Problemen onder 35 hz aanpakken.

Started by rower, January 15, 2022, 10:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Ik heb je ruimte, versimpelt ingevoerd in Roomsim in REW. Dat werkt niet echt goed maar ik kan wel even illustreren wat een foute timing tussen sub en fronts doet.

1e plaat: de situatie zo goed als mogelijk
2e 1 ms vertraging sub
3e 2 ms vertraging sub
4e 3 ms vertraging sub

Volgende post:

5e 4 ms vertraging sub
6e 5 ms vertraging sub

Nou is dat natuurlijk erg veel maar ik wil maar zeggen dat de onderlinge timing belangrijk is. Eenmaal een model gemaakt kun je de sub ook makkelijk verplaatsen of een tweede toevoegen. Je ziet ook dat je laagfrequent vooral naar de room modes luistert en niet naar de speakers. Speel met de demping van de wanden en zie hoe weinig dat ULF doet.

Omni !

jossie

en nog twee:

Omni !

jossie

Alle EQ in de AVR uitzetten, geen dynamik eq etc, crossover op 80 Hz.

Dan de fronts steeds 30 cm dichterbij zetten (ongeveer 1 ms) in de AVR (= gelijk aan 1 ms vertraging) en meting bekijken. Na 5 ms ben je wel klaar, mogelijk is er een tussenwaarde die beter is. Andersom kan ook, de sub per 30 cm dichterbijzetten. Probeer gewoon even beide kanten op, de absolute fase op het overnamepunt is zeker afwijkend van 0 graden en mogelijk 180 graden gedraaid.

Gezien je fronts zou ik niet te laag filteren, de PR afstemming aan de onderkant gaat roet in het eten gooien bij de sommatie sub en fronts.
Omni !

jossie

Sub links in de hoek lijkt een betere uitgangspositie, dan worden alle modes van de ruimte maximaal aangestoten door de sub.
Omni !

rower

Quote from: jossie on January 16, 2022, 16:18:06
Alle EQ in de AVR uitzetten, geen dynamik eq etc, crossover op 80 Hz.

Dan de fronts steeds 30 cm dichterbij zetten (ongeveer 1 ms) in de AVR (= gelijk aan 1 ms vertraging) en meting bekijken. Na 5 ms ben je wel klaar, mogelijk is er een tussenwaarde die beter is. Andersom kan ook, de sub per 30 cm dichterbijzetten. Probeer gewoon even beide kanten op, de absolute fase op het overnamepunt is zeker afwijkend van 0 graden en mogelijk 180 graden gedraaid.

Gezien je fronts zou ik niet te laag filteren, de PR afstemming aan de onderkant gaat roet in het eten gooien bij de sommatie sub en fronts.
De tweede is wel aardig in de buurt zoals het is. Ik zou eens wat kunnen schuiven al 30 cm is een hele hoop, sub kan wel wat naar achter en speakers ook. Verder uit mekaar word moeilijk en ze staan nu gewoon op dezelfde plek links en rechts dan. Ik ga het proberen, ik ben er wel een beetje achter dat het in de integratie van sub en speakers zit en dan met name in de sub.Helaas kan ik dat vandaag niet meer doen omdat ik vanavond moet werken, maar als ik tijd heb vd week ga ik eens kijken wat dat doet, en ik zal de resultaten daarvan hier posten.Bedankt in ieder geval dat je zo de moeite hebt genomen om dat helemaal in te voeren.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

rower

Quote from: jossie on January 16, 2022, 16:27:28
Sub links in de hoek lijkt een betere uitgangspositie, dan worden alle modes van de ruimte maximaal aangestoten door de sub.
daar kan die wel staan.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

jossie

#81
En dan niet perse schuiven dus, gebruik de ;)  elektronica

30 cm in de AVR qua positie is ongeveer 1 ms, ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel?

Quote from: rower on January 16, 2022, 16:28:31
Bedankt in ieder geval dat je zo de moeite hebt genomen om dat helemaal in te voeren.

Het is uiteraard het idee dat je dat zelf ook kan doen, niet moeilijk hoor... Het kan ook zijn dat je muren specifiek een voorkeursfrequentie hebben om te absorberen (door de repeterende maatvoering van de staanders), dat kun je zeker tackelen met minidsp. Lukt het daarmee niet, verkoop je die weer net zo makkelijk, veel eenvoudiger dan een extra sub.

Mocht je dat overwegen zou ik zeker twee dezelfde overwegen. De fase van twee verschillende modellen is zeker niet hetzelfde en al aanleiding voor dips in het allerlaagste gebied tussen de eerste en tweede room moode.
Omni !

rower

Quote from: jossie on January 16, 2022, 16:32:16
En dan niet perse schuiven dus, gebruik de ;)  elektronica

30 cm in de AVR qua positie is ongeveer 1 ms, ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel?

Het is uiteraard het idee dat je dat zelf ook kan doen, niet moeilijk hoor...
Ik heb het welleens geprobeerd maar vindt het wel lastig zeker omdat mijn kamer niet vierkant of recht hoekig is. 1ms 30 cm snap ik wel kan je uitrekenen door snelheid vh geluid al doet de elektronica dat voor je.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

rower

Of bedoel je nou dat ik de sub laat staan en ik de afstand in de avr verander, overigens het gekke is als ik een aud meting doe elke keer de afstand groter wordt ingevoerd dan wat het is. Overigens zoals ik al aangaf de sub kan daadwerkelijk in de linker hoek geplaatst worden, kan allebei proberen. Maar moet nu echt even gaan douchen haha anders ben ik te laat en dat vinden mijn klanten niet leuk. Ik zal de resultaten vd week eens posten, in ieder geval een leuk experiment in de hoop dat het geluid nog beter wordt.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

jossie

Quote from: rower on January 16, 2022, 16:35:54
Ik heb het welleens geprobeerd maar vindt het wel lastig zeker omdat mijn kamer niet vierkant of recht hoekig is. 1ms 30 cm snap ik wel kan je uitrekenen door snelheid vh geluid al doet de elektronica dat voor je.

Als jij de fronts 30 cm naar voren haalt in de afstand in de AVR, vertraag je de sub ongeveer 1 ms. Daar is toch niks moeilijks aan? Die waarde voor de fronts is ook nergens goed voor, anders dan voor de relatieve delay die de AVR instelt tussen de verschillende speakers. Als je ook surrounds hebt moet je de relatieve afstanden wel in de gaten houden, dan trek je daar dus ook 30 cm vanaf.
Omni !

jossie

#85
Quote from: rower on January 16, 2022, 16:39:23
Of bedoel je nou dat ik de sub laat staan en ik de afstand in de avr verander, overigens het gekke is als ik een aud meting doe elke keer de afstand groter wordt ingevoerd dan wat het is. Overigens zoals ik al aangaf de sub kan daadwerkelijk in de linker hoek geplaatst worden, kan allebei proberen. Maar moet nu echt even gaan douchen haha anders ben ik te laat en dat vinden mijn klanten niet leuk. Ik zal de resultaten vd week eens posten, in ieder geval een leuk experiment in de hoop dat het geluid nog beter wordt.

Alle afstanden met de hand instellen. Laat A maar even links liggen.

Succes met proberen!
Omni !

RalphH

Quote from: toetertje on January 16, 2022, 15:45:41
De gewone minidsp 2x4. Denk dat er op het forum ook nog genoeg
rondzweven die je over kunt nemen. zou je zelfs 4 subs mee kunnen doen.
En je kunt presets maken. Welke meetmicrofoon gebruik je, want je kunt
zelfs instellingen door Rew laten maken, en overzetten naar de minidsp.

Zou wel de HD pakken dan, makkelijker importeren van filters oa.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

rower

Quote from: jossie on January 16, 2022, 16:40:51
Als jij de fronts 30 cm naar voren haalt in de afstand in de AVR, vertraag je de sub ongeveer 1 ms. Daar is toch niks moeilijks aan? Die waarde voor de fronts is ook nergens goed voor, anders dan voor de relatieve delay die de AVR instelt tussen de verschillende speakers. Als je ook surrounds hebt moet je de relatieve afstanden wel in de gaten houden, dan trek je daar dus ook 30 cm vanaf.
Moeilijk bedoelde ik de instellingen in dat programma wat jij hebt gebruikt. Afstanden in de avr is niet moeilijk.Moet ik als ik de afstand in de avr van de sub verander ook de afstand vd andere speakers veranderen, of geldt dat alleen voor de fronts surrounds en niet te vergeten mijn plafond speakers.Dus maw ik begin met de sub kijk wat dat doet en laat de andere speakers nog even staan en als het resultaat nog niet goed doe ik hetzelfde met de fronts maar verander dan wel die van de surrounds en plafond speakers mee.
Maar ben weg nu ik lees je antwoord later wel anders moet ik vliegen haha en ik heb geen vlieg brevet.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

toetertje

Quote from: RalphH on January 16, 2022, 16:48:13
Zou wel de HD pakken dan, makkelijker importeren van filters oa.

Oke, wist ik niet. Dacht dat ie alleen hogere resolutie deed.

rower

De prijs is wel aardig verschillend 100 vs 250 voor de hd. Is het enige voordeel dan dat je hem beter kunt instellen, ik begrijp dat je de gewone steeds moet los koppelen en de hd gewoon kunt laten zitten en via usb real time aanpassen of klopt dit niet. Anders graag even uitleg.

Overigens nog even met afstanden zitten spelen en ook wat fysiek geschoven maar blijkbaar stonden mijn fronts en sub toch al zo`n beetje op de meest ideale positie. Na wat kleine aanpassingen is dit wat ik er nu uit krijg, de dip rond 70 hz is wel verminderd en lijkt op dat plaatje van sub in linker hoek waar die ook bijna staat.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

Sjaak_Banaan

2e hands op marktplaats kom je ze regelmatig tegen voor 150-175 euro, dus gewoon even een zoekopdracht saven in marktplaats, dan krijg je vanzelf een berichtje wanneer er 1 te koop staat.
De HD is nauwkeuriger en kan ook meer delay instellen dan de normale 2x4, was bij mij destijds een issue en heb toen een 2e hands HD-versie gekocht, daar ben ik erg tevreden over, zeker met multi-sub en bass-shakers erg handig.

Het continu loskoppelen van de normale versie weet ik niet meer, de HD kun je inderdaad realtime aanpassen, al is dat in de praktijk alleen nodig wanneer je iets verandert in je setup.
Met de afstandsbediening kun je 4 presets selecteren, bijvoorbeeld voor film en muziek.

Nu kan de 2x4HD ook overweg met Bass EQ, wat ik wel een leuke toevoeging vind:
https://www.avsforum.com/threads/bass-eq-for-filtered-movies.2995212/

Het ziet er moeilijker uit dan het is, 1x goed instellen en je kunt dit via je telefoon of tablet inladen indien gewenst. Hier draait ezBEQ op een Raspberry Pi.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

toetertje

Maar, volgens mij ziet het er al wel beter uit, als toen je begon.
Naar mijn idee, mag je sub 2dB zachter, wordt de dip ook kleiner.
Dan misschien die 2 piekjes na de dip iets naar beneden trekken.

rower

Quote from: Sjaak_Banaan on January 17, 2022, 14:19:12
2e hands op marktplaats kom je ze regelmatig tegen voor 150-175 euro, dus gewoon even een zoekopdracht saven in marktplaats, dan krijg je vanzelf een berichtje wanneer er 1 te koop staat.
De HD is nauwkeuriger en kan ook meer delay instellen dan de normale 2x4, was bij mij destijds een issue en heb toen een 2e hands HD-versie gekocht, daar ben ik erg tevreden over, zeker met multi-sub en bass-shakers erg handig.

Het continu loskoppelen van de normale versie weet ik niet meer, de HD kun je inderdaad realtime aanpassen, al is dat in de praktijk alleen nodig wanneer je iets verandert in je setup.
Met de afstandsbediening kun je 4 presets selecteren, bijvoorbeeld voor film en muziek.

Nu kan de 2x4HD ook overweg met Bass EQ, wat ik wel een leuke toevoeging vind:
https://www.avsforum.com/threads/bass-eq-for-filtered-movies.2995212/

Het ziet er moeilijker uit dan het is, 1x goed instellen en je kunt dit via je telefoon of tablet inladen indien gewenst. Hier draait ezBEQ op een Raspberry Pi.
Ik koop eigenlijk bijna altijd alles nieuw. Bv mijn subwoofer die heb ik hier op het forum gekocht al was die ook haast nieuw aan de bon te zien die erbij kreeg. Ik zal eens rond speuren op marktplaats en anders koop ik gewoon een nieuwe.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

jossie

Quote from: rower on January 17, 2022, 13:45:07
De prijs is wel aardig verschillend 100 vs 250 voor de hd. Is het enige voordeel dan dat je hem beter kunt instellen, ik begrijp dat je de gewone steeds moet los koppelen en de hd gewoon kunt laten zitten en via usb real time aanpassen of klopt dit niet. Anders graag even uitleg.

Overigens nog even met afstanden zitten spelen en ook wat fysiek geschoven maar blijkbaar stonden mijn fronts en sub toch al zo`n beetje op de meest ideale positie. Na wat kleine aanpassingen is dit wat ik er nu uit krijg, de dip rond 70 hz is wel verminderd en lijkt op dat plaatje van sub in linker hoek waar die ook bijna staat.
Dat klopt niet. De gewone sluit je aan en kun je real time met laptop instellen. Uploaden rew eq gaat niet geloof ik.

Maar... het is zeker zo leerzaam om eerst handmatig eq instellingen te maken zodat je ziet wat er gebeurt. Daarna automatisch uploaden kan dan nog steeds. Aanpassen van het resultaat is dan ook eenvoudiger.

Je hebt de sub dus verplaatst? Deze grafiek is zeker met minidsp nog fiks te corrigeren plus eventuele housecurve toe te voegen (licht oplopend sublaag).
Omni !

rower

Quote from: toetertje on January 17, 2022, 14:23:27
Maar, volgens mij ziet het er al wel beter uit, als toen je begon.
Naar mijn idee, mag je sub 2dB zachter, wordt de dip ook kleiner.
Dan misschien die 2 piekjes na de dip iets naar beneden trekken.
Ik heb mijn sub liever wat harder, maar kan er welleens naar kijken wat dat met een meting doet. De tips die ik hier kreeg hebben dat resultaat gebracht met name fase en afstanden handmatig instellen alsmede de sub iets verplaatst al zijn dit maar een paar centimeter. Maar ja eerst maar weer eens aan het werk.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

jossie

Quote from: rower on January 17, 2022, 14:28:24
Ik heb mijn sub liever wat harder, maar kan er welleens naar kijken wat dat met een meting doet. De tips die ik hier kreeg hebben dat resultaat gebracht met name fase en afstanden handmatig instellen alsmede de sub iets verplaatst al zijn dit maar een paar centimeter. Maar ja eerst maar weer eens aan het werk.

Alweer naar je werk? Misschien kun je daar ook 's iets anders voor zoeken  :D
Omni !

rower

Quote from: jossie on January 17, 2022, 15:40:33
Alweer naar je werk? Misschien kun je daar ook 's iets anders voor zoeken  :D
Helaas is het niet anders ik moet wel mijn rekeningen kunnen betalen, en mijn hobby`s kunnen bekostigen.
Maar goed even over de dsp 2x4, Als ik een dsp 2x4 koop dan kan ik daar mijn sub mee inregelen ? Ik heb wel gezien dat je er meer op kunt aansluiten 4 in totaal.
Maar dan een vraag ik sluit de dsp dus tussen mijn receiver en sub aan, dus sub uit naar dsp en dsp out naar sub in en schakel dan aud voor mijn sub uit in de receiver of kan je zo ook beide aan laten staan ? Dan als ik nog zou willen uitbreiden naar mijn front speakers, lijkt het me makkelijk om daar nog een tweede dsp voor te kopen en die aan sluiten tussen mijn receiver en eindversterker xtza2 300. En dan weer de aud in de receiver uitzetten voor de fronts, via de app kan je per speaker bepalen of aud uit of aan staat.

En dan nog een vraag want, ik heb eens zitten denken dat als ik 2 dsp`s heb dan komen er nog meer mogelijkheden in zicht. Ik zou bv bij muziek luisteren mijn receiver helemaal kunnen omzeilen dmv het verwisselen van de tulp pluggen op de input van de dsp`s. Ik zou bv via een voorversterker een shiit saga lijkt me wel leuk een aansluiting kunnen maken op de dsp, dus dan verwissel ik de tulps van de receiver met die van de shiit op de dsp die dan gewoon verder aangesloten blijft op de xtx eindversterker. De sub kan ik dan misschien met de tweede output van de shiit verwisselen met de tulp die uit mijn receiver komt, al is de sub dan wel stereo aangesloten maar ik kan dat waarschijnlijk wel wijzigen in de dsp zodat hij het signaal in zijn volledigheid naar de enkele output van de sub stuurt. Aangezien je 4 presets hebt zou ik dan presets voor de receiver kunnen maken en voor de voorversterker en zou dan alleen de kabels moeten verwisselen bij muziek luisteren en andersom film kijken.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is, want het zijn wel veel vragen in 1 post maar het zou leuk zijn als dit mogelijk is en qua kosten valt dit reuze mee.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

RalphH

Je kunt ook muziek via usb of optisch de minidsp invoeren die dan als dac fungeert. Hoef je geen kabels te wisselen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

#98
Wat wil je nu eigenlijk precies oplossen met die MiniDSP?
Jouw Denon heeft ook DSP die kleine problemen kan oplossen, met de app heb je zelfs al best veel opties.

Als jij door verkeerde positionering van je speaker/subs/luisterplek een flinke dip hebt, dan los je dat niet zomaar magisch op met DSP.
EQ is het laatste wat je wil toepassen, de puntjes op de 'i'.
MiniDSP zou ik eerder aanschaffen wanneer je meerdere subs gaat gebruiken, dan heb je gewoon veel meer controle.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

rower

Quote from: RalphH on January 18, 2022, 11:52:51
Je kunt ook muziek via usb of optisch de minidsp invoeren die dan als dac fungeert. Hoef je geen kabels te wisselen.
Ja dat begreep ik maar dan heb ik geen volume regeling omdat de tulps dan in de eindversterker gaan die geen volume regeling heeft. Via een streamer zou ik dat dan weer wel kunnen regelen maar dan heb ik geen subwoofer en optisch naar 2 dsp`s gaan lijkt me een beetje raar.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300