Aankoop Soundbar

Gestart door PG, november 13, 2023, 11:58:14

Vorige topic - Volgende topic

PG

Na jarenlang de woonkamer te hebben gedomineerd met mijn home cinema ga ik het nu wat bescheidener doen.
Ik ga een 65" tv kopen met daaronder een goede soundbar, ik dacht aan een Sennheiser Ambeo Soundbar Plus. Of zijn er betere voor ca. 1500?
Deze soundbar heeft voldoende aansluitingen, waaronder een LFE zodat ik mijn Velodyne sub kan blijven gebruiken.
Om mijn sacd's te kunnen afspelen moet dat via mijn versterker, welke ik vervolgens wil aannsluiten op mijn soundbar. Nu vraag ik mij af of dit gaat werken en of het schadelijk is voor mijn versterker hem te gebruiken zonder dat er luidsprekers zijn aangesloten.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

bmateijsen

Soundbar zou ik direct op de TV aansluiten met HDMI. Daar heb je geen extra receiver voor nodig. Gewoon de ARC ingang gebruiken.

PG

Dank voor je reactie Bjorn maar ik denk dat je mijn vraag niet helemaal begrijpt.
Ik wil sacd's afspelen met geluid via de soundbar en dat kan volgens mij alleen met tussenkomst van mijn versterker.

Arcenon

Citaat van: PG op november 13, 2023, 23:34:32Dank voor je reactie Bjorn maar ik denk dat je mijn vraag niet helemaal begrijpt.
Ik wil sacd's afspelen met geluid via de soundbar en dat kan volgens mij alleen met tussenkomst van mijn versterker.

Hoi PG, Bjorn begrijpt jou wel en geeft ook inhoudelijk antwoord alleen begrijp jij het niet helemaal. Bjorn stelt voor om de soundbar door middel van HDMI te koppelen aan de TV middels de ARC functionaliteit. Vervolgens sluit je dan jouw SACD speler aan op de TV via de beschikbare aansluitingen (Optisch / Analoog?).
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

mikekiwi

Citaat van: Arcenon op november 14, 2023, 09:56:36Hoi PG, Bjorn begrijpt jou wel en geeft ook inhoudelijk antwoord alleen begrijp jij het niet helemaal. Bjorn stelt voor om de soundbar door middel van HDMI te koppelen aan de TV middels de ARC functionaliteit. Vervolgens sluit je dan jouw SACD speler aan op de TV via de beschikbare aansluitingen (Optisch / Analoog?).
Of je gebruikt de waarschijnlijk aanwezige optische ingang op de soundbar als ingang voor de SACD-speler (en dan de HDMI voor geluid vanaf de TV uiteraard)

Vik

Absoluut een mooie soundbar ik heb er pas een geleverd. Er zit zelfs een auto room correction op wat best goed werkt.

De Sennheiser ondersteunt bij mijn weten geen DSD multichannel over HDMI en SACD over een optische/coaxiale verbinding werkt niet.

Over wat voor versterker praat je als ik vragen mag?

Citaat van: PG op november 13, 2023, 11:58:14Na jarenlang de woonkamer te hebben gedomineerd met mijn home cinema ga ik het nu wat bescheidener doen.
Ik ga een 65" tv kopen met daaronder een goede soundbar, ik dacht aan een Sennheiser Ambeo Soundbar Plus. Of zijn er betere voor ca. 1500?
Deze soundbar heeft voldoende aansluitingen, waaronder een LFE zodat ik mijn Velodyne sub kan blijven gebruiken.
Om mijn sacd's te kunnen afspelen moet dat via mijn versterker, welke ik vervolgens wil aannsluiten op mijn soundbar. Nu vraag ik mij af of dit gaat werken en of het schadelijk is voor mijn versterker hem te gebruiken zonder dat er luidsprekers zijn aangesloten.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Arcenon

Citaat van: mikekiwi op november 14, 2023, 09:59:19Of je gebruikt de waarschijnlijk aanwezige optische ingang op de soundbar als ingang voor de SACD-speler (en dan de HDMI voor geluid vanaf de TV uiteraard)

Dat is ook een optie mits aanwezig, maar daar doelde Bjorn in eerste instantie niet op volgens mijn interpretatie. Feit is wel dat je je moet afvragen hoeveel kwaliteit je overhoudt vanwege de mogelijke conversies en of het dan nog zin heeft om SACD te gebruiken..
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

mikekiwi

Het lijkt mij fijner om de sacd rechtstreeks op de soundbar aan te sluiten (de genoemde Ambeo heeft een optische aansluiting) dan om dat via de televisie te doen. Precies om de reden die jij noemt (het verminderen van een tussenschakel)

PG

Citaat van: vik op november 14, 2023, 10:29:20Absoluut een mooie soundbar ik heb er pas een geleverd. Er zit zelfs een auto room correction op wat best goed werkt.

De Sennheiser ondersteunt bij mijn weten geen DSD multichannel over HDMI en SACD over een optische/coaxiale verbinding werkt niet.

Over wat voor versterker praat je als ik vragen mag?

Sennheiser ondersteunt DSD alleen bij netwerkstreaming lees ik.
Versterker is Denon AVR-4306 en de speler DVD-3930 welke is aangesloten met een Denon-Link (netwerkkabel).

PG

Citaat van: mikekiwi op november 14, 2023, 11:01:14Het lijkt mij fijner om de sacd rechtstreeks op de soundbar aan te sluiten (de genoemde Ambeo heeft een optische aansluiting) dan om dat via de televisie te doen. Precies om de reden die jij noemt (het verminderen van een tussenschakel)
Sacd geluid moet bij mijn speler via de denon-link lopen, vandaar mijn gedachte om het via mijn versterker te proberen. Dan moet de versterker het via hdmi doorsturen naar de soundbar.

bmateijsen

Citaat van: PG op november 14, 2023, 14:20:54Sacd geluid moet bij mijn speler via de denon-link lopen, vandaar mijn gedachte om het via mijn versterker te proberen. Dan moet de versterker het via hdmi doorsturen naar de soundbar.

Sa-cd gewoon omzetten naar pcm, dan kan de tv het prima doorgeven aan de soundbar. Ik zou het overkill vinden om daar een versterker voor te laten staan, ik vermoed dat het verschil in kwaliteit op de soundbar minimaal is

PG

Citaat van: bmateijsen op november 14, 2023, 22:27:23Sa-cd gewoon omzetten naar pcm, dan kan de tv het prima doorgeven aan de soundbar. Ik zou het overkill vinden om daar een versterker voor te laten staan, ik vermoed dat het verschil in kwaliteit op de soundbar minimaal is
Oké, ga ik dat doen.

PG

Bedankt voor alle reacties.