Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

Vorige topic - Volgende topic

abbcdcg

Citaat van: Xander32 op november 27, 2022, 10:11:03
Zoals al eerder aangegeven ben ik ook juist benieuwd naar de ervaringen van andere forum genoten met Accuphase apparatuur, al dan niet positief, al dan niet ondersteund met (eigen) foto's  :thumbs-up:

Ik ben gestart met de Bower & Wilkins 804D, gevoed door de Primare I32 en v.d. Hull kabeltjes er tussen. Prima klasse D amp, en de cijfertjes van de amp zeiden genoeg. Dit zou voldoende zijn. Paar jaar mee gespeeld, je mist iets en komt eigenlijk tot de conclusie dat die klasse D amp de B&W's niet in beweging krijgen. Dan maar eens nadenken, rondkijken, zoeken en afwachten.

Toen kwam voor mij Accuphase voorbij en daar eens naar wezen luisteren. Eigenlijk wel gelijk verkocht en de 'gok' genomen. Zo heb ik alweer een paar jaar de voorversterker C-2110, eindvesterker P-4100 en MDS Compact Disc Speler DP-510 thuis staan. Of de B&W nu in beweging komen? Echt wel!
Toen gaan stoeien met kabels. de v.d. Hull kabels waren warm en wollig. Te wollig waardoor ik details miste. Van John van Gent een setje verschillende kabels mee naar huis mogen nemen en getest. Koper was niet wat ik zocht, en zo uitgekomen bij de Magic Link "Reference plus" , zilver/goud. Interlinks in XLR en LS kabels ook voor de jumpers. Dit draait nu sinds 2014 in deze samenstelling en dus nog nooit een reden gehad om te gaan verbeteren. Ja, het is hobby, maar tevreden is tevreden.

Waar ik dan voornamelijk tevreden over ben is dat wat er in de muziek zit er ook uitkomt, het wordt weergegeven. Mijn muziekkeuze is breed. Ik kan goed naar pop/rock luisteren, en als de volumeknop Ites omhoog gaat wordt er ook geleverd.  Als ik (ben ook dirigent) iets melodisch slagwerk arrangeer hoor ik ook de details van de instrumenten.
Beperking is bij mij de ruimte, die is voor de verhoudingen iets te klein Als ik serieus wil luisteren trek ik de B&W's iets van de muur af voor de tikkeltje extra.Is er beter? Ja. Maar dan gaan we ook discussiëren over timbre en eigen klankkeuze. Ik verwacht dus niet de mijn set nog eens zal wijzigen...

Xander32

Een mooi verslag van de door jou bewandelde weg richting Accuphase 👍🏻
Wat miste je met de klasse d amp wat de Accu amp wel bracht? 🙄
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Huub-13

Hier worden ervaringen gevraagd van Accuphase-eigenaars.
Welnu, op dit moment heb ik niets van Accuphase, maar in de afgelopen 20 jaar hebben in mijn muziekset toch wel de nodige Accuphase apparaten hun steentje bijgedragen.
Het begon met een E-308 geïntegreerde versterker. Dat was al een juweeltje, maar heeft op een gegeven moment toch het veld geruimd voor een Leben C-600 buizenversterker.

Daarna begon het surround-tijdperk en kwam ik bij Marantz terecht (SR-9200).
Die was goed op het surround-toneel, maar vond ik bij stereoweergave toch wat te tam klinken.
Daarom heb ik gedaan wat veel surrounders deden: een stereoversterker toevoegen voor  2-kanaalsbronnen en de eindversterker hiervan gebruiken voor de fronts bij surroundweergave.
In die opzet heb ik de afgelopen jaren diverse versterkers gehad, waaronder enkele exemplaren van Accuphase: de E-450, E-460 en na een langere pauze nog de E-270.

Tussendoor heb ik nog een tijdlang alleen een stereoset gehad, met losse voor- en eindversterkers. In die periode kwamen de A-45 en de A-46 langs. Dit zijn pure klasse A versterkers, met ,,maar" 45 watt continu vermogen in 8 Ohm, maar toch oersterk en prachtig gebouwd. Nu nog heb ik vaak spijt dat ik die laatste A-46 verkocht heb, vooral voor die looks.

Op een gegeven moment echter kreeg/kocht ik 2 door een Duitse kennis gebouwde monoblokjes op basis van Icepower 1000ASP klasse D modules. Wat ik niet voor mogelijk had gehouden gebeurde: deze klasse D mono's vond ik beter klinken dan de Accuphase A-46. Het laag was strakker en het hoog net nog wat verfijnder. In het middengebied waren ze gelijkwaardig.
De A-46 moest toen het veld ruimen maar, zoals gezegd, voor de looks heb ik daar nu nog wel eens spijt van.

Tegenwoordig speel ik weer gecombineerd surround en stereo en daarbij drijven de Icepower mono's nog steeds de frontspeakers aan.
Als voorversterker bij stereo en voor surroundweergave doet een Marantz SR-8012 AV-receiver dienst, die ook de eindversterking voor de achterkanalen verzorgt.
Voorlopig zie ik geen reden om hierin verandering te brengen, maar ja, het virus dat ons allemaal plaagt zal ook mij wel weer eens weten te vinden.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

abbcdcg

Citaat van: Xander32 op november 27, 2022, 19:27:01
Een mooi verslag van de door jou bewandelde weg richting Accuphase 👍🏻
Wat miste je met de klasse d amp wat de Accu amp wel bracht? 🙄

Heel simpel, power. Niet de power om op volume te spelen maar power om de B&W's aan het spelen te krijgen. De B&W's 804D vragen 50-200W @8Ohm. De Primare klasse D kreeg ze met 2x 120W@8Ohm niet in beweging, de Accuphase met 2x 90W @8 Ohm klasse A/B op z'n sloffen. Doet er niet eens moeite voor. Daarnaast is de Primare koud en kil, de Accuphase is warm en gedetailleerd. Uiteindelijk ook zo gekregen met kabelkeuze, voor mij overduidelijk dat de Primare de boel niet aan de gang kreeg. Ook en vooral op lagere volume is de power aanwezig om de details weer te geven,

Zijn de cijfertjes dan kunstmatig omhoog getrokken? Verschil in stabiliteit van voedingen? Zeg het maar....

Xander32

Helder en herkenbaar. Zelf heb ik met een Ncore ev en een Marantz PM10 (ook klasse d) geïntegreerde gespeeld op mijn zeker niet lastige speakers en daar vond ik het middengebied met beide klasse d versterkers duidelijk terugvallen, die deden iets met de tonaliteit. De bas en het hoog was wat meer aanwezig waardoor het midden juist terugviel. Niet hetgeen waar mijn voorkeur naar uit ging/ gaat.

De Accuphase versterker bracht daarin weer rust; een prima fundament, een fraai, open hoog een de nodige kleur in het midden. Het klinkt nu natuurlijk, vanzelfsprekend. Met klasse d was het meer een spektakel in mijn set. In eerste instantie maakt dat indruk, bij wat langer luisteren gaat het vermoeiend worden en mis je het zo belangrijke middengebied.

Een homogene tonaliteit en een natuurlijke vanzelfsprekendheid zijn wel karakteristieken welke ik bij Accuphase vind passen.

Citaat van: abbcdcg op november 27, 2022, 21:43:04
Heel simpel, power. Niet de power om op volume te spelen maar power om de B&W's aan het spelen te krijgen. De B&W's 804D vragen 50-200W @8Ohm. De Primare klasse D kreeg ze met 2x 120W@8Ohm niet in beweging, de Accuphase met 2x 90W @8 Ohm klasse A/B op z'n sloffen. Doet er niet eens moeite voor. Daarnaast mist is de Primare koud en kil, de Accuphase is warm en gedetailleerd. Uiteindelijk ook zo gekregen met kabelkeuze, voor mij overduidelijk dat de Primare de boel niet aan de gang kreeg.

Zijn de cijfertjes dan kunstmatig omhoog getrokken? Verschil in stabiliteit van voedingen? Zeg het maar....
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

abbcdcg

Citaat van: Xander32 op november 28, 2022, 06:40:29
Helder en herkenbaar. Zelf heb ik met een Ncore ev en een Marantz PM10 (ook klasse d) geïntegreerde gespeeld op mijn zeker niet lastige speakers en daar vond ik het middengebied met beide klasse d versterkers duidelijk terugvallen, die deden iets met de tonaliteit. De bas en het hoog was wat meer aanwezig waardoor het midden juist terugviel. Niet hetgeen waar mijn voorkeur naar uit ging/ gaat.

De Accuphase versterker bracht daarin weer rust; een prima fundament, een fraai, open hoog een de nodige kleur in het midden. Het klinkt nu natuurlijk, vanzelfsprekend. Met klasse d was het meer een spektakel in mijn set. In eerste instantie maakt dat indruk, bij wat langer luisteren gaat het vermoeiend worden en mis je het zo belangrijke middengebied.

Een homogene tonaliteit en een natuurlijke vanzelfsprekendheid zijn wel karakteristieken welke ik bij Accuphase vind passen.

Ik lees wel een aantal kernwoorden die herkenbaar zijn.
- rust
- natuurlijk
- homogene tonaliteit

Dat dus!

Xander32

Wow, je hebt echt al een hele rits aan Accuphase versterkers gehad  :worship:
Waren het nieuwe aankopen of tweedehands?

Een gelijke Leben versterker heb ik ooit heel erg fraai horen spelen op Harbeth ls; dat een Accuphase versterker daarvoor het veld moest ruimen is geen schande  :nowink:

Verder opvallend dat je na verschillende potente versies een e270 kocht 🙄 🤔

Citaat van: Huub-13 op november 27, 2022, 19:50:49
Hier worden ervaringen gevraagd van Accuphase-eigenaars.
Welnu, op dit moment heb ik niets van Accuphase, maar in de afgelopen 20 jaar hebben in mijn muziekset toch wel de nodige Accuphase apparaten hun steentje bijgedragen.
Het begon met een E-308 geïntegreerde versterker. Dat was al een juweeltje, maar heeft op een gegeven moment toch het veld geruimd voor een Leben C-600 buizenversterker.

Daarna begon het surround-tijdperk en kwam ik bij Marantz terecht (SR-9200).
Die was goed op het surround-toneel, maar vond ik bij stereoweergave toch wat te tam klinken.
Daarom heb ik gedaan wat veel surrounders deden: een stereoversterker toevoegen voor  2-kanaalsbronnen en de eindversterker hiervan gebruiken voor de fronts bij surroundweergave.
In die opzet heb ik de afgelopen jaren diverse versterkers gehad, waaronder enkele exemplaren van Accuphase: de E-450, E-460 en na een langere pauze nog de E-270.

Tussendoor heb ik nog een tijdlang alleen een stereoset gehad, met losse voor- en eindversterkers. In die periode kwamen de A-45 en de A-46 langs. Dit zijn pure klasse A versterkers, met ,,maar" 45 watt continu vermogen in 8 Ohm, maar toch oersterk en prachtig gebouwd. Nu nog heb ik vaak spijt dat ik die laatste A-46 verkocht heb, vooral voor die looks.

Op een gegeven moment echter kreeg/kocht ik 2 door een Duitse kennis gebouwde monoblokjes op basis van Icepower 1000ASP klasse D modules. Wat ik niet voor mogelijk had gehouden gebeurde: deze klasse D mono's vond ik beter klinken dan de Accuphase A-46. Het laag was strakker en het hoog net nog wat verfijnder. In het middengebied waren ze gelijkwaardig.
De A-46 moest toen het veld ruimen maar, zoals gezegd, voor de looks heb ik daar nu nog wel eens spijt van.

Tegenwoordig speel ik weer gecombineerd surround en stereo en daarbij drijven de Icepower mono's nog steeds de frontspeakers aan.
Als voorversterker bij stereo en voor surroundweergave doet een Marantz SR-8012 AV-receiver dienst, die ook de eindversterking voor de achterkanalen verzorgt.
Voorlopig zie ik geen reden om hierin verandering te brengen, maar ja, het virus dat ons allemaal plaagt zal ook mij wel weer eens weten te vinden.

FS249

Op MP vanmorgen een E 270 voor 2500,- te koop in Assen. Was binnen een uur gereserveerd. Heb geen idee wat een nette prijs is. Deze was een koopie?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

Nieuw was die > €5200,- en er staat nog een tweedehands te koop op Hifi.nl a €3100,-
Die €2500,- was idd een mooi prijsje 👌🏻

eddy135

Hier al heel wat jaren een E406V met AD10, naar volle tevredenheid.

Alleen de lampjes van de wappers gaan steeds stuk... :-\
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Huub-13

Citaat van: Xander32 op november 28, 2022, 19:19:01
Wow, je hebt echt al een hele rits aan Accuphase versterkers gehad  :worship:
Waren het nieuwe aankopen of tweedehands?

Een gelijke Leben versterker heb ik ooit heel erg fraai horen spelen op Harbeth ls; dat een Accuphase versterker daarvoor het veld moest ruimen is geen schande  :nowink:

Verder opvallend dat je na verschillende potente versies een e270 kocht 🙄 🤔

Alle Accuphases die ik heb gehad waren nieuwe aankopen.
Wel bij een vertrouwde dealer, waarvan ik altijd wel leuke kortingen krijg.

Van de Leben CS600 heb ik ook wel spijt dat ik die ooit heb verkocht.
Die vond ik qua looks zeker zo mooi als een Accuphase versterker en de klank was heerlijk.
Toen ik echter met speakers ging werken als Magnepan 3.7, Martin Logan Summit en ook Quad 2905 had ik toch wel wat meer vermogen nodig.

De laatste Accuphase die ik had (de E270) was wel lager in rang, maar het toen beschikbare budget liet geen hogere aanschaf toe. Eigenlijk vind ik de E270 qua uiterlijk nog wel mooier dan bijv. een E460, vanwege de rij knopjes op het voorfront. Bij de grotere Accu's zitten die achter een klep.
Bovendien mag je die E270 niet onderschatten. Ik denk dat hij in de praktijk niet veel onder doet voor zijn zwaardere broeders.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

mmuetst

Citaat van: eddy135 op november 28, 2022, 22:29:04

Vervangen door LED...of is dat vloeken in de kerk?
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

minplus

De E270 is idd veel mooier dan de E460 (schaken versmillen natuurlijk; als ik zie wat sommigen mooi vinden en dan heb ik het niet over Accuphase....) en die paar watts extra maken geen moer uit voor een beetje gevoelige speakers, oftewel de meeste. Misschien wel de mooiste Accu ooit.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Xander32

Wel jammer van die lampjes, dat doet toch iets met het kwaliteitsgevoel kan ik kij voorstellen 🙄
Is dit een exemplarisch euvel of specifiek voor deze serie/ de bouwjaren?

Enne, heb je ook foto's/ een foto?

Citaat van: eddy135 op november 28, 2022, 22:29:04

eddy135

Citaat van: Xander32 op november 29, 2022, 20:32:20
Wel jammer van die lampjes, dat doet toch iets met het kwaliteitsgevoel kan ik kij voorstellen 🙄
Is dit een exemplarisch euvel of specifiek voor deze serie/ de bouwjaren?

Enne, heb je ook foto's/ een foto?
Geen idee of dat bij dit model hoort, heb er een paar keer nieuwe in gesoldeerd, maar houdt niet lang stand..
Maar goed, hij staat toch in een kast (over vloeken in de kerk, gesproken, haha)..
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Rob46

Effe denken. Te veel gewisseld, niet op papier bijgehouden.
E212
E470
DP55V
E600
E380
E5000

Allemaal  :pompom: :inlove: ;D
[ John Eekels CAP EL84 Push Pull ][ Auralic ][ Focal ][ Tellurium ][ roon ]

Xander32

Maar nu heb je wel een droom en eind-versterking te pakken  :inlove: ... of je moet nog naar een gescheiden Accu pre en ev willen gaan 😅

Heb je wellicht nog wat foto's van het één en ander?

Citaat van: Rob46 op november 30, 2022, 18:49:42
Effe denken. Te veel gewisseld, niet op papier bijgehouden.
E212
E470
DP55V
E600
E380
E5000

Allemaal  :pompom: :inlove: ;D

Xander32

... en je vergeet de DAC-50 en nu de DAC-60 zo maar 🤓

Xander32

Watts zeggen niet altijd wat, dat ben ik met je eens, maar wanneer een versterker uit een hogere serie meer- en meer stabiel vermogen heeft, hoor je dat echt wel terug, ook op gevoelige speakers, is mijn ervaring.

Ik verwacht (=aanname) dat ook een e270 een stabiele voeding heeft en veel vermogen kan leveren.

En idd, over smaak valt niet te twisten  :nowink: Mijn voorkeur gaat uit naar juist een rustig, opgeruimd front.

Citaat van: minplus op november 29, 2022, 20:23:33
De E270 is idd veel mooier dan de E460 (schaken versmillen natuurlijk; als ik zie wat sommigen mooi vinden en dan heb ik het niet over Accuphase....) en die paar watts extra maken geen moer uit voor een beetje gevoelige speakers, oftewel de meeste. Misschien wel de mooiste Accu ooit.

Rob46

Een voor -en eindcombinatie van Accuphase......... :wub: echter komt dat niet door de ballotagecommissie :devil: Ik heb hier even een A47 gehad. Wat een gevaarte, wat een geld😩.

Ik vind een geïntegreerde oplossing vooralsnog heel erg fijn. De 'sound' van Accuphase pakt mij iedere keer weer. Daarnaast vind ik het super degelijke componenten met een interieur  :headbanging: :worship: oh zo mooi.......

Xander32

Interieur? 🤔 🤷‍♂️ ikke niet begrijpen 🫣

Citaat van: Rob46 op november 30, 2022, 20:00:48
Een voor -en eindcombinatie van Accuphase......... :wub: echter komt dat niet door de ballotagecommissie :devil: Ik heb hier even een A47 gehad. Wat een gevaarte, wat een geld😩.

Ik vind een geïntegreerde oplossing vooralsnog heel erg fijn. De 'sound' van Accuphase pakt mij iedere keer weer. Daarnaast vind ik het super degelijke componenten met een interieur  :headbanging: :worship: oh zo mooi.......

Rob46

Jawel.......het binnenste van de componenten. De opbouw van de printplaatjes, alle onderdelen die zo kaarsrecht geplaatst zijn. Zo klinisch. Zo levensloop bestendig  :worship:

Xander32

Yes, helder  :thumbs-up:
Ik twijfelde of je dat bedoelde en/ of dat de versterker ook fraai oogt in jullie interieur  :)

e800 vs e5000

Citaat van: Rob46 op november 30, 2022, 22:08:35
Jawel.......het binnenste van de componenten. De opbouw van de printplaatjes, alle onderdelen die zo kaarsrecht geplaatst zijn. Zo klinisch. Zo levensloop bestendig  :worship:

Xander32

Langzamerhand komt er meer informatie beschikbaar van de nieuwe e4000 (geïntegreerde klasse a/b).

Hifi.nl (zie linkje hieronder) heeft het o.a. over een levering v.a. januari 2023 en een prijskaartje van zo'n €10.000,-  Daar waar diens voorganger (e480) nog €8250,- moest opbrengen. Dat is ruim 20% meer 😳 🤐

https://hifi.nl/artikel/31804/Accuphase-E-4000-delicate-klasse-AB-geintegreerde-krachtpatser.html?fbclid=IwAR1rZ6Vg4iap5FE-9OutWpgshApU5WbVRk_xeGjXlLpcVL1PMFVpbjjnA3Q

Rob46

Wederom een prachtige, degelijke klasse a/b versterker!  :headbanging: