Review Hitachi PJ-TX100

Gestart door RCD, juni 15, 2004, 18:19:45

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

spijtebijt

Dag Rob en Frank,
bedankt voor de aanbiedingen. Ik wil eerst eens wat aan de knoppen gaan draaien, voordat ik een filter probeer...

@Scout77: met BSplayer kan dat inderdaad, maar met mijn stand-alone Philips-speler niet...
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

spijtebijt

Heeft iemand de Hitachi pj-tx 100 al aangesloten (gehad) op een dvd-speler met een dvi-uitgang. Zo ja wat zijn je ervaringen? Is dit een grote verbetering ten opzichte van component?
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

RCD

Hoi

Ja dat is een behoorlijke verbetering.

Rob

spijtebijt

Dag Rob,
wat voor dvd-speler met dvi heb je gebruikt?
En wat is de verbetering? zie je meer diepte, beter contrast, betere kleuren?

J.A.F._Doorhof

Hi,
Voornaamste verbetering is in de aansturing van de panelen.
Met DVI stuur je rechtstreeks je panelen aan zonder sync of tracking problemen die inherent zijn aan de analoge aansluitingen.
Dit betekend dat de detailiring een stukje beter wordt.
Kleurweergave is marginaal beter, wat je wel zal opvallen is dat grote vlakken wat rustiger zijn, vooral bij animatie redelijk te zien.

Nadelen zijn er ook :D.
Er is een lichte compressie te zien in zowel zwart detail als wit detail, de component aansluiting wint het daar.
Tevens KAN het voorkomen dat je wat schokjes ziet bij pans, dit verschilt echter per speler en per projector.
Wil je rond de 10mtr gaan zitten met een kabel moet je behoorlijk wat budget meenemen, de goedkopere kabels werken soms wel soms niet op 10mtr dus als je mazzel hebt ben je redelijk goedkoop klaar maar als je pecht hebt kom je ver boven de € 200,00 uit.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maartenv

Stokkom, ik heb het probleem min of meer opgelost.
Ik heb een Ati-videokaart met de laatste drivers geinstalleerd, en daar kan je beeldinstellingen wijzigen.
Je ziet als alles op standaard staat een grafiekje met een streep van linksonder naar rechtsboven lopen.
Wat je moet doen is de helderheid iets hoger zetten en het contrast iets lager, zodat de streep links iets hoger begint, maar nog wel rechtsbovenin de hoek eindigt.

Let wel op dat je dit 3 keer moet doen, één keer in de normale beeldinstellingen, een keer in de Theatre-instellingen en een keer in de fullscreen-3D instellingen als je wel is gamed.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Dat is niet echt een slimme oplossing (sorry).
Je beperkt hier je dynamisch bereik van je projector.
Als er geen CLIPPING ontstaat in een projector moet je niet je contrast naar beneden draaien.
Hetzelfde geldt voor blacklevel.

Als je alles perfect laat calibreren dan haal je het maximale uit je projector (zoals het hoort), door dit soort instellingen zet je waarschijnlijk alleen je blacklevel wat hoger.
Dus tenzij er ECHT wat fout staat kun je dit beter niet doen.

Pak een goed instelpatroon bv van een THX optimizer DVD en stel daarmee alles in voor contrast en brightness dat moet goed zijn.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Palu

Citaat van: stokkom op november 26, 2004, 19:17:09
Heeft iemand de Hitachi pj-tx 100 al aangesloten (gehad) op een dvd-speler met een dvi-uitgang. Zo ja wat zijn je ervaringen? Is dit een grote verbetering ten opzichte van component?

:)
Ik heb de Hitachi 100 gekocht bij Frank en ook heeft hij de unit gecalibreerd... en hoe!
Allereerst moet je de Hitachi eens goed laten calibreren bij Frank in Emmeloord. Dat scheelt echt veel en dan heb je ook wat.  ;) (groeten aan Frank bij deze)
Ik draai nu al een maand op DVI. Eerst DVD speler Denon 1910, nu de 2910. De 1910 geeft al een bijzonder fraai beeld maar de 2910 is wel heel bijzonder. Nog meer detail en ik heb niet echt last van te weinig tekening in het zwart. Vooral muziek DVD's zijn vaak erg donker, maar niet echt storend blacklevel.
PS De DVI kabel (5 meter) kwam ook van Frank en levert een bijzonder goed resultaat. De IRIS instelling is overigens 2. Scherm is BEAMAX "R" serie.

Doeg

GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

maartenv

Mijn projector is bij Frank gecalibreerd dus dat zou het probleem niet kunnen zijn. Misschien is het zo dat de instellingen per ingangssignaal apart worden ingesteld? Dat de instellingen voor component bijvoorbeeld weer anders zijn dan voor DVI?
Ik heb namelijk de projector op DVI aangesloten en ik heb m'n PC niet meegenomen naar Frank.

Als ik de helderheid niet verhoog op m'n PC mis ik echt heel veel in films en spellen zijn niet te spelen omdat het te donker is.

PS
Ik gebruik een 1,8m DVI-kabel en projecteer op een high-contrast Projecta-scherm

J.A.F._Doorhof

Hi,
Met PC's moet je eigenlijk je PC meenemen bij een calibratie.
PC's verschillen gewoon te veel van elkaar.
Custom installer

maartenv

Maar is het zo dat als je de instellingen wijzigt bij een calibratie dat doorwerkt op alle ingangen, of werkt dat dan alleen op de component?

J.A.F._Doorhof

In principe op alle ingangen alleen een HTPC is een totaal ander beest :D.
Custom installer

maartenv

Ik ben eindelijk achter het probleem met de beamer en het contrast en de brightness. Ik had het al tijdelijk opgelost door op m'n pc de brightness een stuk te verhogen en het contrast te verlagen.

Maar ik vroeg me al de hele tijd af hoe ik het beeld zo'n stuk beter kon maken terwijl de beamer gecalibreerd was door Frank.
Toen bedacht ik me opeens dat er in de bijgaande brief bij de beamer stond dat het gecalibreerde profiel was opgeslagen op setting 2.  Ik ging er vanuit dat de beamer daar wel op zou staan als ik hem kocht, maar dat bleek niet zo te zijn, hij stond waarschijnlijk op de default stand.
Dus ik heb hem op 2 gezet, op m'n PC alles weer op standaard gezet en het beeld is nu helemaal goed!

gerwinf

Ik heb sinds vandaag ook een Hitachi PJ-TX100. Wat ik me nu afvraag is of het beeld slechter is als ik s-video gebruik ipv composite. (mn dvd speler heeft helaas geen composite aansluiting).

J.A.F._Doorhof

Composite is het slechts wat je kunt gebruiken.
Dan S-video en dan RGB/Component.
Daarna (en soms ervoor) DVI/HDMI
Custom installer

gerwinf

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 22, 2005, 23:45:21
Composite is het slechts wat je kunt gebruiken.
Dan S-video en dan RGB/Component.
Daarna (en soms ervoor) DVI/HDMI

Ok dan is s-video geen probleem, thanks!

gerwinf

Had alleen een beetje last van knippering onderin bij het projecteren? Slecht kabeltje ofzo? (is profigold) Of mn dvdspeler = rot

popi

Edit: veplaatst naar ander forum. :)

ccpl

Kan zo eentje op de kop tikken via ebay voor € 450... zou 'heel weinig' hebben gespeeld, zo uit de doos te koop.. natuurlijk gevraagd waar de teller op staat en of er dode pixels zitten...

Wat denken jullie, doen ?

J.A.F._Doorhof

zou ik niet meer doen.
Ondertussen zitten ze al een flink aantal generaties verder en waarschijnlijk ben je aan een nieuwe lamp toe, wat ook al weer een kleine 300,00-400,00 kost.
Custom installer

-Freek-

Lamp kost maar 200 euro bij de TX100. Was één van de redenen voor mij om hem te kopen een jaar geleden. Hij is nu net een paar maanden de deur uit, maar ik heb er veel lol van gehad! Ik kan hem nog steeds van harte aanbevelen (vooral nu hij nog maar heel weinig waard is).

spijtebijt

dag Freek, met welke beamer heb je je PJXT100 vervangen? Ik draai zelf met de PJTX100 en vindt het beeld nog altijd prima.

-Freek-

Citaat van: spijtebijt op maart 16, 2008, 20:58:46
dag Freek, met welke beamer heb je je PJXT100 vervangen? Ik draai zelf met de PJTX100 en vindt het beeld nog altijd prima.
Een Mitsubishi HC4900 Full-HD projector ;D. Voor het geld is de Hitachi perfect, maar ik moet hem niet met de Mitsubishi gaan vergelijken, want die wint het op elk vlak met een straatlengte. :)

ccpl

Nadeel hier is dat ik HEEL ERG rainbow gevoelig ben, 'k zie het zelf op m'n plasma als m'n samsung dvd upscaled....dus DLP is out, blijft over LCD (grumble dat zwart) en LCOS, wie weet de Sony VW 40 ?