“Audiofiele” glaszekering

Gestart door Rowdy, december 30, 2021, 11:35:38

Vorige topic - Volgende topic

Ralf67

Zijn ze na 30 dagen mooi ingespeeld  :D

Heeft de volgend koper weer profijt van.

Rob_Dingen

Citaat van: twani op januari  4, 2022, 18:04:44
Kijk😉.

Maar dat wil je natuurlijk niet horen als je net een bankie aan een hopeloos té dure zekering hebt uitgegeven....

Valt me op dat de mensen mét kennis van zaken, Tjeb, Kjelt, Jossie, Kingpin, niet bepaald overtuigd zijn van het nut.

Kom je weer terug bij het zónder enige kennis "ik hoor het duidelijk" clubje...

Natuurlijk hoor je verschil als je net een vermogen aan een zinloze zekering hebt uitgegeven. Zo werken mensenhersens

Tja, ik weet wel langs welke kant ik m'n oor laat hangen....
Ik ben ook niet overtuigd van het nut.
Maar dat wil niet zeggen dat het niets doet.
Kan ook hele verhalen vertellen waarom het niet zou kunnen werken, maar weet ook uit ervaring dat je in audio rare dingen mee kunt maken, daar horen tot nu toe zekeringen overigens niet bij.
Maar het mooiste is dat juist de niet zo technische mensen het hardste roepen dat het niet kan.
Laat iedereen in zijn waarde en zelf weten wat ze kopen niemand hier gaat ze overtuigen om het niet te doen.
Misschien toch eens zo'n ding bestellen.

Rob

sschot

De vraag komt wederom boven, wat is het doel van een aantal posters? Hou nou eens op, hou het leuk en ga over deze onderwerpen lekker op blauw los, heeft niemand er last van.

Iedereen blij en tevreden, da's ook wat waard  :P
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

chansig

Iedereen mag zeggen wat hij wil, behalve de ander. Zeker als het me niet aanstaat.

Wat ruimdenkend.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Nlmike

Citaat van: fugazi_2009 op januari  4, 2022, 13:22:49
Net zoals dat Nimike placebo en oplichting als hetzelfde classificeert, wat natuurlijk ook onzin is. Zelfs een placebo kan soms bijzondere resultaten hebben juist omdat de mens namelijk niet zo gemakkelijk zich in metingen laat uitdrukken.

Zonder dat het verder moddergooien wordt. Oneens. Waarom? Als bepaalde aanpassingen simpelweg niks doen, maar wel voor veel geld verkocht worden, dan klassificeer ik dat als oplichting. Prima als ik dat beter kan verwoorden, maar denk dat iedereen slim genoeg is om te snappen wat ik bedoel.

Mijn persoonlijke voorbeeld is utp kabels, waarover een netwerk protocol gaat wat bij aankomst checked of files goed overkomen. En packets door letterlijk duizenden kilometers kabels en tientallen apparaten heen gaat.

Als er dan beweerd wordt dat de laatste meter zogenaamd dat verbeterd, voor 600 euro natuurlijk, dan noem ik dat oplichting. Kan het uitgebreider uitleggen als ict-er als dat wenselijk is.

We mogen best kritisch zijn als het op zijn plaats is, het kost namelijk een hoop geld, deze hobby van ons. Toch?
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

fugazi_2009

Citaat van: Kjelt op januari  4, 2022, 17:57:48
Aangifte van wat ? Misleiding is geen fraude of oplichting.

Misleiding kleeft in ieder geval wel een hele negatieve lading aan, dat is nog wel een statement. Of gaan we naar zo'n Amerikaanse maatschappij toe waarbij vooral mensen niet meer zelf verantwoordelijkheid moeten nemen of misschien wel eens zelf moeten nadenken? Twintig jaar geleden lachten we die Amerikanen nog uit omdat daar op een magnetron een waarschuwing kwam dat je niet je kat er in moest stoppen, intussen zijn we hier in Nederland op hetzelfde nivo. Of hoe iemand anders het laatst heel mooi verwoorde: Vijftig jaar geleden stond er in de handleiding van auto's hoe je zelf de kleppen kon stellen, tegenwoordig staat er een waarschuwing in dat je niet het vocht uit de accu moet opdrinken.

We hebben het hier toch echt niet over een situatie dat iemand op z'n 16e zijn eerste versteker gaat kopen en dat er dan op de toonbank een display staat met audiofiele zekeringen en dat die dan zegt: "Oh moet dat er ook bij? Doe dan maar". Nee, dit is toch iets waar mensen die toch al wat langer meelopen wellicht eens naar gaan kijken en dan precies doen wat de TS doet, gewoon eens rondvragen naar ervaringen. En uiteindelijk is het dan ieders eigen verantwoordelijkheid wat die daar mee doet.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Kjelt

Je voorbeelden slaan niet op misleiding maar op veiligheid.
Dat laatste is iets waar inderdaad bizarre rechtzaken over gevoerd worden in de VS.

Misleiding is claimen dat je product iets doet terwijl je het niet kunt aantonen dat het iets doet en ook niet kunt garanderen dat het iets doet. Daardoor is de kans groot dat het ook niets doet.

Degenen met verstand van zaken betreffende de materie rondom zekeringen kunnen daarentegen met vrij grote zekerheid zeggen dat het niets anders doet dan een equivalent product van een kwartje.
En de reden daarvoor is dat een zekering of smeltveiligheid een bepaalde nauwkeurige smeltkarakteristiek heeft waar deze aan moet voldoen.
Er zijn tien zekering fabrikanten en als je naar deze glas zekeringen kijkt valt het je misschien op dat ze er allemaal hetzelfde uitzien. Te weten de snelle zekeringen hebben een dun draadje dat recht is en in het midden een balletje tin heeft. Het doel is dat deze snel smelt. De trage zekering daarentegen heeft net als bij een gloeilamp een draadje dat lijkt alsofhet om een cilindertje gedraaid heeft gezeten en dat vertraagd het doorsmelten.

Nou hebben die hele dure audio zekeringen van binnen exact dezelfde opbouw, wat logisch is als de tien grote fabrikanten ook allemaal hetzelfde principe hebben.
Zo kan ikwel even doorgaan maar de prijs die jebetaald is voor het vergulden van de aansluitingen, het doosje enverpakking, de reclame en de dikke winst voor de eigenaren.
Oh ja de slimmerikken van andere audio zekeringen wilden natuurlijk niet dat de eigenaar zag dat de zekering van binnen er hetzelfde uitzag dus dan ga je het glas van een stikker voorzien of aflakken. Maar als je naar de diverse audiofiele zekeringen kijkt waar ze nog wel het doirzichtige glas hebben laten zitten zie je exact wat ik bedoel tenminste als je zelf wel eens met zekeringen hebt gewerkt.

twani

Citaat van: Kjelt op januari  4, 2022, 20:50:02
Je voorbeelden slaan niet op misleiding maar op veiligheid.
Dat laatste is iets waar inderdaad bizarre rechtzaken over gevoerd worden in de VS.

Misleiding is claimen dat je product iets doet terwijl je het niet kunt aantonen dat het iets doet en ook niet kunt garanderen dat het iets doet. Daardoor is de kans groot dat het ook niets doet.

Degenen met verstand van zaken betreffende de materie rondom zekeringen kunnen daarentegen met vrij grote zekerheid zeggen dat het niets anders doet dan een equivalent product van een kwartje.
En de reden daarvoor is dat een zekering of smeltveiligheid een bepaalde nauwkeurige smeltkarakteristiek heeft waar deze aan moet voldoen.
Er zijn tien zekering fabrikanten en als je naar deze glas zekeringen kijkt valt het je misschien op dat ze er allemaal hetzelfde uitzien. Te weten de snelle zekeringen hebben een dun draadje dat recht is en in het midden een balletje tin heeft. Het doel is dat deze snel smelt. De trage zekering daarentegen heeft net als bij een gloeilamp een draadje dat lijkt alsofhet om een cilindertje gedraaid heeft gezeten en dat vertraagd het doorsmelten.

Nou hebben die hele dure audio zekeringen van binnen exact dezelfde opbouw, wat logisch is als de tien grote fabrikanten ook allemaal hetzelfde principe hebben.
Zo kan ikwel even doorgaan maar de prijs die jebetaald is voor het vergulden van de aansluitingen, het doosje enverpakking, de reclame en de dikke winst voor de eigenaren.
Oh ja de slimmerikken van andere audio zekeringen wilden natuurlijk niet dat de eigenaar zag dat de zekering van binnen er hetzelfde uitzag dus dan ga je het glas van een stikker voorzien of aflakken. Maar als je naar de diverse audiofiele zekeringen kijkt waar ze nog wel het doirzichtige glas hebben laten zitten zie je exact wat ik bedoel tenminste als je zelf wel eens met zekeringen hebt gewerkt.

Helder geschreven Kjelt. Dit moeten zelfs de believers wel begrijpen...

En dat stickertje doe je dan opeens van Purple naar Orange veranderen en hop, de orders vliegen weer binnen...

Wat anders nog....Er is nu al een paar keer geroepen dat we naar de blauwe moeten uitwijken..

Kan iemand me vertellen wat hier bedoeld wordt?

mmuetst

Citaat van: twani op januari  4, 2022, 21:43:16
Helder geschreven Kjelt. Dit moeten zelfs de believers wel begrijpen...

En dat stickertje doe je dan opeens van Purple naar Orange veranderen en hop, de orders vliegen weer binnen...

Wat anders nog....Er is nu al een paar keer geroepen dat we naar de blauwe moeten uitwijken..

Kan iemand me vertellen wat hier bedoeld wordt?
www.hififorum.nl Zou het niet doen, kom je mij weer tegen  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

PS die waarschuwing dat het mis kan gaan met een 3e partij glaszekering had ik al geroepen, maar dan krijg je als antwoord  "het gaat al jaren goed". Dan snap je niet dat dit ding er zit voor als het mis gaat en als die zekering niet op tijd eruit fikt de schade waarschijnlijk binnen in de versterker groter wordt.
Maar misschien moeten we wachten op het eerste huilende forum lid die vraagt of we hem kunnen helpen met een defecte versterker.

jossie

Ik kijk even op internet en voor 150 euro hebbie deze al:

Synergistic Research Blue Fuses

Wat maakt deze Synergistic Blue Fuses zo bijzonder? Blue Fuses omvatten de nieuwste technieken op het gebied van passieve Quantum Inductieve Koppeling. Naast het speciale conditioneringsproces gevolgd door een signaal van 1.000.000 volt dat ze Quantum Tunnelling noemen en dat de geleidende routes binnen de speciaal ontwikkelde smeltdraad wijzigt. Daarna voegen ze een Quantum Inductief oppervlak toe dat Grafeen (koolstof van één atoom laag dik in een hexagonale structuur) bevat om de elektrische golf te stabiliseren die het systeem voedt.

Synergistic Research zekeringen geven een dramatische verbetering in systeemprestaties ten opzichte van alle andere audiofiele zekeringen.
- 5 x 20 mm of 6,3 x 32 mm: € 150,=

Na de zekeringhouder gaat de ordinaire koperprintbaan vrolijk weer tientallen centimeters verder.

Wie kan deze eigenschappen toelichten? Ik kom er maar niet achter wat nou de bedoeling is:

* Verbeteren van het signaal dat door de zekering gaat ? Waarom ?
* Voorkomen dat het signaal vervanderd ?

Het signaal is natuurlijk wel gewoon de netspanning, het gaat hier nog zeker niet over audio natuurlijk. Ik begrijp dat mensen die direct verschil horen dat niet perse willen weten maar ik wel  :D

Dus wie helpt me uit de brand ?

:nopompom:
Omni !

RalphH

Ik kan je aan een biertje helpen Jos, ik zou t nodig hebben na een passieve Quantum Inductieve Koppeling die net een miljoen volt op zn donder heeft gehad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sandervg

Jee, wat een hoop berichten  ;D

Ik kan natuurlijk niet achterblijven  8)

Allereerst: er wordt steeds gezegd believers en non-believers. Ik mis een grote groep in dit topic, namelijk: de twijfelaars. Mensen die ook wel snappen dat er geen verklaring is dat het werkt, maar die voldoende openminded zijn om de optie dat het wat doet open te houden. Daar reken ik mezelf toe. En een paar dingen weet ik 100% zeker.

Ik ben toevallig deze week drie voedingen aan het vergelijken voor een squeezebox touch op m'n werkkamer. Geen heel dure set (naim versterker, harbeth speakers). Het betreft een Uptone batterijvoeding, Sbooster voeding en IFI iPower voeding. Ik weet 100% zeker dat iedereen in dit topic de verschillen hiertussen hoort. Ik luister altijd blind, maar dat is zinloos omdat je direct hoort welke voeding is aangesloten. Er zit simpelweg een klankbalans verschil in. Dus alle rimpel-discussie daargelaten: dit zijn best forse verschillen. Twee voedingen voor een Auralic vergeleken (600 euro investering!!) en ik hoorde zo goed als geen verschil. Verschil tussen mijn standaard digitale interlink en een gouden interlink kabeltje kan echt iedereen horen. Ik heb ook gouden analoge interlinks vergeleken met koperen en ik hoorde weinig verschil en vond de koperen zelfs iets mooier als ik al verschil hoorde. Dat bedoel ik met luisteren.

Moet ook gezegd worden: ik irriteer me ook aan de verslagen van mensen zoals 'ik deed een andere zekering erin en mijn vrouw vroeg meteen: wat heb je verandert... het klinkt ineens zo mooi...'. In mijn geval moet ik bij AL dit soort tweaks erg goed luisteren om het verschil te horen. Zelfs het verschil tussen de voedingen voor m'n squeezebox zoals hierboven beschreven hoor ik alleen als ik geconcentreerd luister en mogelijk ook alleen met een A/B vergelijking.

Er wordt ook aangegeven dat het altijd mooier gaat klinken. Niet dus. Zoals aangegeven: gouden interlinks retour, 600 euro voor voeding retour en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Verder gaan we hier nooit uitkomen. De non-believers blijven vastzitten in het 'ik kan het niet verklaren dus bestaat het niet' levensbeeld. Dat is hetzelfde als discussiëren met een streng gelovige.... kom je nooit uit. Als iemand zo strak in zijn eigen wereldbeeld vastzit dat hij niet alleen maar discussieert om andere te overtuigen van zijn gelijk (bekeren dus), dan is er geen oprechte ambitie om te leren van elkaar en een discussie / dialoog tamelijk zinloos. Ik heb niet het gevoel dat het punt dat ik al diverse keren probeer te maken begrepen wordt.

Oh en de vraag over de dakgoot: merk/type maakt niet uit. Maar je wilt niet weten hoe irritant een druppelende dakgoot is na de regen tijdens het luisteren. Nieuwe dakgoot die schuin afloopt was echt een MEGA upgrade voor mij  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kjelt

Citaat van: jossie op januari  4, 2022, 23:10:03
Synergistic Research

- passieve Quantum Inductieve Koppeling
- Quantum Inductief oppervlak toe dat Grafeen (koolstof van één atoom laag dik in een hexagonale structuur) bevat om de elektrische golf te stabiliseren 
Je zou toch verwachten dat een Research bedrijf met dusdanig geweldige innovaties die een grote bijdrage aan de mensheid leveren een patent zou hebben ?
Niets nul nada, nul patenten.
Ik kan niet eens een adres vinden van dit geweldige research bedrijf, heeft iemand een adres van het pand van dit bedrijf ?
Iemand die weet hoeveel mensen er werken ?
Hoeveel daarvan zijn engineers en doen echt research ?
Wetenschappelijke papers ?

mmuetst

Laat het lossss...PS hoe is het afgelopen met die Rel sub die je bij mij hebt opgehaald?

jossie

Ah! een kenner, wat weet je er nog meer van? Dat biertje had ik al tegoed, nu dus twee  :D

Ik heb  nog wel zelf wat nagedacht wat de bedoeling zou kunnen zijn.

* uitsorteren van de electronen zodat ze allemaal dezelfde diameter hebben (het tunnelen)
* electronen voorbereiden op de digitale taak die verderop wacht, waarschijnlijk moeten ze dan wachten in rijtjes van acht en worden ze als Byte in een keer verder geschopt (de golf),
* het ontslakken van trage elektronen door de 1.000.000 Volt knal, we willen natuurlijk niet opgescheept zitten met individuen die de zaak ophouden

Nou weet ik niks meer  :nopompom:

Wie helpt?
Omni !

jossie

Citaat van: mmuetst op januari  4, 2022, 23:36:57
Laat het lossss...PS hoe is het afgelopen met die Rel sub die je bij mij hebt opgehaald?

Zeer slecht, van hetzelfde model heb ik nog een tweede gescoord maar ik krijg het niet opgelost  >:(
Omni !

Kjelt

Citaat van: sandervg op januari  4, 2022, 23:34:07
De non-believers blijven vastzitten in het 'ik kan het niet verklaren dus bestaat het niet' levensbeeld. Dat is hetzelfde als discussiëren met een streng gelovige.... kom je nooit uit. Als iemand zo strak in zijn eigen wereldbeeld vastzit dat hij niet alleen maar discussieert om andere te overtuigen van zijn gelijk (bekeren dus), dan is er geen oprechte ambitie om te leren van elkaar en een discussie / dialoog tamelijk zinloos.
Je draait het om. Jij bent de gelovige, de believer en denkt wat te horen en dat is prima maar dat betekent bij serieuze verschillen dat anderen (misschien niet iedereen maar minstens een aantal anderen) dit objectief ook zouden moeten kunnen horen om de conclusie te trekken dat het een objectief waarneembaar verschil is.
Dit kun je alleen testen als je bv twee identieke apparaten hebt waarbij de luisteraars vantevoren geen verschil kunnen waarnemen, eentje vervang je dan de zekering en test het weer. Dit soort testen zijn nergens gedaan. Of geef me de link naar zo'n test.

mmuetst

Citaat van: jossie op januari  4, 2022, 23:41:54
Zeer slecht, van hetzelfde model heb ik nog een tweede gescoord maar ik krijg het niet opgelost  >:(
#off topic# Heb toch stiekem voor een prikkie een tweede gekocht, PS de biertjes waren lekker. Ik neem aan dat de Woofer nog een tweede leven krijgt  ;D

sandervg

Citaat van: Kjelt op januari  4, 2022, 23:42:54
Je draait het om. Jij bent de gelovige, de believer en denkt wat te horen en dat is prima maar dat betekent bij serieuze verschillen dat anderen (misschien niet iedereen maar minstens een aantal anderen) dit objectief ook zouden moeten kunnen horen om de conclusie te trekken dat het een objectief waarneembaar verschil is.
Dit kun je alleen testen als je bv twee identieke apparaten hebt waarbij de luisteraars vantevoren geen verschil kunnen waarnemen, eentje vervang je dan de zekering en test het weer. Dit soort testen zijn nergens gedaan. Of geef me de link naar zo'n test.
Meer mis.... ik geloof helemaal niets.... Ik onderzoek en exploreer. Dat is écht wat anders. Ik ben géén believer. Ook geen non-believer. En het is niet mijn doel om een PhD te behalen op het effect van audio tweaks op de gepercipieerde audiokwaliteitbeleving van audiofielen. Als ik en mijn vrouw (ja, ik ben gezegend met een audiofiele vrouw  :)) beide hetzelfde verschil horen (één van beide luistert blind, de ander uiteraard niet), dan is dat voor mij voldoende reden om iets aan te schaffen als ik het de prijs waard vind. En als we geen consistent verschil horen niet (ongeacht de prijs). Mensen, het is toch niet zo moeilijk om te begrijpen???

jossie

Dit topic gaat over zekeringen, niet over voedingen met allerhande actieve componenten. Daar kan best een klankverschil in zitten, je vergelijkt appels met peren.
Omni !

RalphH

Citaat van: jossie op januari  4, 2022, 23:40:36
Ah! een kenner, wat weet je er nog meer van? Dat biertje had ik al tegoed, nu dus twee  :D

;D

Ja ik weet t, strooi nogal met biertjes, maar geen druppel die helemaal tot Delft reikt ;D
Zojuist nog wel een topper bij mezelf naar binnen gestrooid overigens.

Wat betreft de kennis stokt het hier wel, enkelatoomlaagshexagonaalkoolstof vult m'n glas niet zullen we maar zeggen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sandervg

Citaat van: jossie op januari  4, 2022, 23:51:21
Dit topic gaat over zekeringen, niet over voedingen met allerhande actieve componenten. Daar kan best een klankverschil in zitten, je vergelijkt appels met peren.
Okay, dan moet ik je bijdrage nog een keer beter doornemen. Ik dacht daaruit op te maken dat ook voedingen principieel geen verschil kunnen maken omdat dit ver onder de drempelwaarde zou liggen van wat hoorbaar is. Maar goed, voedingen, kabels, zekeringen, berkenhouten plankjes.... het principe van discussiëren is niet anders.

Ik blijf het wel geestig vinden dat ik als een believer wordt gezien terwijl ik nog nooit in mijn leven ooit naar het verschil in een zekering in een apparaat heb geluisterd en - omdat ik geen verschil verwacht - het tot nu toe ook nog niet heb uitgeprobeerd  ;D.

Voor mij gaat het om het verschil tussen: 'Ik kan het niet verklaren dus kan niemand het horen' versus 'Ik kan het niet verklaren en ik kan het niet horen' of 'Ik kan het niet verklaren dus ik ga er niet naar luisteren', los van het onderwerp zekering, netwerkkabel etc.

jossie

Citaat van: sandervg op januari  4, 2022, 23:58:04
Okay, dan moet ik je bijdrage nog een keer beter doornemen. Ik dacht daaruit op te maken dat ook voedingen principieel geen verschil kunnen maken omdat dit ver onder de drempelwaarde zou liggen van wat hoorbaar is. Maar goed, voedingen, kabels, zekeringen, berkenhouten plankjes.... het principe van discussiëren is niet anders.

Ik blijf het wel geestig vinden dat ik als een believer wordt gezien terwijl ik nog nooit in mijn leven ooit naar het verschil in een zekering in een apparaat heb geluisterd en - omdat ik geen verschil verwacht - het tot nu toe ook nog niet heb uitgeprobeerd  ;D.

Voor mij gaat het om het verschil tussen: 'Ik kan het niet verklaren dus kan niemand het horen' versus 'Ik kan het niet verklaren en ik kan het niet horen' of 'Ik kan het niet verklaren dus ik ga er niet naar luisteren', los van het onderwerp zekering, netwerkkabel etc.

Ik heb niet perse gezegd geen, het is wel erg onwaarschijnlijk dat een passieve component (de zekering) in die voeding het resultaat kan beïnvloeden. De rest van je post is ook zeker geen quote van mij, ik probeer van alles (en heb ook veel geprobeerd) en gezien mijn  leeftijd beperk ik mij tot zaken die ik als het meest kansrijk zie; luidsprekers en akoestiek. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen is weggelegd, wel de grootste bepalende factor wat mij betreft.
Omni !

sandervg

Citaat van: jossie op januari  5, 2022, 00:06:37
Ik heb niet perse gezegd geen, het is wel erg onwaarschijnlijk dat een passieve component (de zekering) in die voeding het resultaat kan beïnvloeden. De rest van je post is ook zeker geen quote van mij, ik probeer van alles (en heb ook veel geprobeerd) en gezien mijn  leeftijd beperk ik mij tot zaken die ik als het meest kansrijk zie; luidsprekers en akoestiek. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen is weggelegd, wel de grootste bepalende factor wat mij betreft.
2e deel van mijn post is ook niet op jou gericht, dat klopt. En ik ben het overigens volledig met je eens: ik vind het ook onwaarschijnlijk (van die zekering) maar sluit het ook niet uit en richt me ook op wat ik als meest kansrijk zie (dus ik ga niet experimenteren met een berken houten plankje onder m'n netwerk switch :)). Waar ik nog wel benieuwd naar ben (is wat off topic, maar ja, we zijn sowieso helemaal off topic momenteel) hoe jij aankijkt tegen het vervangen van de automaat in een meterkast door een smeltzekering/diazed zekering?