Problemen onder 35 hz aanpakken.

Started by rower, January 15, 2022, 10:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rower

Toch eens een vraagje, omdat ik mijn antwoord niet of moeilijk kan vinden op het internet. Ik ben al een tijd bezig mijn huiskamer akoestisch te verbeteren, ik woon alleen dus ik kan doen wat ik wil. Ik heb aardig wat panelen van vicoustics, akoestisch schilderijen en basstraps van gik acoustics. Na metingen kan ik zien dat ik nog een dip heb rond 70 hz, en via de waterfall kan ik weer zien dat ik onder 30/35 hz rt60 tijden heb van boven de 300 iets wat ik zou willen verminderen. Met muziek luisteren heb ik hier geen probleem mee maar met films zeker met actie rommelt het me allemaal net teveel. Op de sites van gik en vicoustic kan ik alleen zien hoe de absorptie is tot ongeveer 50 hz gik en vicoustic 100 hz, ik weet dus niet wat de absorptie is onder de 35 hz en weet dus ook niet waar ik voor zou moeten kiezen. Ook zit ik eraan te denken een antimode cinema te kopen omdat die misschien ook een beetje kan meehelpen. Nog even ter info ik heb een bk monolith plus sub en een denon avrx 3500 receiver met losse eindversterker.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

PascalP

Geluidsgolven van 35Hz (en lager), zijn dermate lang dat de meeste panelen van 10-20cm dik amper tot niks uithalen.
Wil je echt deze frequenties aanpakken zijn er maar 2 opties naar mijn bescheiden kennis:
- volume, dus echt véél absorptie, voornamelijk in de hoek, denk rustig aan basstraps van zware steenwol van flinke afmetingen (zelfs met een meter dikte heeft het nog beperkte werking op dergelijke frequenties.
- basstraps met een soort membraan zoals bijvoorbeeld de RPG Modex Plate, deze gaat tot ongeveer 35Hz (maar uiteraard ook minder goed dan rond de 100Hz bijvoorbeeld).
Ook zijn er traps die afgestemd kunnen worden op bepaalde frequenties zoals de GiK Scopus, maar ook hier weer, verwacht niet met 2 paneeltjes 'alles' op te lossen ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

rower

Mijn gik acoustics bass traps zijn op het dikste punt 30 cm, ik heb na plaatsing wel verbetering gezien en gehoord. Ik ga eens kijken naar die scopus die jij aanhaalt ik heb nog wel wat plaats in de hoeken en evt op plafond al heb ik daar al wel 6 diffusor panelen hangen.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

toetertje

Is een minidsp tussen de avr en je sub geen optie dan? 
Zo heb ik bij mij ook de pieken door roommodes wat afgezwakt.

rower

Vandaar dat ik de antimode aanhaalde, alleen het gekke is ik heb geen pieken bij 35hz en daaronder alleen die rt60 tijden die boven de 0,3 komen. Dus ik weet niet hoe ik dat dan ga doen hetzelfde geldt natuurlijk voor de antimode en of dsp.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

rower

Even plaatje van de rew meting
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

toetertje

Je hebt wel iets teveel rond de 22Hz, kun je ook iets zeggen over de crossoversettings van de avr en de sub?

rower

en de waterfall
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

rower

Quote from: toetertje on January 15, 2022, 11:08:16
Je hebt wel iets teveel rond de 22Hz, kun je ook iets zeggen over de crossoversettings van de avr en de sub?
Dat zou kunnen en ik ben vanmiddag van plan om dat te veranderen, ik heb nl een boost van 7db bij 20 hz ingestelt via auddyccey. Mijn cross over staat op 80 hz.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

toetertje

Als je dat piekje bij 22Hz naar beneden trekt, en ook dat piekje op 78Hz.
En vervolgens je sub iets harder zet, dan wordt je dip rond 70Hz misschien ook iets minder.
En misschien kun je metingen maken met crossover op 60,80 en 90Hz?
En misschien 1 met de sub uit fase?

rower

IK ga eens proberen om inderdaad het piekje van 22 en 78hz naar beneden te trekken en kijken wat dat doet. cross overs heb ik al eens mee geexperimenteerd al is 80 toch het best naar mijn ervaring.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

jossie

Begin 'ns met de schaal van de rew meting op max 10 dB per divisie, veel te grof zo.

Bedoel je 80 Hz cross tussen main en sub?

Staat de sub bij de mains? Dan heb je een fase/timing probleem. Zet alle regelaars op de sub neutraal (fase nul, polariteit +, wat er ook op zit) zet de timing in de avr handmatig goed en meet. Vervolgens met regelaars op de sub spelen en meten om te kijken of de dip verandert in je voordeel, dus evt fase 15 graaden draaien, meten, draaien, meten etc.

Mogelijk kun je het ook beter krijgen door de timing in de avr te varieren, evt in de min als de sub naast de mains staat. Dan doe je net of de mains dichterbij staan.

Bij 35 Hz en daaronder absorberen kun je wel vergeten in een normale huiskamer. Alleen een DBA kan daar nog wat.
Omni !

rower

#12
Quote from: jossie on January 15, 2022, 12:02:56
Begin ‘ns met de schaal van de rew meting op max 10 dB per divisie, veel te grof zo.

Bedoel je 80 Hz cross tussen main en sub?

Staat de sub bij de mains? Dan heb je een fase/timing probleem. Zet alle regelaars op de sub neutraal (fase nul, polariteit +, wat er ook op zit) zet de timing in de avr handmatig goed en meet. Vervolgens met regelaars op de sub spelen en meten om te kijken of de dip verandert in je voordeel, dus evt fase 15 graaden draaien, meten, draaien, meten etc.

Mogelijk kun je het ook beter krijgen door de timing in de avr te varieren, evt in de min als de sub naast de mains staat. Dan doe je net of de mains dichterbij staan.

Bij 35 Hz en daaronder absorberen kun je wel vergeten in een normale huiskamer. Alleen een DBA kan daar nog wat.

Ik weet niet wat je bedoelt 10 db per divisie in rew, zo goed ben ik er ook niet mee.
De sub staat bij de mains inderdaad, de fase is instelbaar van 0 tot 180 graden en heb ik ingesteld dmv mic op de luisterpositie toon op 80hz(cross over) en dan zoeken naar het meeste db dmv draaien aan de fase knop. Ik zou zo niet weten hoe ik dat anders kan doen. Mijn huiskamer is meer een man cave, maar dan wel met een raam erin en ben ook nog niet klaar met akoestische aanpassingen vanwege de prijs van de panelen ik heb er al zo`n 2000 euro aan uit gegeven en heb het idee dat ik er nog wel 2000 tegen aan kan gooien. Maar goed als onder 35 hz een probleem blijft geven kan ik ook experimenteren met die boost te verminderen en zoals ik al aangaf een antimode nog bovenop mijn auddycey te draaien al is dit maar een idee. Ik ga straks nog wat meten kijken wat dat doet al is mijn microfoon klem weer eens af gebroken, ik moet nog steeds een nieuwe kopen dus moet wachten totdat de lijm droog is.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

rower

#13
Misschien is dit wat je bedoelt. En als ik zo kijk zou ik misschien beter wat boosten bij 70 hz en de boost bij 20 hz eruit halen. Was die lijm nu maar eens droog.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

toetertje

Ik zou nog even wachten met boosten. Eerst de piekjes wat wegwerken, en de aansluiting
van de subs op de fronts beter zien te krijgen. Als die aansluiting niet goed verloopt door
timing of fase problemen, kun je boosten wat je wil, maar het blijft dan een dip.

rower

Quote from: toetertje on January 15, 2022, 12:56:48
Ik zou nog even wachten met boosten. Eerst de piekjes wat wegwerken, en de aansluiting
van de subs op de fronts beter zien te krijgen. Als die aansluiting niet goed verloopt door
timing of fase problemen, kun je boosten wat je wil, maar het blijft dan een dip.
Ok ik ga eens proberen wat dat uithaalt en misschien ook die crossover op 70 hz zetten 20 hz boost eruit halen, maar wat ik aan de fase zou moeten doen ik weet het niet want volgens mij staat dat gewoon goed en timing ook, tenminste de afstanden in de receiver zijn nagemeten.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

toetertje

Je zou even met metingen kunnen kijken of de tip die Jossie gaf werkt.
Dus de fase op de sub steeds 15 graden verzetten.
Wat in de meting ook opviel, is dat je vrij hard meet. Ik hou het meestal rond de 70 tot 75dB.

RalphH

#17
Heb je sub en fronts al eens apart van elkaar gemeten en heb je dan ook die dip ergens of hebben ze dan beide wel output op de luisterplek?

En wellicht zorgen je fronts nog ergens anders voor verstoring/pieken, je zou ze dan ook eens hoger kunnen crossen dan 80. Kijken hoe dat klinkt.

EDIT: wel met Audyssey off meten, anders weet je eigenlijk nog niks.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Al eens aan multi-subs en betere EQ gedacht?
I.p.v. weer 2k aan panelen uit te geven kan dat erg veel winst opleveren.

Toen ik van 1 grote sub naar 2 stuks ging, 1 aan de voorzijde (midden) en 1 aan de achterzijde (midden) had ik een bijna perfecte frequentierespons op mijn luisterplek.
Inmiddels over naar 4 subs en nu merk je dat ook de sweetspot steeds groter wordt.

Het hoeven dan ook niet perse van die hele grote subs meer te zijn.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

jossie

Quote from: rower on January 15, 2022, 12:45:57
Misschien is dit wat je bedoelt. En als ik zo kijk zou ik misschien beter wat boosten bij 70 hz en de boost bij 20 hz eruit halen. Was die lijm nu maar eens droog.
Yep! Veel beter zo, nu zie je beter wat er gebeurt.

Heb je de crossover symmetrisch tussen fronts en sub? Dus de fronts small in de avr? Er klopt iets niet...

Een null in de response door de kamer akoestiek ziet er eigenlijk altijd symmetrisch uit. Nu is het bij jou 25 dB a-symmetrisch, lijkt meer een overname probleem, maar ik kan er naast zitten...
Omni !

jossie

En verder beter eerst de fase op de sub op nul en met de timing (= afstand) in de avr kijken of de response beter wordt, de faseregelaar op een sub is frequentieafhankelijk, timing is over de hele band. Idem als er een polariteitschakelaar op zit.
Omni !

rower

Quote from: toetertje on January 15, 2022, 13:21:46
Je zou even met metingen kunnen kijken of de tip die Jossie gaf werkt.
Dus de fase op de sub steeds 15 graden verzetten.
Wat in de meting ook opviel, is dat je vrij hard meet. Ik hou het meestal rond de 70 tot 75dB.
Ik heb dat geprobeerd, maar het bleek dat zoals die stond toch het beste resultaat geeft.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

rower

Quote from: jossie on January 15, 2022, 14:08:45
Yep! Veel beter zo, nu zie je beter wat er gebeurt.

Heb je de crossover symmetrisch tussen fronts en sub? Dus de fronts small in de avr? Er klopt iets niet...

Een null in de response door de kamer akoestiek ziet er eigenlijk altijd symmetrisch uit. Nu is het bij jou 25 dB a-symmetrisch, lijkt meer een overname probleem, maar ik kan er naast zitten...
speakers staan op small ja, als ik de cross over verander verplaats de dip zich wel een beetje ook als ik alleen de speakers meet. Als ik weer op een ander punt in de kamer meet wordt het weer anders beetje ingewikkeld zo en ik denk dat ik ook maar weer eens opnieuw een auddyccey meting ga doen.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

toetertje

Kun je nog metingen maken van je fronts en subs apart?
Met name de fronts ben ik erg nieuwsgierig naar. Een sweep naar 300Hz is genoeg.

rower

Quote from: toetertje on January 15, 2022, 14:49:32
Kun je nog metingen maken van je fronts en subs apart?
Met name de fronts ben ik erg nieuwsgierig naar. Een sweep naar 300Hz is genoeg.
zal ik zo eens gaan proberen, al heb ik een wat mindere dip nu en wil nog een nieuwe meting doen via de denon de app doet een beetje vreemd op mijn ipad.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300