Zit emotie in de muziek of....

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 12, 2024, 10:45:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zit emotie in de muziek of....

Absoluut hoor ik emotie in de muziek (muzikant)
2 (8.3%)
Absoluut hoor ik emotie in de muziek (ik speel geen instrument)
15 (62.5%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (muzikant)
1 (4.2%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (ik speel geen instrument)
6 (25%)

Totaal aantal stemmen: 24

J.A.F._Doorhof

Naar aanleiding van een ander topic.

Zit emotie in Muziek ja of nee.

Ik zeg absoluut ja.
Als ik luister naar bepaalde nummers hoor je emotie letterlijk van de stem of de solo's afknallen.
Luister naar nummers als Teo Torriatte van Queen en je hoort Freddie gewoon diep gaan, en er zijn legio nummers van Queen.

Toen ik "the show must go on" hoorde knalde ik letterlijk in tranen uit, toen wist je gewoon wat er aan de hand was. Die stem, die emotie en vibrato en uithalen was Mercury op zijn best.

Maar ook een nummer als "for the love of God" van Steve Vai, opgenomen na dagen/weken spelen en een flinke pijn heeft hij zich erdoor heen geploeterd, en dat hoor je gewoon in nagenoeg elke noot en keuze.

Muziek bestaat niet alleen uit noten maar ook word er een stemming gezet bij de keuze van de toonsoort.
Neem Majeur voor "vrolijk" en Mineur voor "droevig"

maar denk ook aan de "kerk modes" die de sfeer van een stuk muziek volledig kunnen beïnvloeden en in moderne muziek nog steeds regelmatig gebruikt worden en vooral in rock/progressive/metal continue.

Maar dan nog....
Het is de manier waarop de muzikanten het inspelen, speel je in the pocket, push je, of pull je, sla je hard of zacht, gebruik je vibrato, druk je net express iets te hoog en laat je hem zakken of druk je direct naar de juiste noot.

Ik kan redelijk spelen en speel een solo vaak redelijk foutloos in, maar toch speel ik ze 10-20x in puur omdat ELKE keer er een andere emotie hoorbaar is. En ik kan onmogelijk een vrolijk nummer opnemen of schrijven als ik niet in die stemming ben. Muziek is voor een enorm deel een spiegel van de gemoedsstaat van de maker.

Nu ben ik natuurlijk realistisch en ga niet zeggen dat elk stuk muziek emotie heeft.
Als ik hoor wat AutoTune soms verknalt, hoe compressie alle emotie uit een stuk muziek haalt, en hoe tegenwoordig vooral met EDM er simpelweg nagenoeg totaal geen emotie meer is.

Vergelijk dat met Rap muziek waar bijna geen moeite word gedaan voor begeleiding maar de agressie uit de stem en tekst komt. Of de bekende "We will Rock you" "radio gaga" ervaring waar hele stadiums meteen mee gaan klappen en stampen. Dat is pure emotie door de muziek gedreven, Dat is onmogelijk als er geen emotie in muziek zit.

Dit kan in opbouw zijn, in stemmen, keuze van noten, manier van spelen, in of out the pocket etc.

Natuurlijk ligt het ook aan de luisteraar, en kan een stuk muziek door de situatie waarin je het hoort een speciale betekenis krijgen maar ik ben 100% van mening dat een goed stuk muziek emotie bevat van de artiest.

Kijk alleen naar Live muziek.
Ik zit regelmatig bij Wibi op het podium op nog geen meter afstand en ken de concerten/zijn manier van spelen behoorlijk goed en kan letterlijk horen wat zijn humeur is. Nu is dat bij hem nagenoeg altijd foutloos maar je hoort gewoon veel meer emotie dan alleen de noten.

Dus, wat denk jij.
Zit emotie in de muziek of is het allemaal fantasie is ligt het alleen aan je gemoedstoestand als je luistert.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
Ps.
De reden dat ik vraag of je een instrument speelt is puur om te kijken of daar een verschil in zit.
Als ik gok denk ik dat we daar iets interessants gaan zien.

Misschien ook interessant te vermelden wat voor muziek je luistert.

Ik luister zelf van klassiek tot lichte jazz, pop, en veel soorten rock/metal/progressive zolang het maar melodieus is.
Maar hoofdmoot is Rock/Metal (denk Queen/Nightwish/Whitesnake/Polyphia/Intervals/Plini etc.)
EDM heb ik dan weer helemaal niets mee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ruud2

muziek kan emotie opwekken  ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

J.A.F._Doorhof

Dat absoluut, dat zal niemand ontkennen.
De vraag is zit er emotie in de muziek, wat er in gebracht word door de makers, of is het allemaal puur wat wij ervan maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#4
Citaat van: ruud2 op mei 12, 2024, 12:43:15muziek kan emotie opwekken  ;)

Yep en meer is het niet.

Daarbij: De zanger (of res of hen etc) voelt allerlei emoties. Ook waar. Het is een mens dus ja dat klopt. Jij/ik weten niet wat hij/zij/hen voelt.

Totdat diegene vertelt dat hij heel verdrietig of wat dan ook is. Anders is het allemaal invulling van de ontvanger.

Gr. Hans



Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 12:57:53Dat absoluut, dat zal niemand ontkennen.
De vraag is zit er emotie in de muziek, wat er in gebracht word door de makers, of is het allemaal puur wat wij ervan maken.

Ja dat laatste natuurlijk.

Snap echt niet dat dit een discussie is.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Zeker kan muziek dat opwekken. Net als bijna alles. Een kabel, een maaltijd, een politicus, een schilderij, de buurman, je favo voetbalclub enz. Of en welke emotie het oproept ligt altijd en alleen bij de ontvanger van de boodschap. Al dan niet mede bepaald door algemene beeldvorming en kuddegedrag.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference (verwacht)
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

J.A.F._Doorhof

@chansig
Het is inderdaad vreemd dat het een discussie is. Maar ik vind dat juist dat het ronduit duidelijk is dat een muzikant emotie in een stuk muziek kan leggen.

Als muzikant kijk ik daar waarschijnlijk anders naar. Vandaar dat ik de poll interessant vind.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#8
Als het om vinden gaat......prima. Mensen vinden van alles. Dus als jij en anderen het vinden. Lekker vinden.

Dat het onzin is, is niet wat ik vind maar wat is. Vind ik. 😂

Voor de rest heb ik gezegd wat ik heb gezegd. Meer ga ik niet toevoegen.

Mooie dag.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

wat je vind moet je naar de  :police:  brengen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DofN

#10
Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 12:57:53Dat absoluut, dat zal niemand ontkennen.
De vraag is zit er emotie in de muziek, wat er in gebracht word door de makers, of is het allemaal puur wat wij ervan maken.

Dingen zoals auto's, huizen, schilderijen of muzieknummers hebben geen emoties van zichzelf. Het zijn maar gewoon dingen en dingen hebben geen emoties. Welk magisch proces zie jij dan hoe dingen emoties kunnen hebben? Schilderijen, auto's, een fietspad? Hebben die allemaal emoties van de makers?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

J.A.F._Doorhof

#11
@DofN
Wat een vreemd vergelijk.
Adobe Photoshop heeft ook geen emotie, maar roept bij gebruikers soms wel emotie op.
Dat is wat heel anders :D

Veel dingen roepen wel emoties op, en zijn daarvoor ontworpen.
Muziek is voor mij (en veel andere) anders.
Een film roept emoties op door toning, verhaal maar voor een enorm deel ook de muziek, zonder muziek zijn de meeste films niet zo effectief of zelfs niet door te komen.

Muziek roept dus emoties op, maar muziek word ook gemaakt door mensen die hun emotie erin liggen, ik ken eigenlijk geen enkele muzikant die zonder emotie speelt. en zoals eerder uitgelegd kan een gitaar noot op ontelbare verschillende manieren gespeeld worden. Die emotie hoor ik in ieder geval terug in muziek.

Hoor je dat niet, mis je mijn inziens dus veel van de ervaring die muziek tot leven brengt.
Maar dat is helemaal persoonlijk natuurlijk :D

Luister je veel EDM, pop etc. kan ik me 100% vinden in je opmerkingen, daar voel ik echt helemaal niets bij van de maker, het zal geen slechte muziek zijn (geniet er vaak ook wel van) maar een nummer van Lady Gaga luister ik puur omdat het lekker klinkt. Maar het zijn feitelijk voor 99% een concept dat continue uitgevoerd word met weinig echte muzikanten, en zodra je alles comprimeert, door autotune haalt en geen echte instrumenten/muzikanten gebruikt dan is er inderdaad geen emotie in een nummer. 100% waar.

Maar vooral lichte Jazz, "Queen", Blues, Country, Metal zitten heel veel bands tussen waar je de emotie hoort, vooral als het "semi" live is opgenomen.

Als er geen emotie in muziek zit, zou dus elke uitvoering EXACT hetzelfde moeten klinken, want dan zou muziek dus puur een verzameling van noten zijn. En dit klopt ongeveer voor veel moderne muziek jammer genoeg :D

Vandaar ook de vraag speel je zelf een instrument.
Ik gok dat als de poll lang genoeg draait er geen enkele stem komt op "geen emotie (ik speel een instrument)."


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DofN

#12
Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 13:37:57@DofN
Wat een vreemd vergelijk.
Adobe Photoshop heeft ook geen emotie, maar roept bij gebruikers soms wel emotie op.
Dat is wat heel anders :D

Ik zie wel emotie in kunst (niet alles), muziek, films etc.
Waarbij ik met films/kunst voornamelijk in het hokje zit dat de film/kunst emotie oproept door toning, muziek keuze etc., de muziek bepaald welke emotie de kijker voelt. een horror film met een leuk deuntje eronder werkt niet, een comedy met een soundtrack in mineur zal erg moeilijk worden.

Muziek roept dus absoluut emoties op, maar muziek word ook gemaakt door mensen die hun emotie erin liggen, ik ken eigenlijk geen enkele muzikant die zonder emotie speelt. en zoals eerder uitgelegd kan een gitaar noot op ontelbare verschillende manieren gespeeld worden. Die emotie hoor ik in ieder geval terug in muziek.

Hoor je dat niet, mis je mijn inziens dus veel van de ervaring die muziek tot leven brengt.
Maar dat is helemaal persoonlijk natuurlijk :D

Luister je veel EDM, pop etc. kan ik me 100% vinden in je opmerkingen, daar voel ik echt helemaal niets bij van de maker, het zal geen slechte muziek zijn maar een nummer van Lady Gaga luister ik puur omdat het lekker klinkt.

Maar vooral lichte Jazz, Queen, Blues, Country, Metal zitten heel veel bands tussen waar je de emotie hoort.

En anders is het heel simpel.
Als er geen emotie in muziek zit, zou dus elke uitvoering EXACT hetzelfde moeten klinken.


Je leest toch niet wat ik schrijf. Maar goed als jij wil geloven dat een maker van dingen zijn emotie in in die dingen kan leggen moet je dat zelf weten. Dingen hebben geen emoties, maar geloof wat je wil.

Dat dingen, werkelijke alle dingen, ook alle muziek dus, emoties kunnen oproepen bij de luisteraar, lijkt me logisch. En ook dat makers emotie voelen bij het maken van dingen, zoals muziek. Zelfs dingen die niet door mensen gemaakt zijn kunnen emoties oproepen bij mensen. Kijk maar eens naar een mooie wolkenhemel.  Maar dat betekent nog steeds niet dat die dingen zelf een intrinsieke emotie hebben.

Je laatste conclusie slaat nergens op, het is in ieder geval niet eens soort van conclusie van wat ik schreef.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

#13
Werkelijk als je pop luistert dan...

Ik hoor geen emotie bij pop dus zit het er niet in. Nee Frank het zit ook niet in de muziek. Maar in jou.

Neemt niet weg dat de maker er van alles bij voelt...ook bij pop. Ook bij pop Frank, ook bij pop. Het zit er alleen niet in. Maar dat is niet omdat jij het niet hoort.

En muzikant of niet...heeft er werkelijk helemaal niets mee te maken. Alsof dat bijzondere mensen zijn.

Werkelijk een ronduit rare discussie. Gekke enorm kromme, onlogische redeneringen en dat in dit hoekje van het forum. Ook hier...ik word er een beetje verdrietig van. Ik ga maar aan de drank. Gebrouwen door Monniken met liefde en dat proef je hoor. Zeker als je er 10 op heb.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

#14
@chansig
Dat is jouw mening.
Accepteer ook die van mij en ondertussen het meerendeel van de poll.

En ook aan jou en DOFN de vraag, speel je zelf een instrument ?
Voor deze discussie denk ik zeer essentieel.

Daarnaast is emotie nooit een ja/nee strijd, dit zal voor elk persoon anders zijn, vandaar dat ik het interessant vind die link te zien met mensen die zelf spelen en niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#15
Het gaat niet om een mening Frank. Dat is ook wat ik er zo bijzonder aan vindt. Je beweert iets wat simpelweg niet waar is. Het is een gegeven.

Dat het in de spreektaal onderling iets betekent prima en men het allemaal begrijpt. Ook prima. Ik snap ook wel wat er bedoelt wordt.....maar puntje bij paaltje: er zit geen emotie in muziek. 

Dus gooi het niet op respecteren ed. Het klopt niet. En met respect respecteer ik niet als een ander iets anders beweert.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Speel je zelf een instrument ?
ja/nee.

Jij vind het onzin, voor mij is het klink en klaar, en als je naar de poll kijkt ben ik niet de enige.
Ik vind het alleen vreemd als iemand zegt totaal geen emotie in welke vorm van muziek dan ook te horen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vanzomereng

#17
Citaat van: DofN op mei 12, 2024, 13:19:52Dingen zoals auto's, huizen, schilderijen of muzieknummers hebben geen emoties van zichzelf. Het zijn maar gewoon dingen en dingen hebben geen emoties. Welk magisch proces zie jij dan hoe dingen emoties kunnen hebben? Schilderijen, auto's, een fietspad? Hebben die allemaal emoties van de makers?

Klopt wat je zegt maar je kunt de vraag ook anders stellen.....
Kan je aan een product horen, voelen, raken, proeven als deze met bezieling is geproduceerd.

Deze vraag kan niet met een eenduidige ja of nee worden beantwoord, immers hoe de ontvanger dit beleeft (gevoelskwestie) is geen exacte wetenschap.
Deze vraag kan worden beantwoordt met, per persoon verschillend, per moment/stemming verschillend, niet altijd in dezelfde mate c.q. intensiteit.

Wellicht moeten we accepteren, dat niet op alle vragen een eenduidig antwoordt mogelijk is.

Wat ik wel weet, dat ik eerder door muziek wordt geraakt welke met bezieling ten uitvoer
wordt gebracht.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Ik draag korte broeken. Net zo zinvol als antwoord.

Frank het doet er niet toe. Dat jij dat als argument wilt inbrengen prima. Maar het doet er niet toe.

En ik hoor van alles als ik muziek luister...maar dat zit in mij en de muziek triggert dit. En zo werkt dat. Maar de emotie is van mij, van mij alleen. Niet van de maker, niet van de muziek, niet van de gitaar, drum, viool etc.

Gr. Hans

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 14:00:17Je geeft geen antwoord op mijn vraag.
Speel je zelf een instrument ?
ja/nee.

Jij vind het onzin, voor mij is het klink en klaar, en als je naar de poll kijkt ben ik niet de enige.
Ik vind het alleen vreemd als iemand zegt totaal geen emotie in welke vorm van muziek dan ook te horen.
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Een klassiek stuk is volledig uitgeschreven en toch word het door elke artiest met anders gespeeld. Zelfs per uitvoering ervan te het anders gespeeld en spiegelt het het humeur van de uitvoerder.

Leg dat dan maar uit als er geen emotie in muziek zit ;)

Type de noten in in een computer en je voelt alleen de emotie die de noten opwekken. En dat is voor mij in ieder geval bijna niets.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#20
Citaat van: vanzomereng op mei 12, 2024, 14:01:59Klopt wat je zegt maar je kunt de vraag ook anders stellen.....
Kan je aan een product horen, voelen, raken, proeven als deze met bezieling is geproduceerd.



Het antwoord is nee. Je weet niet wat de ander voelde. Tenzij hij/zij het je verteld heeft.

Dus nee.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

@chansig
Je geeft wederom geen antwoord op de vraag of je een instrument speelt.
Maar dat zullen we van jou nooit krijgen ben ik bang ;)



www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#22
Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 14:05:24Een klassiek stuk is volledig uitgeschreven en toch word het door elke artiest met anders gespeeld. Zelfs per uitvoering ervan te het anders gespeeld en spiegelt het het humeur van de uitvoerder.

Leg dat dan maar uit als er geen emotie in muziek zit ;)

Type de noten in in een computer en je voelt alleen de emotie die de noten opwekken. En dat is voor mij in ieder geval bijna niets.

De mens speelt het anders, iedereen zal het op zijn eigen manier ontvangen.

Ik heb weinig met klassiek dus er gebeurt bij mij over het algemeen weinig als ik klassieke muziek hoor. Ik zie wel dat een maker er zijn ziel en zaligheid instopt. Daar kan ik wel waardering voor hebben. Maar ik voel weinig tot niets bij de muziek.

Bij het zien van een live voorstellingen van Andre Rieu kan ik huilen. Gewoon omdat ik de emoties van de mensen (huilen van geluk...denk ik te zien) zie...dan gebeurt er bij mij van alles, herinneringen aan, van alles en hoppa: tranen.

De muziek raakt me dus niet. Schaar het toch ook wel onder klassiek.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 14:06:39@chansig
Je geeft wederom geen antwoord op de vraag of je een instrument speelt.
Maar dat zullen we van jou nooit krijgen ben ik bang ;)

Jawel....het doet er niet. Dat is mijn antwoord.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Ik vraag toch niet om je pincode ;)

Maar goed. Je mening is nu bekend of je een instrument speelt vullen we zelf wel in.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"