“Audiofiele” glaszekering

Gestart door Rowdy, december 30, 2021, 11:35:38

Vorige topic - Volgende topic

jossie

Wat zou de beste zekering zijn in dit verband... ik ga voor géén zekering!

Dit is uiteraard niet de bedoeling, ik probeer dit eenmalig om vast te stellen of ik een 'non' zekering gehoormatig kan vaststellen.
Daarna gaat de gewone zekering er weer in. Niet nadoen.

Hoe kunnen we dat het gemakkelijkste proberen? Anders mogen de techneutjes namelijk niet meepraten met de gelovigen. Ik weiger natuurlijk twee van die dingen te kopen want ik geloof er niet in. Alle andere variabelen moeten hetzelfde blijven dus een zekering plaatsen in de zekeringhouder is het beste.
Beetje solderen en klaar is Jossie  :D Twee Super Fuses met handige trekdraad!

Resultaat: twee extreme 'non' zekeringen. Nagemeten: 0,3 mili Ohm oftewel: 0,0003 Ohm. Met een externe belasting van 8 Ohm is deze dan maximaal verantwoordelijk voor de dempingsfactor waarde rond de 8/0.0003 = 26.000  :D (los van de onzin relatie in deze). In de gemiddelde webshop zul je hier toch zeker 500 euro per stuk voor neer moeten tellen (meer nog?).

Mijn Marantz in mijn Experi Omni opstelling heeft twee zekeringen kwam ik gisterenavond helaas achter (ik had al een Super Fuse gemaakt). Dus vandaag nog maar een bij maken.

Gisteravond was het resultaat al goddelijk maar ja, dat was het al en instant vergelijken is onmogelijk.

Wordt vervolgd!

Ah ja, voor het algemene begrip ook nog maar even de weerstandswaarde van de aders van een dood  'normale' euro 3G 1.0 mm^2  twee meter snoer gemeten: 10 mili Ohm per ader, dus 20 mili Ohm in de kring. Mijn zekering voegt dus virtueel eenzijdig 2/ (10/0,3) = 6 cm toe aan de kabellengte of 3 cm in totaal. Wow!

Oh ja, inductie? 3,15 AT meet met een ESR meter ook ongeveer 20 mili Ohm bij 100 kHz. Verwaarloosbaar in de audioband.
Omni !

PascalP

Heb je wel audiofiele soldeertin gebruikt? Anders heeft het geen nut natuurlijk  :devil:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Citaat van: jossie op januari  7, 2022, 12:10:29
en instant vergelijken is onmogelijk.
Wat dacht je van twee kleine relais of evt schakelaars parallel aan de zekeringen dan kun je AB vergelijken  ;)

jossie

Citaat van: Kjelt op januari  7, 2022, 14:21:21
Wat dacht je van twee kleine relais of evt schakelaars parallel aan de zekeringen dan kun je AB vergelijken  ;)
Ah ja, dat is redelijk simpel te doen denk ik...

Gevaarlijk interessant [emoji41]
Omni !

RalphH

Morgen in het nieuws:
"Techneut creeert zwart gat en is sindsdien onvindbaar."
en
"Audiowereld staat op z'n kop: "Zijn laatste woorden waren:"Er is geen hoorbaar verschil!!" Antwoord nog steeds onduidelijk.."
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

vergeerr72

Citaat van: RalphH op januari  7, 2022, 17:10:15
Morgen in het nieuws:
"Techneut creeert zwart gat en is sindsdien onvindbaar."
en
"Audiowereld staat op z'n kop: "Zijn laatste woorden waren:"Er is geen hoorbaar verschil!!" Antwoord nog steeds onduidelijk.."
Audiofiele vraag: heeft een zwart gat een zwarte achtergrond of helemaal geen achtergrond [emoji848]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

RalphH

Had een achtergrond denk ik, maar die is door zichzelf opgeslokt..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

vergeerr72

Citaat van: RalphH op januari  7, 2022, 20:15:07
Had een achtergrond denk ik, maar die is door zichzelf opgeslokt..
Klinkt wel heel ruimtelijk en vier-dimensionaal verwacht ik. Alleen blijft de vraag waar je dan je akoestische aanpassingen moet plaatsen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tjeb

Die heb je niet nodig als je in combinatie met het zwarte gat speciale kabels en zekeringen gebruikt..l

vergeerr72

Dat is mooi, zal mijn vriendin blij mee zijn dat die kamer uit mogen [emoji3]

myself

Citaat van: Kjelt op januari  5, 2022, 19:58:22
Zie onder en de foto's dit is de glaszekering van 315mA Traag.
Misschien dat de display van de stroommeter slecht leesbaar is maar ik heb die afgelezen op 4 digits.

I= 0.1000 A
U= 0.0978 V  =>  R= U/I = 0.978 ohm

I= 0.2000 A
U= 0.2073 V  =>  R= U/I = 1.04 ohm

I= 0.3000 A
U= 0.3458 V  =>  R= U/I = 1.15 ohm
Hoe moet ik dit trouwens lezen?
Als de I omhoog gaat (dus als je er meer ampere/stroom doorheen jaagt, gaat de weerstand flink omhoog?)

Wat is de weerstand dan als je er 15 Ampere doorheen haalt, wat met zware eindversterkers vast wel gehaald kan worden als er veel dynamiek in een opname zit

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

oud_account_1

Citaat van: myself op januari  8, 2022, 17:00:08
Als de I omhoog gaat (dus als je er meer ampere/stroom doorheen jaagt, gaat de weerstand flink omhoog?)

Wat is de weerstand dan als je er 15 Ampere doorheen haalt, wat met zware eindversterkers vast wel gehaald kan worden als er veel dynamiek in een opname zit

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
15A door een 315mA T? Dan gaat de weerstand heel snel richting oneindig...
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Kjelt

Citaat van: myself op januari  8, 2022, 17:00:08
20% , door warmte vermoedelijk, precies wat een zekering moet doen tot hij zo warm wordt dat ie smelt.
Wat betreft je versterker, die stroom is absoluut niet continu en wordt uit de grote voedingsbuffer elcos gehaald.
Lees ook de bijdrage van Jossie even, je ziet dat de elcos op de toppen vd netspanning bijgeladen worden. Verder ken ik weinig mensen die hun versterker vol open zetten.
Maar in die zware versterkers zitten ook zwaardere zekeringen.

toetertje

Even kijken of er nog ruimte is voor een serieuze vraag.
Soms zie je bij een glaszekering, in het midden van de smeltdraad een klein bolletje.
Waardoor word dit veroorzaakt, en kan dit kwaad?

vergeerr72

Citaat van: toetertje op januari  9, 2022, 11:49:43
Soms zie je bij een glaszekering, in het midden van de smeltdraad een klein bolletje.
Dat bolletje zorgt ervoor dat het een trage of juist snelle zekering is. Het precieze weet ik er ook niet van.

twani

Citaat van: toetertje op januari  9, 2022, 11:49:43

Een paar Posts terug heeft Kjelt dit minutieus uitgelegd......

twani

Citaat van: Kjelt op januari  4, 2022, 20:50:02
Je voorbeelden slaan niet op misleiding maar op veiligheid.
Dat laatste is iets waar inderdaad bizarre rechtzaken over gevoerd worden in de VS.

Misleiding is claimen dat je product iets doet terwijl je het niet kunt aantonen dat het iets doet en ook niet kunt garanderen dat het iets doet. Daardoor is de kans groot dat het ook niets doet.

Degenen met verstand van zaken betreffende de materie rondom zekeringen kunnen daarentegen met vrij grote zekerheid zeggen dat het niets anders doet dan een equivalent product van een kwartje.
En de reden daarvoor is dat een zekering of smeltveiligheid een bepaalde nauwkeurige smeltkarakteristiek heeft waar deze aan moet voldoen.
Er zijn tien zekering fabrikanten en als je naar deze glas zekeringen kijkt valt het je misschien op dat ze er allemaal hetzelfde uitzien. Te weten de snelle zekeringen hebben een dun draadje dat recht is en in het midden een balletje tin heeft. Het doel is dat deze snel smelt. De trage zekering daarentegen heeft net als bij een gloeilamp een draadje dat lijkt alsofhet om een cilindertje gedraaid heeft gezeten en dat vertraagd het doorsmelten.

Nou hebben die hele dure audio zekeringen van binnen exact dezelfde opbouw, wat logisch is als de tien grote fabrikanten ook allemaal hetzelfde principe hebben.
Zo kan ikwel even doorgaan maar de prijs die jebetaald is voor het vergulden van de aansluitingen, het doosje enverpakking, de reclame en de dikke winst voor de eigenaren.
Oh ja de slimmerikken van andere audio zekeringen wilden natuurlijk niet dat de eigenaar zag dat de zekering van binnen er hetzelfde uitzag dus dan ga je het glas van een stikker voorzien of aflakken. Maar als je naar de diverse audiofiele zekeringen kijkt waar ze nog wel het doirzichtige glas hebben laten zitten zie je exact wat ik bedoel tenminste als je zelf wel eens met zekeringen hebt gewerkt.

.......

toetertje

Oeps, die had ik even gemist.  :blush: :thumbs-up:

twani

Citaat van: toetertje op januari  9, 2022, 12:45:43
Oeps, die had ik even gemist.  :blush: :thumbs-up:

Dat snap ik hoor.  :)

Tussen al het believer en non believer geweld raak je gemakkelijk de weg kwijt :D

Berry76

Ik heb vandaag in mijn arcam avr390 de 2a door een sr black en de 8a door een sr Purple vervangen.

Vanaf het wandcontact heb ik nu een yeti aucoustic powercable, yeti aucoustic netfilter, yeti stekkerblok en met een powercable naar de Avr.

Met deze aanpassingen heb ik een mooi rustig en gebalanceerd, punctueel en gedetailleerd geluid.

Ben ik gek, gelukkig wel!   ;)

Met deze aanpassingen haal ik voor mij zelf het beste uit mijn set.

Samen met mijn vrouw vandaag zitten luisteren, je kunt zelfs het verschil horen hoe de
SR zekering geplaatst is.Want na de 1e plaatsing hoorde we wel verschil maar was bijv de aanslag van piano toesten rond en wollig, na het omdraaien van de purple was dat opgelost 

Heb ik wetenschappelijk bewijs, nee. Gelukkig horen mijn vrouw en ik het verschil.

Ik vindt een audiofiele keramische zekering een aanrader en een relatief kleine investering om meer uit je set te halen.

Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en dubble subwoofer. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

i2Paq

Als jij er blij mee bent wie is een ander dan om je voor gek te verklaren.

O, wacht  :D

Citaat van: Berry76 op januari  9, 2022, 18:28:49

Ben ik gek, gelukkig wel!   ;)

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

twani

Dus een best dure Arcam AVR390 doet met een standaard zekering een wollig rûkgeluid geven.....

Das geen beste machine dan.....

Akoestiek......

Oh nee, die kun je wél meten en verklaren.

Daar moeten we het dus vooral níet over hebben...  En dat wil mama ook niet in de huiskamer.

Penny wise pound foolish.....

Berry76

Citaat van: twani op januari 10, 2022, 09:05:10
Dus een best dure Arcam AVR390 doet met een standaard zekering een wollig rûkgeluid geven.....

Lezen........ 

Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en dubble subwoofer. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

i2Paq

Citaat van: Berry76 op januari 10, 2022, 10:04:46

Lezen........ 

Want?

Ook ik lees dat het met die nieuwe Fuse stukken beter klinkt....

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

scrutinizer

Het glas is half vol of half leeg.
De èén is blij met kleine beetjes de ander vind het niet significant genoeg........
Let it be :yinyang:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....