Subjectief testen van kabels ... gewoon luisteren dus.

Gestart door CinéHome, februari 24, 2022, 11:55:58

Vorige topic - Volgende topic

Mediator

Die 1 miljoen was ooit bedacht ja. Maar het moest onder hun condities.

Blind testen is nergens voor nodig als je weet waar je mee bezig bent. Ik ga ook niet onderste boven hangen, mijn neus dicht doen of op een spijkerbed zitten.
Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

John Wx

Citaat van: Mediator op juni  6, 2023, 15:13:30Die 1 miljoen was ooit bedacht ja. Maar het moest onder hun condities.

Blind testen is nergens voor nodig als je weet waar je mee bezig bent. Ik ga ook niet onderste boven hangen, mijn neus dicht doen of op een spijkerbed zitten.

ABx is heet meest eerlijke lijkt mij

Wat een spijkerbed ermee te maken heeft ?

En die condities waren heel simpel ABx test en alles gelijk trekken en dan steeds de juiste kabel eruit halen

Nog nooit gelukt zo moeilijk zijn dus de condities niet, maar ik snap dat wel dat mensen hun fabel of feit of geloof etc dan ineen zien vallen er is niks zo fijn als gelijk gestemde

Vind het ook nog steeds bijzonder dat mensen steeds meer verbeteringen horen of vinden denk eerder verandering

Men zegt dan eigenlijk dat alles wat nieuwer is beter is

Kan zo een set nemen uit de jaren 90 zelfs 80 wat niets onder doet dan vandaag de dag
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

mmuetst

Citaat van: John Wx op juni  6, 2023, 15:30:46ABx is heet meest eerlijke lijkt mij

Wat een spijkerbed ermee te maken heeft ?

En die condities waren heel simpel ABx test en alles gelijk trekken en dan steeds de juiste kabel eruit halen

Nog nooit gelukt zo moeilijk zijn dus de condities niet, maar ik snap dat wel dat mensen hun fabel of feit of geloof etc dan ineen zien vallen er is niks zo fijn als gelijk gestemde

Vind het ook nog steeds bijzonder dat mensen steeds meer verbeteringen horen of vinden denk eerder verandering

Men zegt dan eigenlijk dat alles wat nieuwer is beter is

Kan zo een set nemen uit de jaren 90 zelfs 80 wat niets onder doet dan vandaag de dag
Het topic is subjectief, dus als ik beweer dat in mijn set een kabel van de Action 10x beter klinkt dan de AudioQuest kabel omdat ik dat subjectief heb vastgelegd dan heb ik gelijk. Tja je kunt er natuurlijk niks mee, want alles wat ik beweer is subjectief waar en geen speld tussen te krijgen. Trouwens vind men subjectief niet altijd iets goed of beter omdat het duurder is. Ik zie genoeg die beweren dat ze een bepaalde kabel juist subjectief slechter vinden in hun set. Maar wat ik er mee kan? Niks? Ik snap ook heel goed dat men toch bewijs wil (zie de test van Alpha Audio) maar helaas slagen ze er niet in om dit juist te doen. En eigelijk snap ik al die moeite dan niet, blijf gewoon subjectief je kabels waarderen, niet mis mee.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

John Wx

Heb ook liever een Siltech dan een dropveter maar als ik alleen effe een dropveter heb speelt die Accuphase echt prima via mijn Xiaomi TV Box naar een DAC

Klopt maar bestempel het als jouw waarneming/gelijk  ;)

ipv ............
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mediator

Ik ga hier geen discussie over aan. Ik laat alleen zien aan newbies dat er ook een andere mening is. Geloof, fabel of feit verder wat je wilt. Ik doe het immers ook.

John Wx

Citaat van: Mediator op juni  6, 2023, 20:46:12Ik ga hier geen discussie over aan. Ik laat alleen zien aan newbies dat er ook een andere mening is. Geloof, fabel of feit verder wat je wilt. Ik doe het immers ook.

Die hebben wij toch ook een mening is een mening

Richi

Grappig, ook ik kom steeds weer uit bij solid core zilver (heb diverse van deze interlinks in elkaar geknutseld door de jaren heen) of Grimm TPR. Als het geld mag kosten, dan vind ik de AudioQuest Earth erg fraai, wel wat gekleurd, maar wat mij betreft een lekkere kleuring.  :D

Leuk dat Alpha Audio dit soort experimenten doet. Lekker met de audio hobby bezig zijn en dat delen met anderen. Zouden meer mensen moeten doen.  :devil:
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Matrix Audio MS-1c • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • A*BNB 2x12" push-pull subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Audioquest bekabeling • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon server Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Xander32

Ik heb nog ergens een Slinky Links (solid core zilver) rondslingeren. Die heb ik als erg mooi (open, sprankelend) in het mid/mid-hoog ervaren, maar te lief in het laag, teveel afgerond.

https://6moons.com/audioreviews/slinkylinks/slinkylinks.html

Citaat van: Richi op juni  7, 2023, 08:49:12Grappig, ook ik kom steeds weer uit bij solid core zilver (heb diverse van deze interlinks in elkaar geknutseld door de jaren heen) of Grimm TPR. Als het geld mag kosten, dan vind ik de AudioQuest Earth erg fraai, wel wat gekleurd, maar wat mij betreft een lekkere kleuring.  :D

Leuk dat Alpha Audio dit soort experimenten doet. Lekker met de audio hobby bezig zijn en dat delen met anderen. Zouden meer mensen moeten doen.  :devil:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Rowdy

Citaat van: mmuetst op juni  6, 2023, 16:22:31Het topic is subjectief, dus als ik beweer dat in mijn set een kabel van de Action 10x beter klinkt dan de AudioQuest kabel omdat ik dat subjectief heb vastgelegd dan heb ik gelijk. Tja je kunt er natuurlijk niks mee, want alles wat ik beweer is subjectief waar en geen speld tussen te krijgen. Trouwens vind men subjectief niet altijd iets goed of beter omdat het duurder is. Ik zie genoeg die beweren dat ze een bepaalde kabel juist subjectief slechter vinden in hun set. Maar wat ik er mee kan? Niks? Ik snap ook heel goed dat men toch bewijs wil (zie de test van Alpha Audio) maar helaas slagen ze er niet in om dit juist te doen. En eigelijk snap ik al die moeite dan niet, blijf gewoon subjectief je kabels waarderen, niet mis mee.
Welke type kabels van Action en AudioQuest heb je met elkaar vergeleken?
Waarin is de Action kabel beter dan de AudioQuest kabel?

Wat is er mis met de test van Alpha Audio?
Het is een blinde test, elk interlink heeft dezelfde connectoren en hetzelfde oranje buitenmantel. De testers Martijn en Yung weten niet welke interlink er aangesloten is. Er worden steeds dezelfde 3 muziekstukken afgespeeld.

Mediator

Wat is subjectief en wat is objectief. Hier wordt dat uitgelegd dat objectief meten is en subjectief luisteren. Als er die behoefte is aan hokjes dan prima. Ik doe er niet aan mee.

mmuetst

Citaat van: Rowdy op juni  8, 2023, 17:34:07Welke type kabels van Action en AudioQuest heb je met elkaar vergeleken?
Waarin is de Action kabel beter dan de AudioQuest kabel?

Wat is er mis met de test van Alpha Audio?
Het is een blinde test, elk interlink heeft dezelfde connectoren en hetzelfde oranje buitenmantel. De testers Martijn en Yung weten niet welke interlink er aangesloten is. Er worden steeds dezelfde 3 muziekstukken afgespeeld.
Het diende als voorbeeld, heb de kabels niet getest. Maar stel ik zou dat doen, dan kan volgens vele hier de Action kabel niet goed zijn. Subjectief kun je daar niks over zeggen, want het is mijn mening. Ik vind die kabel dan beter klinken. Of ik vind dat helemaal niet en praat met de rest mee die de kabel op fora de hemel in geprezen hebben (ook een optie). Wat Alpha betreft, zolang ze niet snappen hoe je een gecontroleerde ABX test moeten doen en ze in opdracht van fabrikanten werken, en dus beïnvloed worden, neem ik dit zeker niet serieus.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

chansig

Wat is gekalibreerde druk ? Wordt gebruikt in de context: koudlassen kabels en connectoren. En is het belangrijk voor de weergave ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Mediator

Citaat van: mmuetst op juni  9, 2023, 07:50:16Het diende als voorbeeld, heb de kabels niet getest. Maar stel ik zou dat doen, dan kan volgens vele hier de Action kabel niet goed zijn. Subjectief kun je daar niks over zeggen, want het is mijn mening. Ik vind die kabel dan beter klinken. Of ik vind dat helemaal niet en praat met de rest mee die de kabel op fora de hemel in geprezen hebben (ook een optie). Wat Alpha betreft, zolang ze niet snappen hoe je een gecontroleerde ABX test moeten doen en ze in opdracht van fabrikanten werken, en dus beïnvloed worden, neem ik dit zeker niet serieus.

Ik denk dat het genuanceerder is Mmuetst. Ik denk dat meer mensen veronderstellen dat de kabel van de Action de mindere is. Maar als het bevalt of je stelt geen verschil vast wie is die ander dan om daar wat van te vinden. Je kan dan juist stellen dat je het goed hebt gedaan omdat je jezelf geld hebt bespaart wat je weer kunt uitgeven aan je vakantie, een bloemetje voor je vrouw, etc.

AudioLaan

Citaat van: mmuetst op juni  9, 2023, 07:50:16Het diende als voorbeeld, heb de kabels niet getest. Maar stel ik zou dat doen, dan kan volgens vele hier de Action kabel niet goed zijn. Subjectief kun je daar niks over zeggen, want het is mijn mening. Ik vind die kabel dan beter klinken. Of ik vind dat helemaal niet en praat met de rest mee die de kabel op fora de hemel in geprezen hebben (ook een optie). Wat Alpha betreft, zolang ze niet snappen hoe je een gecontroleerde ABX test moeten doen en ze in opdracht van fabrikanten werken, en dus beïnvloed worden, neem ik dit zeker niet serieus.

Kan je uitleggen waarom jij wel serieus genomen dient te worden?
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Canor | Fischer&Fischer | Gato-audio | Isotek | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Rowdy

Je gebruikt meerdere malen AudioQuest op negatieve manier in je voorbeelden. Lees forumregel nummer 9 maar eens.

Alpha Audio is een onafhankelijke site. Ze werken niet in opdracht van fabrikanten. Hieronder een link wat hun verdienmodellen zijn: 
https://alpha-audio.net/nl/dos-and-donts/

chansig

Citaat van: Laan op juni  9, 2023, 22:18:21Kan je uitleggen waarom jij wel serieus genomen dient te worden?

Je mag serieus nemen wie je wilt. Ik zie hem nergens schrijven dat je hem serieus moet nemen.  Het mag vast wel als je dat wilt.😃

Iemand nog een idee over die gekalibreerde druk ? Of zou het gewoon marketinggebazel zijn ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Contour

Haha, dit soort posts om 6:40, dan zit iets wel dwars. Tip: bakje koffie, iets te lezen, kleine kamertje!  ;D

Rowdy

Citaat van: chansig op juni  9, 2023, 07:59:05Wat is gekalibreerde druk ? Wordt gebruikt in de context: koudlassen kabels en connectoren. En is het belangrijk voor de weergave ?

Gr. Hans
Ik denk het volgende:
De kabel wordt met een perstang op de connector geperst. De perstang wordt ingesteld op de juiste persdruk, zodat het niet te strak wordt geperst om beschadigingen te voorkomen of te licht wordt geperst waardoor de kabel losschiet van de connector. Gekalibreerde druk is eigenlijk de juiste persdruk om de verbinding te maken tussen kabel en connector.

Tjeb

Helaas een niet juist gebruikt selling point..
De druk is nooit gekalibreerd, de tang of het apparaat welke de druk uitoefent wel...

Kalibreren is simpelweg kijken in hoe verre het gecontroleerde apparaat afwijkt van de bedachte specs en deze indien mogelijk opnieuw afstellen binnen de gestelde marges.. Als het wettelijk is dan is het ijken, dit wordt bijvoorbeeld bij weegschalen tbv handelsdoeleinden toegepast.
Ik heb jaarlijks met dit geneuzel te maken...

chansig

Het is natuurlijk ook een beetje flauw.

Ook ik weet dat het een onzinterm is welke wordt gebruikt om interessant over te doen komen. Maar het gaat om een kabel 4700 euro als ik me niet vergis.

Hoe serieus moet je de rest van de beschrijving nemen ? Afkortingen doen het overigens ook erg goed in de beschrijving.

Zelf luisteren dan maar. En dan vervolgens vertellen dat de kabel gekalibreerd gedrukt is geworden.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

John Wx

Citaat van: Rowdy op juni 10, 2023, 06:32:10Je gebruikt meerdere malen AudioQuest op negatieve manier in je voorbeelden. Lees forumregel nummer 9 maar eens.

Alpha Audio is een onafhankelijke site. Ze werken niet in opdracht van fabrikanten. Hieronder een link wat hun verdienmodellen zijn:
https://alpha-audio.net/nl/dos-and-donts/

En dat is waar  ;D

Google even op zijn medekompanen die erbij zitten

Rest my case

Mediator

Het zou ook een beetje vreemd zijn als een fabrikant om het even van welke product zou zeggen 'ons product moet je niet hebben'. Het is dus ook een beetje zoals eerder al werd aangegeven tussen de regels doorlezen en er zo nodig de dingen uithalen die je belangrijk vindt. We weten allemaal hoe marketing werkt.

CinéHome

In deze 'blindtest' was het niet echt de bedoeling een bepaalde fabrikant in de kijker te zetten, denk ik.
Het is vooral een vergelijk van bepaalde type kabels, de gebruikte materialen.

Dus het zijn ook de materialen die er als winnaar of verliezer uit komen. En dan kan je een kabel met die constructie ook bij meer dan 1 fabrikant vinden.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

AudioLaan

Wat een gezeik. Luister gewoon wat je bevalt. En bepaal of het je de prijs waard is. Hoe Alpha betaald wordt maakt mij persoonlijk geen reet uit. Wat ze zeggen kan je iets mee doen of niet. Denk je graag in complotten of aan schimmige verdienmodellen, lees het dan niet. In dit topic gaat het over subjectief luisteren.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Canor | Fischer&Fischer | Gato-audio | Isotek | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Mediator

Overigens timmert Alpha Audio goed aan de weg. Reviews geven vaak inzicht in hoe het apparaat of speaker of kabel presteert en het is daarbij ook steekhoudend. Men pakt het vaak grondig aan. Ik herinner me bijvoorbeeld een test tussen analoog en digitaal waarbij men niet als zo vaak een opname gaat vergelijken. Men had een muzikant die een nummer speelde en men name dit zowel analoog op als digitaal. Vervolgens speelde men beide af op een zeer hoogwaardige set. Dan pak je het dus grondig aan en ben je oprecht geïnteresseerd in een zo eerlijk mogelijk vergelijk en de uitkomsten daarvan. Maar er zijn er meer die het goed doen. Ook een aantal die ik minder serieus neem trouwens omdat er geregeld de plank wordt mis geslagen.