Het geluid van Laan

Gestart door Laan, mei 5, 2022, 15:27:18

Vorige topic - Volgende topic

Laan

Tsja, ik heb weinig zin om weer van alles te wisselen om te kijken of het dan wel wil. Het is gewoon niet mijn sound zoals ik er nu tegenaan kijk.

Xander32

Jammer, echter ben ik niet helemaal verrast. Al hetgeen ik zelf tot op heden van Focal heb gehoord, was in eerste instantie vaak vermakelijk, maar op den duur vermoeiend, voornamelijk door het hoog.

Citaat van: Laan op september 29, 2022, 18:57:47
Tsja, ik heb weinig zin om weer van alles te wisselen om te kijken of het dan wel wil. Het is gewoon niet mijn sound zoals ik er nu tegenaan kijk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Ze zijn voor een bepaalde doelgroep zeer geschikt denk. It's not me  :tounge2:

Xander32

Een nieuwe ronde, weer een nieuw avontuur 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Citaat van: Xander32 op september 29, 2022, 20:21:49
Een nieuwe ronde, weer een nieuw avontuur 👍🏻

Een oude ronde is ook goed. De Fyne's terug is ook helemaal goed zoals ik er nu in sta.

Xander32

Ow zeker 👍🏻 Ik had niet door dat je die ook nog had.

Citaat van: Laan op september 29, 2022, 20:41:01
Een oude ronde is ook goed. De Fyne's terug is ook helemaal goed zoals ik er nu in sta.

Laan

Citaat van: Xander32 op september 29, 2022, 20:44:56
Ow zeker 👍🏻 Ik had niet door dat je die ook nog had.

Die heb ik ingeruild en staan nu op MP :wacko:

AudioEnZo

Jammer dat  deze keuze niet is geslaagd Mark. Maar dat gaat vast goedkomen!

brt

Holy shit, ik zie nu pas dat deze speaker bijna 40k kosten samen! Heb je niet eerder geluisterd of heb ik wat gemist?
Ook valt me op dat je kamer er vrij hard uitziet. Denk dat het niet zo zeer aan de Focal ligt dan aan gebrek aan demping in de ruimte.
Heb zoals gezegd de Focal Sopra 1, maar vind deze niet schel klinken, wel heel open en transparant.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

twani

Citaat van: Xander32 op september 29, 2022, 20:07:30
Jammer, echter ben ik niet helemaal verrast. Al hetgeen ik zelf tot op heden van Focal heb gehoord, was in eerste instantie vaak vermakelijk, maar op den duur vermoeiend, voornamelijk door het hoog.

Exact zo.  Ik hou het, met welk type Focal dan ook, nooit langer dan een paar minuten uit.

Zodeknetterwateengetetter.....

Xander32

Sopra 1 ook gehoord? Die vond ik redelijk in balans, maar op den duur toch ook vermoeiend. Maar dat is smaak/ voorkeur.

Citaat van: twani op september 29, 2022, 22:15:22
Exact zo.  Ik hou het, met welk type Focal dan ook, nooit langer dan een paar minuten uit.

Zodeknetterwateengetetter.....

twani

Citaat van: Xander32 op september 29, 2022, 22:17:31
Sopra 1 ook gehoord? Die vond ik redelijk in balans, maar op den duur toch ook vermoeiend. Maar dat is smaak/ voorkeur.

Ik ben van de Harbeth oude Sonussen en Dynaudios dus iedere Focal is voor mij een audiofiele diamantboor....

De twee uitersten van het spectrum....

DofN

Als je een jaar of 70 bent, en je gehoor vwb hoge tonen is achteruit gegaan, dan kunnen felle LS nog een leuke oplossing zijn. Ik zou er dan niet zoveel geld aan uitgeven en met een goede EQ/DSP zelf wat sleutelen aan de frequentiekarakteristiek voor hetzelfde effect.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Kwabbernoot

Citaat van: twani op september 29, 2022, 22:29:03
Ik ben van de Harbeth oude Sonussen en Dynaudios dus iedere Focal is voor mij een audiofiele diamantboor....

De twee uitersten van het spectrum....

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Maar kun je niet wat doen met uitdraaien? De tweeters wat minder op de oren richten?

Groeten...

Xander32

... of ls kopen waarop het hoog is te dempen en te boosten.

Citaat van: DofN op september 30, 2022, 08:37:58
Als je een jaar of 70 bent, en je gehoor vwb hoge tonen is achteruit gegaan, dat felle LS dan nog een leuke oplossing zijn. Ik zou er dan niet zoveel geld aan uitgeven en met een goede EQ/DSP zelf wat sleutelen aan de frequentiekarakteristiek voor hetzelfde effect.

DofN

Ja precies. Ook een prima mogelijkheid, als je maar breedbandig kan sleutelen en met de verhoudingen kan spelen.
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

H&C Hifi

Citaat van: Laan op september 29, 2022, 20:48:24
Die heb ik ingeruild en staan nu op MP :wacko:

Voor een stuk minder heb je nieuwe in de btw  :-X

Dura

Citaat van: DofN op september 30, 2022, 08:37:58
Als je een jaar of 70 bent, en je gehoor vwb hoge tonen is achteruit gegaan, dan kunnen felle LS nog een leuke oplossing zijn. Ik zou er dan niet zoveel geld aan uitgeven en met een goede EQ/DSP zelf wat sleutelen aan de frequentiekarakteristiek voor hetzelfde effect.
Het kan nog komen, maar ik ben 64 en heb nog steeds een hekel aan speakers met teveel hoog. Vaak zit dat ook al onder de 10.000 hz.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

H&C Hifi

Citaat van: Dura op september 30, 2022, 11:28:39
Het kan nog komen, maar ik ben 64 en heb nog steeds een hekel aan speakers met teveel hoog. Vaak zit dat ook al onder de 10.000 hz.

Die felheid zit veel lager..
Vaker rond de 2,5-6 khz..

10k + geboost geeft meer ruimtelijkheid zonder scherpte.

Laan

Citaat van: HcHifi.nl op september 30, 2022, 11:49:09

Die felheid zit veel lager..
Vaker rond de 2,5-6 khz..

10k + geboost geeft meer ruimtelijkheid zonder scherpte.

Rond de 2,5 Khz komt die fijne Beryllium tweeter erin, dus dat klopt zeker. Daaronder is het een hele knappe speaker hoor. Laag is fenomenaal en overheerst niet. Midden is erg mooi neutraal, erg goede horizontale en verticale spreiding en na wat schuiven ontstaat er een prettige diepte. Met andere keuzes in het filter of met bijvoorbeeld zo'n (goedkopere) kevlar tweeter van dezelfde firma zou het zomaar erg mooi kunnen zijn. Ik las laatst ergens dat de Sopra's milder zijn.

H&C Hifi

Citaat van: Laan op september 30, 2022, 12:17:27
Rond de 2,5 Khz komt die fijne Beryllium tweeter erin, dus dat klopt zeker. Daaronder is het een hele knappe speaker hoor. Laag is fenomenaal en overheerst niet. Midden is erg mooi neutraal, erg goede horizontale en verticale spreiding en na wat schuiven ontstaat er een prettige diepte. Met andere keuzes in het filter of met bijvoorbeeld zo'n (goedkopere) kevlar tweeter van dezelfde firma zou het zomaar erg mooi kunnen zijn. Ik las laatst ergens dat de Sopra's milder zijn.

met die andere tweeter verlies je definitie, meer rust wellicht maar dan verlies je op andere plekken teveel (vind ik)
Bij Perlisten gebruiken ze ook beryllium maar die is nooit scherp....

ligt gewoon meer aan de afstemming in het filter, tof was geweest als je het hoog naar smaak een beetje had kunnen tunen (zoals bij de duurdere Tannoy's en Fyne's)

Richi

Citaat van: HcHifi.nl op september 30, 2022, 12:22:19
met die andere tweeter verlies je definitie, meer rust wellicht maar dan verlies je op andere plekken teveel (vind ik)
Bij Perlisten gebruiken ze ook beryllium maar die is nooit scherp....

ligt gewoon meer aan de afstemming in het filter, tof was geweest als je het hoog naar smaak een beetje had kunnen tunen (zoals bij de duurdere Tannoy's en Fyne's)
Helemaal mee eens. In de Pioneer S-1EX zat ook een beryllium tweeter: een van de beste tweeters die ik hier heb mogen horen. Fluweel zacht en toch pittig als het moest. Jammer dat de Focals op dit punt geen match zijn.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Tabcam

Citaat van: Xander32 op september 29, 2022, 22:17:31
ik heb die o.a. Bij Brt gehoord maar dat was niet fel of vermoeiend.

Citaat van: Laan op september 30, 2022, 12:17:27
ik heb de ervaring dat de ruimte vermoeiend kan zijn. Waar in mijn oude huis de diamandtweeters van de Ushers geen probleem waren vind ik ze te fel in mijn nieuwe huis. Wel kan meer of minder indraaien verschil maken. Ook verwacht ik dat achter je luisterplek dempen kan helpen. Vandaar de vraag om meten, je kan dan gelijk ook zien hoe actief je ruimte is met zowel de waterval als de RT-metingen.

Ik heb nu met de Bliesma ook een Berylliumtweeter en je kan met DSP best veel corrigeren. Mijn advies is om echt meten voordat je zulke mooie speakers verkoopt tenzij je er niks aan verliest  ;D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Meten is op zich een prima idee. Wat extra dempen kan ik ook proberen, ik heb nog 5 panelen op zolder van 60x120. Desnoods nog een andere (buizen) versterker proberen. De eerste dagen werd ik dermate chagrijnig na een half uur luisteren dat ik maar een uitweg zag. Return to sender. Vanavond ga ik weer een poging wagen.

DofN

Ach, ik heb een keer Kharma Elegance S7 met beryllium tweeters naast oudere Dali Euphonia's in mijn luisterruimte gehad, en de Kharma's waren in mijn oren lang zo goed niet.. qua oplossend vermogen (in het (mid)hoog. En ik heb verscheidene mensen over de vloer gehad die hetzelfde vonden. In ieder geval hoorde niemand het tegenovergestelde.

Van beryllium an sich wordt een tweeter echt niet beter.