Het geluid van Laan

Gestart door Laan, mei 5, 2022, 15:27:18

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Ik lees dat de ts veel moeite is aan het doen om de Focals op het niveau van z'n voorgaande ls te krijgen, d.w.z. eenzelfde luisterplezier proberen te verkrijgen. In technische zin zijn de Focals wellicht beter, maar beter is volgens mij nog steeds geen synoniem voor luisterplezier.

En wanneer ik dan lees dat je wellicht ook nog een subwoofer aan de 40 mille ls moet gaan toevoegen ...

Citaat van: Richi op oktober  7, 2022, 07:44:14
Maar de Focals spelen wel op een hoger niveau dan de Fynes ooit hebben gedaan, als ik het goed heb begrepen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Spijkie

Hallo Laan,

Zou een lyngdorf RP-1 niet nog iets zijn?

Gr Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Laan

Citaat van: Xander32 op oktober  7, 2022, 06:03:20
... je hebt nu wel veel acties moeten inzetten om de Focals enigszins te kunnen verteren, terwijl je voorgaande ls in de oude situatie gewoon muziek maakten 🤔

Daar heb je zeker gelijk in. De Fyne's zijn lekkere ongecompliceerde muziekmakers.

Citaat van: Richi op oktober  7, 2022, 07:44:14
Maar de Focals spelen wel op een hoger niveau dan de Fynes ooit hebben gedaan, als ik het goed heb begrepen.

Klopt ook. De grenzen liggen in potentieel verder weg. Je komt onderweg dan wel obstakels tegen die er eerder niet waren.

Wel lekker muziek geluisterd gisteren.

Onder andere het narcotiserende ep-tje van Charlie Cunningham, flesh & bone studio session. Ben op de bank in slaap gevallen  :colgate:

jahtari

Vreemd dat een speaker van dit formaat en prijsklasse als een baksteen afvalt onder de 100 en vooral 50 hz.

Voor dit geld moet het direct goed zijn. Stel je voor, hiervoor koop je een set genelec 8361, dutch&dutch 8c, Kii, KH420 die dit mooie kastje helemaal weg spelen. En daar gaat het om, het moet muziek maken, geen ergernis en zoektocht om te tweaken.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Laan

Citaat van: Spijkie op oktober  7, 2022, 08:18:32
Hallo Laan,

Zou een lyngdorf RP-1 niet nog iets zijn?

Gr Spijkie

Dat zou best een goed idee kunnen zijn. Het is wel zo dat ik graag zo min mogelijk kunst en hulpmiddelen inzet tenzij ze een passieve werking hebben.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Citaat van: jahtari op oktober  7, 2022, 09:00:58
Vreemd dat een speaker van dit formaat en prijsklasse als een baksteen afvalt onder de 100 en vooral 50 hz.

Voor dit geld moet het direct goed zijn. Stel je voor, hiervoor koop je een set genelec 8361, dutch&dutch 8c, Kii, KH420 die dit mooie kastje helemaal weg spelen. En daar gaat het om, het moet muziek maken, geen ergernis en zoektocht om te tweaken.

Zo te lezen heb je de focals kunnen vergelijken met genoemde alternatieven, dus je kan best gelijk hebben. Ik heb dat niet, dus kan het niet beamen of ontkennen.

Dat ze blijken af te vallen onder 100hz kan zijn, het stoort hier in elk geval niet. De problemen zouden zich hier overigens juist aandienen als het kaarsrecht doorloopt tot 20 hz.

Richi

Citaat van: Xander32 op oktober  7, 2022, 08:15:40
En wanneer ik dan lees dat je wellicht ook nog een subwoofer aan de 40 mille ls moet gaan toevoegen ...
Dat was een GRAPJE!   :hehe:
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Richi

Citaat van: Laan op oktober  7, 2022, 09:07:10
Dat zou best een goed idee kunnen zijn. Het is wel zo dat ik graag zo min mogelijk kunst en hulpmiddelen inzet tenzij ze een passieve werking hebben.
Helemaal mee eens, ik zou dit niet zo snel doen. Op dit niveau gaat DSP al snel niet alleen voordelen, maar ook nadelen met zich mee brengen. Hoewel ik moet zeggen dat het bij twee vrienden van mij erg goed klinkt met hun mini-DSPs.

Laten we eerst maar eens gaan luisteren en meten en dan maar eens kijken of en waar de pijn zit.

Groet,
Richard
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

katwax

Citaat van: Richi op oktober  7, 2022, 09:32:09
Helemaal mee eens, ik zou dit niet zo snel doen. Op dit niveau gaat DSP al snel niet alleen voordelen, maar ook nadelen met zich mee brengen. Hoewel ik moet zeggen dat het bij twee vrienden van mij erg goed klinkt met hun mini-DSPs.
Welke nadelen zijn dat die dan niveau gebonden zouden zijn?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Meten = weten/ zal enig inzicht geven indien je in staat bent om de resultaten juist te interpreteren.
Maar 'pijn' na de aanschaf van nieuwe ls, anders dan die in de portemonnee  ::), dan is er toch iets niet goed (gegaan)  :nowink:

Citaat van: Richi op oktober  7, 2022, 09:32:09

Laten we eerst maar eens gaan luisteren en meten en dan maar eens kijken of en waar de pijn zit.

Groet,
Richard

mmuetst

Misschien een hele simpele tip: de jumper voor het hoog 1dB filter vervangen door een weerstand?
Weet natuurlijk niet hoe die Jumper in het filter schema zit, misschien dat de dealer daar iets over kan roepen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de tweeter juist harder gaat spelen met een weerstand.
Is een goedkope oplossing en kan de tweeter iets meer dan 1 dB temperen zonder dat je gelijk met DSP aan de slag moet gaan. Heb eigenlijk het resultaat voor en na aanpassing akoestiek een beetje gemist in je verhaal (of niet goed gelezen misschien). Wel wat je hebt gedaan, maar niet wat het resultaat is.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

frank2

Ik raad je aan voor je iets koopt dit eerst vrijblijvend thuis te beluisteren. Ik zie adviezen  voorbij komen die sons zeer juist zijn en soms bij mij ernstige twijfel geven of het wel een goede keuze is.
Ik heb deze speakers regelmatig  beluisterd bij de vorige eigenaar,  ze geven
een zeer diepe bass  zijn zeer open en helder. Dat ze afvallen in t bass gebied is onjuist, kan zijn door de akoestiek.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

H&C Hifi

bij mij komt de heletijd in de gedachte.... Trinnov Amethyst...  dat is serieus endgame materiaal...

Laan

Citaat van: mmuetst op oktober  7, 2022, 10:13:07
Misschien een hele simpele tip: de jumper voor het hoog 1dB filter vervangen door een weerstand?
Weet natuurlijk niet hoe die Jumper in het filter schema zit, misschien dat de dealer daar iets over kan roepen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de tweeter juist harder gaat spelen met een weerstand.
Is een goedkope oplossing en kan de tweeter iets meer dan 1 dB temperen zonder dat je gelijk met DSP aan de slag moet gaan. Heb eigenlijk het resultaat voor en na aanpassing akoestiek een beetje gemist in je verhaal (of niet goed gelezen misschien). Wel wat je hebt gedaan, maar niet wat het resultaat is.

Ik vind het een beetje griezelig om het filter aan te passen. Het was vooral het soort hoog dat voor problemen zorgde. Minder de hoeveelheid. Het hoog is nu gemuteerd van hard en grof naar aangenaam en verfijnt. Samengevat is dit gebeurd:

Gewenning bij mij aan een hele andere presentatie dan ik gewend was;
Gewenning van de speakers aan hun nieuwe onderkomen en aan mij;
Kleine aanpassingen om directe reflecties te beperken;
Toevoegen van extra demping om galm wat te verlagen;
Plaatsing iets verder uit elkaar en meer ingedraaid;
Montage kegels i.p.v. op de wielen laten staan;
Andere xlr aan de dac die wat meer filtert.

Citaat van: frank2 op oktober  7, 2022, 10:27:52
Ik raad je aan voor je iets koopt dit eerst vrijblijvend thuis te beluisteren. Ik zie adviezen  voorbij komen die sons zeer juist zijn en soms bij mij ernstige twijfel geven of het wel een goede keuze is.
Ik heb deze speakers regelmatig  beluisterd bij de vorige eigenaar,  ze geven
een zeer diepe bass  zijn zeer open en helder. Dat ze afvallen in t bass gebied is onjuist, kan zijn door de akoestiek.

Proberen vooraf is beter dan achteraf het tij keren. In dit geval zat er een nogal omvangrijke deal aan vast. Die is eerst gemaakt. Zou ik ze op proef hebben gehad dan was de kans groot dat ik ze na twee dagen had terug gedaan. Maar stel dat ik gelijk lyrisch was geweest, dan sta ik minder sterk in de schoenen als de deal dan gesloten moet worden.

Na anderhalve week kan ik zeggen dat het niet vanzelf is gegaan. Het laag was gelijk en is nog steeds echt heerlijk. Strak, veel punch en diep, zonder te overdrijven. In alle opzichten beter dan ik had dat laag. Midden is erg informatief en diep. Hoog is eindelijk erg verfijnt. Nadeel van deze set is dat niet alles goed klinkt. Dat is gewoon niet geheel vanzelfsprekend en er is minder vergevingsgezindheid. Vaker een issue bij higher end.

Citaat van: Xander32 op oktober  7, 2022, 09:55:05
Meten = weten/ zal enig inzicht geven indien je in staat bent om de resultaten juist te interpreteren.
Maar 'pijn' na de aanschaf van nieuwe ls, anders dan die in de portemonnee  ::), dan is er toch iets niet goed (gegaan)  :nowink:

Meten gaan we binnenkort doen. We zijn ik Richard en Douwe, dus zal met de interpretatie wel goed komen. De pijn is weg. Het besef dat de Focals gewoon een ander kunstje doen als ik was gewend is er nu ook en ik kan daar prima mee leven.

AudioEnZo

Goed om te lezen dat het allemaal goed komt Mark [emoji1303]

katwax

Citaat van: Laan op oktober  7, 2022, 13:20:54
Nadeel van deze set is dat niet alles goed klinkt. Dat is gewoon niet geheel vanzelfsprekend en er is minder vergevingsgezindheid. Vaker een issue bij higher end.

Er was volgens mij ook zo'n soort uitspraak in Huub zijn topic tot hij zijn huidige speakers had.

Alles moet gewoon goed klinken, hoewel je goede opnames duidelijk kan onderscheiden van wat mindere, maar niet goed klinken zou niet mogen. (slechte opnames gaan niet beter klinken, maar dat hoor je ook op een wekkerradio).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Citaat van: frank2 op oktober  7, 2022, 10:27:52
Dat ze afvallen in t bass gebied is onjuist, kan zijn door de akoestiek.

Dat ze afvallen is door de meting gebleken. Ze lopen in ieder geval niet strak door tot 30 Hz. Maar akoestiek kan hierin wat doen. Neemt niet weg dat ze nog steeds afvallen.

Dus je draait het om.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

mmuetst

Het laag was volgens mij ook niet waar Mark over aan het klagen was...of begrijp ik het nu verkeerd?

mmuetst

Citaat van: Laan op oktober  7, 2022, 13:20:54
Ik vind het een beetje griezelig om het filter aan te passen. Het was vooral het soort hoog dat voor problemen zorgde.
Zou het ook niet zomaar doen zonder dat je een advies van een dealer krijgt of het zin heeft. Zomaar ergens een weerstand in plaatsen zonder na te denken waar deze in het filter begeeft is ook niet zinvol. Maar stel dat de dealer zegt, ja dat kan en je kunt daardoor nog meer dan 1dB verzwakken, dan is dat misschien een mooie oplossing. Kast hoeft dan niet open en een weerstand beïnvloed verder niet de karakteristiek van de luidspreker, het verzwakt dan alleen het hoog.

Xander32

Laan

Citaat van: mmuetst op oktober  7, 2022, 14:11:24
Het laag was volgens mij ook niet waar Mark over aan het klagen was...of begrijp ik het nu verkeerd?

Nee, je begrijpt het heel goed. Het laag is magnefiek!

Het hoog viel vooral kwalitatief op, niet zo zeer kwantitatief. Dat is al met al bijgetrokken. De brugjes voor laag en hoog staan nu beide op 0 dB.

Laan

Citaat van: Xander32 op oktober  7, 2022, 14:44:49
Enjoy the music 🎶

Dat doe ik zeker! Vandaag bij elkaar ca. 10 zitten luisteren. Ja, ik heb verder dus geen moer uitgevoerd. Er begint echt wel een soort magie te ontstaan. Niet altijd maar wel vaak. Man man, wat hoor ik veel nieuwe dingen in nummers die ik al lang ken. Ik ervaar daarbij geen luistermoeheid. De tweeters zijn tot rust gekomen (en mijn gewenning begint vruchten af te werpen vermoedelijk) Ze komen erg geloofwaardig op me over en ik krijg een blij gevoel. Snap ook niet helemaal hoe zoiets ineens kan ontstaan. Meer experimenten met andere, beter matchende versterkers zijn naar de achtergrond verschoven. De benchmarks doen het fantastisch en de clipping lampjes blijven uit (tot 0 dB) Ze leveren extreem veel informatie en kan goed begrijpen dat het niet ieders keus is.

AudioEnZo

Ik snap wel wat je bedoeld,  ben ook zo'n detail freak, heerlijk [emoji41][emoji1303]

addesmo

Ik denk: langzaam aan raken ze ingespeeld! Heb ik wel vaker meegemaakt o.a. met speaker kabels. Eerst denk je, die gaan terug, maar na een tijdje komt ineens de magie. Ja, geduld is een schone zaak ;D