Zit emotie in de muziek of....

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 12, 2024, 10:45:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zit emotie in de muziek of....

Absoluut hoor ik emotie in de muziek (muzikant)
2 (8.3%)
Absoluut hoor ik emotie in de muziek (ik speel geen instrument)
15 (62.5%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (muzikant)
1 (4.2%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (ik speel geen instrument)
6 (25%)

Totaal aantal stemmen: 24

vanzomereng

Citaat van: chansig op mei 12, 2024, 14:05:42Het antwoord is nee. Je weet niet wat de ander voelde. Tenzij hij/zij het je vertelt heeft.

Dus nee.
Gr. Hans

Ik hoef ook niet precies te weten wat de ander voelt, het eventueel krijgen van kippenvel
bij het horen van een nummer, gebeurt spontaan zonder enige gedachtengang.

Kan je het voorstellen dat jij of wellicht elk ander forummers hiero, een voorkeur voor een bepaalde zanger of zangeres heeft en dit wellicht (onbewust) komt door een bepaalde bezieling
die deze artiest heeft in zijn optreden.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

blue-eyes

Is het ook niet andersom, de beste emotie?

Je maakt iets mee, of dat nu negatief of positief is. En je hoort dan een nummer.....
Onlosmakelijk, voor eeuwig met elkaar verbonden.....



(en nee, ik speel alleen vader Jakob op de piano :D :D )
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Laan

Frank, je poll is incompleet. Keuze 5: de emotie is van degene die hem heeft. HOE dit wordt opgewekt is wat anders.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference (verwacht)
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

chansig

Citaat van: vanzomereng op mei 12, 2024, 14:17:02Ik hoef ook niet precies te weten wat de ander voelt, het eventueel krijgen van kippenvel
bij het horen van een nummer, gebeurt spontaan zonder enige gedachtengang.

Kan je het voorstellen dat jij of wellicht elk ander forummers hiero, een voorkeur voor een bepaalde zanger of zangeres heeft en dit wellicht (onbewust) komt door een bepaalde bezieling
die deze artiest heeft in zijn optreden.

Dus ?

Jij stelt een vraag. Daar geef ik antwoord op. Het gaat niet om wat ik wil, vind, doe oid. Kijk nog even naar je vraag.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

#29
Citaat van: chansig op mei 12, 2024, 14:48:23Dus ?

Jij stelt een vraag. Daar geef ik antwoord op. Het gaat niet om wat ik wil, vind, doe oid. Kijk nog even naar je vraag.

Gr. Hans

Hans, ik heb serieus gekeken naar mijn vraag en ik vraag me alleen af of jij e.e.a kan voorstellen 
(zie jij mijn vraag nog even  :colgate: ) en deze had je gewoon met "ja" of "nee" kunnen beantwoorden.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rowdy

#30
Ik luister het liefst naar muziek uit de vorige eeuw, dan met name uit de '70 en '80 jaren. Muziek van de afgelopen 25 jaar heb ik niets mee, vind het te 'gemaakt'. Hoewel er af-en-toe wel wat pareltjes tussen zit.

Kinderen van kennissen van mijn vrouw bespelen een muziekinstrument.
Eén meisje, ze was toen 12 jaar, bespeelde een Guzheng (een Chinese snaarinstrument wat je op een tafel legt). Ze deed dat prachtig met heel veel gevoel.
Een ander meisje, ze was wat ouder, bespeelde een Xiao (een Chinese fluit). Ze speelde de noten goed, maar er zat geen gevoel bij. Het deed me niets.
Mijn dochter heeft piano gespeeld, dat deed ze zeer goed en met gevoel. Verder mag ze graag zingen. Ze heeft meegedaan met Extreme Karaoke, in de halve finale had haar tegenstander spanning in haar stem , toen ze zong in het spookhuis. Dat hoorde de jurylid Hannah Mae. Mijn dochter had één schrikmoment, verder liep ze ontspannen te zingen in het spookhuis.

Ikzelf bespeel geen muziekinstrument.

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 14:15:42Ik vraag toch niet om je pincode ;)

Maar goed. Je mening is nu bekend of je een instrument speelt vullen we zelf wel in.



Ik zal het even uitleggen waarom ik geen antwoord geef.

We hebben een discussie en ik vind dat jij hem op jouw manier wilt voeren, daar hoort dus een onzinnig iets bij als of ik wel/geen muzikant ben. Ik ga daar geen antwoord op geven zodat jij kan zeggen: Ah zie het komt omdat je geen muzikant bent, of nou dan ben je de enige muzikant die ik ken die...

Daar doe ik dus niet aan mee.

In je hele argumentatie zitten bijzondere onlogische gedachten sprongen. Je reageert niet op voorbeelden die aan je gevraagd worden, je eigen redenatie gaat alle kanten op. Het lijkt erop dat je door een koker kijkt en aan het einde zit: In muziek zit emotie.

Ik baal ervan dat ik me niet heb gehouden aan mijn voornemen. Dus bij deze mijn laatste bijdrage. Echt ? Ja echt...denk ik. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#32
Citaat van: vanzomereng op mei 12, 2024, 14:58:18Hans, ik heb serieus gekeken naar mijn vraag en ik vraag me alleen af of jij e.e.a kan voorstellen
(zie jij mijn vraag nog even  :colgate: ) en deze had je gewoon met "ja" of "nee" kunnen beantwoorden.


Had ik gedaan...het antwoord is nog steeds: nee.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: chansig op mei 12, 2024, 15:04:06Ik baal ervan dat ik me niet heb gehouden aan mijn voornemen. Dus bij deze mijn laatste bijdrage. Echt ? Ja echt...denk ik. :D

Gr. Hans

Dat is snel niet gelukt. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#34
Citaat van: vanzomereng op mei 12, 2024, 14:01:59Klopt wat je zegt maar je kunt de vraag ook anders stellen.....
Kan je aan een product horen, voelen, raken, proeven als deze met bezieling is geproduceerd.


Daarvoor heb je context nodig over wie, wanneer en hoe het ding gemaakt is. Maar hoe dat zou moeten met een ding als het van zichzelf een emotie heeft geërfd/doorgekregen/ingestraald door de maker? Straalt een schilderij dan trillingen uit die ik moet aanvoelen of het met bezieling gemaakt is? En hoe zou ik dat moeten aanvoelen? Het is ook weer een soort magisch denken wat hieraan ten grondslag ligt. Dingen hebben geen emoties, je kan geen emoties van een ding aanvoelen. Je ziet of hoort iets, je voelt een emotie. Dat is alles.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

J.A.F._Doorhof

Wie heeft het over emoties van een ding ?

Een gitaar heeft geen emoties. Maar wel een karakter. De emotionele band die een muzikant wel of niet met een instrument heeft is een combinatie van het verhaal erachter, het moment van etc.

Dat hij/zij op dat instrument anders speelt is geen vraag maar een feit.

Dat die emotie ook in de muziek te horen is en dat de emotie triggert bij de luisteraar is voor mij de keten.

Het instrument zelf is hout en snaren en wat electronica en voelt geen emotie, Maar Trust me een karakter hebben ze ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Van emotie naar karakter.

Nee Frank...ook karakter hebben ze niet. Het is wat de mens ze toedicht. Allemaal prima. Maar op zichzelf heeft een gitaar geen karakter. Die krijgt dat pas wanneer hij met een mens in aanraking komt.

En nogmaals: ik snap en begrijp het prima dat er zo over gesproken wordt. Dat het feitelijk onzin is doet daar niets aan af.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Je hebt echt 0.0 verstand van wat muzikanten voelen bij hun instrumenten.

Karakter van een gitaar is simpel
Een p90 klinkt volledig anders dan een Utopia

Een vaste brug speelt en klinkt volledig anders dan een floating bridge.

En dan zijn er nog "conaisseurs" die beweren de verschillen tussen schroeven te horen maar dat gaat ook mij veel te ver. Maar de trem cover erop of eraf heeft ook weer een ander effect.

Een gitaar kan dus absoluut een karakter hebben. En 3 gitaren met opeenlopende serienummers spelen en klinken anders.

En nee dat is geen fantasie maar 100% te bewijzen en te verklaren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#38
Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 16:38:31Je hebt echt 0.0 verstand van wat muzikanten voelen bij hun instrumenten.

Owww fuck...je leest echt heel erg slecht.

Nee dat is wat jij denkt dat zo is en iets wat ik niet zeg. Maar als jij graag wilt dat het wel zo is, dan is het toch zo ?

Instrumenten hebben geen karakter een muzikant dicht die toe. Prima. Moet je helemaal zelf weten.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 16:38:31Je hebt echt 0.0 verstand van wat muzikanten voelen bij hun instrumenten.

Karakter van een gitaar is simpel
Een p90 klinkt volledig anders dan een Utopia

Een vaste brug speelt en klinkt volledig anders dan een floating bridge.

En dan zijn er nog "conaisseurs" die beweren de verschillen tussen schroeven te horen maar dat gaat ook mij veel te ver. Maar de trem cover erop of eraf heeft ook weer een ander effect.

Een gitaar kan dus absoluut een karakter hebben. En 3 gitaren met opeenlopende serienummers spelen en klinken anders.

En nee dat is geen fantasie maar 100% te bewijzen en te verklaren.

Ik geef het op. Niet omdat je een punt hebt, maar omdat dit gesprek nergens over gaat.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Zullen we dan maar afsluiten met: Muziek heeft emotie en instrumenten hebben karakter. En als je een muzikant bent dan begrijp je het sowieso.

Frank (en anderen) hebben gelijk. Klaar.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Het is jammer dat op die manier gereageerd word.

De vraag is duidelijk word emotie in muziek anders ervaren door mensen die instrumenten spelen of niet.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Laan

Ja, muziek heeft emotie. Die wisselt. De ene keer klinkt het goed en komt het heulemaal binnen. De andere keer totaal niet. Snap ook niet waarom muziek dat zo doet. Wel blij dat ik nu weet waar het toch steeds aan ligt  :wow:
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference (verwacht)
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

chansig

#43
Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2024, 17:00:16Het is jammer dat op die manier gereageerd word.

De vraag is duidelijk word emotie in muziek anders ervaren door mensen die instrumenten spelen of niet.



De vraag in je eerste post was: Zit er emotie in muziek. Hij is nu aangepast lees ik. Prima. Je stelt dus dat er emotie zit in muziek en of wel/geen muzikanten dat anders ervaren.

Prima draai het maar een kant op die je prettig vindt. Ik ben er wel klaar mee. Zoals aangegeven je hebt gelijk. In muziek ziet emotie en muzikanten begrijpen dat beter/ eerder dan niet muzikanten.

Lekker.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

#44
Ik heb niets aangepast

mijn post was denk ik in combinatie met de poll en elke keer mijn uitleg in combinatie met muziek maken en meerdere malen de vraag of je een instrument speelt......heel duidelijk.


Als je het dan nog niet snapt....
Ligt vast aan de ander dan ;)

De bedoeling is te kijken of mensen die zelf met muziek bezig zijn een andere kijk hebben op emotie binnen de muziek.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Yep. Het ligt aan mij. Prima. Ik snap het niet, jij wel. Dus klaar. Frank heeft gelijk. Ik kan er prima mee leven.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Een instrument of stem (of evenzo een hifi set), zie ik als een middel om muziek weer te kunnen geven voor de uitvoerende. De wijze waarop de uitvoerende middels instrument of stem de muziek weergeeft, legt de basis voor een reactie/ emotie bij een toehoorder.

Echter zijn daar m.i. veel meer variabelen die maken of het tot een emotie/ emoties komt, welke emotie/ emoties er komt en de mate waarin.

Een x-muziekstuk gebracht door een goed symfonie orkest in een goede concertzaal zal een andere emotie brengen dan hetzelfde muziekstuk door mij op een blokfluit op een plaatselijke braderie (om maar eens wat te nomen 😅). Het muziekstuk is hetzelfde, daarin zit dus m.i. niet de emotie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

J.A.F._Doorhof

#47
@Xander32
Dat is dus wat ik probeer uit te leggen. 
De uitvoerder is een wezenlijk deel van of een muziekstuk de emotie oproept of niet. Maar ook het instrument en wat het instrument bij de muzikant teweeg brengt.

Daarom denk ik ook dat ai nooit dezelfde emotie met muziek los kan maken als een echte artiest.

En iedereen kent toch de expressie muziek is emotie ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediator

#48
Emotie zit voor mij absoluut in muziek of liever gezegd wordt er door de vertolker ingebracht of niet. Denk aan George Michael die op het tribute concert van Freddie Mercury veruit de beste performance neerzette. Dat steeg boven alles en iedereen uit.

Het verhaal komt dan jaren later. George Michael had de liefde van zijn leven ontmoet. Maar die romance was kort. Hij bleek ook HIV te hebben.

Maar even los van zo'n verhaal denk ik of liever gezegd weet ik dat de meeste muzikanten op gevoel en emotie spelen en dit in hun muziek overbrengen of liever gezegd erin proberen te leggen. Het geldt ook voor schrijvers van muziek.


DofN

#49
Ik vind de David Bowie en Annie Lennox tribute van dat concert 10 x emotioneler.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software