Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Nee joh, integendeel; hoe veelzeggend is het dat je de 406v zelfs na 30 jaar nog volop in gebruik hebt 👌🏻

Citaat van: eddy135 op april  4, 2026, 22:26:55Als de versterkers elke keer beter worden, is mijn E406V van 30 jaar terug eigenlijk een waardeloos ding... :confused:

E406v

Specificaties
https://www.accuphase.com/cat/e-406vde.pdf

https://audio-database.com/Accuphase-kensonic/amp/E-406V-e.html

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Xander32

Verschillende bronnen kondigen de komst aan van een nieuwe dac, de DC-500.
Productie vanaf medio 2026.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Xander32

Edit: productie DC-500 vanaf eind juli 2026. Prijs in Japan zo'n €4000,- (748.000,- yen)
In NL maakt Studio Rispens er al melding van.

Kurt

Wel bizar dat men in een nieuw product, een vrij gedateerde DAC chip steekt.

ElpeeTwaalf

Dus toch...als Accuphase bezitter, zeg ik - ze lopen de kantjes ervanaf. Had dit al eerder opgemerkt.
DAC is nog niet zo erg, die analoge trap is belachelijk simpel voor een apparaat uit deze prijsklasse, een enkel/dubbel op-ampje. Zeg maar 500 euro Topping opbouw.

Apart dat de DC-37 niet wordt vernieuwd, de DC500 lijkt mij een trede lager.

Xander32

... en toch zal er vast een markt voor zijn  🤓
Jouw beweringen daar kan ik zelf weinig mee omdat mij domweg de kennis ontbreekt.

Citaat van: ElpeeTwaalf op april  6, 2026, 08:32:51Dus toch...als Accuphase bezitter, zeg ik - ze lopen de kantjes ervanaf. Had dit al eerder opgemerkt.
DAC is nog niet zo erg, die analoge trap is belachelijk simpel voor een apparaat uit deze prijsklasse, een enkel/dubbel op-ampje. Zeg maar 500 euro Topping opbouw.

Kurt

Citaat van: ElpeeTwaalf op april  6, 2026, 08:32:51Dus toch...als Accuphase bezitter, zeg ik - ze lopen de kantjes ervanaf. Had dit al eerder opgemerkt.

Dat zie je ook bij McIntosh. Sommige producten zijn er mi enkel omdat sommigen graag een volledig blauwe stack hebben staan. Vooral de Amerikanen vinden dat top. Echter, dat zijn vaak producten die wat buiten de comfort zone van het merk liggen. Kwaliteit is niet altijd in lijn met de core prodcuten, of zijn gerebatchte dingen met minieme eigen inbreng, en dan nog vaak vrij prijzig. Eigenlijk blijf je daar beter van weg.

SpaceJS

ik ben geen fan van dit merk maar denk niet dat je op basis van die foto´s kan beoordelen hoe het geheel in elkaar zit. volgens mij zit een deel van de omzetting ook op de rechter print. Men houd duidelijke foto´s ver weg van het internet tot op heden, dit is de beste die ik kon vinden

Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

SpaceJS

Citaat van: Kurt op april  6, 2026, 08:17:02Wel bizar dat men in een nieuw product, een vrij gedateerde DAC chip steekt.

Zo snel veranderen die chips niet, deze is eigenlijk al voorzien van alles wat je nodig hebt. https://nl.mouser.com/datasheet/3/3763/1/ES9028PRO-Datasheet-v3.7.pdf
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Kurt

Er zitten nu toch al een paar generaties tussen + de 9028 werd geïntroduceerd eind 2015, begin 2016. Los van 't feit dat die dingen eigenlijk niet supersnel evolueren, is 't wel bizar dat men niet de laatste versie in een nieuw product vijst. Dat was m'n punt.

SpaceJS

Citaat van: Kurt op april  6, 2026, 10:49:36Er zitten nu toch al een paar generaties tussen + de 9028 werd geïntroduceerd eind 2015, begin 2016. Los van 't feit dat die dingen eigenlijk niet supersnel evolueren, is 't wel bizar dat men niet de laatste versie in een nieuw product vijst. Dat was m'n punt.

Kan misschien een heel andere reden hebben zoals beschikbaarheid of andere electronische eigenschappen/mogelijkheden.  Als je op de website van de leverancier kijkt blijft er eigenlijk niet veel over wanneer je acht kanaals omzetting kiest

https://nl.mouser.com/c/semiconductors/audio-ics/audio-d-a-converter-ics/

ElpeeTwaalf

Het hoeft absoluut niet slecht te zijn, maar van een firma met zulke reputatie als Accuphase en voor zulke bedragen verwacht je gewoon iets meer dan wat je ook bij een Chinese DAC van 500-1000e kunt krijgen, dat is het.
Helaas zie je dit steeds meer, 'low-effort' ontwerpen noem ik dat.

tompj

Citaat van: ElpeeTwaalf op april  6, 2026, 18:53:59Het hoeft absoluut niet slecht te zijn, maar van een firma met zulke reputatie als Accuphase en voor zulke bedragen verwacht je gewoon iets meer dan wat je ook bij een Chinese DAC van 500-1000e kunt krijgen, dat is het.
Misschien wordt het gewoon niet beter dan dit.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r of Accuphase E-650 (te koop❗️)
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Accuphase AD50/Project Tube Box DS

SpaceJS

Citaat van: ElpeeTwaalf op april  6, 2026, 18:53:59Het hoeft absoluut niet slecht te zijn, maar van een firma met zulke reputatie als Accuphase en voor zulke bedragen verwacht je gewoon iets meer dan wat je ook bij een Chinese DAC van 500-1000e kunt krijgen, dat is het.

Dit is het datzelfde deel in de DC-37, ziet er naar mijn mening eigenlijk niet zoveel anders uit en net zo goed opamps. En waarom zou je deze niet gebruiken als ze goed zijn.

De twee DAC kaarten in mijn processor zien er als volgt uit, heeft men nog meer moeten proppen, waren wel maar 795 per stuk in 2009 alleen dat had je de 861v4 ook nog nodig.

Xander32

Jouw reply was mij ontgaan 🫣

Wanneer je zelf uitvoerend musicus bent, zoals jouw vriendin, heb je geleerd om zorgvuldig te luisteren, heb je in dat opzicht je gehoor getraind. Zeker ook wanneer je musiceert in groepsverband. Wat ik vaak zag, is dat het ook al van jong af aan is, kinderen die op basisschoolleeftijd starten met muziekles en zich een instrument proberen eigen te maken.

Nog steeds tevreden met de fraaie amp?
En heb je er wellicht een fotootje van, van jouw set?

Citaat van: Geerdie op januari 19, 2026, 11:10:54Ook.
Ik zocht nog een goede partner voor mijn Kef R7.
In het verleden wel eens gekeken voor Accuphase maar toen was er geen budget voor.
Nu wel.

Altijd al een zwak gehad voor vette eindversterkers.
Mijn vriendin speelt tenorsax en wist precies te benoemen wat de verschillen waren met mijn vorige Array ev.

Omdat ik een surround setup heb maar OOK puur stereo luister kreeg ik een tip van Roland:
M'n Mytek dac/preamp heeft gebalanceerde uitgangen. De P4600 gebalanceerde ingangen. Gebruik die voor puur stereo en gebruik de gewone (ongebalanceerde) aansluitingen voor de Anthem surround receiver.
Volledig galvanisch gescheiden...

Geerdie

Citaat van: Xander32 op april  8, 2026, 06:17:58Jouw reply was mij ontgaan 🫣

Wanneer je zelf uitvoerend musicus bent, zoals jouw vriendin, heb je geleerd om zorgvuldig te luisteren, heb je in dat opzicht je gehoor getraind. Zeker ook wanneer je musiceert in groepsverband. Wat ik vaak zag, is dat het ook al van jong af aan is, kinderen die op basisschoolleeftijd starten met muziekles en zich een instrument proberen eigen te maken.

Geeft niet.
Ik ben niet iemand die op de voorgrond treed maar ik weet heel goed waar ik mee bezig ben.
Ik heb net wat plaatjes geschoten en ga kijken of ik ze netjes op de site krijg.
Misschien een idee om deze in het " Showcase" draadje te zetten.
Maar wacht...dit is het Accuphase topic, dus het mag hier.

Wat de P4600 betreft:
Deze zet een grotere "bel" neer dan zijn Array voorganger. Plus nog wat andere details waardoor de muziek makkelijker wegluistert.

Anthem MRX 540 -Accuphase P4600 - Mytek Brooklyn Dac+- Bluesound Node - Kef R7 front - Dali Rubicon 2 rear - Rel S812 - Audioquest - NordOst

Geerdie

Zoals gevraagd wat foto's van m'n set.
Ik doe dit ook niet elke dag dus de layout is misschien een beetje brak.

Zoals te zien heb ik aandacht besteed aan room-treatment.
De panelen aan de muur achter de sofa dempen vooral de "flutterecho's".
Hierdoor verdween een stuk wazigheid in het stereobeeld.
De matrasjes achter de rechter speaker en bij de kamerdeur (moeilijk te zien) zijn bedoeld om de laagpiek rond 35 en 70Hz te dempen.
De oplettende kijker zal zien dat de linker speaker meer naar voren staat dan de rechter. Ook dit heeft tot doel om het effect van de baspoort in combinatie met de hoek van de kamer te corrigeren.
Tevens zijn de bovenste reflexpoorten gedempt met een bundel rietjes. Niet elegant, wel effectief.
Onopvallend achter de sofa is de Rel S812 te zien.
Achter de LG tv staat de htpc die hier een prachtig onopvallend plekje heeft gevonden.
Spotify en Qobuz zien er op zo'n gecalibreerde 55" toch een STUK beter uit als op een tablet...
De forse kabels aan de KEF speakers zijn de Dragon Zero van AQ

De Anthem MRX540 neemt het multichannel en roomcorrection gedeelte voor zijn rekening.
Voor het streamen kan ik kiezen voor de dac van de Anthem of de Mytek Brooklyn.
Die van de Anthem is best ok. Speelt zoetjes en liefjes. Heel prettig.
Maar ook saai.
De Mytek is veel gedetailleerder in het laag. Dynamischer. Leven in de brouwerij.
De "bel" tussen de speakers is ook groter.
De Accuphase doet daar nog een schepje bovenop.
En die wappers... :)
Anthem MRX 540 -Accuphase P4600 - Mytek Brooklyn Dac+- Bluesound Node - Kef R7 front - Dali Rubicon 2 rear - Rel S812 - Audioquest - NordOst

vanzomereng

Zeer fraai  :wub:

Welkom op dit gekkenhuis forum  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

SpaceJS

@Geerdie Heel netjes zo maar waarom open je niet in een topic in showcase?

Geerdie

Citaat van: SpaceJS op april  8, 2026, 14:46:26@Geerdie Heel netjes zo maar waarom open je niet in een topic in showcase?

Ik stond in dubio.
Maar er werd gevraagd naar m'n set en ik heb een Accuphase amp.
Dusssss

roeleken

Het een sluit het andere niet uit...
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Xander32

E.B 1966

Ik heb net kontakt gehad met Poulissen Roermond dat mijn C-3900S voorversterker inmiddels bij de Importeur is aangekomen.
Straks even een afspraak maken om hem thuis te laten brengen .
Dat is dan gelukkig sneller gegaan dan verwacht
Hoofdset , Accuphase A80   , Accuphase C-3900S , Accuphase dp770, Focal Electra 1037BE , Audioquest Niagara 3000 netconditioner , Audioquest Thunderbird zero speakerkabel , Audioquest Wind interlinks , Audioquest Hurricane netsnoeren , IsoAcoustics GAIA 2 , Creaktiv Little reference audiorack , audiostroomgroep Kemp Electronics.

Kleine set  , Marantz PM14-S1 special edition , Marantz SA14-S1 special edition  , Dali Opticon 2 mk2 , Marantz ST17 tuner , PS Audio Quintet netfilter

Xander32

Spannend, op voorhand veel plezier gewenst 🎶

Citaat van: E.B 1966 op april 10, 2026, 11:30:10Ik heb net kontakt gehad met Poulissen Roermond dat mijn C-3900S voorversterker inmiddels bij de Importeur is aangekomen.

tompj

Citaat van: E.B 1966 op april 10, 2026, 11:30:10Ik heb net kontakt gehad met Poulissen Roermond dat mijn C-3900S voorversterker inmiddels bij de Importeur is aangekomen.
Dat is toch wel een droom(voor)versterker. Geniet ervan alvast!
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r of Accuphase E-650 (te koop❗️)
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Accuphase AD50/Project Tube Box DS