Gentooplayer (doen!!)

Gestart door kappa9, februari 7, 2023, 14:35:31

Vorige topic - Volgende topic

AudioEnZo

Heb toch even net de Mano aan geslingerd voor jou :) Je vind de diverse kernels onder menu "08. System Base Config / Selectkernel" (tenminste bij versie 8.70). De kernel die ik eerder gebruikte is volgens mij die ik heb omcirkeld, die was daarvoor nog in testfase, maar "test" staat er niet meer achter.

Gewoon eens proberen. Hier kun je wat discussie van vorig jaar lezen over verschillende kernels, is wel leuk om door te nemen: https://audiophilestyle.com/forums/topic/55235-gentooplayer/page/213/

Ach en stel dat alles in de soep loopt qua software kan je altijd weer een schone versie flashen, maar dat is mij nog niet overkomen.

gentookernel.png

kappa9

Citaat van: AudioEnZo op november  6, 2024, 08:14:43Heb toch even net de Mano aan geslingerd voor jou :) Je vind de diverse kernels onder menu "08. System Base Config / Selectkernel" (tenminste bij versie 8.70). De kernel die ik eerder gebruikte is volgens mij die ik heb omcirkeld, die was daarvoor nog in testfase, maar "test" staat er niet meer achter.

Gewoon eens proberen. Hier kun je wat discussie van vorig jaar lezen over verschillende kernels, is wel leuk om door te nemen: https://audiophilestyle.com/forums/topic/55235-gentooplayer/page/213/

Ach en stel dat alles in de soep loopt qua software kan je altijd weer een schone versie flashen, maar dat is mij nog niet overkomen.

gentookernel.png

Ah top! Dank je wel!! Ik ga eens even kijken (en lezen)
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

naish123

Vandaag geïnstalleerd op mijn Sonnet Hermes. Probleemloos.
Hypex pre amp - Ian Canada streamer - PreDIGin Dac - Roon - 303.2 CR monoblokken - Spendor A4 - Dual 704

AudioEnZo

Mooi dat het probleemloos is gegaan! Heb je daarvoor een van de Rpi distributies voor gebruikt?

naish123

Citaat van: AudioEnZo op december  6, 2024, 13:05:19Mooi dat het probleemloos is gegaan! Heb je daarvoor een van de Rpi distributies voor gebruikt?

Ja. De Rpi3. Ik had het eerst even nagevraagd op het Audiophilestyle forum welke Rpi in de Hermes zit.
Echt een verschil met de Ropieee sotware die er standaard op draait.
Hypex pre amp - Ian Canada streamer - PreDIGin Dac - Roon - 303.2 CR monoblokken - Spendor A4 - Dual 704

AudioEnZo

Ah oke.
Ja toevallig heb ik een maandje of zo geleden ook weer eens RopieeeXL erop gezet.
Zeker een best verschil. Het woord wat bij mij opkwam toen via Ropieee muziek werd weergegeven was "rommelig"!

naish123

Ja, rommelig en minder groot geluidsbeeld.

gizmo2

vandaag maar eens geprobeerd.....key gekregen, geactiveerd en de benoemde update uitgevoerd en was oke, vervolgens hotspot uitgezet en de dac overlay (hifiberry dac+ pro) geselecteerd waarna automatisch reboot.......en dan stopt het en boot daarna met geen mogelijkheid meer op.

heb verschillende kaartjes geprobeerd en allemaal dezelfde uitkomst, stuk on boot.
ook nog de firmware en bootloader via het programm geupdate, ging ook goed.

volumio, picoreplayer en moodeaudio geen enkel probleem.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

AudioEnZo

Mhhh, vreemd. Wellicht de ontwikkelaar even een berichtje sturen. Hier werkt het met de hifiberry digi+ pro probleemloos en zit er een bug in de driver voor de hifiberry dac+ pro.

gizmo2

Citaat van: AudioEnZo op december  7, 2024, 12:23:15Mhhh, vreemd. Wellicht de ontwikkelaar even een berichtje sturen. Hier werkt het met de hifiberry digi+ pro probleemloos en zit er een bug in de driver voor de hifiberry dac+ pro.
ik weet dat er in oplopende versies problemen zijn met de kernel...volumio heeft dit inmiddels aangepast en de overlay voor master klok Dac's opnieuw erin gezet.

gizmo2

Citaat van: gizmo2 op december  7, 2024, 12:25:11ik weet dat er in oplopende versies problemen zijn met de kernel...volumio heeft dit inmiddels aangepast en de overlay voor master klok Dac's opnieuw erin gezet.....gevalletje slave en master.

vergeerr72

Leuk om te zien dat het enthousiasme over Gentooplayer zo onverminderd doorgaat.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling.

naish123

Ik zou de ontwikkelaar een bericht sturen. Reageert meestal wel snel.

gizmo2

Citaat van: naish123 op december  7, 2024, 13:43:29Ik zou de ontwikkelaar een bericht sturen. Reageert meestal wel snel.
ik ga zostraks eerst een nieuw sd kaartje halen om dat in ieder geval uit te sluiten.

gizmo2

2x nieuwe sd kaart, zelfde probleem.....helaas ik zet er een punt achter.

kappa9

Citaat van: gizmo2 op december  7, 2024, 20:11:462x nieuwe sd kaart, zelfde probleem.....helaas ik zet er een punt achter.
Nee zonde.. Probeer te ontwikkelaar te mailen, die kan vast hulp bieden
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

naish123

gizmo2

Citaat van: kappa9 op december  8, 2024, 09:59:38Nee zonde.. Probeer te ontwikkelaar te mailen, die kan vast hulp bieden
heb de fout al gevonden.

in de boot/config.txt file wordt automatisch de regel "dtoverlay=pi3-disable-bt" toegevoegd en laat die nu net verhinderen om een pi 5 te laten booten.

dus hij speelt nu.

gizmo2

maar eens een paar dagen luisteren hoe dit ding presteert met GentooPlayer en wellicht koop ik een sleutel.

AudioEnZo

Mooi dat je het hebt gevonden en op kunnen lossen. Ben benieuwd naar je ervaringen.

In Ronald's bericht staan ook nog wat tips (voor zover je die nog niet gezien/toegepast hebt): https://www.htforum.nl/index.php?topic=183980.msg3626988#msg3626988

advr

Afgelopen maand ook overgestapt naar Gentooplayer, komende van Volumio.
Wat een verschil en dan ben ik nog niet eens bezig geweest met verschillende kernels. Denk ook niet dat ik dat ga doen.

Ik heb naast de Gentooplayer licentie ook het Dirtetta netwerk protocol in gebruik. De Target is mijn DAC/streamer met Raspi 4 en de Host is een Raspi 5 simpel zittend op een IAN CANADA Ultracapacitor Power Supply Board.
Dat Diretta netwerk protocol is ook iets moois, het is zeker een toegevoegde waarde.

Paar dingen welke ik mis is o.a. de mogelijkheid van remote control en autostart.
Tevens heb ik last van enorme ruis als ik snel naar een volgende track wil gaan. Voorlopig opgelost door eerst op pauze te zetten en dan ander nummer te kiezen. Het is even niet anders.

Ik gebruik alleen MPD en UpMpdCli op de Host en op de Target, alleen generic I2S Dac geselecteerd. BubleUPnP gebruik ik als besturing zeg maar. Verder zoveel mogelijk opties uitgezet.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

gizmo2

Citaat van: AudioEnZo op december  9, 2024, 09:51:22Mooi dat je het hebt gevonden en op kunnen lossen. Ben benieuwd naar je ervaringen.

In Ronald's bericht staan ook nog wat tips (voor zover je die nog niet gezien/toegepast hebt): https://www.htforum.nl/index.php?topic=183980.msg3626988#msg3626988
zal het eens bekijken, vooralsnog klinkt het goed, veel rust en precisie in de muziek.

gizmo2

Na een poosje geluisterd te hebben en gewisseld tussen verschillende software is het mij wel duidelijk geworden..... gentooplayer speelt duidelijk beter.

gizmo2

Inmiddels al een licentie aangevraagd en het systeem is nu volledig draaiende.

Klinkt allemaal erg mooi.

Alleen jammer dat bijvoorbeeld een ir Remote of rotary encoder niet in de software aanwezig is, wellicht is dit nog apart toe te voegen....daar gaan we nog naar op zoek.

gizmo2

edit: het is al opgelost, waarschijnlijk een slecht sd kaartje.

vraagje aan de dames en heren die gentoo gebruiken.

een hifi vriend wil dit ook proberen op een mano ultra, de mkII
https://www.hvt.nl/recensie/magna-hifi-mano-ultra-mkii/

hij heeft alles geconfigureerd zoals in de handleiding magna hifi staat, ook heeft hij lms Lyrion gedownload en aangezet en ook ingesteld.

het probleem nu is dat de player gevonden wordt en kan afspelen en begint te lopen, helaas komt er geen geluid uit zijn dac, de dac geeft ook aan geen audio signaal te krijgen, volume van de mano als zowel de dac staat op 100%
wie oh wie weet wat hier aan de hand is?

hij heeft hifiberry digi+ pro als driver gekozen.

https://magnahifi.com/help/how-do-i-configure-gentoo-player-on-my-mano-ultra/