Het geluid van Laan

Gestart door Laan, mei 5, 2022, 15:27:18

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Het horen van nieuwe dingen in nummers die je al jaren kent...

Had ik laatst ook toen ik de netkabel/digitale interlink test ging doen. En al eerder gehad met nieuwe spulletjes. Later blijkt dat het na terugwisselen dat hetgeen ik meende te horen ook toen hoorbaar was.

Het ook vaker gehoord bij en van anderen. Ik zou voorzichtig zijn met de waarde die je eraan toekent. Kan ook zijn dat je meer intensief zit te luisteren en daardoor dus...

Advies. Meer niet.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Xander32

Herkenbaar.

Je hebt er iets nieuws staan en dan is het heel logisch dat je meer intensief, meer gefocust zit te luisteren om er de verschillen met het voorgaande uit proberen te destilleren.

Maar wanneer je lekker achterover leunend, ontspannen van de muziek zit te genieten, met hier en daar een kippenvel momentje, is het waarschijnlijk een prima wijziging. Indien daarentegen dat met het voorgaande niet anders was of zelfs in grotere mate, dan kan je jou afvragen of het wel een goede aankoop is geweest.

Citaat van: chansig op oktober  9, 2022, 07:30:20

Had ik laatst ook toen ik de netkabel/digitale interlink test ging doen. En al eerder gehad met nieuwe spulletjes. Later blijkt dat het na terugwisselen dat hetgeen ik meende te horen ook toen hoorbaar was.

Het ook vaker gehoord bij en van anderen. Ik zou voorzichtig zijn met de waarde die je eraan toekent. Kan ook zijn dat je meer intensief zit te luisteren en daardoor dus...

Advies. Meer niet.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Kunnen jullie helemaal gelijk in hebben hoor.

Gisteren heb ik echt heel lang geluisterd. Van alles en nog wat. Hard en zacht. Niet altijd geconcentreerd, dat houdt niemand vol. Wat me aan de presentatie opvalt is dus meer detail, meer sfeer, meer van alles eigenlijk. Ook meer de slechte effecten. Zou ik terugschakelen naar Fyne en me concentreren op wat ik allemaal meer hoorde, dan hoor ik het vermoedelijk dan ook. Al kost het meer moeite.

Ik las laatst dat Focal je steeds op het puntje van je stoel laat zitten. Audiofiele diamantboor. Dat dus.

Tabcam

Citaat van: Laan op oktober  9, 2022, 09:35:20
Kunnen jullie helemaal gelijk in hebben hoor.

Gisteren heb ik echt heel lang geluisterd. Van alles en nog wat. Hard en zacht. Niet altijd geconcentreerd, dat houdt niemand vol. Wat me aan de presentatie opvalt is dus meer detail, meer sfeer, meer van alles eigenlijk. Ook meer de slechte effecten. Zou ik terugschakelen naar Fyne en me concentreren op wat ik allemaal meer hoorde, dan hoor ik het vermoedelijk dan ook. Al kost het meer moeite.

Ik las laatst dat Focal je steeds op het puntje van je stoel laat zitten. Audiofiele diamantboor. Dat dus.
Dat je in het begin op het puntje van de stoel zit omdat je ineens veel meer hoort kan ik me goed voorstellen. Dat zou best eens kunnen slijten met de tijd. Wat ik zelf fijn vind is als het én een geheel blijft én meer detail te horen is. Vond elke keer dat ik de Utopia Evo heb gehoord het zeker geen diamantboor. Klankbalans was vrijwel altijd natuurlijk op bas na, die verschilde afhankelijk van de opstelling in de ruimte.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Citaat van: chansig op oktober  9, 2022, 07:30:20

Advies. Meer niet.

Gr. Hans
Ja, hoogstwaarschijnlijk hoor je niet nieuws als je andere luidsprekers hebt :blink:, je bent alleen in een andere mood omdat je zoveel geld hent uitgegeven :wacko:

Ja Hans, dat was sarcastisch :D
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Zeker als het om deze bedragen gaat. Toch ?

Gr. Hans

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Laan

Ik ben wel in een andere mood omdat het zo goed begint te bevallen.  :smile: De set moet voorlopig maar blijven zoals het is nu. Gewoon lekker muziek luisteren en nog eens goed kijken naar de akoestiek. Daar zit nog wel wat winst denk ik, dat tevens bevestigd zal worden door een RT meting.

vanzomereng

Citaat van: Laan op oktober 10, 2022, 16:16:19
Ik ben wel in een andere mood omdat het zo goed begint te bevallen.  :smile: De set moet voorlopig maar blijven zoals het is nu. Gewoon lekker muziek luisteren en nog eens goed kijken naar de akoestiek. Daar zit nog wel wat winst denk ik, dat tevens bevestigd zal worden door een RT meting.

Prachtige ontwikkeling toch  ;),  goed dat het dubbeltje alsnog de goede kant is opgevallen, zeker met dit soort bedragen
Veel luisterplezier verders  :headbanging:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Laan

Citaat van: VANZOMERENG op oktober 11, 2022, 13:30:24
Prachtige ontwikkeling toch  ;),  goed dat het dubbeltje alsnog de goede kant is opgevallen, zeker met dit soort bedragen
Veel luisterplezier verders  :headbanging:

Ik houd het er op dat ik en de Scala's naar elkaar toe groeien :) Wil nog wel eens een dikke of extra dure versterker proberen. Ik zag dat forumsponsor vik een ayre aanbiedt. Wel een ouwe bak, maar intrigeert me wel. Of een Vitus. Zag nog een rs 100 voorbij komen maar die is al weg.

AudioEnZo

Of een paar mooie Kinki Studio mono blokken [emoji854]

Faxe

Zou ik vooral aandacht besteden aan de akoestiek. Mijn recente ervaring hiermee is dat een paar panelen een wereld van verschil kunnen maken.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

Laan

Citaat van: Faxe op oktober 11, 2022, 21:30:49
Zou ik vooral aandacht besteden aan de akoestiek. Mijn recente ervaring hiermee is dat een paar panelen een wereld van verschil kunnen maken.

Helemaal gelijk Faxe. Daar ga ik me ook op richten. De oplossing in de set zoeken is zo lekker voor de hand liggend en ook wel leuk natuurlijk. Om de ahb's als schuldige aan te wijzen is ook wel onterecht. Technisch komen ze niet te kort. Hooguit dat ze niet sugar coated zijn en bepaalde problemen dus niet voor je recht strijken. Ben weer even terug gegaan naar het punt dat ik ervoor koos. Deze review verwoord dat best goed:

https://soundnews.net/amplifiers/power-amps/benchmark-ahb2-review-transparency-speed-and-resolution-at-their-best/

Laan

Ahum, toch weer een experimentje. Een AAMA. Geen wereld van verschil. In het laag gebeurt er wel wat meer. Op hoog nivo wat massiever, terwijl de Bench wat meer definitie en controle toont. Het hoog issue is niet anders geworden. Wel net wat meer gloed, daar waar de benchmark wat koel en zakelijker maar erg transparant is. Een erg fijne versterker en een iets betere match uiteindelijk met Focal.

Pathos

Geweldige versterker om te zien! Wat een pronkstuk zeg! 🤩
Leuk dat je zo intensief aan het testen bent en zo weer een stap dichterbij bent.

Veel luisterplezier!
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 3000 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuses.
Akoestiek: Easy Noise Control.

frank2

Luister maar eens naar de audio analoge absolute. heel duur maar een echt prachtige  sound.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Laan

Citaat van: Pathos op oktober 16, 2022, 17:26:05
Geweldige versterker om te zien! Wat een pronkstuk zeg! 🤩
Leuk dat je zo intensief aan het testen bent en zo weer een stap dichterbij bent.

Veel luisterplezier!

Qua vormgeving weten de Italianen wel raad!

Laan

Citaat van: frank2 op oktober 16, 2022, 17:33:09
Luister maar eens naar de audio analoge absolute. heel duur maar een echt prachtige  sound.

De mening die ik hier en daar opdeed over de absolute bracht me ook bij dit kleine broertje. (Nee, niks vrouwelijks aan deze versterker) De absolute past niet in de kast helaas (en in het budget..)

Richi

Gisterenavond hebben TabCam en ik de set van Laan mogen beluisteren. Nou, daar was weinig op aan te merken. Eigenlijk niets. :D Wat een heerlijke weergave: dynamisch, gedetailleerd, meeslepend en zeker niet schel. De luidsprekers staan lekker ruim opgesteld - en dat moet ook wel met deze jongens - en dat doet de weergave goed. We hebben van alles de revue laten passeren, van techno tot singer-songwriter en ik vond het allemaal prachtig klinken. De combinatie met de Audio Analogue versterker pakt erg goed uit wat mij betreft.

Tja, als het goed is, dan is er weinig op aan te merken, dus hebben we lekker van alles en nog wat geluisterd de hele avond en uitgebreid bijgekletst. :hehe: Tot slot hebben we nog even gemeten en dat zag er ook prima uit, wat onze mening over de klank alleen maar bevestigde.

Een heerlijke set dus, die het prima doet in de ruimte waarin die staat, en wat mij betreft een flinke stap vooruit ten opzichte van de Fynes.

Genieten maar! :clapping:

Groet,
Richard
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Laan

Tevredenheid aan deze kant is de laatste weken erg gegroeid en altijd leuk als anderen ook hun goedkeuring verlenen. De meting vond ik erg interessant. Met de uitslag was ik ook erg blij: geen rare uitschieters en de curve stemt ook goed (logisch) overeen met hoe het klinkt. Bedankt voor jullie komst, was weer gezellig!

brt

Wat fijn dat het uiteindelijk zo goed uitpakt met de Focals, als ik even teruglees vreesde ik het ergste maar dat is helemaal goed gekomen. Mooi dat de AA ook een goede match is met de Focals. Net iets meer gloed kan het net ff wat aangenamer maken om zo'n open sound (wat langer) te beluisteren.
Ik combineer hier de Focal Sopra 1 met een single ended buizenversterker en een NOS dac en dat pakt ook erg goed uit.

Leuk om te lezen dat de Focals een upgrade zijn tov de Fynes. Veel luisterplezier!
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Laan

Met de AAMA klink het gewoon wat Italiaanser.  :tounge: Je zou ook kunnen zeggen dat die voor een transistorversterker erg buizerig klinkt. Met de Benchmark is het allemaal net wat meer geordend. Het laag lijkt wat minder maar is eerder wat meer onder controle met de Benchmark. En kijkend naar de curve zou dat best mogen.. Dus meer een smaak/match kwestie dan beter/slechter.

brt

Citaat van: Laan op oktober 28, 2022, 13:57:14
Met de AAMA klink het gewoon wat Italiaanser.  :tounge: Je zou ook kunnen zeggen dat die voor een transistorversterker erg buizerig klinkt. Met de Benchmark is het allemaal net wat meer geordend. Het laag lijkt wat minder maar is eerder wat meer onder controle met de Benchmark. En kijkend naar de curve zou dat best mogen.. Dus meer een smaak/match kwestie dan beter/slechter.

Ja dat is het vaak sowieso toch, op een bepaald niveau.
Gaan je Benchmarks in de verkoop? Denk dat je ze zo kwijt bent!
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Laan

Citaat van: brt op oktober 28, 2022, 14:34:25
Ja dat is het vaak sowieso toch, op een bepaald niveau.
Gaan je Benchmarks in de verkoop? Denk dat je ze zo kwijt bent!

Misschien verkoop ik een ahb2. De andere en de LA4 hou ik dan als belegging of voor andere tijden. :colgate:

Tabcam

Zoals Richi hierboven al beschreef zijn we gisteravond bij Laan geweest om zijn nieuwe setup te bewonderen en wat te meten. Hieronder mijn indrukken.

Het eerste wat me opviel was de bas. Er werd wat lekkere electronische muziek gespeeld met mooie bas en dat klonk heel fijn. Voor zo'n grote luidspreker sprak hij de ruimte niet erg aan. Tevens viel niets direct op wat meestal een teken van een redelijk goede klankbalans is.

De vorige keer was me al opgevallen dat de Fynes vergevingsgezind zijn met alle soorten muziek en opnames. De Focals zitten wat mij betreft nog steeds aan de goede kant van het spectrum maar laten meer horen of een opname slecht of goed is opgenomen. Met een nummer als "Générque" van Miles Davis of "St. James Infirmary Live" van The Stimulators hoor je de trompet tetteren.  Dat mag best en wat mij betreft hoort dat ook zo, een trompet is in het echt vaak nog scheller :P!!!

Bij het draaien van "Hang2Hang"van het Hadouk Trio en "Maifeld" van Booka Shade zitten wat hoge stukken die al naar gelang het volume schel kunnen klinken. Op volle oorlogssterkte (>>85dB) is het in de kleinere ruimte ietwat gedepmte ruimte misschien wel teveel van het goede. Het is voor mij ook een balans/smaakkwatie. Het veroorzaakt bij mij geen oorpijn en het zorgt op lager volume voor meer realisme dan ik in mijn eigen setup heb.

Na het luisteren hebben we even gemeten. Het is zoals bij de post van Richi is te zien voor een huiskamer helemaal niet verkeerd. In vergelijking met mijn ruimte zijn er veel minder reflecties, in het laag zit er een 12 dB bult bij 40 Hz die wat mij betreft iets afgevlakt kan worden maar niet teveel, zeg 6dB ;). In het (lage) hoog zou je nog het dipje bij 2 kHz kunnen opvullen en die van 8kHz iets kunnen afvlakken maar niks wat volgens mij noodzakelijk is.

Qua diepte en indraaien zou ik nog lekker gaan experimenteren, ze hebben nu best een behoorlijke toe in. Aan de andere kant heb jij veel meer ervaring met wat in jouw ruimte werkt.

Ik hoop dat je het leuk en interessant vond, ik in ieder geval wel. Dank je voor je gastvrijheid en hopelijk tot een volgende keer.

vanzomereng

Citaat van: Laan op oktober 28, 2022, 13:13:37
Tevredenheid aan deze kant is de laatste weken erg gegroeid en altijd leuk als anderen ook hun goedkeuring verlenen. De meting vond ik erg interessant. Met de uitslag was ik ook erg blij: geen rare uitschieters en de curve stemt ook goed (logisch) overeen met hoe het klinkt. Bedankt voor jullie komst, was weer gezellig!

Laan heeft gewoon een superset  :laugh:

In tegenstelling tot veel (voor)oordelen over Focals dat deze alle scherp en zeer fris klinken wordt dit totaal niet bevestigd met de meetgegevens.
(deze zijn in-room op de luisterplek gemeten, beide speakers gelijktijdig operationeel?)

Zo zie je maar weer, van jouw aanvankelijke twijfels in het begin, is het nu volop genieten van je set !

Wellicht heeft de nieuwe versterker qua match veel goeds gebracht ?

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless