Alles m.b.t. Magnepan / Magneplanar paneel speakers ... post het hier.

Gestart door KayaRahnee, augustus 11, 2022, 15:32:08

Vorige topic - Volgende topic

DofN

Ik zou voor Analysis Audio Omega gaan... In vergelijking met Magnepans is dat wel iets heel anders. Of voor de Dyptiques.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

FS249

Citaat van: DofN op mei  3, 2026, 16:43:06Ik zou voor Analysis Audio Omega gaan... In vergelijking met Magnepans is dat wel iets heel anders. Of voor de Dyptiques.

Om mee te beginnen en ervaring op te doen wel een flinke investering. :unsure:
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

toetertje

Wel iets duurder, maar ook veel jonger en minder kwetsbaar, is de LRS niets voor je?

FS249

Citaat van: toetertje op mei  3, 2026, 20:50:14Wel iets duurder, maar ook veel jonger en minder kwetsbaar, is de LRS niets voor je?

Dank voor de tip. Heb net e.e.a. gevonden en bekeken over de LRS+. Blijkt toch wel iets bijzonders te zijn.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

kappa9

Ben zeer benieuwd naar je indruk(ken) indien je de sprong waagt.

Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

toetertje

Citaat van: FS249 op mei  3, 2026, 21:27:04Dank voor de tip. Heb net e.e.a. gevonden en bekeken over de LRS+. Blijkt toch wel iets bijzonders te zijn.

Ik heb ze op een show in alkmaar beluisterd, en inderdaad, bijzonder was het eerst wat mij te binnen schoot.
Degene die ze demonstreerde, legde toen ook uit, dat door nieuwe materialen, en andere lijmtechnieken, deze minder aan onderhoud onderhevig zijn dan de oudere modellen. Ze staan ook nog op mijn lijstje, mochten ze een keer in de buurt staan.  ;D

Geerdie

Citaat van: FS249 op mei  3, 2026, 21:27:04Dank voor de tip. Heb net e.e.a. gevonden en bekeken over de LRS+. Blijkt toch wel iets bijzonders te zijn.

Ik heb ook op het punt gestaan om die LRS te bestellen.
Een paar zaken hielden me echter tegen:

-Deze speaker heeft ruimte nodig om tot bloei te komen. Moet flink van de muur af.
-Deze Maggie heeft een laag rendement en heeft flink wat sap nodig om op lekker nivo te kunnen spelen. Dikke versterker nodig.
-Gebrek aan laag. Heeft een dipool sub nodig.
-Lijnbron. Smalle sweetspot.

Zo kan een voordelige speaker toch nog duur worden.

Maar dan klinken ze ook fantastisch!

Anthem MRX 540 -Accuphase P4600 - Mytek Brooklyn Dac+- Bluesound Node - Kef R7 front - Dali Rubicon 2 rear - Rel S812 - Audioquest - NordOst

FS249

@Geerdie: Jouw opmerkingen zijn ook bij mij voorbijgekomen. Ik denk dat ik de basis ingrediënten wel heb. Luisteren geeft echt een beeld. Ik heb per app een vraag gesteld bij Ohm Audio voor een luistersessie. Ze zitten vlakbij hier in Groningen.

RCD

Citaat van: Geerdie op mei  3, 2026, 22:38:50-Deze speaker heeft ruimte nodig om tot bloei te komen. Moet flink van de muur af.
-Deze Maggie heeft een laag rendement en heeft flink wat sap nodig om op lekker nivo te kunnen spelen. Dikke versterker nodig.
-Gebrek aan laag. Heeft een dipool sub nodig.
-Lijnbron. Smalle sweetspot.
Hij heeft inderdaad de ruimte nodig maar dat geld eigenlijk voor elke speaker.
Laag rendement heeft hij niet, 86dB 500Hz.
En omdat het een lijnbron is zakt hij per verdubbeling van de afstand maar 3dB i.p.v 6dB.
Daardoor gedraagt hij zich eerder als een speaker met 90dB 500Hz rendement.
Ook de impedantie is vrij vlak, dus makelijk aan te sturen.
Sub nodig is smaak gebonden, net wat je wil.
Sweetspot is niet klein omdat na 1500Hz ongeveer de tweeter speelt en die is vrij smal.
Maar het zal niet zo groot zijn als een kleine twee weg speaker.

Rob

ElpeeTwaalf

Citaat van: FS249 op mei  3, 2026, 16:35:20Ben nieuwsgierig geworden naar Magnepan, omdat ik een nogal positieve reactie zag over een MGSE op een ander forum.

Ik kwam een advertentie in de buurt tegen op MP van de Magnepan SMGb voor 350,-. De SMGb is ook een kleine uitvoering, zover ik begrepen heb. Ik heb ook niet zoveel ruimte hier op mijn luisterzolder.

Voor 350,- kun je geen buil vallen dacht ik, maar misschien ook wel? Ik heb nu grote Elac's staan en kan op een behoorlijk volume draaien. Geen idee of dit ook kan met Magnepan.

Waar te beginnen met Magnepan voor mijn zolderruimte? Set staat voor een schuine wand en ik heb ook een schuine wand achter mij. Speaker driehoek benen zijn ongeveer 2 meter 30.

€350 voor een oude SMGb is heel veel geld. De SMGx serie waren geen hoogvliegers en de kans is groot dat ze slecht aan toe zijn, oftewel de draden komen los van de mylar en ze gaan (of doen het al) rammelen. Je kunt de uiteindes dan tijdelijk even bijplakken met wat lijm maar uiteindelijk zijn ze dan aan een complete rebuild toe, dat is een vies en tijdrovend klusje  :D

Persoonlijk zou ik naar nieuwer kijken, 0.6, 0.7, 1.6 en dergelijke. De modellen met echte ribbon tweeter (R in modelnaam) zijn dan weer beduidend beter.
Daartussen zitten de QR - Quasi Ribbon. Ik weet alleen niet wat het verschil is tussen de SMGx en de QR, volgens mij zijn alle modellen zonder R automatisch QR, oftewel met de tweeter op dezelfde mylar paneel gelijmd als de baspanelen.
Houd ook rekening mee dat de kleintjes bescheiden zijn in het laag.

Als je ze toch gaat halen, neem een sterke zaklantaarn mee, schijn door het speakerdoek en kijk of de draden niet loskomen. Je kunt het zo zien want de draad trekt dan krom aan de uiteindes.
mc.jpg

Geerdie

Citaat van: RCD op mei  4, 2026, 22:52:20Hij heeft inderdaad de ruimte nodig maar dat geld eigenlijk voor elke speaker.
Laag rendement heeft hij niet, 86dB 500Hz.
En omdat het een lijnbron is zakt hij per verdubbeling van de afstand maar 3dB i.p.v 6dB.
Daardoor gedraagt hij zich eerder als een speaker met 90dB 500Hz rendement.
Ook de impedantie is vrij vlak, dus makelijk aan te sturen.
Sub nodig is smaak gebonden, net wat je wil.
Sweetspot is niet klein omdat na 1500Hz ongeveer de tweeter speelt en die is vrij smal.
Maar het zal niet zo groot zijn als een kleine twee weg speaker.

Rob

83dB

https://www.theabsolutesound.com/articles/magnepan-lrs/
Anthem MRX 540 -Accuphase P4600 - Mytek Brooklyn Dac+- Bluesound Node - Kef R7 front - Dali Rubicon 2 rear - Rel S812 - Audioquest - NordOst

FS249

Dank voor de tips ElpeeTwaalf, de bedoelde SMGb is al niet meer te koop. Ik kijk nu naar de LRS+. De recensies die ik gelezen en gezien heb, zijn lovend.

RCD

Geerdie

FS249

IK ga zaterdag de LRS+ beluisteren bij Ohm Audio. Ik ben benieuwd.

DofN

Leuk! Hoe hoog is de LRS+? Misschien kan je vragen of ze de Analysis Audio Omicron ernaast willen zetten, zodat je de LSR+ kan vergelijken met een andere dipool. Soms weet je dan pas meer.

Trouwens, dipolen met een zekere hoogte bieden ook weer voordelen omdat ze zich gedragen als lijnbronnen. Ik weet dat je oneindig geld kan uitgeven aan LS.. Maar het is het proberen waard met dipolen.

Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

FS249

Citaat van: DofN op mei  5, 2026, 15:42:29Leuk! Hoe hoog is de LRS+? Misschien kan je vragen of ze de Analysis Audio Omicron ernaast willen zetten, zodat je de LSR+ kan vergelijken met een andere dipool. Soms weet je dan pas meer.

Trouwens, dipolen met een zekere hoogte bieden ook weer voordelen omdat ze zich gedragen als lijnbronnen. Ik weet dat je oneindig geld kan uitgeven aan LS.. Maar het is het proberen waard met dipolen.

Merk : Magnepan USA
Model : LRS+ ( Little Ribbon Speaker Plus)
Type : 2-Weg Vloerstaande Luidspreker
Garantie Dynamic Solutions : 24 Maanden
Inputterminal : Singlewiring Inputs
Connectoren : 1 x Luidsprekeraansluitingen voor Banaanstekkers
Dimensies : 33cm Breed x 122cm Hoog x 2.5cm Diep ( zonder voet )
Gewicht : 10 Kg Netto per Luidspreker
Uitvoering / Finish : Zwart doek / Off-white doek

FS249

Belangrijkste vraag is hoe ze zich gedragen in mijn ruimte op zolder. Zijn de schuine wanden achter en voor de speakers goed, of juist een nadeel?

DofN

Citaat van: FS249 op mei  5, 2026, 18:32:21Belangrijkste vraag is hoe ze zich gedragen in mijn ruimte op zolder. Zijn de schuine wanden achter en voor de speakers goed, of juist een nadeel?

Hoe hoger ze zijn.. hoe meer ze zich gedragen als lijnbron. In een normale woonkamer, op max 3 meter er vanaf.. toch wel 180 cm. Maar ik laat het aan de wetenschappers over om het exact uit te rekenen.

FS249

Straks eerst maar eens luisteren bij Ohm Audio.

holco

Ik heb de Magnepan .7 en de 1.7i gehad, de .7 klonk in mijn ruimte erg fraai, uiteindelijk er toch vanaf gestapt omdat ondanks dat het laag er echt wel in zit ze niet de druk/push geven zoals een dynamische speaker.

De 1.7i werkte totaal niet hier, veels te groot voor mijn ruimte.

Beide waren wel stroom liefhebbers, dat moet je niet onderschatten als je ze echt wil laten zingen.
My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Audiophonics HPA-S400ET (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Mundorf Angelique twisted pair 2,5mm² (mid / hoog) / Preffair X430 XLR kabels  / Pink Faun i2s kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

FS249

Hoog, midden en ruimtelijkheid fraai. Het laag redelijk goed, echter miste ik in bepaalde muziekstukken het laag wat ik thuis wel hoor. Een sub is zeker wel noodzakelijk, vind ik.

Ik kijk nog naar een mogelijkheid om die combi te horen.

RZeemering

Als je wat meer laag wilt heb ik hier nog Magnepan 20.1 staan.
Je kunt ze beluisteren en ze zijn ook te koop ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

FS249

Citaat van: RZeemering op mei  9, 2026, 13:21:35Als je wat meer laag wilt heb ik hier nog Magnepan 20.1 staan.
Je kunt ze beluisteren en ze zijn ook te koop ;)

Dank voor jouw aanbod, maar die kunnen hier qua formaat niet staan hier bij mij in mijn zolderruimte.

RZeemering

Jammer voor je ;)

Hoe dan ook ben je welkom om ze eens te beluisteren. Wel leuk in vergelijk met de Analysis.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins