Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Kurt

Met een gewone multi/volt meter: Je meet op een ongeaard toestel in werking de laagste spanning op bv een cinch tov de aardpin/randaarde door de stekker om te keren. De laagste waarde geeft aan hoe de stekker moet zitten.

Laan

Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Xander32

Ik zal morgen of overmorgen nogmaals meten aan de E-480 en de uitkomst hier delen.

Citaat van: graafie op mei 22, 2024, 18:33:21Daar wordt het een stuk duidelijker van... ;)

Net even in het Duitse blad gekeken....zowel de E-480 als ook de DP-430 beide de phase op de linker pin op het apparaat.  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Ideaal ding he? Scheelt zoveel gedoe!
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Xander32

Met een pole checker van VdH (+/- €30,-)

De werkwijze staat hier duidelijk beschreven; https://iear.nl/docs/manual/137370.pdf

Citaat van: graafie op mei 22, 2024, 20:44:20oké, wat is het en hoe werkt het?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#2558
Zojuist e.e.a. nagemeten met een VdH pole checker, alle kabels uit de E-480 getrokken, uiteraard m.u.v. het netsnoer en deze middels een standaard wit stekkerblokje aangesloten op een niet geaard wcd.

Daarvan de fase bepaald en deze gemarkeerd op het blok.

Vervolgens de metingen uitgevoerd op een rca (cd) ingang van de E-480; 12,36v
De stekker omgedraaid en weer in het blokje gestoken, meting; 12,3655v

Het verschil is dus minimaal,
bij de eerste meting, die met de laagste waarde, zit de fase rechts wanneer je in het huisje kijkt van de connector, dat i.t.t. hetgeen het Duitse blad STEREO aangaf 🤔

Vervolgens bovenstaande procedure herhaald maar dan zoals ik de set had aangesloten, dus met het Gigawatt stekkerblok op een wcd met aarde; beide metingen zoals verwacht zero (0).

Citaat van: graafie op mei 22, 2024, 16:34:20In een Accuphase groep gaat de discussie 'welke kant is de phase kant op de Accuphase aansluiting. Lijkt mij dat de linkerpin de phase is toch? De één zegt rechts, de ander links.....
Ik ga er altijd van uit dat de linker pin op de achterkant van een apparaat de phase pin is.

Citaat van: Huub-13 op mei 22, 2024, 18:24:07Het Duitse blad STEREO geeft in een test altijd aan waar de netfase zich bevindt.
Zie bijgaand enkele voorbeelden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#2559
Dubbele post, excuse moi 🙃
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Idd, in een kwartiertje was het geklaard, waarbij het meubel verschuiven en de kabels loshalen het meeste werk  was 🤓

Citaat van: Struis op mei 23, 2024, 19:01:26Ideaal ding he? Scheelt zoveel gedoe!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Huub-13

Zoals je kunt zien aan de voorbeelden die ik heb bijgevoegd bij post #2543 is Accuphase niet consistent bij het vastleggen van de netfase pin bij de diverse modellen.
Zou het niet kunnen dat men bij Accuphase daar ook niet om maalt en dat het puur van de werknemer afhangt die het apparaat monteert?
Van puur toeval dus?
Het zou me niet verbazen als Accuphase het geen drol interesseert aan welke pin de netfase zit.
Als dat wel zo was zouden ze dat makkelijk met een rood stickertje kunnen aangeven, zoals sommige fabrikanten doen.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Struis

geen idee, bij mijn Accuphases is het uberhaupt niet aangegeven. Maar ach, ik meet alles sowieso nog na voor de zekerheid. Hanze Hifi had een mooie DC netfilter gemaakt, maar daar zaten ze ook omgedraaid. Oh well, daar waren we snel achter..

En heel eerlijk, ik denk inderdaad dat de gemiddelde gebruiker er niet om maalt. In Japan gebruiken ze natuurlijk de 100V versie met Amerikaanse stekker, en die dwingt de juiste polarisatie sowieso af.

Foutjes worden gemaakt, en voor de minuut ofzo die het kost om te checken. Ach..

Citaat van: Huub-13 op mei 24, 2024, 16:04:29Zoals je kunt zien aan de voorbeelden die ik heb bijgevoegd bij post #2543 is Accuphase niet consistent bij het vastleggen van de netfase pin bij de diverse modellen.
Zou het niet kunnen dat men bij Accuphase daar ook niet om maalt en dat het puur van de werknemer afhangt die het apparaat monteert?
Van puur toeval dus?
Het zou me niet verbazen als Accuphase het geen drol interesseert aan welke pin de netfase zit.
Als dat wel zo was zouden ze dat makkelijk met een rood stickertje kunnen aangeven, zoals sommige fabrikanten doen.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Kurt

Citaat van: Xander32 op mei 24, 2024, 15:37:20Vervolgens de metingen uitgevoerd op een rca (cd) ingang van de E-480; 12,36v
De stekker omgedraaid en weer in het blokje gestoken, meting; 12,3655v

Het verschil is dus minimaal,
Dan zal het verschil ook auditief te verwaarlozen zijn. Bij de meeste apparaten is het verschil meer uitgesproken. Bij mijn MC versterkers spreken we hier over ~110V tov ~50V.

Struis

Precies. Mijn draaitafel? Geen verschil. Sonos? Geen. Minidisc recorder? Geen.

Citaat van: Kurt op mei 24, 2024, 18:36:10Dan zal het verschil ook auditief te verwaarlozen zijn. Bij de meeste apparaten is het verschil meer uitgesproken. Bij mijn MC versterkers spreken we hier over ~110V tov ~50V.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Xander32

Was dat alles geheel losgekoppeld van elkaar en op een niet geaard blok en/of wcd?


In een voorgaande set met overwegend Marantz apparatuur (sacd speler, streamer en versterker) waren er wel wat verschillen, maar die waren klein, te verwaarlozen. Toen had ik sowieso nog geen geaarde wcd.

Citaat van: Struis op mei 24, 2024, 20:32:18Precies. Mijn draaitafel? Geen verschil. Sonos? Geen. Minidisc recorder? Geen.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Is daar een technische verklaring voor?
Hoe ontstaan die verschillen en daarmee de lekstromen? 🤔

Wat doet Accuphase daarin anders dan McIntosh?

Citaat van: Kurt op mei 24, 2024, 18:36:10Dan zal het verschil ook auditief te verwaarlozen zijn. Bij de meeste apparaten is het verschil meer uitgesproken. Bij mijn MC versterkers spreken we hier over ~110V tov ~50V.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Nee, dat is in het Ludic Kratos stekkerblok met randaarde. De Wiim maakte ook niks uit bv. Blijkbaar hangt het soms ook af van de opbouw. Mijn draaitafel heeft letterlijk alleen een AC motor draaien en een klein lampje branden. That's it. Dus wat maakt dan uit hoe om de stekker in het stopcontact gaat? (denk ik :)

Citaat van: Xander32 op mei 25, 2024, 09:16:42Was dat alles geheel losgekoppeld van elkaar en op een niet geaard blok en/of wcd?


In een voorgaande set met overwegend Marantz apparatuur (sacd speler, streamer en versterker) waren er wel wat verschillen, maar die waren klein, te verwaarlozen. Toen had ik sowieso nog geen geaarde wcd.

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Xander32

Naar wat ik heb begrepen zou er met aarde ook geen verschil mogen zijn; de lekstromen worden direct afgevoerd via die aarde. Dan is het ook niet zo vreemd dat je geen enkel verschil heb gemeten 🤓

Citaat van: Struis op mei 25, 2024, 10:55:24Nee, dat is in het Ludic Kratos stekkerblok met randaarde. De Wiim maakte ook niks uit bv. Blijkbaar hangt het soms ook af van de opbouw. Mijn draaitafel heeft letterlijk alleen een AC motor draaien en een klein lampje branden. That's it. Dus wat maakt dan uit hoe om de stekker in het stopcontact gaat? (denk ik :)

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Duh :) Ik kan me net genoeg herinneren van mijn electronicaset van vroeger om te weten wat aarde is ;)

Citaat van: Xander32 op mei 25, 2024, 11:08:18Naar wat ik heb begrepen zou er met aarde ook geen verschil mogen zijn; de lekstromen worden direct afgevoerd via die aarde. Dan is het ook niet zo vreemd dat je geen enkel verschil heb gemeten 🤓

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Xander32

Het vraagteken en het "denk ik" doen dat anders overkomen 🤓

Citaat van: Struis op mei 25, 2024, 10:55:24Nee, dat is in het Ludic Kratos stekkerblok met randaarde. De Wiim maakte ook niks uit bv. Blijkbaar hangt het soms ook af van de opbouw. Mijn draaitafel heeft letterlijk alleen een AC motor draaien en een klein lampje branden. That's it. Dus wat maakt dan uit hoe om de stekker in het stopcontact gaat? (denk ik :)

Citaat van: Struis op mei 25, 2024, 11:14:19Duh :) Ik kan me net genoeg herinneren van mijn electronicaset van vroeger om te weten wat aarde is ;)

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

vanzomereng

Citaat van: Struis op mei 26, 2024, 14:13:44Fraai he, die oude meuk :)

Yep, mijn vrouw weet mij ook te waarderen  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

minplus

Super, die ouwe ballenbakken.  :D
Sorry, kreeg net kaasballen van vrouwlief..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right