Het geluid van Laan

Gestart door Laan, mei 5, 2022, 15:27:18

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

... na 500 uur is je brein ingespeeld.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Citaat van: Xander32 op september  5, 2022, 19:19:30
... na 500 uur is je brein ingespeeld.

Ik geloof (ja Hans!) best dat gewenning een bepaalde rol speelt. Als iets echter slecht klinkt vind ik dat een jaar later nog.

Verder blijft het m.i. natuurlijk lastig dit soort bevindingen onder woorden te brengen. Kortom, zodra ik lekker van muziek kan genieten is het goed. Als dat 500 uur moet duren, prima.

AudioEnZo

Hoe zit je nu in de uren en resultaat Mark?

(Vanuit ons vakantieadres)

Laan

Gaat prima Rene! Fijne vakantie!

Laan

Eerste 100 uur was niet best. Gaat nu steeds beter en natuurlijk een duur xlr snoer erin gestoken.  :tounge2:

AudioEnZo

Citaat van: Laan op september 11, 2022, 20:56:47
Gaat prima Rene! Fijne vakantie!

Eerste 100 uur was niet best. Gaat nu steeds beter en natuurlijk een duur xlr snoer erin gestoken.  :tounge2:

Dank je! En goed te lezen dat het de goede kant op gaat [emoji1303]

Xander32

Inspelen + fancy snoer = oplossing van bijna alle issues in een set 👍🏻  ;)

Citaat van: Laan op september 11, 2022, 20:58:40
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Citaat van: Xander32 op september 12, 2022, 06:33:40
Inspelen + fancy snoer = oplossing van bijna alle issues in een set 👍🏻  ;)

Heb je gelijk in.

Inspelen is imo best wel een ding. Het is niet slechts gewenning van jezelf. Maar dat is mijn mening hoor, hoeft niemand het mee eens te zijn natuurlijk. Het snoer is best fancy (tellurium q black diamond xlr) maar kon ik voordelig bemachtigen door inruil van de Blue II van dezelfde firma en een overbodig Supra powercord.

Heb wel besloten de Yamaha cd speler de deur uit te doen. Had nog een Marantz cd 6007 staan en die werkt via de Holo Audio eigenlijk beter dan de Yamaha. Daarbij draai ik weinig cd meer.

Ben nu weer aan het lonken naar hetzij een paar Monitor audio PL 500 II of Focal Scala Utopia Evo 3... Het houdt niet op, niet vanzelf... :wow:

AudioEnZo

Citaat van: Laan op september 17, 2022, 21:05:59
Ben nu weer aan het lonken naar hetzij een paar Monitor audio PL 500 II of Focal Scala Utopia Evo 3... Het houdt niet op, niet vanzelf... :wow:
Jij doet niet voor minder zeg [emoji23]

Laan

frank2

Er is een behoorlijk verschil tussen focal en monitor audio qua sound. Heb ze beide gehoord. Focal is helder de monitor  audio is veel rustiger erg neutraal en minder beleving.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Altijd fijn: Een apparaat met beleving en rust.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

twani

Citaat van: frank2 op september 18, 2022, 08:03:43
Er is een behoorlijk verschil tussen focal en monitor audio qua sound. Heb ze beide gehoord. Focal is helder de monitor  audio is veel rustiger erg neutraal en minder beleving.

En let ook op de ruimte waarin de set moet spelen.  Dat zijn natuurlijk maar minimale verschillen die je daarmee maakt maar goed meld t toch ff :D

Ohw shit, de ruimte. Das veel minder sexy om t over te hebben op een forum.

Gauw terug naar de zware, centimeters dikke, geborstelde fronten met uit één stuk aluminium gedraaide volumeknoppen en de zware vergulde speaker aansluitterminals dan maar weer.

ajbeefde

Citaat van: twani op september 18, 2022, 08:47:58
En let ook op de ruimte waarin de set moet spelen.  Dat zijn natuurlijk maar minimale verschillen die je daarmee maakt maar goed meld t toch ff :D

Gauw terug naar de zware, centimeters dikke, geborstelde fronten met uit één stuk aluminium gedraaide volumeknoppen en de zware vergulde speaker aansluitterminals dan maar weer.

;D
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

chansig

Citaat van: Laan op september 17, 2022, 21:05:59

Beide mooie speakers om te zien. De Focal heb ik volgens mij wel eens beluisterd. Mooie speaker als ik het me goed herinner. Maar leuke tocht weer. Succes met de te zetten stappen.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Laan

Citaat van: twani op september 18, 2022, 08:47:58

Ja de ruimte. Thuis heeft die bij mij zijn beperkingen en de kenmerken van tegenwoordig. Hard, veel glas. Ook geen kleed meer met oog op de huisdieren. Wel akoestische panelen op het plafond gemaakt. Het blijft echter wel een beperkende factor, mijn ruimte. Een rustige speaker met wat minder beleving klinkt er het fijnst. Vorig weekend een paar Monitor Audio PL100 II op bezoek gehad en dat klonk erg goed.

Op mijn werk heb ik een ruimte die voor verschillende doeleinden wordt ingezet. Natuurlijk heb ik daar ook een audioset opgesteld. Alles klinkt daar goed. De achterwand is 10m breed en 3,50m hoog. Op 2,90m zit een systeemplafond met van die absorberende tegels. Luisterpositie op ca. 4m en achter je zit 3m ruimte. Ik heb momenteel wat speakers te koop staan en gisteren kwam er iemand luisteren. Schokkend  om te horen hoe goed een paartje van nog geen duizend euro klinkt met een normale Marantz versteker (pm 7000n) en simpele supra ls kabel. Na anderhalf uur kocht hij ze zonder over de prijs te beginnen. Hoop dat hij er thuis ook blij mee is.. Soms speel ik met het idee om de hoofdset daar te plaatsen, dat zou echt een stap zijn.

chansig

En die speakers waar je nu naar aan het kijken (nog niet luisteren als ik het goed begrijp) bent, komen dan op je werkplek te staan ? Of ga je die in de ruimte zetten met zijn beperkingen ?

Gr. Hans

Laan

Op het werk zou mooi zijn, maar niet erg praktisch.

Tabcam

Heel herkenbaar van de ruimte! Echter denk ik dat ik wat anders onder beleving versta. Voor mij is beleving de muziek ingezogen kunnen worden. Dat hangt natuurlijk van de muziek af maar daarna of het zo zuiver mogelijk (goede frequentiekarakteristiek en behoorlijk vervormingsvrij) wordt afgespeeld en dat dan de ruimte het minste invloed heeft. Je kan muziek ook vervorming meegeven die voor veel nummers het lekkerder laat klinken maar dan gaan andere nummers juist erg veel minder klinken.

Voor de duidelijkheid, ik ben een ongetrainde luisteraar volgens Harman/Floyd Toole definities en ik hou van een 'iets' aangezette bas. Dat geeft mijns horens vaak dat voetjestappende gevoel. Die had ik de vorige keer dat jij bij mij geluisterd heb niet!

Bij de PL500 heb je waarschijnlijk wel een beest van een versterker nodig en ik gok toch ook wel DSP.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Citaat van: Laan op september 18, 2022, 10:51:52
Op het werk zou mooi zijn, maar niet erg praktisch.
Het moet bij jou thuis ook goed te krijgen zijn! Ja, het is een harde ruimte en de bank staat vrij dicht bij de achterwand, maar toch geloof ik dat het daar zeker goed kan klinken. Zelf zou ik vooralsnog aan de Fynes vasthouden, want dat lijkt me in de basis een goede speaker voor in jouw ruimte, hoewel voor het laag wat veel van het goede. Maar daar zijn oplossingen voor te bedenken. Wordt tijd om weer eens af te spreken inderdaad (ik weet het, ligt aan mijn agenda) en een avondje te filosoferen over de (on)mogelijkheden.

Groet,
Richard
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Laan

Het is ook best goed, maar de ruimte op het werk is gewoon beter. De fyne's bevallen ook, er komen alleen wat leuke kansen voorbij waar ik als gewoonlijk gevoelig voor ben.  :tounge2:

Als de agenda het toelaat weereens afspreken! Jij hebt nu andere speakers en hier andere dac, streamer, twee ahb2's, kabeltjes.. Zal bij allebei een andere ervaring worden.

H&C Hifi

Owjee  ;D

Die kansen zijn er overigens altijd wel hoor... je moet ze alleen weten te vinden  :hehe:

Laan

Als je kansen ziet kan je me altijd tippen Marcel!  :colgate:

Xander32

Zonder eq/dsp is een bass issue erg lastig te temmen in een huiskamer, of je moet niet terugdeinzen voor grote, ontsierende basstraps.

Ik lees verder een relatief harde ruimte en de interesse voor Focal; juist dat merk ls zou niet mijn keuze zijn in een harde ruimte.

Citaat van: Richi op september 18, 2022, 16:44:00
Het moet bij jou thuis ook goed te krijgen zijn! Ja, het is een harde ruimte en de bank staat vrij dicht bij de achterwand, maar toch geloof ik dat het daar zeker goed kan klinken. Zelf zou ik vooralsnog aan de Fynes vasthouden, want dat lijkt me in de basis een goede speaker voor in jouw ruimte, hoewel voor het laag wat veel van het goede. Maar daar zijn oplossingen voor te bedenken. Wordt tijd om weer eens af te spreken inderdaad (ik weet het, ligt aan mijn agenda) en een avondje te filosoferen over de (on)mogelijkheden.

Groet,
Richard

H&C Hifi

Citaat van: Laan op september 21, 2022, 20:29:03
Als je kansen ziet kan je me altijd tippen Marcel!  :colgate:

Ik heb wel een ''demo'' set Perlisten  ;D
is wel echt totaal anders dan de Fyne.. of Focal.. die zijn alle toch wat meer aanwezig op het hoog.