Het geluid van Laan

Gestart door Laan, mei 5, 2022, 15:27:18

Vorige topic - Volgende topic

Richi

Jeetje, nu ligt alles op zijn kop. Dat geeft wel een de rust om een plan van aanpak te bedenken.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Laan

Ja, heerlijk rustig hier! Kan nog wel een plaatje gaan draaien, ook leuk.

Als ik doorga wordt dat ws een lijdensweg. Bouwkundige aanpassingen en natuurlijk komt er dan een punt dat ik toch echt een versterker van 25k nodig heb omdat die meer ziel heeft ofzo. Ik heb ze heel voordelig en met veel inruil kunnen krijgen en ben mede daardoor een beetje richting deze speakers geduwd. Het zou eigenlijk gelijk op een hoger nivo moeten spelen, maar dat is niet zo. Het speelt ver eronder. Ik houd het op een drievoudige mismatch. Met mijn smaak, met de ruimte en met de set. Dat poets je niet zo even weg, dus idd zsm doorpakken.

De dac heeft een beveiligingcircuit dat bij een spanningspiek de voeding kan laten weg smoken. Blijkbaar is er in een kleine serie waar de mijne ook tussen zit een verkeerd onderdeel geplaatst. Ben keurig ook nog nagebeld door Magna en is 10 minuten werk. Dan heb ik hem woensdag weer terug.

Laan

Met vinyl gaat het wel beter. Klinkt eigenlijk zelfs best goed. Anyway, de leverancier gesproken en ze kunnen zonder probleem weer terug. Hij herkende het wel en dacht aan een mismatch met de benchmark. Op basis van mijn verhaal beaamde hij dat de PL500 beter zal gaan. Die zijn veel rustiger. Ook daar is het even de vraag of de match met de versterker er is, maar zo niet heb ik dan wel wat meer budget om dat aan te pakken. Dus.. de focals gaan weer..

Richi

Maar als vinyl wel goed klinkt, dan ligt het toch aan je digitale bron? Of klinkt vinyl nog steeds niet zoals je het graag wil?
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Laan

Jazeker, vinyl heeft ook wel een hele andere dynamiek. Heb plaatjes gedraaid van Santana en Peter Frampton, live en persingen uit de jaren 70. Normaal draai ik het meest met digitale bron en dan komt de ware aard echt duidelijk naar voren. :colgate:

chansig

Het is wel een beetje raar dat vinyl wel oké klinkt en het andere niet. Tenminste ik kan er niet direct een verklaring voor vinden. Maar goed. Ze gaan weer terug op naar de PL 500 ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Laan

Raar maar waar? PL 500 was en is een idee. Vraag is of die nog leverbaar zijn. Is een nieuw model voor gekomen. Ik hoor dat komende week en als het niet meer kan zie ik wel. De Focals zijn iig wel weer een leerzaam experiment geweest. Als het je smaak is en alles klopt is het ws erg mooi. Ik kreeg de suggestie dat ze met een Accuphase e5000 erg mooi matchen. Dat viel me mee want die is niet 25k maar slechts 14k. Desondanks laat ik die optie even passeren.

Laan

Citaat van: Richi op oktober  1, 2022, 18:47:00
Maar als vinyl wel goed klinkt, dan ligt het toch aan je digitale bron? Of klinkt vinyl nog steeds niet zoals je het graag wil?

In deze context, erg "scherp" opgemerkt Richard!

Nu de dac even weg is, heb ik er een Marantz NA 6006 aan vastgeknoopt. Het was me bekend dat die wel het een en ander weglaat en rommeliger klinkt, vooral in het laag, in vergelijk met de Holo/Innuos combi. Net als bij Vinyl is nu het overdreven gestresste uit het klankbeeld grootdeels weg. Het laag rommelt gemoedelijk mee. E.e.a. kan ook mede komen doordat ik ze wat verder uit elkaar heb gezet en meer ingedraaid. Zo ver dat ze kruisen voor mijn neus.

Terugdenkend aan de wijzigingen van de laatste tijd:
De innuos klonk meer gedetaileerd en wat minder warm dan de sotm streamer. De Holo klonk meer gedetaileerd en wat beschaafder dan de agd dac. De Tellurium black diamond xlr versterkte deze effecten nog wat ten opzicht van de bleu II. Op Fyne ging dat allemaal fantastisch goed en waren het stuk voor stuk verbetering die een heel fraai, diep en gedetaileerd beeld gaven. Ik vrees dat de combi via de Focals echt over de top gejaagd wordt. Die gaan bovendien meer de verbinding met de (matige) akoestiek aan dan de Fyne's.

Ik vind het een lastig verhaal worden en begin weer te twijfelen.

Tabcam

Ik zou zeggen nog even experimenteren met wat andere goedkope(r)e apparatuur, wie weet wat je met wat eenvoudige wijzigingen voor elkaar krijgt. Niet maanden maar wat krijg je binnen een week voor elkaar! Als de bas goed is heb je het al veel eenvoudiger, die is vaak het lastigst te temmen zonder DSP.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Citaat van: Laan op oktober  2, 2022, 11:30:10
In deze context, erg "scherp" opgemerkt Richard!

Nu de dac even weg is, heb ik er een Marantz NA 6006 aan vastgeknoopt. Het was me bekend dat die wel het een en ander weglaat en rommeliger klinkt, vooral in het laag, in vergelijk met de Holo/Innuos combi. Net als bij Vinyl is nu het overdreven gestresste uit het klankbeeld grootdeels weg. Het laag rommelt gemoedelijk mee. E.e.a. kan ook mede komen doordat ik ze wat verder uit elkaar heb gezet en meer ingedraaid. Zo ver dat ze kruisen voor mijn neus.

Terugdenkend aan de wijzigingen van de laatste tijd:
De innuos klonk meer gedetaileerd en wat minder warm dan de sotm streamer. De Holo klonk meer gedetaileerd en wat beschaafder dan de agd dac. De Tellurium black diamond xlr versterkte deze effecten nog wat ten opzicht van de bleu II. Op Fyne ging dat allemaal fantastisch goed en waren het stuk voor stuk verbetering die een heel fraai, diep en gedetaileerd beeld gaven. Ik vrees dat de combi via de Focals echt over de top gejaagd wordt. Die gaan bovendien meer de verbinding met de (matige) akoestiek aan dan de Fyne's.

Ik vind het een lastig verhaal worden en begin weer te twijfelen.
Ik herken grotendeels wat je beschrijft. Toen ik de Tannoy TD-8 had staan, kon de 'front-end' behoorlijk onvergeeflijk zijn qua hoogweergave en dat pakte dan in zijn geheel goed uit. Als de front-end te 'warm' klonk, werd het een donkerbruin café klank. Diezelfde felle front-end die goed klonk met de Tannoys, klonk niet fijn met de Pioneer S-1EX. Wat ik hiervan (en door veel luisteren en experimenteren) heb geleerd, is dat een felle front-end met tamme speakers en andersom goed kan klinken. Maar perfect kreeg ik het nooit. Nu ik speel met meer gebalanceerde (neutrale?) speakers en front-end, klinkt het overall een stuk fijner en klinkt ook echt alles goed.

Mijn inschatting is dat de Focal zeer open en neutraal klinken, met een aanwezig hoog. Jouw apparatuur en bekabeling zit (volgens mij) aan de felle kant van het spectrum, waardoor dat met de Fynes goed klonk. Als het MIJN keuze zou zijn, dan zou ik vasthouden aan de Focals en met je front-end aan de slag gaan. Ik zou - door de ervaringen die ik heb opgedaan - altijd de speakers als basis nemen en daar je systeem omheen bouwen. Als de Focals het niet zijn voor jou qua smaak, dan moeten ze gaan, maar of je het dan goed gaat krijgen met andere speakers? Ik denk van niet.

Vandaar mijn aanbod om met de Warp langs te komen. Niet dat dat de oplossing zal zijn, maar dan hoor je een beetje wat je met klank-tuning kan doen in combinatie met de Focals. Pas daarna zou ik een besluit nemen om de Focals wel of niet te houden.

Groet,
Richard

edit: typo, laagweergave veranderd in hoogweergave

addesmo

Goed verhaal!
En daarom ook het advies voor die Accuphase op de Focals
Beetje gechargeerd: tam op fel ;)

Spijkie

Citaat van: Xander32 op september 30, 2022, 21:24:49
... kijk, daar gaan we weer; een sound/ karakteristiek welke niet matcht, proberen op te lossen middels kabels  :nowink:

De reactie was op het gedeelte " als 1 dingetje niet klopte dan...."
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Laan

Citaat van: Richi op oktober  2, 2022, 12:25:51
Ik herken grotendeels wat je beschrijft. Toen ik de Tannoy TD-8 had staan, kon de 'front-end' behoorlijk onvergeeflijk zijn qua hoogweergave en dat pakte dan in zijn geheel goed uit. Als de front-end te 'warm' klonk, werd het een donkerbruin café klank. Diezelfde felle front-end die goed klonk met de Tannoys, klonk niet fijn met de Pioneer S-1EX. Wat ik hiervan (en door veel luisteren en experimenteren) heb geleerd, is dat een felle front-end met tamme speakers en andersom goed kan klinken. Maar perfect kreeg ik het nooit. Nu ik speel met meer gebalanceerde (neutrale?) speakers en front-end, klinkt het overall een stuk fijner en klinkt ook echt alles goed.

Mijn inschatting is dat de Focal zeer open en neutraal klinken, met een aanwezig hoog. Jouw apparatuur en bekabeling zit (volgens mij) aan de felle kant van het spectrum, waardoor dat met de Fynes goed klonk. Als het MIJN keuze zou zijn, dan zou ik vasthouden aan de Focals en met je front-end aan de slag gaan. Ik zou - door de ervaringen die ik heb opgedaan - altijd de speakers als basis nemen en daar je systeem omheen bouwen. Als de Focals het niet zijn voor jou qua smaak, dan moeten ze gaan, maar of je het dan goed gaat krijgen met andere speakers? Ik denk van niet.

Vandaar mijn aanbod om met de Warp langs te komen. Niet dat dat de oplossing zal zijn, maar dan hoor je een beetje wat je met klank-tuning kan doen in combinatie met de Focals. Pas daarna zou ik een besluit nemen om de Focals wel of niet te houden.

Groet,
Richard

edit: typo, laagweergave veranderd in hoogweergave

Zeer nuttig advies Richard. Ik wil zeker iets met een andere ev gaan proberen, dus als je warpie weer mee wil nemen de next time? Graag!
Citaat van: addesmo op oktober  2, 2022, 16:15:46

Goed verhaal!
En daarom ook het advies voor die Accuphase op de Focals
Beetje gechargeerd: tam op fel ;)

Ja precies. Die combi is zeker het proberen waard. Ik denk dan vooral aan de ev. Een instapmodelletje als de p4500 bijvoorbeeld.

Anyway, nu de kostbare dac/streamer/kabel buiten werking is en de Marantz het werk doet is het hoog informatief maar niet hard. Ik hoor wel hoog, maar geen snijdende tweeters. Bizar eigenlijk..

jahtari

Ik ben van focal electra 1028be (met enigszins vergelijkbare speaker units) naar de huidige D&D's gegaan.

Het was een openbaring. Zoveel opener, zoveel neutraler en daarnaast ook nog een veel duidelijker 3D stereobeeld. Alles was zo duidelijk te horen, heerlijk.

De scherpte vd tweeter bij mijn focals herken ik overigens niet.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Laan

De keus tussen "weg ermee" en "geef het wat tijd" is dus op het laatste gevallen. Mede door de vrouw des huizes die zeer gelukkig met de Focals is. Zoiets is nooit eerder voorgekomen, daarom moet ik er misschien niet gelijk aan voorbij gaan.. En door de hulptroepen, vooral bestaande uit Douwe en Richard die via whatsapp en telefoon mij veel hoop hebben ingesproken. En spontaan een dac of andere e.v. te leen aanboden om te testen of daar stappen mee te maken waren. Super heren!

Maar goed, tot zaterdagochtend jl. klonk het imo vreselijk. Met vinyl of de simpele marantz streamer ging het al beter en gaandeweg het weekend trok het klankbeeld verder open en veranderde de gedragingen van de tweeters. Misschien een raar idee, maar het lijkt wel of ze een poosje moeten acclimatiseren. Verder heb ik eens gekeken naar de ruimte. Links van de luisterplek zitten tuindeuren met glas. Als de horizontale lamellen openstaan kan je de linker speaker prima zien in het glas. Dus de lamellen maar eens 45 graden dichtgezet zodat een soort diffusor ontstaat. Rechts van de luisterplek staat de tv. In de tv zie je de rechter speaker erg mooi staan. Dus tv afgedekt. Voor de luisterplek stonden twee toch al lelijke tafeltjes. Die zijn weg en daar ligt nu een vloerkleed.
Verder 3 akoestische panelen van zolder gehaald. Dezelfde als waar er ook 6 van op het plafond zijn geplakt in de maat 120x60x5. Hiervan 2 stuks achter speakers neergezet en eentje tegen de achterwand. Gewoon om wat extra galm weg te krijgen. En omdat ik de juiste plek wel ongeveer heb gevonden de kegels eronder geschroefd.

Dinsdag stond de LSA Warp van Richi voor me klaar. Gewoon om eens te bepalen of er een matching probleem is en of de Warp andere inzichten geeft. Het vergelijk tussen de Warp en de AHB2 hebben we eerder dit jaar al gedaan en toen werd duidelijk dat ze best verschillend zijn. Op de Focals deed de Warp het voorbeeldig. In het laag is hij wat prominenter en het midden en hoog is lekker informatief en levendig. De AHB2, 1 exemplaar, klinkt als geheel wat terughoudender. 2 exemplaren leveren wat meer overtuiging dan 1, das logisch he? Conclusie: Wat is een LSA Warp toch een geweldig ding voor het geld! Is het een betere match? Als je een wat felle speaker wil temmen niet. De Warp klinkt nu eenmaal niet tammer dan een AHB2. Komt de AHB2 lucht tekort ten opzichte van de Warp? Nee. Wel komt een AHB2 wat minder levendig over, wat minder "slam", maar wint iets met oplossend vermogen in hogere frequenties.

Het lijkt dus best de goede kant op te gaan. Gisteren kwam de dac weer terug. Spannend! Die dac doet natuurlijk nog steeds hetzelfde als vorige week, maar wat doet dat na de ervaringen van afgelopen dagen? Gewoon heel veel definitie, gelaagdheid, detail veel diepte enz. De gewenning over en weer tussen de Focals en mij pakt nu prima uit, zo ook de aanpassinkjes in de ruimte. Het hoog is niet meer snoeihard, wel pittig. Dus de laatste troef van dit moment ingezet: De Tellurium Q black diamond xlr vanuit de dac vervangen door de QED reference. In de setting met de Fyne's werd de klank erg gedetailleerd en transparant met de Tellurium en met de QED wat warmer. Nu gebeurt eigenlijk hetzelfde alleen de uitkomst is in het voordeel van de veul goedkopere QED. Die filtert mooi de scherpe randjes wat weg. Misschien ook wat detail, maar dat is er toch al in overvloed. Vanavond ga ik maar eens muziek luisteren. Als de aandacht niet naar de set wordt gezogen ben ik op de goede weg.  :unsure:

Richi

Wauw, mooi opgeschreven. Op dit niveau is het toch het totaalplaatje dat telt. Het puur opstapelen van super goede componenten geeft niet altijd het beste resultaat (vroeger dacht ik dat als ik alle componenten en speakers kon betalen die in de Duitse Audio werden getest met 100 punten of meer, dat de ultieme set zou zijn; daar ben ik wel op terug gekomen). Maar fijn dat het de goede kant opgaat. En de acceptatie van je partner speelt toch een belangrijke rol als je de set in de woonkamer hebt staan. Dat is hier niet anders.

En net wat je zegt, als je kan luisteren naar de muziek en niet naar de set, dan doe je het goed!

Groetjes,
Richard

Laan

Tsja, die Duitse bladen.. Vroeger hadden die veel invloed. Net even in de Stereoplay bestenliste gekeken. Staan ze op nr. 10 absolute spitzenklasse, jawohl!! . Dat verklaart een hoop  :hehe: En qua WAF wordt het niet beter denk ik dan met de Focals. Dat is me best wat waard. Ik zie nog haar gezicht wit wegtrekken toen de Klipsch Cornwalls uit de doos kwamen.. Ze dacht dat er twee in zo'n doos zaten. Helaas..  :ohmy:

minplus

Als je beiden van muziek houdt is het aanpassen. En er zijn duizend speakers die erg mooi klinken.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Tabcam

Citaat van: Laan op oktober  6, 2022, 16:54:53
Tsja, die Duitse bladen.. Vroeger hadden die veel invloed. Net even in de Stereoplay bestenliste gekeken. Staan ze op nr. 10 absolute spitzenklasse, jawohl!! . Dat verklaart een hoop  :hehe: En qua WAF wordt het niet beter denk ik dan met de Focals. Dat is me best wat waard. Ik zie nog haar gezicht wit wegtrekken toen de Klipsch Cornwalls uit de doos kwamen.. Ze dacht dat er twee in zo'n doos zaten. Helaas..  :ohmy:
Toch blijf ik Canton ook erg mooi vinden. In NL vrijwel niet te krijgen en erg onbemind maar ik vind ze én mooi én meten goed én nog enigzins betaalbaar. Mijn vriendin wil alleen niet meer van de PAP's af  :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Ik ken je vriendin niet maar snap haar wel   :tounge2:

mmuetst

Citaat van: Laan op oktober  6, 2022, 16:54:53
:D vroeger had ik hele wav vriendelijk MC-Perspective luidsprekers. Mooie slanke zuiltjes. De grafkasten die nu in mijn mancave staan komen zonder discussie nooit in onze woonkamer. Daar alleen lieve kleine SonoS boxjes....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Richi

Wel jammer dat de bas weergave wat achterblijft. :devil: Is een sub een optie?  :D

Richi

Citaat van: Tabcam op oktober  6, 2022, 22:22:57
Mijn vriendin wil alleen niet meer van de PAP's af  :tongue2:.
Ze lust er wel PAP van...

Fout grapje, sorry, kon het niet laten Douwe.  :D

Xander32

... je hebt nu wel veel acties moeten inzetten om de Focals enigszins te kunnen verteren, terwijl je voorgaande ls in de oude situatie gewoon muziek maakten 🤔
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Maar de Focals spelen wel op een hoger niveau dan de Fynes ooit hebben gedaan, als ik het goed heb begrepen.