Gentooplayer (doen!!)

Gestart door kappa9, februari 7, 2023, 14:35:31

Vorige topic - Volgende topic

kappa9

Citaat van: gizmo2 op december 14, 2024, 14:48:54edit: het is al opgelost, waarschijnlijk een slecht sd kaartje.

vraagje aan de dames en heren die gentoo gebruiken.

een hifi vriend wil dit ook proberen op een mano ultra, de mkII
https://www.hvt.nl/recensie/magna-hifi-mano-ultra-mkii/

hij heeft alles geconfigureerd zoals in de handleiding magna hifi staat, ook heeft hij lms Lyrion gedownload en aangezet en ook ingesteld.

het probleem nu is dat de player gevonden wordt en kan afspelen en begint te lopen, helaas komt er geen geluid uit zijn dac, de dac geeft ook aan geen audio signaal te krijgen, volume van de mano als zowel de dac staat op 100%
wie oh wie weet wat hier aan de hand is?

hij heeft hifiberry digi+ pro als driver gekozen.

https://magnahifi.com/help/how-do-i-configure-gentoo-player-on-my-mano-ultra/

Ik gebruik exact dezelfde streamer. Misschien proberen alles te configureren exact zoals het hier in dit topic staat uitgelegd?

Gr Joost
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

gizmo2

Citaat van: kappa9 op december 14, 2024, 19:15:44Ik gebruik exact dezelfde streamer. Misschien proberen alles te configureren exact zoals het hier in dit topic staat uitgelegd?

Gr Joost
het is inmiddels al opgelost, blijkbaar een slecht sd kaartje.
maar ik stuur hem dan alsnog hier naar toe.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

had toch nog wel een aantal probleempjes.....spotify start niet altijd op (crash) na een opstart, inmiddels contact gehad met de developer, waarschijnlijk een Timing probleem dac en spotify. hij gaat er mee aan slag.

verder is het mij nog niet een keer gelukt om een reboot volledig te laten slagen, hij stopt altijd maar boot nooit door, daar kunnen we wel mee leven.
ook nog een beetje aan het pielen geweest met real time kernel en het ram geheugen.
afgezien van die paar kwirks nog zeer tevreden over het geluid.

gizmo2

Reboot probleem ook opgelost.... blijkbaar ook een slecht sd kaartje, na opnieuw gentooplayer geflashed probleem weg.

gizmo2

Citaat van: advr op december  9, 2024, 10:14:04Afgelopen maand ook overgestapt naar Gentooplayer, komende van Volumio.
Wat een verschil en dan ben ik nog niet eens bezig geweest met verschillende kernels. Denk ook niet dat ik dat ga doen.

Ik heb naast de Gentooplayer licentie ook het Dirtetta netwerk protocol in gebruik. De Target is mijn DAC/streamer met Raspi 4 en de Host is een Raspi 5 simpel zittend op een IAN CANADA Ultracapacitor Power Supply Board.
Dat Diretta netwerk protocol is ook iets moois, het is zeker een toegevoegde waarde.

Paar dingen welke ik mis is o.a. de mogelijkheid van remote control en autostart.
Tevens heb ik last van enorme ruis als ik snel naar een volgende track wil gaan. Voorlopig opgelost door eerst op pauze te zetten en dan ander nummer te kiezen. Het is even niet anders.

Ik gebruik alleen MPD en UpMpdCli op de Host en op de Target, alleen generic I2S Dac geselecteerd. BubleUPnP gebruik ik als besturing zeg maar. Verder zoveel mogelijk opties uitgezet.
voor de remote control heb ik een tweede raspberry pi voorzien van picoreplayer en lyrion server, op deze streamer heb ik een infrarood module ingebouwd en geconfigureerd via picoreplayer.
in gentooplayer heb ik ook squeezelite en lyrion server geïnstalleerd.

als ik nu iets afspeel op gentoo en selecteer de gentoo player via picoreplyer. op dat moment kan ik gentoo bedienen via de remote.
tevens heb ik een groot scherm op die picore zitten en wordt ook netjes gentoo weergegeven en kan ook bedienen via het scherm.

gebruikte infrarood module. zie plek ir rood omcirkeld.

https://www.vishay.com/docs/82490/tsop321.pdf

kappa9

Citaat van: gizmo2 op december 27, 2024, 00:04:32had toch nog wel een aantal probleempjes.....spotify start niet altijd op (crash) na een opstart, inmiddels contact gehad met de developer, waarschijnlijk een Timing probleem dac en spotify. hij gaat er mee aan slag.

verder is het mij nog niet een keer gelukt om een reboot volledig te laten slagen, hij stopt altijd maar boot nooit door, daar kunnen we wel mee leven.
ook nog een beetje aan het pielen geweest met real time kernel en het ram geheugen.
afgezien van die paar kwirks nog zeer tevreden over het geluid.

Heb jij het idee dat het proberen van verschillende kernels nog iets voor de geluidskwaliteit hebben gedaan?

gizmo2

Citaat van: kappa9 op december 29, 2024, 09:24:06Heb jij het idee dat het proberen van verschillende kernels nog iets voor de geluidskwaliteit hebben gedaan?
ik had maar heel even die optie tot mijn beschikking.
voor mijn gevoel klinkt ram mode 5 en standaard real time kernel RT het mooiste, extra kernel vond ik niet veel toevoegen.

gizmo2

ben overgestapt van spotify naar Tidal.
had niet zo'n zin om elke keer spotify (crash) in gentooplayer opnieuw op te starten.
Tidal klinkt toch wel mooier.

kappa9

Citaat van: gizmo2 op januari 10, 2025, 22:20:08ben overgestapt van spotify naar Tidal.
had niet zo'n zin om elke keer spotify (crash) in gentooplayer opnieuw op te starten.
Tidal klinkt toch wel mooier.
Mijn spotify kapt er ook telkens mee tijdens het luisteren. Daarom heb ik qobuz erbij en ook ik vind de geluidskwaliteit net wat mooier. Ik heb het idee dat spotify een laagje over de muziek geeft waardoor alle muziek toch een iets herkenbaar spotify sausje heeft. Maar goed, dat kan ook tussen mijn oren zitten. Durf niet te beweren dat ik dit met een blinde test eruit kan halen.

Gr Joost

gizmo2

Citaat van: kappa9 op januari 11, 2025, 08:10:48Mijn spotify kapt er ook telkens mee tijdens het luisteren. Daarom heb ik qobuz erbij en ook ik vind de geluidskwaliteit net wat mooier. Ik heb het idee dat spotify een laagje over de muziek geeft waardoor alle muziek toch een iets herkenbaar spotify sausje heeft. Maar goed, dat kan ook tussen mijn oren zitten. Durf niet te beweren dat ik dit met een blinde test eruit kan halen.

Gr Joost
Dat idee heb dus ook van dat sausje. In mijn oren ietsje scherper en onrustiger.

Een ander probleem....Dat niet door booten was toch het probleem van een slechte sd kaart.... sterker nog het had te maken met een bepaald merk sd kaart.

gizmo2

Afgelopen ochtend bezig geweest met verschillende Profiles, kernel en Ram systeem.

Er zit verschil in maar je wel heel goed luisteren om verschillen te horen.
Hoofdzakelijk verschil in openheid of iets platter van geluid.
De standaard instellingen genieten toch mijn voorkeur.

gizmo2

update voor gentooplayer.

kappa9

Ik zag laatst dat qobuz connect nu werkt op bijvoorbeeld ook volumio. Weet iemand of dit ook gaat lukken met gentooplayer? Dat zou echt heel fijn zijn want dan hoef ik geen mconnect meer te gebruiken.

Groetjes Joost

gizmo2

Citaat van: kappa9 op mei 13, 2025, 20:34:01Ik zag laatst dat qobuz connect nu werkt op bijvoorbeeld ook volumio. Weet iemand of dit ook gaat lukken met gentooplayer? Dat zou echt heel fijn zijn want dan hoef ik geen mconnect meer te gebruiken.

Groetjes Joost

waarschijnlijk niet.

https://audiophilestyle.com/forums/topic/55235-gentooplayer/page/325/#findComment-1310134

kappa9

Citaat van: gizmo2 op mei 13, 2025, 20:39:54waarschijnlijk niet.

https://audiophilestyle.com/forums/topic/55235-gentooplayer/page/325/#findComment-1310134

Dat is jammer. Dan gaan we gewoon verder met Mconnect ;D  Gebruik jij dat ook of heb je wat anders?

Gr Joost

gizmo2

Citaat van: kappa9 op mei 13, 2025, 20:51:53Dat is jammer. Dan gaan we gewoon verder met Mconnect ;D  Gebruik jij dat ook of heb je wat anders?

Gr Joost
Ik heb Tidal in combinatie LMS (lyrion Tidal plugin)
Een paar kameraden van mij gebruiken bubbleupnp maar persoonlijk vind ik dat niet echt fijn werken.
Misschien heeft LMS lyrion ook wel een Qobus plug in en die zou je dan kunnen bedienen via de android lyrion app.
edit: Qobus plug-in staat erin.

De android lyrion app staat niet in de Playstore.
Hier de link naar de Material apk.

https://github.com/CDrummond/lms-material-app/releases

ziet er zo uit.

kappa9

Citaat van: gizmo2 op mei 13, 2025, 22:00:51Ik heb Tidal in combinatie LMS (lyrion Tidal plugin)
Een paar kameraden van mij gebruiken bubbleupnp maar persoonlijk vind ik dat niet echt fijn werken.
Misschien heeft LMS lyrion ook wel een Qobus plug in en die zou je dan kunnen bedienen via de android lyrion app.
edit: Qobus plug-in staat erin.

De android lyrion app staat niet in de Playstore.
Hier de link naar de Material apk.

ziet er zo uit.

Top! Ik ga eens kijken of ik dat aan de praat krijg. Merk jij trouwens nog verschil in geluidskwaliteit met deze update?

gizmo2

Citaat van: kappa9 op mei 13, 2025, 23:53:32Top! Ik ga eens kijken of ik dat aan de praat krijg. Merk jij trouwens nog verschil in geluidskwaliteit met deze update?
ben er nog niet goed voor gaan zitten....het duurt wel zo'n 3 kwartier voordat alles geïnstalleerd is.

trouwens ik heb even snel de gratis Qobus versie geprobeerd en het werkt.
uiteraard kan ik niet hoger dan 16/44.1 afspelen en niet langer dan 30 seconden per nummer.

kappa9

Citaat van: gizmo2 op mei 14, 2025, 00:02:21ben er nog niet goed voor gaan zitten....het duurt wel zo'n 3 kwartier voordat alles geïnstalleerd is.

trouwens ik heb even snel de gratis Qobus versie geprobeerd en het werkt.
uiteraard kan ik niet hoger dan 16/44.1 afspelen en niet langer dan 30 seconden per nummer.

Dat klinkt goed. Ik ben ook nog bezig met het installeren van de nieuwe update van gentoo. Ik denk dat ik wat zaken anders moet doen dan normaal wil ik Lyrion kunnen gebruiken icm gentoo. Eerder had ik alleen MPD en èn upmpdcli maar ik gok dat ik nu ook lyrionmusicserver moet enablen. Is het daarna een kwestie van lyrion installeren op mijn tablet of telefoon?

kappa9

Citaat van: vergeerr72 op februari  7, 2023, 17:47:58- Menuoptie 04 (Select Dac) Hifiberry Digi+ Pro in jouw geval

Hoi @vergeerr72. Waarom eigenlijk Hifiberry Digi+ Pro in mijn geval en geen allo digione of allo digione signature?

Gr Joost

gizmo2

Citaat van: kappa9 op mei 14, 2025, 00:35:35Dat klinkt goed. Ik ben ook nog bezig met het installeren van de nieuwe update van gentoo. Ik denk dat ik wat zaken anders moet doen dan normaal wil ik Lyrion kunnen gebruiken icm gentoo. Eerder had ik alleen MPD en èn upmpdcli maar ik gok dat ik nu ook lyrionmusicserver moet enablen. Is het daarna een kwestie van lyrion installeren op mijn tablet of telefoon?

inderdaad lyrionmuziekserver aanzetten in gentoo (05) enable/disable software, ook moet je daar squeezelite aanzetten.
dan naar (06) player/audio settings en ga vervolgens helemaal naar onderen "webpage software" en klik op "lyrionmuziekservermaterial" stel vervolgens in wat je wilt en de boel wordt geïnstalleerd, als het klaar is kom je automatissch in de lyrion interface, klik op de drie streepjes linksboven (hamburgermenu) en je gentooplayer zou er nu tussen moeten staan.
om Qobus plugin te installeren klik op de drie streepjes (hamburgermenu) linksboven en kies linksonder server, in het volgende scherm klik linksboven op standaard instellingen en kies beheer plugins, scroll naar beneden en vink Qobus aan en kies linksonder voor instellingen opslaan, klik linksboven op beheer plugins en als het goed is staat Qobus nu onderaan in de lijst klik erop en je kunt de boel instellen voor je Qobus account.

voor de android material apk is het kwestie van installeren, je hoeft verders niets te doen wat Qobus betreft die zou als je bovenstaande gedaan hebt automatisch te zien zijn en kun je direct afspelen naar gentooplayer.

opmerking: als gentooplayer niet zichtbaar in lyrion is ga dan in gentooplayer naar (06) player/audio settings en klik op "squeezelite"en kies onder audiocard je dac driver, je kunt daar verder nog meer zaken instellen wat audio betreft.

ik gebruik een andere raspberry pi als server...vandaar er bij mij staat not installed

squeezelite audio card

gizmo2

Citaat van: kappa9 op mei 14, 2025, 00:35:35Dat klinkt goed. Ik ben ook nog bezig met het installeren van de nieuwe update van gentoo. Ik denk dat ik wat zaken anders moet doen dan normaal wil ik Lyrion kunnen gebruiken icm gentoo. Eerder had ik alleen MPD en èn upmpdcli maar ik gok dat ik nu ook lyrionmusicserver moet enablen. Is het daarna een kwestie van lyrion installeren op mijn tablet of telefoon?

En gelukt, is het wat?

kappa9

Citaat van: gizmo2 op mei 18, 2025, 12:42:03En gelukt, is het wat?
Nee nog niet aan toe gekomen helaas.

Faxe

Heb vandaag Gentooplayer geïnstalleerd op mijn Holo Red die ik sinds begin deze week heb. Volgens mij klinkt dit iets beter dan de standaard Holo OS en Ropieee. Gebruik NAA voor HQPlayer. Installeren en in gebruik nemen ging best eenvoudig aan de hand van de "Quick Start Guide". Krijg wel een foutmelding als ik GP Update uitvoer. Had ook al het softwareonderdeel verwijderd dat ik gebruik maar dat was eenvoudig weer toe te voegen  :sigh:

Mijn dac heb ik nu aangesloten via i2s en heb als Generic i2s geselecteerd. Leek me de beste keuze. Ook nog niks met de Kernels gedaan.

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

gizmo2

Citaat van: Faxe op juni  6, 2025, 20:50:09Heb vandaag Gentooplayer geïnstalleerd op mijn Holo Red die ik sinds begin deze week heb. Volgens mij klinkt dit iets beter dan de standaard Holo OS en Ropieee. Gebruik NAA voor HQPlayer. Installeren en in gebruik nemen ging best eenvoudig aan de hand van de "Quick Start Guide". Krijg wel een foutmelding als ik GP Update uitvoer. Had ook al het softwareonderdeel verwijderd dat ik gebruik maar dat was eenvoudig weer toe te voegen  :sigh:

Mijn dac heb ik nu aangesloten via i2s en heb als Generic i2s geselecteerd. Leek me de beste keuze. Ook nog niks met de Kernels gedaan.

is GP update het bij de eerste installatie wel goed gegaan.
gebeurt mij heel af en toe, rebooten helpt in mijn geval atijd wel.
en het lijkt erop dat de verbinding niet goed is, meestal gebeurt dit na een wijziging setting of waarde, de pagina verversen is bij mij altijd de oplossing.