Buizenissen

Gestart door Mediator, augustus 28, 2023, 17:57:23

Vorige topic - Volgende topic

Jimi Hendrix

Nice  O0

Zullen we anders verder gaan in Het grote scheurende of zachte gitaren topic;)
Blue are the life giving waters, taken for granted they quietly understand.

Spijkie

Ik heb niet veel met buizen maar wilde jullie deze niet onthouden  :colgate: :

T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Mediator

Ik heb het gewoon allebei. Lekkere houtkachel en buizen.

Citaat van: Spijkie op januari 26, 2026, 10:36:02Ik heb niet veel met buizen maar wilde jullie deze niet onthouden  :colgate: :

Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

brt

Citaat van: Spijkie op januari 26, 2026, 10:36:02Ik heb niet veel met buizen maar wilde jullie deze niet onthouden  :colgate: :

Het is wel echt zo dat het kacheltjes zijn. Afhankelijk van de eindbuis uiteraard, maar de 845 buizen waarmee ik speelde werden gloeiend heet. Daar blijf je zo aan plakken vermoed ik.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

tompj

Ook in het topic van mijn set, ook maar even hier:
Vanmiddag even bezig met kt77 (Genalex Gold Lion) versus kt88 (Svetlana).
Beide hebben wat. KT88 is wat soepeler en gelijkmatiger over het hele spectrum, terwijl de kt77's iets meer focussen op het middengebied en net wat buiziger klinken. Voor nu vind ik dat laatste wel even lekker. Iets verder verwijderd van de Accuphase zo.
Verschillen zijn overigens niet levensgroot, maar hoorbaar. Eigenlijk zou je, afhankelijk van de opname, willen wisselen...
IMG_2732.jpegIMG_2734.jpeg 
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

mmuetst

Citaat van: tompj op februari 23, 2026, 14:48:36Ook in het topic van mijn set, ook maar even hier:
Beide hebben wat. KT88 is wat soepeler en gelijkmatiger over het hele spectrum, terwijl de kt77's iets meer focussen op het middengebied en net wat buiziger klinken. Voor nu vind ik dat laatste wel even lekker. Iets verder verwijderd van de Accuphase zo.
Verschillen zijn overigens niet levensgroot, maar hoorbaar. Eigenlijk zou je, afhankelijk van de opname, willen wisselen...
Misschien handig:

https://jeffsplace.positive-feedback.com/tube-rolling-in-the-new-leben-cs-600x-integrated-amplifier-sophia-electric-vacuum-tubes-nos-12bh7as/
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Mediator

Citaat van: tompj op februari 23, 2026, 14:48:36Ook in het topic van mijn set, ook maar even hier:

Mooi spul en je hebt aardig wat te kiezen gelet op de website die Mmuetst aandraagt. Misschien ben ik anders maar voor mij is er wel een bepaalde combinatie die juist is of alles brengt dat ik wil horen. Hoewel dat bij mij vooral draait om voorversterkerbuisjes. Die van mijn eindversterking liggen vast.

brt

Ik heb hier sinds kort een Fezz Titania pp met KT88 eindbuizen spelen. Ik speelde in het verleden alleen met SET buizenbakken, maar ben zeer aangenaam verrast door de sound van deze versterker. En dus ook de KT88 als eindbuis.

Vooral de controle vind ik opvallend goed, het laag is echt strak en de gehele klank is sowieso geweldig. En dat met 'basic' EH buizen (zowel KT88 als ECC83).

Leuk om ook deze pp kant van buizen te ontdekken!

De mijne is in zwart, in deze kleur vind ik em nóg mooier  :wub:

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

brt

Vandaag een NOS paartje Sylvania 5751 triple mica black plates gekocht:

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m2379387932-nos-paartje-sylvania-5751-triple-mica-black-plates

Meten erg goed en ik lees er goede dingen over (sommigen noemen dit de beste ecc83 buis). Jullie deze weleens gehoord?

Mediator

De vraag is altijd wat is nu de beste buis. De best klinkende, de best metende. Voor wat betreft dat laatste is de Tesla E833CC samen met de Telefunken ECC803s wel de beste voor wat betreft bouw en meten. Beiden zijn zon beetje dezelfde buis behalve de gouden pootjes. De Sylvana staat bekend als uiterst muzikaal en een andere benadering dan bijvoorbeeld de Telefunken en Tesla die allebei neutraal klinken voor een buis. Maar nog steeds wel met het typische voor een buis: podium neerzetten, in de verte een hint van warmte. Maar zon buis valt niet altijd op zijn plek. Ben benieuwd wat je van de Sylvana vindt in vergelijking tot wat er nu inzit. Zover ik weet is Sylvana (vaak of soms?) een Philips buis. Philips vind ik persoonlijk de mooiste buis zodra hij op zijn plek valt. Dan is het midden heel interessant en zit er een dosis rust in het geluid en toch niet saai. Valt zon buis niet op zijn plek dan dat laatste dus het enige dat je hoort: saai, het houdt je aandacht niet vast.

Kingpin

Citaat van: brt op maart 25, 2026, 14:13:48Vandaag een NOS paartje Sylvania 5751 triple mica black plates gekocht:

Meten erg goed en ik lees er goede dingen over (sommigen noemen dit de beste ecc83 buis). Jullie deze weleens gehoord?
Jazeker  :wub:
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

brt

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

brt

Citaat van: mmuetst op maart 25, 2026, 16:11:34https://en.wikipedia.org/wiki/Sylvania_Electric_Products

Interessant, maar daar lees ik niks over de 5751. Ben juist benieuwd naar gebruikers ervaringen:)

mmuetst

Citaat van: brt op maart 25, 2026, 16:14:52Interessant, maar daar lees ik niks over de 5751. Ben juist benieuwd naar gebruikers ervaringen:)
Heb wel een paartje: Sylvania 5963 12AU7a ECC82 Balanced gehad. gekocht bij Tonefactory

Maar het geluid werd er niet beter op. Gebruikte die in mijn Classic voorversterker.
Zou het geluid als donker beschrijven (minder hoog?).

brt

Citaat van: mmuetst op maart 25, 2026, 16:24:02Heb wel een paartje: Sylvania 5963 12AU7a ECC82 Balanced gehad. gekocht bij Tonefactory

Maar het geluid werd er niet beter op. Gebruikte die in mijn Classic voorversterker.
Zou het geluid als donker beschrijven (minder hoog?).

Het schijnt enorm te verschillen per type. Heb weleens groene print Sylvanias gehad (ecc82 denk ik) en die klonken heel helder.

Over deze die ik heb gekocht las ik:

Known around Hi-Fi audiophiles as "Holy Grail Tubes". The highly sought after Sylvania 3-Mica Black Plate is simply one of the most musical tubes ever made. It has a very high harmonic content and very pleasant mids. Super detailed and without annoying frequency spikes. Possibly one of the most detailed preamp tubes in existence. It just sound wonderful on anything.

The three double thickness mica plates make it one of the most stable and resistant tubes ever manufactured. Right at home in any amp that needs detail and a wider soundstage.

Kingpin

Citaat van: brt op maart 25, 2026, 16:05:29Nice! Kun je er iets over vertellen?

Nog even opgezocht. Heb me vergist ik gebruikte deze setting en die klink hemels voor een KT88 setup:
Als 12AX7 heb ik de NOS ECC83 Telefunken gebruikt.
Als 12AU7 heb ik 5814A (ecc82) gebruikt.
Beide NOS (1953)

Verder had ik nog TungSol liggen, nieuw, en deze buis had me wel verrast als ik deze vergeleek met de NOS Telefunken.
De EH deed het bij mij niet goed, te kil/steriel.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

RCD

Ik heb nog ECC803 S telefunken liggen nieuw in de verpakking.
Dat moet de holy grail zijn.
Maar ik heb het nooit geprobeerd.

Rob

Kingpin

Citaat van: RCD op maart 26, 2026, 13:07:26Ik heb nog ECC803 S telefunken liggen nieuw in de verpakking.
Dat moet de holy grail zijn.
Maar ik heb het nooit geprobeerd.

Rob
Als pensioenaanvulling  ::)

RCD

Citaat van: Kingpin op maart 26, 2026, 13:50:05Als pensioenaanvulling  ::)
Ach tegen de tijd dat ik ze wil verkopen zullen ze wel niets meer waard zijn.

Rob

Mediator

Citaat van: RCD op maart 26, 2026, 16:55:29Ach tegen de tijd dat ik ze wil verkopen zullen ze wel niets meer waard zijn.

Rob

Gooi op Ebay met een meetrapport en dat hij echt NOS is. Dan moet 500 euro lukken. En inderdaad dat het meer wordt in de toekomst is niet gezegd. Ook met vinyl is het op en neer gegaab. Begin jaren negentig voor 2 gulden zoveel nieuw vinyl gekocht. Niemand moest die 'zooi' nog. Nu met de vinyl revival gaat het over de kop. Als niemand meer buizen heeft dan houdt het op. Misschien hebben we straks een chip in ons hoofd die ook muziek afspeelt. Hopelijk voor audiofielen dan wel in kwaliteit.

RCD

Laat ze lekker in de verpakking zitten en misschien ga ik ze zelf gebruiken.

Rob

Jimi Hendrix

Zat laatst een mini docu te kijken nitrous oxide inbouwkits voor auto's. Leverancier van de kit is de Wizards of NOS. Geinige naam. In een zekere zin zijn wij ook de Wizards of NOS. Gasten die met >50 jaar oud glas muziekervaring op smaak toveren  O0

Blue are the life giving waters, taken for granted they quietly understand.

Mediator

Citaat van: Jimi Hendrix op april  2, 2026, 13:06:33Zat laatst een mini docu te kijken nitrous oxide inbouwkits voor auto's. Leverancier van de kit is de Wizards of NOS. Geinige naam. In een zekere zin zijn wij ook de Wizards of NOS. Gasten die met >50 jaar oud glas muziekervaring op smaak toveren  O0

Voor zover je NOS gebruikt. Er zijn er ook die nieuwe productie gebruiken. Dat is sowieso goedkoper. Ik ben zelf ook van de NOS dus hang dat geloof dan aan. Voor zover ik die term dan ook moet gebruiken. Een voor mij bekende buizengoeroe die ik in ieder geval hoog heb zitten en zijn hele leven met buizen bezig is melde mij dat hij buizen van toen hij begon heeft laten liggen. Destijds was het dat niet qua klank maar inmiddels klonken die beter! Dat zou erop kunnen duiden dat er door tijdsverloop iets verandert, wat dat ook is. Of in het andere geval is er iets anders aan de hand. Wat dan? Ik neem zijn observatie serieus. Maar wat zoiets dan zegt is weer een ander verhaal. Gelukkig zijn er nog mysteries.

AudioLaan

Mysteries houden de hobby in stand. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/