Subjectief testen van kabels ... gewoon luisteren dus.

Gestart door CinéHome, februari 24, 2022, 11:55:58

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Citaat van: VANZOMERENG op februari 26, 2023, 22:44:06Nou nou ff geduld...., forummers moeten ook een happie eten,
de hond uitlaten, studio soort kijken of gewoon ff wat meer aandacht aan moeders de vrouw geven, veel belangrijker dan dat gewouwel over wat k#tkabeltjes  ;)
"Studio soort" vind ik dan in deze context wel weer heel mooi gekozen van je @VANZOMERENG  ;D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

vanzomereng

Ach... Laten we het op talent gooien, met enige hulp van
wat harmonische vervorming in de grammatica controle.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

HuubF

Tot een jaar of 2 geleden vond ik stroomkabels zonde van het geld, dus ik had een goed-is-goed-genoeg set van Belden kabels met deugdelijke stekkers. Omdat het geld hier tegen de plinten klotst (lees: ik zou niet weten waaraan ik het anders zou moeten uitgeven) heb ik dat vervangen door Supra Lorad. Gevoelsmatig was dat een verbetering, het zag er ook mooier uit, maar ik heb het niet echt getest. Beter-was-beter-genoeg.

Met de komst van wat duurdere apparaten heb ik er eens wat meer aandacht aan besteed. Er kwamen 3 stroomsnoeren van Wireworld met een prijs die sommigen hier zouden doen proesten. Hiermee had ik de keuze uit 3 verschillende opties per apparaat. Voor mijn Naim streamer zelfs 4 omdat Naim zelf ook een stroomsnoer meelevert waar ze nogal hoog van opgeven.

Voor de actieve Neumann KH420 speakers maakte het allemaal weinig uit, uiteindelijk staan ze natuurlijk aan de Wireworlds maar grote verschillen heb ik niet kunnen waarnemen.

Maar Naim streamers (Atom HE en NSC 222) reageerden er tamelijk heftig op. Ik kon na veel vergelijken voor de Atom duidelijk aangeven wat goed, beter en best was. Bij de nieuwe NSC 222 ook wel, maar daar klonk de beste een beetje too much; de Supra vond ik lekkerder klinken dan de Wireworld. Misschien laat de Wireworld wel beter horen dat de NSC 222 nog niet helemaal is ingespeeld dus over een maandje probeer ik het nog een keer.

Conclusie: bij sommige apparaten hoor ik het niet en bij andere apparaten dan weer wel. Het menselijk gehoor is een wondertje. :worship:

Roon server (NUC), Benchmark DAC3 HGC, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

chansig

De Neumann KH420 zijn getest op ASR kwam ik achter. Er is zelfs subjectief geluisterd.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: Tjeb op februari 26, 2023, 21:29:55En toen was het stil?

Nee er is altijd wel muziek geweest. Eens in de zoveel tijd probeerde ik het weer eens.

Het signaal in mijn systeem is grotendeels digitaal. Misschien dat dit nog wat uitmaakt qua gevoeligheid voor verschillen.

Ik heb overigens ook nog speciale tegel gehad. Daar heb ik ook mooie ervaringen mee gehad. Evenals met behandelde luidsprekerunits, versterkers en cd spelers.

Gr. Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

HuubF

Citaat van: chansig op februari 27, 2023, 08:20:20De Neumann KH420 zijn getest op ASR kwam ik achter. Er is zelfs subjectief geluisterd.

Gr. Hans

Klopt, ik heb ze genomen omdat ze zowel subjectief als objectief mooie reviews hebben. Van de Naim streamer had ik nog geen test gezien, maar Naim hé?
Roon server (NUC), Benchmark DAC3 HGC, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

Richi

Citaat van: HuubF op februari 27, 2023, 14:58:00Klopt, ik heb ze genomen omdat ze zowel subjectief als objectief mooie reviews hebben. Van de Naim streamer had ik nog geen test gezien, maar Naim hé?
https://www.sound-advice.online/product-reviews/naim-nsc-222-nap-250-review  :D
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Tjeb

Citaat van: frank2 op februari 26, 2023, 12:16:48Alle kabels, stroom, interlink, usb kabels uit diverse merken en prijs geven hoorbare verschillen.  Maar je moet je set wel op orde hebben.
Vaak lees ik: ik hoor geen verschillen.  En dat verbaasd mij niets. Stroom standaard snoertje lukraak in t stopcontact,  fase nooit van gehoord en dan lenen ze een interlink van wel 80 euro en ze horen geen verschil dus conclusie maakt allemaal niets uit.

Aparte audiogroep, betere stroomsnoeren goede ls kabels en dan een andere interlink, hè ik hoor wel verschil.

En dan heb ik het nog niet gehad over sommige sets waarvan ik denk daar hoor je nooit verschillen op.. en nee dat heeft niets met de prijs te maken..

Daarnaast kan een verandering in de set door bijv een andere interlink er weer voor zorgen  dat de bejubelde stroomsnoer opeens toch niet meer de juiste is, dus bij verandering altijd weer testen of de bekabeling nog de juiste is.

Nb voor ik iets aan bekabeling  koop wil ik altijd eerst de desbetreffende kabel lenen wat soms resulteert in een aankoop maar vaak ook niet. Gelukkig  ken ik meerdere bedrijven die dat doen.

Ik was hier nog eens aan het lezen en kwam deze weer tegen.
Er schiet mij toch weer een prangende vraag te binnen..

Citeer
Citaat van: frank2 op februari 26, 2023, 12:16:48Vaak lees ik: ik hoor geen verschillen.  En dat verbaasd mij niets. Stroom standaard snoertje lukraak in t stopcontact,  fase nooit van gehoord en dan lenen ze een interlink van wel 80 euro en ze horen geen verschil dus conclusie maakt allemaal niets uit.
Wanneer hoor je dan het eerste verschil, ikzelf ben uiteraard niet meteen begonnen met de gehele bekabeling vervangen. Ik heb dit stuksgewijs aangepakt, interlink, netsnoeren, andere groep.

Maar als ik goed begrijp moet je je hele set opgewaardeerd hebben om iets te horen, ik ga er dan vanuit dat de meeste net als ik te werk gaan of gegaan zijn en daarna gestopt zijn na het eerste kabeltje vervangen te hebben zonder enig resultaat??

Hoe pak je dit dan aan en wanneer begin je veranderingen te horen?

chansig

Lijkt wel op mijn situatie: geen stroomaanpassingen ed. En vervolgens wat geleend via Michel. Waren alleen geen interlinks, maar netsnoeren en digitale kabels. Wel rond de 80 euro. Misschien hadden we ze wel veel duurder moeten zijn.  Maar Frank zal het gewoon random noemen. Een man een man een paard een paard noemen doen we namelijk niet aan.

Daarnaast is Frank hier nooit geweest dus dan zou hij ook niets kunnen zeggen over bv mijn set. Ja vanuit de akoestische kant wel.

Al merk ik wel dat ongeschreven audiofieleforumwetten niet voor iedereen gelden. En soms met enige regelmaat 1 kant op.

Een vraag aan Frank is:

Hoorde jij pas verschillen tussen kabels (speaker, interlink, netsnoer, digitaal, usb etc) toen je een andere/aparte stroomgroep/fase etc had ?

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

CinéHome

Als ik mijn subjectieve ervaringen mag delen zeg ik 'neen'. Dat zou betekenen dat bij 95% van mijn klanten kabels geen nut hebben. Want welke 'doorsnee' hifi consument heeft een aparte stroomgroep?

En wat de goedkopere kabels betreft Hans, die jij hebt getest... ik merk zelf doorgaans het grootste verschil met -goede- nog betaalbare kabels. Met de nadruk op 'goede', want er zijn er echt wel veel die voor mijn part ongewenste effecten kunnen hebben.
Ik heb meermaals gezocht naar stroomkabels die beter zijn dan de Supra Lorad SPC - zonder een vermogen te kosten. Die vond ik niet zo snel. Wireworld aan 2x de prijs van de Supra's geeft een merkbare verbetering.
Maar de grootste verbetering was er toch tussen standaard netsnoer en Supra.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

AudioLaan

Tweaks in de stroomweg heb imo meer effect dan in de signaalweg. Het mooist zou zelf opgewekte stroom zijn die los gekoppeld is van het net. Scharrel stroom van eigen windmolen en zonpanelen. En dan alleen voor de audio.  :wub:

Ik ben nu speakerkabels aan het vergelijken. Een paar van €700 en een paar van €2650. In die laatste hoor ik tot heden geen voordelen.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Tjeb

Ik wacht even af of Frank hier nog op reageert.

Ik lees letterlijk dat het logisch is dat sommige geen verscillen waarnemen omdat de set niet goed op orde is.
Wat wel prettig is dat het zowel met dure als goedkopere sets mogelijk is.

Ik vraag me dus echt af vanaf wanneer het mogelijk is en waar je dan zou moeten beginnen..

chansig

Citaat van: MichelDW op maart  7, 2023, 08:30:35Als ik mijn subjectieve ervaringen mag delen zeg ik 'neen'. Dat zou betekenen dat bij 95% van mijn klanten kabels geen nut hebben. Want welke 'doorsnee' hifi consument heeft een aparte stroomgroep?

En wat de goedkopere kabels betreft Hans, die jij hebt getest... ik merk zelf doorgaans het grootste verschil met -goede- nog betaalbare kabels. Met de nadruk op 'goede', want er zijn er echt wel veel die voor mijn part ongewenste effecten kunnen hebben.
Ik heb meermaals gezocht naar stroomkabels die beter zijn dan de Supra Lorad SPC - zonder een vermogen te kosten. Die vond ik niet zo snel. Wireworld aan 2x de prijs van de Supra's geeft een merkbare verbetering.
Maar de grootste verbetering was er toch tussen standaard netsnoer en Supra.

Duidelijk. Ik ben sowieso niet zo bezig met prijzen. Maar doet er verder ook niet toe. Dank in ieder geval voor het duidelijk teruggeven van je ervaring. Ik ben ook nog wel benieuwd naar het antwoord van Frank op mijn vraag.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: Tjeb op maart  7, 2023, 10:00:52Ik wacht even af of Frank hier nog op reageerd.

Ik lees letterlijk dat het logisch is dat sommige geen verscillen waarnemen omdat de set niet goed op orde is.
Wat wel prettig is dat het zowel met dure als goedkopere sets mogelijk is.

Ik vraag me dus echt af vanaf wanneer het mogelijk is en waar je dan zou moeten beginnen..

Mijn gedachte is dat wanneer een versterker en speakers technisch goed op elkaar aansluiten en de set vervolgens in een redelijke akoestiek staat. Dus zeg een gemiddelde woonkamer. Dat het dan al snel mogelijk is om mogelijke verschillen waar te kunnen nemen.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Kweetniet

Citaat van: HuubF op februari 27, 2023, 05:46:20Tot een jaar of 2 geleden vond ik stroomkabels zonde van het geld, dus ik had een goed-is-goed-genoeg set van Belden kabels met deugdelijke stekkers. Omdat het geld hier tegen de plinten klotst (lees: ik zou niet weten waaraan ik het anders zou moeten uitgeven) heb ik dat vervangen door Supra Lorad. Gevoelsmatig was dat een verbetering, het zag er ook mooier uit, maar ik heb het niet echt getest. Beter-was-beter-genoeg.

Met de komst van wat duurdere apparaten heb ik er eens wat meer aandacht aan besteed. Er kwamen 3 stroomsnoeren van Wireworld met een prijs die sommigen hier zouden doen proesten. Hiermee had ik de keuze uit 3 verschillende opties per apparaat. Voor mijn Naim streamer zelfs 4 omdat Naim zelf ook een stroomsnoer meelevert waar ze nogal hoog van opgeven.

Voor de actieve Neumann KH420 speakers maakte het allemaal weinig uit, uiteindelijk staan ze natuurlijk aan de Wireworlds maar grote verschillen heb ik niet kunnen waarnemen.

Maar Naim streamers (Atom HE en NSC 222) reageerden er tamelijk heftig op. Ik kon na veel vergelijken voor de Atom duidelijk aangeven wat goed, beter en best was. Bij de nieuwe NSC 222 ook wel, maar daar klonk de beste een beetje too much; de Supra vond ik lekkerder klinken dan de Wireworld. Misschien laat de Wireworld wel beter horen dat de NSC 222 nog niet helemaal is ingespeeld dus over een maandje probeer ik het nog een keer.

Conclusie: bij sommige apparaten hoor ik het niet en bij andere apparaten dan weer wel. Het menselijk gehoor is een wondertje. :worship:

nou, niet echt je oren. Meer je hersens ;)
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

CinéHome

Het 'gehoor' omvat echt ook wel de hersenen. De oren zijn daar maar een deel van.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Xander32

In verschillende sets heb ik tests uitgevoerd- dan wel was ik aanwezig bij een test met kabels. Steevast op het gehoor en daarmee subjectief.

Vaak waren de verschillen marginaal of zelfs nihil, maar daar waar ik wel duidelijke verschillen hoorde, was dit ook reproduceerbaar. Dat waren steevast kabels met een specifiek ontwerp en/of i.c.m. een specifiek component dan wel keten.

In het algemeen heb ik met digitale verbindingen/ kabels, het minst verschillen kunnen waarnemen. Wanneer er wel duidelijk hoorbare en reproduceerbare verschillen waren, betroffen het stereo ic's of netsnoeren. Maar zoals reeds aangegeven, niet met allen, steevast betrof het dan een specifiek ontwerp/ materiaal in samenhang met de rest van de keten.

Op basis van die ervaringen draag ik steevast zorg voor een gedegen bekabeling in mijn set, waarin het budget een voorname rol speelt, maar veelvuldig wisselen van/ uitproberen van bekabeling maakt geen deel meer uit van mijn hobby. Zo'n 75% van de bekabeling van mijn huidige set, bezit ik dan ook al > dan vijf jaar.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Mediator

Ik ben al lang met muziek en apparatuur bezig. Ik denk in vergelijking met velen op dit forum veel langer. Ik heb geen behoefte om te debatteren over de zin van welke kabel dan ook. Op het moment dat iemand advies vraagt en ik daar ervaring mee heb dan zal ik advies geven. Ik lees in dit topic geregeld de term subjectief luisteren en lees ook nog dat sommigen die term overnemen hetgeen wel om uiteenlopende redenen zal zijn. Ik kan helemaal niets met die term. Ik luister niet subjectief, ik luister niet objectief. Ik luister, neem
muziek op en probeer die te 'voelen'. Hetzelfde doen muzikanten en aangezien ik zelf ook speel doe ik dat ook. Er is ook geen verschil tussen wanneer ik speel en luister. Muziek maken draait erom er samen iets moois van te maken. Daarvoor moet je luisteren, daarvoor moet je timen. Het doel is goed te spelen en nuances te maken die op enigerlei wijze zin geven aan de muziek. Muziek in het algemeen gaat om luisteren en beleving of inleving. Maar kennelijk als je luistert door een zogenaamde hifi of High-end installatie ontstaat er zoiets als subjectief luisteren. Dat is vast ook om een reden. Het slechte nieuws is helaas dat alle high end apparatuur, hoe goed en exotisch ook, een compromis is en een bepaalde richting opstuurt. Het kan maar beter jouw richting zijn zodat er iets te genieten valt. En de moraal van het verhaal is dat luisteren net zo objectief danwel subjectief is dan meetgegevens of omgedraaid. Wie verzint er in godsnaam zoiets.
Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

chansig

En zo denk/vindt een ieder de beste manier van luisteren te hebben......toch ?

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Tjeb

#Mediator:
Klopt, net zo als muziek opnemen een compromis is, hier heb je ook met meerdere factoren te maken. Ik weet niet welk instrument je speelt maar indien je versterkt speelt dan vraag ik me af of hier dan ook een speciaal netsnoer toegepast moet worden en of er een speciale zilveren instrumentkabel met rodium jackpluggen tussen instrument en versterker toegepast moet worden om het summum te behalen...
Bij mijn basje en versterkertje in ieder geval niet en heb er nimmer iemand over gehoord.. :)

Toevallig stonden we deze zondag in TivoliVredenburg voor een concertje van Napalm Death en als je dan hoort hoe de bassdrum alles compleet overstemde dan vraag je je af of de geluidsman niet te lang zonder oorbescherming heeft staan mixen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik thuis liever geen live ervaring heb en denk dat de buren hier ook erg blij om zijn..

D25

Citaat van: Tjeb op maart  7, 2023, 16:54:26#Mediator:
Klopt, net zo als muziek opnemen een compromis is, hier heb je ook met meerdere factoren te maken. Ik weet niet welk instrument je speelt maar indien je versterkt speelt dan vraag ik me af of hier dan ook een speciaal netsnoer toegepast moet worden en of er een speciale zilveren instrumentkabel met rodium jackpluggen tussen instrument en versterker toegepast moet worden om het summum te behalen...
Bij mijn basje en versterkertje in ieder geval niet en heb er nimmer iemand over gehoord.. :)

Toevallig stonden we deze zondag in TivoliVredenburg voor een concertje van Napalm Death en als je dan hoort hoe de bassdrum alles compleet overstemde dan vraag je je af of de geluidsman niet te lang zonder oorbescherming heeft staan mixen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik thuis liever geen live ervaring heb en denk dat de buren hier ook erg blij om zijn..

Napalm death, gaaf! Wist niet dat ze nog bestaan.

Ik had ooit de cd From Enslavement To Obliteration + Scum hier in de kast staan, maar houd eigenlijk meer van Entombed, Morbid Angel, Pestilence en oa Bolt Thrower.

Sorry, dat was even off topic.

hatfylld

Napalm Death is leuk, maar wat dacht je van Lärm ?   ;)
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

vanzomereng

Citaat van: Mediator op maart  7, 2023, 15:53:44Ik ben al lang met muziek en apparatuur bezig. Ik denk in vergelijking met velen op dit forum veel langer. Ik heb geen behoefte om te debatteren over de zin van welke kabel dan ook. Op het moment dat iemand advies vraagt en ik daar ervaring mee heb dan zal ik advies geven. Ik lees in dit topic geregeld de term subjectief luisteren en lees ook nog dat sommigen die term overnemen hetgeen wel om uiteenlopende redenen zal zijn. Ik kan helemaal niets met die term. Ik luister niet subjectief, ik luister niet objectief. Ik luister, neem
muziek op en probeer die te 'voelen'. Hetzelfde doen muzikanten en aangezien ik zelf ook speel doe ik dat ook. Er is ook geen verschil tussen wanneer ik speel en luister. Muziek maken draait erom er samen iets moois van te maken. Daarvoor moet je luisteren, daarvoor moet je timen. Het doel is goed te spelen en nuances te maken die op enigerlei wijze zin geven aan de muziek. Muziek in het algemeen gaat om luisteren en beleving of inleving. Maar kennelijk als je luistert door een zogenaamde hifi of High-end installatie ontstaat er zoiets als subjectief luisteren. Dat is vast ook om een reden. Het slechte nieuws is helaas dat alle high end apparatuur, hoe goed en exotisch ook, een compromis is en een bepaalde richting opstuurt. Het kan maar beter jouw richting zijn zodat er iets te genieten valt. En de moraal van het verhaal is dat luisteren net zo objectief danwel subjectief is dan meetgegevens of omgedraaid. Wie verzint er in godsnaam zoiets.

Ik heb jou betoog gelezen, niet objectief gelezen en niet subjectief gelezen maar gewoon gelezen en uiteindelijk is toch mijn conclusie (subjectief) dat het ook maar jouw mening is (subjectief)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

chansig

Citaat van: chansig op maart  7, 2023, 10:36:45Duidelijk. Ik ben sowieso niet zo bezig met prijzen. Maar doet er verder ook niet toe. Dank in ieder geval voor het duidelijk teruggeven van je ervaring. Ik ben ook nog wel benieuwd naar het antwoord van Frank op mijn vraag.

Gr. Hans

Het antwoord zelf maar even opgezocht en gevonden.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Tjeb

Het is wel wonderlijk dat antwoorden op simpele vragen vaak uitblijven en das objectief opgemerkt...

Jammer, het uitblijven hiervan komt begrip voor/vanaf beide "kampen" niet ten goede naar mijn mening.