1 of 2 * recensies door hifi.nl

Gestart door DofN, mei 27, 2023, 09:54:00

Vorige topic - Volgende topic

DofN

Zo even een vraagje tussendoor: ik zag dat hifi.nl in een "review" opnieuw enthousiast is. Ik ben op zoek naar leuk leesvoer waarin een reviewer van een dergelijke site of van een audioblad eens een keer verre van enthousiast is en gewoon één ster geeft of twee. Bestaan dergelijke recensies?

Verhandelingen dat reviews commerciële belangen dienen, zijn niet zo nodig. Dat weten we. Daarom de vaak enthousiaste reviews hoe discutabel ook. Ik zoek niet de goede recensies met metingen, zoals van ASR.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Xander32

Op youTube staan de nodige vids over de W5 (se).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

hekra

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

minplus

Ik heb als ouwe zak vnl ervaringen met lang geleden toen jaren 80 sommige dingen 5 sterren kregen en andere hooguit 2. Niet dat het veel zegt.
Heb wel 5 sterren speakers uit die tijd omdat ik ze super vond en vind.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

DofN

Schrijf dan wat mooie recensies van één of twee ster producten, Minplus :)
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Mediator

Het is geen taak van reviewers om al dan niet enthousiast te zijn. Ze moeten vooral aangeven in welke richting het apparaat presteert en welke kenmerken het heeft als je er naar luistert. Hoe meer richting zo iemand heeft des temeer je voor jezelf kunt nagaan of het iets is dat bij je voorkeuren aansluit. Je moet ook jezelf kennen om te weten wat je mooi vindt. Dat klinkt eenvoudig maar je moet weten wat er zoal te koop is en wat je belangrijk vindt. Dat kan alleen door veel beluisterd te hebben, voor jezelf dan goed of slecht. Er zijn genoeg reviewers die goed zijn. The Audiophiliac op YouTube, Alpha en Stereophile neem ik ook serieus. En om dan maar in jouw straatje te praten: what hifi neem ik niet serieus. Ik geloof trouwens niet dat er enorm slechte producten zijn. Wel die meer of minder aansluiten bij jouw overtuiging. Goed gaat het in de high end als je weet wat je doet, goed advies krijgt en af en toe wat mazzel hebt. Slecht gaat het in de high end nog het vaakst als een combinatie in een set om wat voor reden mank gaat. En dat kan op meerdere plekken in de set. Vandaar al dat gezever bij audiofielen over slechte opnamen. Ze vergeten nog steeds dat ze vooral naar hun set luisteren. 
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

DofN

Ik snap niet waar je heen wil met je lange post in de jij en jou vorm. Wie spreek je aan? Wiens straatje? Aan wie vertel je dat reviewers al dan niet enthousiast mogen zijn? Wie neemt hifi.nl wel serieus? Wiens overtuiging? Waar je las je van die overtuiging?

Hifi schrijft zover ik kan nagaan alleen lovende recensies en daarom leek het me aardig om ook eens minder lovende te lezen. Dat is alles. De één ster recensies. Als die al bestaan. Ik ben ook niet zo nieuwsgierig naar welke reviewers jij wel serieus neemt, tenzij ze recensies gaven van audio producten die volgens hun door de mand vallen. En dan het liefst de reviewers die dat doen zonder metingen.

Verder is het totaal onbelangrijk.

minplus

Citaat van: DofN op mei 27, 2023, 17:51:44Schrijf dan wat mooie recensies van één of twee ster producten, Minplus :)

Dat wordt zoeken, DofN.
Het Duitse blad, ik meen Stereoplay maar ik kan me vergissen, gaf in die tijd veel recensies van speaker systemen tussen de 1 en 5 punten. Dus vele met weinig punten, sommige met aardig wat en enkele met veel.
De bakken die hier staan kregen iets als Referentie oid.
Maar er zijn ongetwijfeld betere.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

DofN

Ik zal eens kijken bij stereoplay

Richi

De reviews in Stereophile vind ik wel goed. Er worden geen sterren of punten gegeven, maar men test de apparatuur over een lange periode (maanden) vaak in verschillende setups en er wordt (volgens mij) eerlijk opgeschreven hoe men vindt dat een apparaat of speaker presteert. Dat leidt tot aanbevelingen, maar ook tot waarschuwingen dat wat is getest alleen in een heel specifieke situatie goed presteert. Echt negatieve reviews ben ik daar ook nog niet tegen gekomen.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Dura

Je hoort heel vaak dat er geen slechte producten zouden bestaan, vandaar al die positieve reviews.
Lijkt mij BS, in mijn ogen is bijvoorbeeld een product dat veel te duur is, een product met een slechte prijs/kwaliteit verhouding, al een slecht product.
De consument krijgt dan immers minder voor zijn centjes.
Kan dat best gedeeltelijk gecompenseerd worden met een veel bling bling of pride of ownership vanwege een merknaam, maar de meeste reviewers durven ook dat niet te benoemen.
Ga je voor het topsegment waarin geld geen rol speelt is het wellicht anders, maar verder mag best weleens wat vaker vergeleken worden en daaruit conclusies getrokken worden.
Bouwkwaliteit wordt, behalve bij speakers, vaak al helemaal niet genoemd, net zoals service level en de bijbehorende prijs.
Hierdoor zijn veel reviews in mijn ogen onbruikbaar bij bijvoorbeeld het samenstellen van een shortlist.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

vanzomereng

Reviews die slecht of matig zijn worden veelal i.o.m de fabrikant of importeur NIET gepubliceerd. (bron Audio & Stereoplay)
De consument/lezer ontgaat dit volkomen
IMO betreft het dan in de praktijk, veelal een lage score m.b.t. de prijs/kwaliteitsverhouding van apparaten tm het betere middensegment.
Van pure high-end is bekend dat het met de prijs/kwaliteitsverhouding minder is gesteld.  (Vele euro,s meer voor dat laatste procentje of het extra handwerk in hoge-lonen landen)

Kortom, in het betaalbare segment zie je bijna alleen maar 4 of 5 sterren reviews en in het dure segment meer 2 of 3 sterren.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Henkjan_O

Ssassen kon dat wel leuk, dingen afbranden.  z'n site is niet meer, maar nog wel in t archief:

https://web.archive.org/web/20110226013258/http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1828.5/nuforce-reference-8-amplifier/
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

jazzy

Citaat van: VANZOMERENG op mei 28, 2023, 12:53:13Kortom, in het betaalbare segment zie je bijna alleen maar 4 of 5 sterren reviews en in het dure segment meer 2 of 3 sterren.
Heb je voorbeelden van die reviews met "maar" 2 of 3 sterren? Ben ik wel benieuwd naar, want zie zoiets eigenlijk zelden/nooit.

HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

jazzy

Citaat van: DofN op mei 27, 2023, 09:54:00Verhandelingen dat reviews commerciële belangen dienen, zijn niet zo nodig. Dat weten we. Daarom de vaak enthousiaste reviews hoe discutabel ook.
Je wilt het er niet over hebben hier, maar je slaat hier wel de spijker op z'n kop. Dit is de enige reden waarom je geen negatieve reviews vindt op de commerciële platforms.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

Sjettepet

Ik ben zelf geabonneerd op Stereophile. Die geeft overigens geen cijfers, ballen of sterren. Ik heb geleerd dat je een beetje tussen de regels moet lezen. Stereophile vergelijkt vaak apparaten. Wordt bijvoorbeeld apparaat X gereviewd  en de vergelijking met apparaat Y luidt zoiets als: 'in vergelijking met X liet Y duidelijk meer detail horen maar dat mag ook wel voor honderd dollar meer' dan weet ik dat Y een aanzienlijk betere prijs/kwaliteitverhouding heeft dan X.
De metingen in Stereophile zijn wel eerlijk. Als het niet deugt wordt het vermeld. Soms voelt het gek om een enthousiaste review te lezen waarbij de kadertekst met metingen vernietigend oordeelt. Maar ik waardeer dat: de emotie die een component weet op te wekken is vaak niet een op een gerelateeerd aan de meetgegevens.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Henkjan_O

ff een scan gedaan van de amps op what hifi.  veel 5 sterren, ook redelijk wat 4, een enkele 3, en 1 2 sterren.  geen 1 ster

de 2 sterren:
https://www.whathifi.com/reviews/amazon-echo-link-amp
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

DofN

botsen

Deze mooie speaker kwam er ook niet best vanaf:

https://www.whathifi.com/heco/direkt-einklang/review