Mcintosh MC 901 of MC 451

Gestart door Mao, maart 28, 2023, 13:18:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mao

Zijn er in dit forum misschien al gebruikers of mensen die deze hybride versterkers in bezit hebben of gehoord.

Zou in combinatie met mijn luidsprekers de ultieme versterker kunnen zijn.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

minplus

Ik kan me helaas dergelijke versterkers niet veroorloven.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

MichielB

Heel erh bijzondere luidsprekers! Ze hebben een behoorlijk hoog rendement en geen bakken met vermogen nodig. Als ik zo naar de omschrijving van je set kijk zou een betere steamer mijn eerste focus zijn. Wbt versterking, zet er eens een Coda Technologies 16.0 voor!
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Xander32

De bronnen steken idd wat magertjes af bij de rest van de keten. Een meer hoogwaardige dac waarop je de CD17 (als cd loopwerk) en de Node aansluit zou al veel goeds doen.

Citaat van: MichielB op maart 29, 2023, 23:37:29Heel erh bijzondere luidsprekers! Ze hebben een behoorlijk hoog rendement en geen bakken met vermogen nodig. Als ik zo naar de omschrijving van je set kijk zou een betere steamer mijn eerste focus zijn. Wbt versterking, zet er eens een Coda Technologies 16.0 voor!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mao

Heb reeds verschillende streamers in huis gehad die een veelvoud in prijs waren dan de Node2 mkII.

De McIntosh C2700 heeft een hoogwaardige DAC, DAC2 module, dus zowel mijn streamer als de Marantz CD17 gaan digitaal uit, de DAC2 in.
Dus maak geen gebruik van hun DAC's.

Gezien de luistertesten met de verschillende streamers daar zat natuurlijk wel verschil in maar de hamvraag was klinkt het beter. Nee het klinkt net even anders maar anders in dit geval niet noemenswaardig beter.
Ben ook van mening dat het verschil niet in de streamers zitten maar wel in de DAC's. Als ik een streamer (zonder DAC) tegenkom die wel het verschil maakt ben ik om.

Er zullen zullen ongetwijfeld "betere" voorversterkers en ook eindversterkers zijn dan mijn keuze van McIntosh. Zal best wel, maar ik heb om tig redenen gekozen voor McIntosh en in de 1e plaats voor de geluidskwaliteit die het leverd in combinatie met mijn JBL luidsprekers.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

mmuetst

#5
Ik kan je helaas geen tip geven over ervaring specifiek deze versterkers. Wat ik begrijp is dat de MC 451 en MC 901 een aparte versterker gebruiken voor laag solid state en mid/hoog buizen. Dus het beste uit beide werelden gecombineerd. Maar dat neemt niet weg dat dit een match is met jou JBL luidsprekers. Mijn vraag aan jou is, heb je de luidsprekers al eens beluisterd op een buizenversterker? Ik zie dat je nu voor het mid/hoog een solid state McIntosh MC312 gebruikt.
Mensen vergissen zich soms dat luidsprekers alleen een hoog rendement moet hebben om goed te kunnen combineren met buizenversterkers, echter is dat niet juist. Impedantie gedrag in de fase (inductief of capacitief) kan behoorlijk roet in het eten strooien. Zelf ervaring opgedaan met Klipsch luidsprekers die op A/B of klasse D prima klonken maar met buizen was het mid/hoog heel scherp en onaangenaam.
Ben benieuwd naar je ervaring.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Achiel

Voor mijn gevoel matcht de sound van Mcintosh wel met je JBL's. Zoniet mag je je luidsprekers wel aan mij verkopen voor een zacht prijsje, als ik die ooit nog eens te pakken kan krijgen voor een voor mij betaalbare prijs  :inlove:

Denk dat qua karakter mijn ook niet al te kleine hoog rendement Klipschen wel een klein beetje in de buurt komen van jouw geluid.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

minplus

Mijn ervaring is al 50 jaar dat McIntosh en JBL erg fijn samengaan.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Mao

#8
Citaat van: mmuetst op maart 30, 2023, 12:32:33Mensen vergissen zich soms dat luidsprekers alleen een hoog rendement moet hebben om goed te kunnen combineren met buizenversterkers, echter is dat niet juist. Impedantie gedrag in de fase (inductief of capacitief) kan behoorlijk roet in het eten strooien. Zelf ervaring opgedaan met Klipsch luidsprekers die op A/B of klasse D prima klonken maar met buizen was het mid/hoog heel scherp en onaangenaam.

Heb ooit iemand op MP gesproken die een hele mooie serie 43XX van JBL aanbood en wat McIntosch. Volgens hem was buizen met JBL geen goede keuze. Toch heb er ik er voor gekozen om de C2700 te kiezen en daar zeker geen spijt van. Nu kan het natuurlijk met buizen eindversterker wel wat anders zijn.
 
Jou ervaring met Klipsch geeft mij wel te denken. Weet niet welke Klipsch luidsprekers je hebt gehad, maar de grote Klipsch luidsprekers daar zitten Electro Voice luidspreker componenten in zoals de 15" of 12" laagweergevers  Compressie driver met hoorn en de befaamde hoorn tweeter. Eigenlijk hetzelfde concept als JBL en luidsprekers uit de pro audio markt.Je kan er over twisten welke componenten beter zijn EV of JBL ik heb in mijn 30 jaar in de Pro Audio met allebei gewerkt zit karakter verschil in maar beide zeer betrouwbare en mooie componenten.

De ontwerpers voor een hoop ElectroVoice luidspreker componenten kwamen bij Altec vandaan maar ook weer terug naar EV. Deze groep heeft voor Altec de Mantaray hoorn ontworpen en voor ElectroVoice de Constant Directivity hoorn en JBL kwam als laatste in de rij met hun Bi Radiale hoorns. De eerste 2 zijn uit de hand van dezelfde ontwerpers die van JBL zou ik niet weten. En bij Altec heeft ook meneer James B Lansing een tijd lang moeten werken vandaar dat het ook een tijdje Altec Lansing heette. Het is een klein wereldtje.

Toch vermoed ik dat juist dat scherpe vooral te maken heeft gehad met zeker de oudere (radiale) hoorn types
de oorzaak is. Alleen ff niet te verklaren waarom dat met buizenversterkers zo naar voren kwam.

Op papier en zeker in combinatie met de JBL4350 die altijd altijd met 2 eindversterkers gevoed moet worden met elektronisch wisselfilter.
Zou dit de perfecte combi kunnen zijn en ben eigenlijk wel een buizenfan.

Overigens vind ik het wel vreemd waarom McIntosh met deze 2 versterkers op de markt komt, immers naar mijn weten zijn er nagenoeg geen High end luidsprekers op de markt die echte biamp (dus met electronisch wisselfilter!) op de markt zijn.
Je mag verwachten dat ze daar wel degelijk over nagedacht hebben immers op deze manier biampen klinkt echt geweldig.

Nu is die trend bi amping wel wat in gebruik toegenomen vooral bij de compact Studio monitoren met ingebouwde versterkers bijvoorbeeld ATC.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

mmuetst

#9
Citaat van: Mao op maart 31, 2023, 10:35:39Heb ooit iemand op MP gesproken die een hele mooie serie 43XX van JBL aanbood en wat McIntosch. Volgens hem was buizen met JBL geen goede keuze. Toch heb er ik er voor gekozen om de C2700 te kiezen en daar zeker geen spijt van. Nu kan het natuurlijk met buizen eindversterker wel wat anders zijn.
 
Jou ervaring met Klipsch geeft mij wel te denken. Weet niet welke Klipsch luidsprekers je hebt gehad, maar de grote Klipsch luidsprekers daar zitten Electro Voice luidspreker componenten in zoals de 15" of 12" laagweergevers  Compressie driver met hoorn en de befaamde hoorn tweeter. Eigenlijk hetzelfde concept als JBL en luidsprekers uit de pro audio markt.Je kan er over twisten welke componenten beter zijn EV of JBL ik heb in mijn 30 jaar in de Pro Audio met allebei gewerkt zit karakter verschil in maar beide zeer betrouwbare en mooie componenten.

De ontwerpers voor een hoop ElectroVoice luidspreker componenten kwamen bij Altec vandaan maar ook weer terug naar EV. Deze groep heeft voor Altec de Mantaray hoorn ontworpen en voor ElectroVoice de Constant Directivity hoorn en JBL kwam als laatste in de rij met hun Bi Radiale hoorns. De eerste 2 zijn uit de hand van dezelfde ontwerpers die van JBL zou ik niet weten. En bij Altec heeft ook meneer James B Lansing een tijd lang moeten werken vandaar dat het ook een tijdje Altec Lansing heette. Het is een klein wereldtje.

Toch vermoed ik dat juist dat scherpe vooral te maken heeft gehad met zeker de oudere (radiale) hoorn types
de oorzaak is. Alleen ff niet te verklaren waarom dat met buizenversterkers zo naar voren kwam.

Op papier en zeker in combinatie met de JBL4350 die altijd altijd met 2 eindversterkers gevoed moet worden met elektronisch wisselfilter.
Zou dit de perfecte combi kunnen zijn en ben eigenlijk wel een buizenfan.

Overigens vind ik het wel vreemd waarom McIntosh met deze 2 versterkers op de markt komt, immers naar mijn weten zijn er nagenoeg geen High end luidsprekers op de markt die echte biamp (dus met electronisch wisselfilter!) op de markt zijn.
Je mag verwachten dat ze daar wel degelijk over nagedacht hebben immers op deze manier biampen klinkt echt geweldig.

Nu is die trend bi amping wel wat in gebruik toegenomen vooral bij de compact Studio monitoren met ingebouwde versterkers bijvoorbeeld ATC.

Die Klipsch stelde niet zoveel voor: Klipsch KG 5.2
Het scherp in het hoog komt voornamelijk door de impedantie gedrag van deze klipsch. Een buizenversterker ziet het liefste een mooie ohmse belasting die vooral inductief is. Transistor heeft daar eigenlijk geen last van.

Maar daarmee wil ik zeggen dat niet alle Klipsch luidsprekers per definitie niet goed samen gaan met buizen. Het ligt echt aan hoe een luidspreker de versterker belast, en dan niet alleen impedantie, maar ook fase gedrag (inductief of capacitief). En daarom kun je ook niet stellen dat alle JBL luidsprekers geschikt of ongeschikt zijn voor buizen. Elke luidspreker heeft zijn unieke units en filters.
Ik verwijs altijd naar deze pagina: https://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_nl.php
Ik mag er toch vanuit gaan dat voor dat soort bedragen een dealer wel de moeite wil nemen om met een versterker langs te komen voor een proefrit?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

MichielB

De interne DAC in de McIntosh is aardig maar niet geweldig, je kunt idd veel streamers over die DAC testen en weinig veeprschil horen..... je zou echt eens een andere DAC/streamer moeten proberen. Waar ben je woonachtig?
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

John Wx

Citaat van: MichielB op maart 31, 2023, 23:04:51De interne DAC in de McIntosh is aardig maar niet geweldig, je kunt idd veel streamers over die DAC testen en weinig veeprschil horen..... je zou echt eens een andere DAC/streamer moeten proberen. Waar ben je woonachtig?

Hoezo is deze dac aardig maar niet geweldig ? gebaseerd op ? heb je meer info over DACS en verschillen
Versterking: Kenwood /  Bron: Pro-Ject - PC - Nokia 8000 - Kenwood CD
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster / StraightWire
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mmuetst

Citaat van: MichielB op maart 31, 2023, 23:04:51De interne DAC in de McIntosh is aardig maar niet geweldig, je kunt idd veel streamers over die DAC testen en weinig veeprschil horen..... je zou echt eens een andere DAC/streamer moeten proberen. Waar ben je woonachtig?
:nowink:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Citaat van: Mao op maart 30, 2023, 11:17:22Heb reeds verschillende streamers in huis gehad die een veelvoud in prijs waren dan de Node2 mkII.

De McIntosh C2700 heeft een hoogwaardige DAC, DAC2 module, dus zowel mijn streamer als de Marantz CD17 gaan digitaal uit, de DAC2 in.
Dus maak geen gebruik van hun DAC's.

Gezien de luistertesten met de verschillende streamers daar zat natuurlijk wel verschil in maar de hamvraag was klinkt het beter. Nee het klinkt net even anders maar anders in dit geval niet noemenswaardig beter.
Ben ook van mening dat het verschil niet in de streamers zitten maar wel in de DAC's. Als ik een streamer (zonder DAC) tegenkom die wel het verschil maakt ben ik om.

Er zullen zullen ongetwijfeld "betere" voorversterkers en ook eindversterkers zijn dan mijn keuze van McIntosh. Zal best wel, maar ik heb om tig redenen gekozen voor McIntosh en in de 1e plaats voor de geluidskwaliteit die het leverd in combinatie met mijn JBL luidsprekers.


Ik schat de node ongeveer even hoog in als een auralic mini die ik eerst had, ik ben nu over naar de Lumin u2 mini en die is echt een pak beter dan de auralic. En ja ook 5x de prijs. De Lumin U2 schijnt daar weer de overtreffende trap van te zijn  maar is weer 2x de prijs van de mini. Als je een dergelijke dac hebt zoals de jouwe  kun je de u2 mini van Lumin een keer proberen. ( zelfde blauwe licht in t display ook geloof ik).

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op april  1, 2023, 12:10:02Ik schat de node ongeveer even hoog in als een auralic mini die ik eerst had, ik ben nu over naar de Lumin u2 mini en die is echt een pak beter dan de auralic. En ja ook 5x de prijs. De Lumin U2 schijnt daar weer de overtreffende trap van te zijn  maar is weer 2x de prijs van de mini. Als je een dergelijke dac hebt zoals de jouwe  kun je de u2 mini van Lumin een keer proberen. ( zelfde blauwe licht in t display ook geloof ik).

Gr Spijkie
:nowink: @Mao zoekt een buizen eindversterker geen DAC of streamer.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Misschien nog om over terug te komen wat buizenversterkers betreft @Mao, wat ik wel eens begrepen heb van een ervaren (en technische) audio liefhebber is dat Mcintosh nogal veel negatieve feedback toepast in hun buizenversterkers. Of dat ook bij de modellen gebeurt die jij aanhaalt weet ik natuurlijk niet. Maar dat zou het effect van buizen misschien te niet doen, ofwel het klinkt als een transistor versterker. Ik weet dat merken als Audioresearch minder feedback toepassen. Misschien een optie om eens een vergelijking te doen als je gaat luisteren.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

minplus

Waarbij de MC 451 een hybride is.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Spijkie

Citaat van: mmuetst op april  1, 2023, 12:24:41:nowink: @Mao zoekt een buizen eindversterker geen DAC of streamer.

Tja, z'n eigen zin waar ik op reageer:

Ben ook van mening dat het verschil niet in de streamers zitten maar wel in de DAC's. Als ik een streamer (zonder DAC) tegenkom die wel het verschil maakt ben ik om.

De rest kan ik niet beantwoorden

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

schuit

#18
Waarom zou de JBL niet goed matchen met de mcinthosh van heel veel geld/ vermogen?
De JBL heeft toch best wat rendement.

En nog een totaal andere vraag, als je nog niet volledig tevreden bent,
heb je al een goede stroomvoorziening? (aparte groep, audio zekering)
Zelf ben ik enigzins verbaast welk verschil het geeft. Bij een gewone budget versterker.

Xander32

Wat is de reden van jouw vraag, vanwaar de interesse in deze specifieke versterkers?

Citaat van: Mao op maart 28, 2023, 13:18:22Zijn er in dit forum misschien al gebruikers of mensen die deze hybride versterkers in bezit hebben of gehoord.

Zou in combinatie met mijn luidsprekers de ultieme versterker kunnen zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mmuetst

Citaat van: schuit op april  2, 2023, 11:40:36Waarom zou de JBL niet goed matchen met de mcinthosh van heel veel geld/ vermogen?
De JBL heeft toch best wat rendement.

En nog een totaal andere vraag, als je nog niet volledig tevreden bent,
heb je al een goede stroomvoorziening? (aparte groep, audio zekering)
Zelf ben ik enigzins verbaast welk verschil het geeft. Bij een gewone budget versterker.
:nowink:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Citaat van: Xander32 op april  2, 2023, 11:54:39Wat is de reden van jouw vraag, vanwaar de interesse in deze specifieke versterkers?

:nowink:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Citaat van: Xander32 op april  2, 2023, 13:06:22Het is een vraag aan de ts.


Waarom stelde je de vraag ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Om zijn beweegreden(en) te achterhalen, ben er benieuwd naar.

Citaat van: chansig op april  2, 2023, 13:10:14Waarom stelde je de vraag ?

Gr. Hans
Citaat van: chansig op april  2, 2023, 13:10:14Waarom stelde je de vraag ?

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT