MacBook Pro uit 2010  ::)  )
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

blue-eyes

En Frank - jij koopt het niet prive maar op de zaak....

Maar TS had aangegeven dat budget geen issue was :D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

J.A.F._Doorhof

Prijs is een misverstand
Een Windows laptop met dezelfde snelheid is vaak duurder en restwaarde van een Windows laptop is nagenoeg nul. Een Apple ben je vaak binnen een dag of 5 kwijt voor prijzen waar je altijd blij van word ;)

Scaling is een goed voorbeeld
Vooral met retouching is scaling bij de mac wat scherper. En het hele os is colormanaged. Dus foto's in adobeRGB en srgb zien er in alle software ongeveer hetzelfde uit.

Windows is niet op os basis colormanaged.

Voor foto/video en muziek is de Mac amper te verslaan. Vandaar dat ik ook weer terug gegaan ben.

Lijk nu net een Apple fanboy. Maar dat is puur omdat het het beste is voor dit soort toepassingen. Je ziet dit ook op beurzen waar ik spreek het is 90% MacBooks.
Custom installer

denoontje

Hier ook blij met een MacBook m1 om foto's op te bewerken.

SpeedyAndré

Photobewerking, hoe en vooral waarom verzin je zo'n woord om het vervolgens niet te gebruiken  :unsure:

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

maximus79

Citaat van: SpeedyAndré op juli  8, 2024, 19:05:10Photobewerking, hoe en vooral waarom verzin je zo'n woord om het vervolgens niet te gebruiken  :unsure:

André 8)

Ooh dat is gewoon Dyslexie, dan verzin ik gewoon een woord. Maar bedankt voor je bijdrage.

SpeedyAndré

Citaat van: maximus79 op juli  8, 2024, 22:30:04Ooh dat is gewoon Dyslexie, dan verzin ik gewoon een woord. Maar bedankt voor je bijdrage.
Dat verklaart het, als je dat niet hebt dan valt zo'n apart woord op en soms vraag ik er naar ;)
Jammer dat het hier direct met Apple/Windows bashing gedoe eindigt.

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

J.A.F._Doorhof

Hoe kom je bij bashing ?

Niemand roept hier dat Windows slecht is of Apple superieur.

Ik geef alleen als professional wel de verschillen weer. Voor de duidelijkheid ik had Microsoft als sponsor kunnen hebben maar heb gekozen zelf alles te betalen en Apple te nemen.

Windows is niet per definitie minder dan macos. Feit is wel dat Apple met de m series chips iets nieuws op de markt heeft gebracht wat de prijzen TOV Intel enorm heeft doen dalen en de snelheid is ronduit bizar

Ook heb ik handoff genoemd waarbij een iPad kan gebruiken met Apple pencil voor retouch. En OS globaal colormanaged werken. 

Kijk je moet wel realistisch zijn.
Professionele fotografen lopen voor 95% met Macs. Dat is geen bashing maar de pure eerlijke werkelijkheid.

En dat moet toch wel gezegd kunnen worden ;)

Custom installer