aansluit problemen

Gestart door graafie, november 16, 2023, 00:04:30

Vorige topic - Volgende topic

graafie

Wordt een aardig verhaal...Ik heb net een Accuphase E480 versterker gekocht ter vervanging van mijn Marantz PM15 S1 versterker. Nu heb ik bijna 15 jaar lang de volgende opstelling:
Aan één kant van de kamer een Marantz SR7002 receiver met daarop aangesloten 2 phono versterkers en daarop weer 2 platenspelers. Aan de andere kant van de kamer de Accuphase E480 (voorheen de Marantz PM15 S1) en een Marantz SA11 S1 sacd speler. Op de Accuphase heb ik 2 B&W 804S vloerspeakers aangesloten.
Ik heb de receiver via de pre out op de Accuphase E480 aangesloten op de Line 1 ingang. Op deze manier kan ik dus naar vinyl luisteren. Zo heb ik het 15 jaar met de Marantz versterker gedaan zonder problemen.
Mijn eerste vraag: is dit de juiste manier van aansluiten? Ik kreeg net al te horen dat de Main In op de Accuphase de juiste aansluiting zou zijn?
Nou heb ik een probleem, als ik de kabels vanaf de receiver op de Line ingang op de Accuphase aansluit voel ik op de frontplaat van zowel de Accuphase als ook van de Marantz sacd speler een lichte spanning. Haal ik de kabels er af dan is de spanning weg, hier had ik met de Marantz versterker nooit last van. Voor de duidelijkheid, de receiver is uitgeschakeld, wel aangesloten op stroom maar uitgeschakeld, ook nog niet weer aan geweest sinds ik de Accuphase heb.
De Accuphase en de sacd speler zijn aangesloten op een geaard stopcontact. De receiver is aangesloten op een niet geaard stopcontact, zit hier nu het probleem van de spanning en nu dus vraag 2, wat is er eventueel aan te doen?
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

Xander32

De Marantz heeft een ht pass thru, of de Accuphase ook zoiets heeft betwijfel ik 🙄
Maar tussen de Marantz en de huidige e480 had je een e408; ging het toen wel goed?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Faxe

Als je de Marantz alleen maar gebruikt voor de twee phono pre's lijkt het me handiger om beide rechtstreeks aan te sluiten op de Accuphase versterker. Is dat geen optie?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

graafie

Citaat van: Faxe op november 16, 2023, 09:59:09Als je de Marantz alleen maar gebruikt voor de twee phono pre's lijkt het me handiger om beide rechtstreeks aan te sluiten op de Accuphase versterker. Is dat geen optie?
Nee, die staan 7 meter uit elkaar.
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

graafie

Dit geloof je toch niet, draai ik aan de kant van de Accuphase een stopcontact van de muur om te kijken hoeveel draden er in zitten, zit er geen aardedraad in, nergens. Wel aarde stopcontacten gebruikt maar er niks mee doen.... :o  :o  :o

John Wx

Citaat van: graafie op november 16, 2023, 14:07:13Dit geloof je toch niet, draai ik aan de kant van de Accuphase een stopcontact van de muur om te kijken hoeveel draden er in zitten, zit er geen aardedraad in, nergens. Wel aarde stopcontacten gebruikt maar er niks mee doen.... :o  :o  :o

Nieuw draadloos
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

John Wx

De Marantz heeft toch geen aarde ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

graafie

Citaat van: John Wx op november 16, 2023, 15:38:48De Marantz heeft toch geen aarde ?

Nou je het zegt.....de PM15S1, de SA11S1 en de SR7002 hebben geen aarde. Alleen de Accuphase volgens mij? Nou zie je hoeveel verstand ik er van heb.  :-X Maar hoe kan er dan spanning op staan? Zou het aan één van de kabels zelf kunnen liggen die van af de receiver komen?

John Wx

Citaat van: graafie op november 16, 2023, 15:54:15Nou je het zegt.....de PM15S1, de SA11S1 en de SR7002 hebben geen aarde. Alleen de Accuphase volgens mij? Nou zie je hoeveel verstand ik er van heb.  :-X Maar hoe kan er dan spanning op staan? Zou het aan één van de kabels zelf kunnen liggen die van af de receiver komen?

Geen idee heb die "troep" alleen ingekocht en verkocht   :crazy:

Huub-13

Los van het spanningsprobleem vind ik het vreemd dat je het signaal van de 2 phono-pre's eerst naar de Marantz stuurt en vandaar naar de E-480.
De voorversterker van de Marantz zal minder zijn dan die van de E-480.
Waarom dan eerst het phono-signaal ,,verslechteren" en dan pas naar de betere versterker sturen?

Je zegt dat er 7 meter overbrugd moeten worden, maar dat geldt toch net zo goed voor de afstand Marantz->E480?
Er zijn tegenwoordig apparaatjes die het signaal draadloos kunnen versturen tussen phono-pre's en E-480.
Zo iets lijkt mij beter/mooier dan de Marantz als tussenstation gebruiken.

Zo iets bijvoorbeeld:
https://marmitek.com/products/audio-anywhere-630-wireless-audio-transmitter-en-receiver
Handleiding in de bijlage.

Bij zo'n gebruik moet de aansluiting op de E-480 wel via een van de lijningangen en niet via de "main in".
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

graafie

Citaat van: Huub-13 op november 16, 2023, 16:14:28Los van het spanningsprobleem vind ik het vreemd dat je het signaal van de 2 phono-pre's eerst naar de Marantz stuurt en vandaar naar de E-480.
De voorversterker van de Marantz zal minder zijn dan die van de E-480.
Waarom dan eerst het phono-signaal ,,verslechteren" en dan pas naar de betere versterker sturen?

Je zegt dat er 7 meter overbrugd moeten worden, maar dat geldt toch net zo goed voor de afstand Marantz->E480?
Er zijn tegenwoordig apparaatjes die het signaal draadloos kunnen versturen tussen phono-pre's en E-480.
Zo iets lijkt mij beter/mooier dan de Marantz als tussenstation gebruiken.

Zo iets bijvoorbeeld:
https://marmitek.com/products/audio-anywhere-630-wireless-audio-transmitter-en-receiver
Handleiding in de bijlage.

Bij zo'n gebruik moet de aansluiting op de E-480 wel via een van de lijningangen en niet via de "main in".

Nooit geweten dat zoiets bestond. Heel interessant... Dus je hebt dan 2 kastjes, (zender + ontvanger) eentje bij de Accuphase en eentje bij de phono versterker? En als ik 2 phono versterkers heb, moet ik dan 2 setjes hebben?

Huub-13

Citaat van: graafie op november 16, 2023, 16:57:09Nooit geweten dat zoiets bestond. Dus je hebt dan 2 kastjes, eentje bij de Accuphase en eentje bij de phono versterker? En als ik 2 phono versterkers heb, moet ik dan 2 setjes hebben?

Je zou wellicht de 2 phono pre's op één zender kunnen aansluiten met 2 keer:

https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1564/tulp-splitter-audio-kabel.html?mc=nl&gclid=EAIaIQobChMIl_C08vLIggMVTsTtCh0FuwQbEAQYAiABEgLpZPD_BwE
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

graafie

Citaat van: Huub-13 op november 16, 2023, 17:06:29Je zou wellicht de 2 draaitafels op één zender kunnen aansluiten met 2 keer:

https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1564/tulp-splitter-audio-kabel.html?mc=nl&gclid=EAIaIQobChMIl_C08vLIggMVTsTtCh0FuwQbEAQYAiABEgLpZPD_BwE

o ja, dat kan ook. Ik ga het proberen, top, wat een mooie oplossing, dank je voor de tip. Bye bye Marantz SR7002  :D  :D  :D

graafie

En besteld, komt morgen binnen.  :clapping:

Huub-13

Misschien wel goed om je even te informeren over de (geluids)kwaliteit van dit soort apparatuur.
Heb zelf wel ervaring met een Marmitek oplossing om de 2 surround speakers van een 5.1 opstelling draadloos aan te sluiten.
Dat gaat prima, zonder dat ik verlies bemerk.
Met het bovengenoemde signaaldoorgifte-apparaat heb ik geen ervaring . . . .
Edit: zie dat je al besteld hebt . . tuut-tuut, dat is snel.  :blink:   ;D

graafie

Citaat van: Huub-13 op november 16, 2023, 17:12:34Misschien wel goed om je even te informeren over de (geluids)kwaliteit van dit soort apparatuur.
Heb zelf wel ervaring met een Marmitek oplossing om de 2 surround speakers van een 5.1 opstelling draadloos aan te sluiten.

Daar komen we morgen dan achter, heel benieuwd.  :worship:

graafie

Citaat van: Huub-13 op november 16, 2023, 17:12:34Edit: zie dat je al besteld hebt . . tuut-tuut, dat is snel.  :blink:  ;D

Bol.com, 90 Euro.  ;) Het zou toch wat zijn zeg als dit de oplossing is..... :happy:  :happy:  :happy:

Huub-13

Morgen kan het er bij jou zo ongeveer uitzien . . . .

Xander32

Een surround speaker aansluiten of een stereobron, dat is wat mij betreft appels met peren ... Indien ik aan geluidskwaliteit moet inboeten op surroundspeakers daar zou ik mee kunnen leven, maar dat wil ik zeker niet bij een stereobron  :nowink:

Ik weet het, aannames, maar ik kan het mij domweg niet voorstellen dat zo'n draadloze signaaloverdracht van eenzelfde kwaliteit is als een bekabelde. Al is het alleen al om de twee usb voedinkjes die je erbij krijgt, die je netwerk gaan vervuilen.

Een €€€ Accuphase versterker en dan op zo'n wijze een bron aansluiten  :nowink:

Citaat van: Huub-13 op november 16, 2023, 17:12:34Misschien wel goed om je even te informeren over de (geluids)kwaliteit van dit soort apparatuur.
Edit: zie dat je al besteld hebt . . tuut-tuut, dat is snel.  :blink:  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

graafie

Citaat van: Xander32 op november 16, 2023, 20:10:49Een surround speaker aansluiten of een stereobron, dat is wat mij betreft appels met peren ... Indien ik aan geluidskwaliteit moet inboeten op surroundspeakers daar zou ik mee kunnen leven, maar dat wil ik zeker niet bij een stereobron  :nowink:

Ik weet het, aannames, maar ik kan het mij domweg niet voorstellen dat zo'n draadloze signaaloverdracht van eenzelfde kwaliteit is als een bekabelde. Al is het alleen al om de twee usb voedinkjes die je erbij krijgt, die je netwerk gaan vervuilen.

we gaan het zien Sander, mocht het niet werken dan ga ik de phonoversterkers en draaitafels naar de andere kant verplaatsen bij de Accuphase.....even een mooi kastje bouwen waar alles netjes inpast, lijkt me wel wat.  ;)

Huub-13

Citaat van: Xander32 op november 16, 2023, 20:10:49Een surround speaker aansluiten of een stereobron, dat is wat mij betreft appels met peren ... Indien ik aan geluidskwaliteit moet inboeten op surroundspeakers daar zou ik mee kunnen leven, maar dat wil ik zeker niet bij een stereobron  :nowink:

Mij lijkt dat deze manier van aansluiten niet zal onderdoen voor hoe het nu is aangesloten: phono-pre -> AV-receiver -> 7 meter kabel naar
E-480.
Beter is natuurlijk de draaitafels dicht bij de E-480 plaatsen en bekabeld aansluiten.

roeleken

Ha Graafie, eigen topic gestart  ;D
Als je nog weer een gigantische sprong wilt maken in je geluid is het verplaatsen van de platenspelers een grote.  Hierna op zoek naar een mooie phono voorversterker, goede interlinks. Later weer een beter element, haha als je eenmaal met hifi begint....
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Faxe

Als ik het goed begrijp heb je nu voor iedere platenspeler een aparte phone pre die beide zijn aangesloten op de marantz. Vanaf de marantz loopt er vervolgens een kabel van 7 meter naar de accuphase. Als dit het geval is zou ik er gewoon een kabel van 7 meter bij kopen en beide phone pre's direct aansluiten op de accuphase. De marantz ben je dan niet meer nodig voor het luisteren naar platen.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

graafie

Citaat van: roeleken op november 16, 2023, 21:49:37Ha Graafie, eigen topic gestart  ;D
Als je nog weer een gigantische sprong wilt maken in je geluid is het verplaatsen van de platenspelers een grote.  Hierna op zoek naar een mooie phono voorversterker, goede interlinks. Later weer een beter element, haha als je eenmaal met hifi begint....

ik ben redelijk voorzien hoor met een Hegel en een Remton phono versterker. Twee Technics 1200 en 1210 GR platenspelers met een AT 740 en een AT OC9XSL element.  :D

Xander32

Geen idee, Graafie zelf gaat het vandaag ondervinden  :)

Citaat van: Huub-13 op november 16, 2023, 21:39:35Mij lijkt dat deze manier van aansluiten niet zal onderdoen voor hoe het nu is aangesloten: phono-pre -> AV-receiver -> 7 meter kabel naar
E-480.
Beter is natuurlijk de draaitafels dicht bij de E-480 plaatsen en bekabeld aansluiten.