“Audiofiele” glaszekering

Gestart door Rowdy, december 30, 2021, 11:35:38

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Ik snap dat voor sommige mensen het moeilijk is veel woorden te lezen...maar weet ook dat sommige mensen aan een korte uitleg niet genoeg hebben. En ik weet dat sommige mensen de moeite waarderen die ik erin stop

Dus laat lekker ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

En sommige mensen lezen graag maar hebben wat moeite met langdradig of herhalingen. ;)
Maar nogmaals, ben het eens met je slot.

Kjelt

J.A.F._Doorhof

De inhoud van de post gaat echt volledig langs je he ;)
Geeft niet hoor kan je ook niets aan doen.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Volg je eigen advies. Lekker laten gaan.

Overigens voor het eerst (incl je review) je iets over audio zien schrijven. Tenminste wat mij bijstaat. Het is dan ook wel weer gelijk veel en wat mij betreft voldoende voor de komende jaren.:D

Maar ik ben en blijf nieuwsgierig naar de invloed van de posts van Jossie en Kjelt aangaande de zekeringen. Of dat nog iets teweeg brengt de gebruikers.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

KayaRahnee

Omdat ik "Vincent" versterkers leuk en interessant vind kwam ik ooit deze tegen:
https://www.bonsaimachos.de/vincent-sv-237-test-verstaerker-vollverstaerker.html
In die reportage staat een link in het hoofdstuk "Hoe ver gaat de SV 237 met betere zekeringen?":
Voor de believers dus hier die link ...
https://www.bonsaimachos.de/vincent-sv-237-test-verstaerker-vollverstaerker.html
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Rowdy

Citaat van: chansig op januari 12, 2022, 16:56:49
Maar ik ben en blijf nieuwsgierig naar de invloed van de posts van Jossie en Kjelt aangaande de zekeringen. Of dat nog iets teweeg brengt de gebruikers.

Gr. Hans
Ik ben nieuwsgieriger naar de gebruikerservaringen van audiofiele zekeringen.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

J.A.F._Doorhof

Ik ben wel actief met audio maar hou me normaal meer bezig met video.

Heb een HAA certificaat naar ISF wat voornamelijk gericht is op Home Acoustics voor de studio heb ik toen heel veel zelf moeten uitzoeken dus de HAA opleiding vond ik super.

Probleem is alleen dat bepaalde dingen veel tekst nodig hebben en dan stuit je vaak op dit soort dingen dus laat ik het maar. Het is gratis informatie die gedeeld word en als daar al kritiek op komt dan hou ik me dus alleen bezig met video wat we ook verkopen, maar vind dat wel jammer.

En zo (door dat soort gedrag) haal je dus de lol bij mensen weg en post ik dus amper in audio. Persoonlijk vind ik langere posts (met inhoud) veel interessanter dan wat lose kreten.

Denk alleen dat mensen tegenwoordig een aandachtspanne van een paar seconde hebben in veel gevallen en dat spiegelen aan iedereen.  En dat is jammer want er zijn zat mensen die de posts wel lezen en waarderen.  Veel informatie gaat zo verloren ;)

Doe ermee wat je wil.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

En verder inderdaad laten we maar ontopic blijven.

Mijn inbreng was naar aanleiding van het belachelijk maken van mensen/groepen en dat vind ik gewoon niet hier thuis horen.

En nu over naar de zekering.
Custom installer

chansig

Citaat van: Rowdy op januari 12, 2022, 17:21:51
Ik ben nieuwsgieriger naar de gebruikerservaringen van audiofiele zekeringen.

Die ervaringen zouden voor jou zwaarder wegen dan hetgeen Jossie en Kjelt hebben laten zien in hun posts ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

jossie

Wie nooit iets gelooft en overal vraagtekens bijzet wordt wel eens uitgemaakt voor "een ongelovige Thomas". Deze uitdrukking vindt zijn herkomst in de Bijbel:
"Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben."

Mijn  moeder heeft mij in mijn jeugd vaak uitgelegd dat ik een ongelovige Thomas ben... dat helpt natuurlijk niet als je technische kennis je verteld dat iets onwaarschijnlijk is.

Maar... ik trok mij het (terechte) verwijt aan of 'ik wel eens dergelijke zekeringen heb geprobeerd'. Dan ontstaat natuurlijk weer het probleem met het auditief geheugen (iets wisselen), het is vrijwel onmogelijk om verschil te horen na een zekere tijdspanne etc. etc... Dus... de JFK is daardoor geboren (met hulp van Kjelt). In het verleden heb ik ook een dergelijk apparaat gemaakt om versterkers te vergelijken, ook geen succes... en ondanks mijn aanbod destijds, geen enkele interesse bij geen enkel forumlid om dat ook eens te proberen.

Dus nee, niet om anderen belachelijk te maken of de zaak op scherp te zetten, ik probeer gewoon de hypothese dat je verschil kunt horen tussen zekeringen te valideren. Dat is dus niet gelukt in mijn omstandigheden. Het heeft mij nog wel sterker overtuigd dat zekeringen er niet toe doen in alle omstandigheden. Het is uiteraard geen bewijs, ieder die er wel plezier aan heeft, ga je gang.

Het probleem met die apparaatjes is wel dat de fabrikanten met de meest fantasievolle beschrijvingen de zaak aanprijzen maar NOOIT vertellen wat de zekering verhelpt, verbeterd, ontzet, verzacht, verminderd, rechtzet en al helemaal niet op een meettechnisch te volgen manier. Het gaat altijd alleen over de behandelingen die de zekeringen hebben gehad. De parallel met snoeren en connectoren is dan ook frappant natuurlijk.

Volledig oncontroleerbare beweringen.

Zo'n zekering weegt overigens ongeveer 1 gram, de prijzen gaan daarmee makkelijk tot het tienvoudige van de goudprijs  :nopompom:

Omni !

J.A.F._Doorhof

De omschrijving op een site kun je vaak al veel uithalen inderdaad. Net als met "medicijnen" bv.

Ik ben ook iemand van geef nu gewoon in begrijpbare taal aan wat er gebeurt.

Dit product zorgt voor de transparante overdracht door middel van speciale behandelprocessen waarbij de kwaliteit word gegarandeerd

Tja, logisch toch.
Het ding word goed gemaakt en voegt niets toe.

Of...
Door trillingen en occidatie kunnen micro stroom onderbrekingen optreden. Door ons gedempte ontwerp en extra dikke (micromm) en behandelde connectoren met een super geleider materiaal worden deze problemen tot een minimum beperkt.

Kijk die laatste hebben we wat aan.
Meestal filter ik op die manier of iets "kan werken" of "waarschijnlijk niet"

Onlangs stands van isoacoustics getest. Staan ook wat kreten op de site die fantasie lijken. Zoals het ontwerp van de richting van de stand zelf... Echter dit lijkt onzin maar is wel degelijk iets wat invloed kan hebben als je even een Google opdrachtje er aan waagt en hun uitleg leest.

Of wel. Je kan lose claims plaatsen of iets onderbouwen.

Jammer genoeg is die onderbouwing bij de meeste audiofiele dingen niet aanwezig en vallen ze in ieder geval in mijn testen bijna altijd door de mand.
Custom installer

Contour

Alles is te onderbouwen, maar vaak is die onderbouwing vaag of niet te bewijzen. Neemt niet weg dat ik ook speel met dure zekeringen. Ik test meestal zelf of ik verschil hoor, klinkt het beter, dan mag de tweak blijven.

fugazi_2009

Ik gebruik ook de kostbare fuses (volgens sommige duur genoemd  ;) ) . Ook ik heb het gevoel dat het wel wat doet. Maar ben ook de eerste om te zeggen dat dit geen dingen zijn die dag of nacht verschil maken.

En dan krijg je vaak voor je voeten geworpen dat je je geld beter in akoestiek kan stoppen. Die snap ik wel, mijn response zou zijn: "Waarom het niet gewoon allebei doen?" Maar goed dat is dan ook mijn luxe positie. Ja, dan geef je tweehonderd euro uit voor een zekering. Ten eerste is dat iets waar ik geen seconde wakker van lig, wat niet tot gevolg heeft dat ik iets anders niet zou kunnen doen. En als ik kijk dat de vorige zekering in mijn voorversterker er nu zo'n 10 jaar in zat (en die ook nog weer tweedehands verkocht heb) en de zekeringen in mijn eindversterkers zitten er al zo'n 15 jaar. Als je het dan per jaar uitreken is het sowieso peanuts. En komt het bij mij al gauw in de categorie: baat het niet dan schaad het niet. En metingen is mooi, maar ik ben ook meer dan bereid het psychologische effect ook niet uit te vlakken.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

ErikmdGH

Toen ik nog naar buizenversterkers luisterde maakte ik ook gebruik van audiofiele zekeringen. Naar tevredenheid. Overigens waren dat geen peperdure uitgaven.

Nu heb ik een transistorversterker die een flinke stap beter is dan mijn buizen versterkers. Ik heb daarom nog geen behoefte gevoeld om daar met andere zekeringen te gaan experimenteren.

Wel heb ik alvast een test gedaan met een zelfgemaakte kortsluit zekering of dat verschil oplevert. Ten opzichte van de gewone zekering is dat goed merkbaar waarmee ik denk dat ik met een audiofiele zekering ook nog beter zou kunnen. Wie weet ga ik het nog eens proberen.

Regenpak

Intussen zal het je dag wel ruïneren als je peperdure "audiofiele" zekering eruit fikt... Ik houd het wel gewoon bij de ESKA's in mijn bakje. €2 per tien ofzo.

Tjerk

gerard123

Citaat van: Regenpak op januari 13, 2022, 15:28:38
Intussen zal het je dag wel ruïneren als je peperdure "audiofiele" zekering eruit fikt... Ik houd het wel gewoon bij de ESKA's in mijn bakje. €2 per tien ofzo.

Tjerk

Je hoopt in dat geval dat de transistoren de zekeringen voor schade behoeden.

Kjelt

Citaat van: gerard123 op januari 13, 2022, 16:16:42
:D

ErikmdGH

In mijn versterker 6 per kanaal, die kunnen samen wel een stootje hebben.  ;D

jahtari

Citaat van: fugazi_2009 op januari 13, 2022, 11:35:32
En komt het bij mij al gauw in de categorie: baat het niet dan schaad het niet.
Je bent de droom van elke verkoper.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Regenpak

Ik heb een Denon waar ze allebei stuk gingen. Gelukkig waren de torren ook niet al te duur maar het was wel een boel werk om de boel weer op orde te krijgen. Ik hoop maar dat de stroombegrenzing aka kortsluitbeveiliging die er nu inzit "audiofiel" genoeg is. Ik hoor er in ieder geval niks van.

Tjerk

fugazi_2009

Citaat van: jahtari op januari 13, 2022, 17:49:53
Je bent de droom van elke verkoper.

Nou dat is maar 1 verkoper die ik dan blij maak. En dan nog, wat is mooier dan iemand blij maken?

En ik begrijp dat iedereen wat kribbig wordt van een maand in lockdown zitten in Nederland (gelukkig heb ik dat weten te vermijden), dus zelf jouw zure reactie is bij deze vergeven!  ;D (inclusief de likes van Twani en Jossie  ;))

jossie

Citaat van: fugazi_2009 op januari 13, 2022, 20:28:30
Nou dat is maar 1 verkoper die ik dan blij maak. En dan nog, wat is mooier dan iemand blij maken?

En ik begrijp dat iedereen wat kribbig wordt van een maand in lockdown zitten in Nederland (gelukkig heb ik dat weten te vermijden), dus zelf jouw zure reactie is bij deze vergeven!  ;D (inclusief de likes van Twani en Jossie  ;))

Twani en ik zijn allebei spijkerharde verkopers die dit soort onnozele houding genadeloos afstraffen met de turbo ++ uitvoering, inclusief vergulde einddoppen, met de palissander bewaarbox én een servicecontract aan huis voor de komende 35 jaar terwijl jij dan al lang voorbij de houdbaarheidsdatum bent  :pompom:
Omni !

fugazi_2009

Citaat van: jossie op januari 13, 2022, 20:38:01
Twani en ik zijn allebei spijkerharde verkopers die dit soort onnozele houding genadeloos afstraffen met de turbo ++ uitvoering, inclusief vergulde einddoppen, met de palissander bewaarbox én een servicecontract aan huis voor de komende 35 jaar terwijl jij dan al lang voorbij de houdbaarheidsdatum bent  :pompom:

Deal! Maar waarom dat toen niet bij de sub reparatie aangeboden? Toch niet zo'n spijkerharde verkoper dus?  ;D

twani

Citaat van: jossie op januari 13, 2022, 20:38:01
:laugh:

Lachen om jouw grapje... 

Krijg ik weer gezeik mee natuurlijk :D