Buizenissen

Gestart door Mediator, augustus 28, 2023, 17:57:23

Vorige topic - Volgende topic

Rob46

Citaat van: Rob46 op april 11, 2026, 17:45:25Dat een geïntegreerde relatief 'simpele' buizenversterker je zo van muziek kan laten genieten. Ik heb de afgelopen jaren veel versterkers in huis gehad. Klasse A, A/B en zelfs klasse D. Dit alles in een prijsklasse variërend van €600,00 tot en met €15.000,00. En toch pakt die 'gekke' buizenbak mij beet en laat me niet los. Natuurlijk speelt de synergie mee, maar echt;erg fraai, iedere keer weer.........
[ John Eekels CAP EL84 Push Pull ][ Auralic ][ Focal ][ Tellurium ][ roon ]

Mediator

Citaat van: Rob46 op april 11, 2026, 17:45:25Dat een geïntegreerde relatief 'simpele' buizenversterker je zo van muziek kan laten genieten. Ik heb de afgelopen jaren veel versterkers in huis gehad. Klasse A, A/B en zelfs klasse D. Dit alles in een prijsklasse variërend van €600,00 tot en met €15.000,00. En toch pakt die 'gekke' buizenbak mij beet en laat me niet los. Natuurlijk speelt de synergie mee, maar echt; behelst erg fraai, iedere keer weer.........

Hoewel ik je enthousiasme over buizen deel is het één niks beter dan het ander. Het is vaak wel anders en andere zaken staan op de voorgrond. Voorkeur speelt een belangrijke rol. Synergie in de vorm van 'er gaat iets heel goed' ook. Ik geniet hier bijvoorbeeld van zowel digitaal als analoog.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

brt

Oke, ik heb dus nu nóg een nieuwe buizenversterker, wie had dat gedacht :)

Het is de Melody Pro88 mk2. Af en toe lijkt het alsof sommige buisjes wat microfonisch zijn, en hoor je een hoge piep door de muziek heen. Vanavond echter alweer de gehele avond niet... Zeer ongrijpbaar dus. Enig idee wat dit kan zijn?

Het zijn trouwens de XF184 buisjes (daar zijn er 4 van), de Melody betreft een nogal onconventionele buizenbezetting, met een Western Electric 407a buisje als vv en daarna dus 4x de XF408 drivers. Als ik op deze buisjes tik met mijn nagel hoor ik wel een geluid dat op de frequentie zit van waar ik soms de piep van hoor. Gaat dit om microfonische buisjes? En, is er wat aan te doen?

Frapant detail: 2 jaar geleden ook een Melody buizenbak gehad met exact dezelfde bezetting maar dan 300b als eindbuizen ipv kt88. Toen had ik dat ook (was ik alleen vergeten). Is eht daarmee een eigenschap van de XF184 buisjes? Of juist van de versterker? Toen kreeg ik onder garantie nieuwe buisjes, maar al met al bleek het niet nodig want het was gek genoeg uiteindelijk verdwenen.

Jullie enig idee wat dit kan zijn?

Dit is de binnenkant:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Xander32

Het is tof wanneer iemand door de muziek gegrepen wordt na een wijziging in de keten.
Uiteindelijk gaat het om dat eindeffect en m.i. hangt dat altijd om iemands persoonlijke smaak en/of voorkeur.

Citaat van: Mediator op april 12, 2026, 12:40:55Hoewel ik je enthousiasme over buizen deel is het één niks beter dan het ander. Het is vaak wel anders en andere zaken staan op de voorgrond. Voorkeur speelt een belangrijke rol. Synergie in de vorm van 'er gaat iets heel goed' ook. Ik geniet hier bijvoorbeeld van zowel digitaal als analoog.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Mediator

Citaat van: brt op mei  1, 2026, 23:30:51Oke, ik heb dus nu nóg een nieuwe buizenversterker, wie had dat gedacht :)

Het is de Melody Pro88 mk2. Af en toe lijkt het alsof sommige buisjes wat microfonisch zijn, en hoor je een hoge piep door de muziek heen. Vanavond echter alweer de gehele avond niet... Zeer ongrijpbaar dus. Enig idee wat dit kan zijn?

Het zijn trouwens de XF184 buisjes (daar zijn er 4 van), de Melody betreft een nogal onconventionele buizenbezetting, met een Western Electric 407a buisje als vv en daarna dus 4x de XF408 drivers. Als ik op deze buisjes tik met mijn nagel hoor ik wel een geluid dat op de frequentie zit van waar ik soms de piep van hoor. Gaat dit om microfonische buisjes? En, is er wat aan te doen?

Frapant detail: 2 jaar geleden ook een Melody buizenbak gehad met exact dezelfde bezetting maar dan 300b als eindbuizen ipv kt88. Toen had ik dat ook (was ik alleen vergeten). Is eht daarmee een eigenschap van de XF184 buisjes? Of juist van de versterker? Toen kreeg ik onder garantie nieuwe buisjes, maar al met al bleek het niet nodig want het was gek genoeg uiteindelijk verdwenen.

Jullie enig idee wat dit kan zijn?

Dit is de binnenkant:

Als je met een nagel direct op een buis tikt dan zul je altijd iets ervan terughoren. Het mag alleen niet te erg worden of dat je het idee krijgt dat het versterkt wordt. Mij werd het pas duidelijk toen ik een keer een buis tegenkwam die microfonisch was. Zo logischerwijs op je verhaal lijkt het alsof het binnen de normale grenzen valt aangezien je meldt dat een andere buizenversterker het ook had. Vroeger had ik ook niets met buizen dus ik begrijp het wanneer mensen er niets mee hebben, om wat voor reden dan ook.

brt

Het is meer dat de frequentie van de fluittoon die ik hoor als ik met de nagel tegen de xf184 buisjes tik ik ook SOMS hoor door de muziek heen. De aanleiding is dan onbekend. Ik speel dan niet hard ofzo.

Het lijkt dan ook alleen rechts te zitten, maar als ik met de nagel op de buisjes tik hoor ik het door beide speakers heen. Best vreemd dus...
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Mediator

Citaat van: brt op mei  2, 2026, 11:31:12Het is meer dat de frequentie van de fluittoon die ik hoor als ik met de nagel tegen de xf184 buisjes tik ik ook SOMS hoor door de muziek heen. De aanleiding is dan onbekend. Ik speel dan niet hard ofzo.

Het lijkt dan ook alleen rechts te zitten, maar als ik met de nagel op de buisjes tik hoor ik het door beide speakers heen. Best vreemd dus...

Lastig Bart omdat ik niet weet hoe jouw versterker werkt. Een XF184 is in ieder geval een pentode en geen triode met twee gelijke buishelften. Wat ik lees worden ze ingezet als voorversterkerbuisjes. Hoe het dan kan dat als je op één buis met een nagel tikt je het op allebei de kanalen hoort is mij een raadsel. Wellicht kan een technicus hier een antwoord op geven. Misschien kun je al wel de XF184 onderling eens uitwisselen. Ik zou dan met name die van het rechterkanaal met links uitwisselen en kijken met het nummer of het meeverhuist. Als het dat doet ... nou dat antwoord weet je zelf al.

brt

Thanks voor het meedenken @Mediator 👍
Er is ook weinig technisch bekend over deze versterker, gek genoeg. Vandaar dat ik het plaatje van de binnenkant ook deelde, met als hoop dat de technici hier er dan iets zinnigs over zouden kunnen zeggen :)

RCD

Dat is een mechanisch probleem.
Dan staat er iets mechanisch te oscilleren op een paar kHz.
Licht aan de kwaliteit van de buizen.

Rob

brt

Citaat van: RCD op mei  2, 2026, 12:48:21Dat is een mechanisch probleem.
Dan staat er iets mechanisch te oscilleren op een paar kHz.
Licht aan de kwaliteit van de buizen.

Rob

Dus andere buizen erin en het is opgelost? Of bedoel je iets mechanisch in de versterker zelf?

Ik kreeg ook buizendempers geadviseerd, dat zou ook kunnen helpen tegen oscillatie/ microfonie?

RCD

Citaat van: brt op mei  2, 2026, 20:09:29Dus andere buizen erin en het is opgelost? Of bedoel je iets mechanisch in de versterker zelf?

Ik kreeg ook buizendempers geadviseerd, dat zou ook kunnen helpen tegen oscillatie/ microfonie?
Inderdaad andere buizen en hopen dat die het niet hebben.
Buizen dempers werken daar niet tegen.

Rob

brt

Citaat van: RCD op mei  2, 2026, 20:13:29Inderdaad andere buizen en hopen dat die het niet hebben.
Buizen dempers werken daar niet tegen.

Rob

Oké, dankjewel Rob 👍 Ik had uit nieuwsgierigheid van de week al een setje RCA besteld (nib) dus hopelijk lost dat het op.

Het gekke vind ik vooral dat het zo volkomen onregelmatig is. Soms een paar keer per uur, soms dagen niet. En dat zonder ogenschijnlijke aanleiding...

Wookie

Zijn dit niet van oorsprong ook geen Radio / TV ontvangst buizen?
Wellicht pikken ze HF signaal op?

Leuk experimentje, leg je gsm eens dichtbij en hoor wat er gebeurt...
Sommige schakelingen en buizen zijn hier zeer gevoelig voor ;)

brt

Citaat van: Wookie op mei  2, 2026, 20:27:38Zijn dit niet van oorsprong ook geen Radio / TV ontvangst buizen?
Wellicht pikken ze HF signaal op?

Leuk experimentje, leg je gsm eens dichtbij en hoor wat er gebeurt...
Sommige schakelingen en buizen zijn hier zeer gevoelig voor ;)

Ze zijn vroeger veel in televisies gebruikt, begrijp ik. Het is nogal een obscure buizenbezetting op deze versterker, ook met de Western Electric 407 als vv buis. Op zich wel tof, maar het biedt ook weinig alternatieven tot tube rolling, alhoewel diverse grote merken zoals Sylvania, General Electric, Westinghouse en RCA deze buizen dus maakten.

Ik zal het experimentje eens doen, maar als het HF signaal is, waarom zou ik het dan niet continu horen?

PS: vanavond heb ik de linker en rechter XF184 buizen omgewisseld, hij staat al 3 uur te spelen en ik hoor weer niks, schiet mij maar lek.

Xander32

Niks horen lijkt mij ook onwenselijk 🤓
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

brt

Citaat van: Xander32 op mei  2, 2026, 22:48:53Niks horen lijkt mij ook onwenselijk 🤓

Wat zeg je?  :D

Wookie

Ander experimentje wat je nog kan doen is een dunwandige metalen buisje over de betreffende buis heen zetten, als het dan weg is pikt de buis zelf waarschijnlijk singaal op...

Heb zelf ook eens een versterker gehad die als je hem zonder iets te spelen voluit opendraaide, hoorde ik daar af en toe de vliegtuigcommunicatie heel zachtjes  door :unsure:

Kan ook zijn dat dit een nieuw type versterker was met ingebouwde UHF scanner  :headbanging:  :D 

mmuetst

Fluit toon.....
Ik heb het zelfde gehad met de Ayon versterker. Het nameten van de buisjes door Rens bracht al snel duidelijkheid dat de voorversterker buisjes versleten waren. Na het terug plaatsen van de originele buisjes die bij de Ayon mee kwamen was het probleem weg. Maar ik heb met mijn Classic buizen voorversterker ook mee gemaakt dat er een duidelijk ontwerpfout in de versterker zat en dat er geen goede gridstopper werd toegepast.
De fluittoon ging dan niet weg als ik de buizen omruilde voor verse buizen. Alleen aanpassen van de grif weerstand heeft er voor gezorgd dat de fluittoon weg ging.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

brt

Ik heb de XF184 buisjes verplaatst, nu hoor ik de fluittoon soms links. Het is soms aanwezig en vaak dan ook nog eens heel zacht, maar ik hoor het dan wel en op een gegeven moment raak je er ook gespitst: zit het nu in de muziek of...? En dan wordt het irritant.

Moet wel zeggen dat als ik op de buisjes tik, gewoon met mijn vingers ik het al wel door de speaker hoor, ook bij het WE 407a buisje. Melody werkt graag met obscure, vintage buisjes. Het klinkt fantastisch, maar misschien is dit toch een wat onderschat bij-effect.

Beetje dom van me dat ik was vergeten dat bij de eerdere Melody die ik had met dezelfde vv buis bezetting dit namelijk ook af en toe speelde. Toen zou ik vervangende buisjes krijgen maar was het probleem er opeens niet meer, heel vaag.

Ik verwacht eind deze week de andere XF184 buisjes, deze zijn van RCA. Ben benieuwd of het dan ook nog weer af en toe optreedt. Ze zijn new in box, maar ja, wel zo'n 60 jaar oud, dus het is een gokje...

Met het verplaatsen van de buizen en het meeverhuizen van de incidentele fluittoon, lijkt het dus wel echt aan die buisjes te liggen.

mmuetst

PS defecte buisjes niet weg gooien, maar doneren aan mijn defecte buis wekpot  :D. In mijn eentje krijg ik hem niet vol.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

brt

Citaat van: mmuetst op mei  4, 2026, 22:48:17PS defecte buisjes niet weg gooien, maar doneren aan mijn defecte buis wekpot  :D. In mijn eentje krijg ik hem niet vol.

Het schiet nog niet echt op hè ;)

mmuetst

Citaat van: brt op mei  4, 2026, 23:09:03Het schiet nog niet echt op hè ;)
Nee, daarom  ;)

J.A.F._Doorhof

Zie hier al een paar keer opmerkingen over met je nagels op een buis tikken....

Neem aan dat audio en gitaar versterkers hetzelfde werken maar je kan het beste een gummetje gebruiken en geen nagels of vingers.

Dit word me al verteld sinds ik mijn eerste versterker kocht toen ik 16 was.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

brt

Morgen komen de XF184 buisjes van RCA al binnen.
Dit is allemaal zo obscuur dat ik werkelijk nergens kan vinden of er klankverschil zit tussen de verschillende merken die XF184 buisjes gemaakt hebben. Op zich niet heel gek, omdat ze vooral in tv apparatuur zaten :)

Vanmiddag nog eens met een gummetje (dank, Frank  :D) op de buizen getikt. Ik hoor alle buizen behalve de KT88's een soort van sizzle geven in het hoog - door de speakers - als ik erop tik. Precies de frequentie die ik dus ook soms hoor door de muziek heen. Vanavond is het dan weer doodstil met muziek afspelen, het blijft volkomen onvoorspelbaar...

J.A.F._Doorhof

Ik weet dat we voor de gitaar versterkers altijd gematched kopen.
Die zijn dan getest en gematched.
Wel zit er een behoorlijk verschil tussen microphonisch effect. Sommige buizen kun je beter niet in de V1 stoppen :D

Als het goed is zijn er wel sites waar je van alle buizen de klank en invloed kan vinden.
Voor de gitaar merken zijn er dit soort vergelijkingen, heb ze voor audio nooit gezocht maar zou de moeite waard kunnen zijn.

Heb ondertussen zelf een bias adjuster gekocht en dat maakt afstellen een stuk makkelijker :D
Hier zijn de beste ervaringen met JJ tubes. Als het goed is hebben die ook hifi buizen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"